• Samopsa
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-10-2025
Gisteren een nieuw systeempje snel in elkaar geflanst voor een huisgenoot, echter met onze lamme kop niet goed opgelet, en bij het plaatsten van de processor vergeten de lever omhoog te halen om de processor te plaatsen.

Ja, de processor er gewoon los "opgelegd" dus. Daarna gewoon verder gegaan met aansluiten, koelblok erop, stevig vastgeklemd, etc. De PC wilde niet booten, dus maar weer alles losgehaald, en er dus achtergekomen dat de processor er niet goed inzat.

Na het juist aansluiten werkte het nog niet. Processor weer losgehaald, bekeken, en 1 van de connectorpinnetjes bleek flink gebogen. Met een pincet en wat priegelwerk deze weer semi-recht gebogen, en voila, de PC startte netjes op.

Nu mijn vraag: Kan dit nog kwaad? Is het verstandig deze proc de blijven gebruiken, of kan dit bv het moederboard beschadigen oid? Er staat natuurlijk weinig/geen mechanische stress op zo'n pinnetje, maar dat ding koelt/warmt natuurlijk als een gek. Iemand adviezen?

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-02 18:18
De CPU niet meer uit de socket halen? Waar ben je precies naar op zoek?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-02 22:36
Nee dit kan geen kwaad :) Check IHS removing/reattaching even.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-02 12:23
Het kan verder niet zo heel veel kwaad hoor, zolang het maar niet vaker gebeurt (als je blijft wrikken wordt het lam en kan het breken, maar dan moet je wel even bezig zijn). Als het werkt, prima dan, maar in het vervolg wel even dat hendeltje omhoog doen ;)

• Samopsa
Ah kijk, zo'n link zocht ik, dankje Avalaxy!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien geen overbodige luxe om te melden om wat voor CPU het hier gaat. Ik heb destijds nog zat So3/4/5/7 CPUs met omgebogen pinnen hersteld. Dat ging tenminste nog vrij makkelijk, nu met een AM2 CPU zou het een ander verhaal zijn... ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-02 22:36
dion_b schreef op maandag 29 september 2008 @ 20:23:
Misschien geen overbodige luxe om te melden om wat voor CPU het hier gaat. Ik heb destijds nog zat So3/4/5/7 CPUs met omgebogen pinnen hersteld. Dat ging tenminste nog vrij makkelijk, nu met een AM2 CPU zou het een ander verhaal zijn... ;)
Gezien hij in zijn 'nieuw systeempje' waarschijnlijk geen 'So3/4/5/7' CPU zal hebben en Intel LGA775 processors geen pinnetjes hebben zal het zeer waarschijnlijk om een AM2(+) CPU gaan ;) Maar inderdaad, ben het verder wel met je eens want ik zou ook wel willen weten over welke CPU we het hier hebben O-)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:48
Pinpasje tussen de pinnetjes door halen en ze staan weer recht :P

• Samopsa
dion_b schreef op maandag 29 september 2008 @ 20:23:
De processor is de AMD Athlon X2 4850e naar mijn weten, uit de Best Buy Guide van September ( _/-\o_ )

EDIT:
ThinkPadd schreef op maandag 29 september 2008 @ 20:27:
Pinpasje tussen de pinnetjes door halen en ze staan weer recht :P
Bij deze niet, het pinnetje was naar 'buiten' gebogen en was helemaal plat. Dan werkt dat pinpas niet meer hoor!

[ Voor 25% gewijzigd door Samopsa op 29-09-2008 20:30 ]

Verwijderd

Ik zou niet weten waarom dit een probleem op zou moeten leveren. Zolang je hem niet lam buigt kan er niet veel gebeuren. En zelfs om dat te behalen ben je wel even bezig.
Ooit eens een sleutelhanger gemaakt van een cpu, afbreken van die pinnetjes was beste een klus.

• PinjoTweaker
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Als er een aantal pinnetjes van je (AMD) CPU zijn gebogen is er nog geen reden voor paniek. Pak een pincet en buig de pinnetjes ongeveer recht. Zodra ze recht staan pak je een pasje (pinpasje ofzo) en stop je deze tussen de pinnetjes (past precies).
Gebeurt ook heel vaak met de nog oude vga-aansluiting van een monitor, of de nog oudere parallele poort. Vaak heel makkelijk weer recht te buigen met een tangetje of een pincet, zoals staat beschreven. Alleen is bij een processor dus wat meer nauwkeurigheid geboden.

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-02 20:16

Patriot

Fulltime #whatpulsert

PinjoTweaker schreef op maandag 29 september 2008 @ 23:33:
[...]

Gebeurt ook heel vaak met de nog oude vga-aansluiting van een monitor, of de nog oudere parallele poort. Vaak heel makkelijk weer recht te buigen met een tangetje of een pincet, zoals staat beschreven. Alleen is bij een processor dus wat meer nauwkeurigheid geboden.
Een kabeltje van 15 euro is natuurlijk ook wat makkelijker te vervangen dan een CPU.

• PinjoTweaker
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
..Waar
Maar niet als hij de monitor ingaat, dan wordt het wat lastiger.

Overigens blijven monitoren met een vga aansluiting vaak perfect werken als er 1 of meerdere pinnetjes zijn afgebroken, ik denk niet dat dvi dat ook kan :)

• Blueberry33
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-01-2023
ik had precies hetzelfde probleem maar mijn pc starte daarna niet meer op!
cpu stuk?

Apple

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Blueberry33 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 23:17:
ik had precies hetzelfde probleem maar mijn pc starte daarna niet meer op!
cpu stuk?
Waarschijnlijk. Niet alle pinnetjes zijn even belangrijk. Voedingspinnen zijn tegenwoordig redundant uitgevoerd. Dit is te omzeilen met overvolt/underclock. Als er echter een geheugenpin afbreekt is het direct einde oefening.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
offtopic:
Waarom een topic uit 2008 kicken Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gif.. Ruim een jaar oud!

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:40

TommyGun

Stik er maar in!

Zo herkenbaar dit, zo heb ik destijds ook een dure P4 als sleutelhanger gehad :P

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Pagina: 1