Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• XippIX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Mensen,

Sinds kort ben ik bezig met het filmen met een HD-camera.
Zijn gewoon een beetje de huis en tuin filmpjes. Het probleem waarmee ik elke keer zit, is dat het toch van die home-opnamen worden.

Ik ben dan ook opzoek naar een beetje het "film effect", natuurlijk is dit een breed begrip. Ik ben al wel bezig geweest op in premiere diverse professionele filters toe te passen op mijn werk, maar dit is deels software matig dus.

Ik vroeg mij dan ook af, hoe een beetje dat "film effect" te creëren, zodat dit niet op van die fletse home-video's worden. Is dit effect te realiseren met bepaalde lenzen?

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-11 10:38

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik denk dat dit meer de manier van filmen zelf is.
Ga eens anders tv/film kijken en kijk hoe ze overgangen in de film maken (bijvoorbeeld: geluid loopt soms door of begint eerder dan het beeld).
Maak je shots ook niet te lang en in en uit zoomen alleen als het echt nodig is (kijk ook maar eens hoe weinig dit in film/tv wordt gedaan).
Bewerken is ook heel belangrijk, een film kaal uit je camera is zelden "kijkwaardig".
Je zult zien dat als je veel gaat bewerken dat je ook anders tv gaat kijken.

[edit] Ook achtergrond muziek kan de sfeer voor je video bepalen, hoe hard of zacht het klinkt, hoe het terug komt inde film, etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Gutteguttegut op 29-09-2008 09:50 ]

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• XippIX
  • Niet online
ja, dat klopt en is ook zeker waar. Ik doel dan ook meer op een effect om beeld donkerder, film achtiger te maken.

Hier kwam ik een zelfde topic tegen, alleen dit is alweer van 4 jaar geleden.
Dan begrijp je misschien wat ik ermee bedoel: Professioneel Film effect maken / filter?

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-11 08:31

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Het 'film' effect wat jij bedoelt is dat film met 25 beeldjes per seconde geschoten wordt, en homevideo's veel hoger.

Daarom ziet op nieuwe lcd tv's met geavanceerde 100hz technologie een film er weer uit alsof ie met een homevideo cam geschoten is, omdat het zo vloeiend is.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-11 10:38

Gutteguttegut

CEO of TFD

Chiron schreef op maandag 29 september 2008 @ 09:51:
Het 'film' effect wat jij bedoelt is dat film met 25 beeldjes per seconde geschoten wordt, en homevideo's veel hoger.

Daarom ziet op nieuwe lcd tv's met geavanceerde 100hz technologie een film er weer uit alsof ie met een homevideo cam geschoten is, omdat het zo vloeiend is.
Bioscoop films draaien maar op 24 beeldjes per seconde... ;)

Ook google kan je een stuk op weg helpen, zo vond ik onderstaande link:
http://forums.creativecow.net/thread/3/881336
Download Boris continuum complete (the demo will work for 15 days with no watermarking).

It has a fabulous old film simulator that can add shake, hairs, dirt, contrast issues, bad tracking, etc.

It is, in a word, amazing. Long render time, but worth it!
Zelf (nog) geen ervaring mee trouwens.

[ Voor 32% gewijzigd door Gutteguttegut op 29-09-2008 10:01 ]

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• XippIX
  • Niet online
Chiron schreef op maandag 29 september 2008 @ 09:51:
Dus ik kan het beste in een lage fps opnemen? en dan deze later downgraden naar een 24 fps? of gaat dat niet werken?
Tevens zal ik eens kijken naar Boris continuum! laat het je weten!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11 11:20

voodooless

Sound is no voodoo!

Video != Audio, dit topic hoort hier dus duidelijk niet thuis.

Schop: Audio & Hifi => Client Software Algemeen

[ Voor 14% gewijzigd door voodooless op 29-09-2008 21:36 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-11 22:07
Ik heb wel eens op mini DV gedraaid met een pro35 adapter en een filmlens. Dat ziet er behoorlijk filmisch uit. Dat staat dan verder geheel los van het medium, de framerate of enige filters en bewerkingen achteraf, maar puur de lens.

Uiteraard speelt ook mee hoe je de shots maakt en monteert. Maar het begint mijn inziens met de lens.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• tiepeks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-07 19:11
volgend stukje heb ik net aanmijn vriendin gevraagd, zij werkt bij TV West in Den Haag. Producent en editor (uitsluitend met Avid)

Sommige camera's kunnen filmen in progressive scan, dit maakt 't beeld groffer/grover en korreliger. Als je daarbij in je montage de saturatie verhoogt, dan worden de kleuren intenser en krijg je een 'filmisch' effect.

Als camera geen progressive scan heeft kun je nog meer foefjes gebruiken, motion effect of een soort strope-effect (in Avid)

specs

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11 04:51
Kun je zoiets niet met Pinnacle Studio doen? Meeste filmbeelden zijn donkerder dan de werkelijkheid. Gewoon een beetje met contrast spelen.

Mijn YouTube Channel

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:55

Cyphax

Moderator LNX
Misschien helpt het ook als je kijkt naar breedbeeld? Films zijn al een tijd in breedbeeld in principe, dat staat ook al gauw wat filmistischer dan fullframe denk ik. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Om een filmeffect te krijgen zoals je die ook in de bios ziet of op tv, zijn er een aantal dingen waar je rekening mee kunt houden.

Schiet je materiaal in ieder geval in 16:9 en doe in post nog wat cropping boven en onder zodat je een verhouding krijgt van 2:35:1. Hier worden veel films ook op gefilmd.

Als je camera het ondersteund, film op 25fps. Filmmateriaal wordt meestal geschoten op iets minder dan 24fps. Je kunt dan in post nog de fps aanpassen.

Color correction! Speel vooral met de contrast waardes, saturation en kleur settings. Hiermee kun je al een heel eind komen. Sony Vegas is een erg goede en betaalbare NLE.

Wil je het echt profi eruit laten zien, schaf een 35mm DOF adapter aan. Hiermee zijn simpel gezegd objecten in de achtergrond erg wazig en de objecten vooraan scherp. Ook een steadycam zorgt dat je filmwerk er heel erg soepeltjes en vloeiend uit ziet.

Check zeker deze video, gemaakt door iemand met een Canon HV20 consumentencamera, zonder verdere add-ons, enkel een wide angle lens voor sommige shots. Erg impressive vind ik!:

White Red Panic:

http://www.vimeo.com/1333375

[ Voor 5% gewijzigd door kazuka op 30-09-2008 20:42 ]

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:55
Probeer progressive te draaien, met een sluitertijd van 1/50. Als je niet progressive kan draaien, probeer dan een skip-field filter erover heen te gooien dat elk even field naar een frame omzet en je oneven field weggooit (of andersom).

Gain op het allerlaagst, zodat je je diafragma open kan gooien zodat je minder scherptediepte krijgt. Gebruik desnoods een ND-filter. En gebruik een statief. En probeer je camera zo ver mogelijk van je onderwerp te zetten, zodat je nog minder scherptediepte krijgt.

Zo. :P

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 14:40

Nietzman

Woei!

En mocht je het ooit toch nog bij software willen zoeken, Magic Bullet is de shit. Briljant stukje software voor dit werk.

http://redgiantsoftware2....tlooks_gettingstarted.mov

Verwijderd

Ik zou het in Adobe After Effects doen. Hier staan meerdere tutorials hoe een "movie effect" te creeren:

http://www.videocopilot.net/
Pagina: 1