Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Partitie wissen ongedaan maken

Pagina: 1
Acties:

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:27

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Ik was een beetje dom. Ik wilde een partitie wissen dus heb met Vista Schijfbeheer een partitie gewist, maar dat was natuurlijk de verkeerde :(
Als ik google op 'Undelete Partition' kom ik allemaal obscure tooltjes tegen die ik niet echt vertrouw. Is er een eenvoudige manier om de partitie te herstellen? Ik heb natuurlijk verder niets met de huidige ongepartioneerde ruimte gedaan. Kan iemand mij een tool/app aanraden?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-11 14:41
Goed dat je al op Google heb gezocht, maar op GoT bieden we ook een FAQ binnen Opslagmedia & I/O Controllers:

OM FAQ / Beleid

Update: voor dit soort foutjes heb altijd een Ultimate Boot CD binnen handbereik.

[ Voor 28% gewijzigd door StephanVierkant op 27-09-2008 22:58 . Reden: ubcd ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-11 18:10

DataGhost

iPL dev

Je kan in princiepe gewoon de partitie weer met dezelfde parameters aanmaken, hierbij moet je echter wel zorgen dat deze niet geformatteerd of op andere wijze van een bestandssysteem voorzien wordt. Ik denk niet dat dit gemakkelijk met schijfbeheer gaat lukken dus zal je daar even een ander programma voor moeten vinden.
Als de partitie niet precies tussen bestaande partities past (dus de exacte grootte onbekend is) zou je met een bepaald tooltje kunnen proberen de originele afmetingen terug te vinden, ik weet echter even uit mijn hoofd geen namen bij de genoemde tools.

Verwijderd

DataGhost schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 22:58:
Je kan in princiepe gewoon de partitie weer met dezelfde parameters aanmaken, hierbij moet je echter wel zorgen dat deze niet geformatteerd of op andere wijze van een bestandssysteem voorzien wordt. Ik denk niet dat dit gemakkelijk met schijfbeheer gaat lukken dus zal je daar even een ander programma voor moeten vinden.
Als de partitie niet precies tussen bestaande partities past (dus de exacte grootte onbekend is) zou je met een bepaald tooltje kunnen proberen de originele afmetingen terug te vinden, ik weet echter even uit mijn hoofd geen namen bij de genoemde tools.
Doe dat eens niet en gebruik gewoon een undelete-tooltje?

Met het herschrijven van de partitie maak je het alleen maar erger.

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Thanks voor de snelle reacties. In alle paniek was ik de FAQ even vergeten, sorry.
Ben op dit moment testdisk aan het draaien. Die analyseert de HD op dit moment. Ik hoop dat het gaat lukken.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 22:59:
[...]

Doe dat eens niet en gebruik gewoon een undelete-tooltje?

Met het herschrijven van de partitie maak je het alleen maar erger.
Ik zeg dus "niet formatteren, geen bestandssysteem maken". Bij het weggooien van een partitie wordt enkel de entry uit het MBR geflikkerd en als je diezelfde entry terugzet is je hele partitie weer terug, intact, zoals die eerst was, onveranderd.

Verwijderd

Maar daar komen je gegevens echt niet mee terug hoor (zo instant *poef*).

Want immers is een nieuw geschreven partitie ook onbekend met de bestaande gegevens. Je hebt gewoon een undelete tooltje nodig.

Verwijderd

Zal ik dan maar weer de vervelende figuur uithangen die hamert op het maken van backups? Bij deze ;)

Als ik jou was zou ik recoverytools gaan gebruiken voordat je een nieuwe partitie aanmaakt. En dan alles wat je vindt wegschrijven naar een andere schijf/partitie.

• akaryan
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Het programma Active @ uneraser heeft mij (meerdere keren) goed geholpen, zeker aan te raden.
http://www.uneraser.com/

Succes met je data!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 23:46:

Want immers is een nieuw geschreven partitie ook onbekend met de bestaande gegevens. Je hebt gewoon een undelete tooltje nodig.
Jawel. Een partitie is niets anders dan een record (16 bytes) met daarin status, type, begin en lengte van de partitie. Als je 'een partitie' weggooit gooi je alleen dat record weg en laat je het volledige bestandssysteem intact. Als je dat record terugzet is je hele partitie weer terug, bestandssysteem, gegevens, alles. Daarom zeg ik ook dat er geen bestandssysteem moet worden aangemaakt, aangezien dat al bestaat.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:15
Verwijderd schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 23:46:
Waarom niet?
Het wegmikken van een partitie uit de partitietabel (of het opnieuw aanmaken van die partitie) heeft voor zover ik weet geen invloed op het filesystem hoor? Opnieuw exact dezelfde partitie aanmaken zou moeten werken.

Testdisk is een tooltje dat helpt om de partitie met exact dezelfde parameters aan te maken, dikke kans dat dat gewoon goed gaat. Met undeletetools gaan prutsen is in dit geval veel te omslachtig,

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Nou. testdisk heeft z'n werk gedaan :(
Hij had een partitiegevonden die inderdaad qua grootte overeen kwam met de gewiste partitie.
Dus ik kies Save partition data (of zo iets) en rebooten maar. En je raad het al. Niet booten, kon OS niet meer vinden. Opgestart met gparted livecd en de partitie indeling klopt voor geen meter meer. Om verdere ellende maar te voorkomen heb ik de originele restore CD van de laptop maar tevoorschijn gehaald en ben nu bezig met een complete herinstallatie.
De gewiste data heb ik gelukkig nog wel grotendeels op een externe HD staan maar dit kost weer een paar uurtjes helaas. Had gehoopt het ff snel met een tooltje te kunnen restoren maar die tooltjes zijn blijkbaar niet geschikt voor leken zoals ik ;-)
Toch bedankt voor de hulp...

Ik ga ff mijn hoofd tegen de muur rammen en een biertje pakken terwijl de installatie loopt....

|:(

Verwijderd

^^ :')

Sorry maar... Als je geen ervaring hebt met zulke tooltjes begin er dan ook niet aan. Had gewoon een undelete tooltje gebruikt die de verloren partitie herstellen kon dmv gegevens lokaal ergens anders te zetten. Doordat je nu dus een ingreep op je partitie hebt gedaan ben je nog meer kwijt dan dat je kwijt was..... Juist nu niet installeren van Windows maar beter een 2de HDD geinstalleerd, en daarop je recovery-tooltje gezet. Of plant de notebookschijf in je PC en herstel daar de gegevens....

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 28 september 2008 @ 00:38:
^^ :')

Sorry maar... Als je geen ervaring hebt met zulke tooltjes begin er dan ook niet aan. Had gewoon een undelete tooltje gebruikt die de verloren partitie herstellen kon dmv gegevens lokaal ergens anders te zetten. Doordat je nu dus een ingreep op je partitie hebt gedaan ben je nog meer kwijt dan dat je kwijt was..... Juist nu niet installeren van Windows maar beter een 2de HDD geinstalleerd, en daarop je recovery-tooltje gezet. Of plant de notebookschijf in je PC en herstel daar de gegevens....
Tja. Maar zo'n ramp is het niet. Zoals ik al zei heb ik van (bijna) alles een backup. Het is meer de verloren tijd. En op zich een schone herinstallatie op z'n tijd is ook wel eens prettig met Windows.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-11 17:07
Ik ken het idee wel ja, probeer je iets te fixen, en voor je het weet ben je verder van huis :D
Ik had wel eens een verloren partitie gered, echter had ik toen mijn OS partitie gesloopt. Leek allemaal simpel op te lossen, maar tig tooltjes konden er niks meer van maken.

Ik weet van Winternals Disk Commander die op een minder legale Boot CD staat. Die kan een HDD voor je afspeuren en gaat opzoek naar sporen van partities. Die vind dan een aantal mogelijkheden, en dan kan je zelf de goeie kiezen.

Wat dataghost zegt was ook wel een goed idee geweest, al weet ik niet welke tools dat kunnen.
Maar goed, het is al te laat.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11 21:35

Tachyon

pop the glock

Heb ik ook eens gedaan. Met Partition Magic toen gewoon rechtermuisklik op lege ruimte, Undelete en 10 minuten later alles weer terug tot op het laatste bitje :)

Over dom gesproken trouwens; ik heb een tijdje terug met Gparted een ext3-partitie proberen te resizen, maar omdat het zo ongelofelijk lang duurde (na 9 uur zat hij pas op 1%...) heb ik het proces afgebroken.... :')

De puinhoop na het rebooten was echt onbeschrijfelijk (inodes all over the place en andere ellende) maar uiteindelijk mbv testdisk toch nog 99,99% teruggehaald.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-11 17:07
Haha, ok. Dat is ook wel heel erg, 1% in 9 uur.
Ik had toen een DOS versie op m'n boot cd-tje, die was redelijk recent maar niet de nieuwste. In mijn geval was dat een probleem, want hij kon de partitie tabel niet begrijpen, omdat er aan het begin van de schijf nog een vage recovery partitie zat. Dat zullen ze nu toch wel gefixt hebben hoop ik.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:15
Verwijderd schreef op zondag 28 september 2008 @ 00:38:
Sorry maar... Als je geen ervaring hebt met zulke tooltjes begin er dan ook niet aan. Had gewoon een undelete tooltje gebruikt die de verloren partitie herstellen kon dmv gegevens lokaal ergens anders te zetten.
Even voor de duidelijkheid... wat voor "undelete tooltje" bedoel je nu precies? :? Iets als GetDataBack, UFS Explorer etc, wat je gebruikt om bestanden terug te zoeken als je filesystem naar de vaantjes is? Leg mij eens uit waarom je dat zou gaan gebruiken als er met je filesystem niets aan de hand is? Omdat je tijd over hebt? Omdat je liever geen zekerheid hebt of je wel alles terug kunt krijgen? (Dat soort tooltjes leveren echt niet altijd 100% resultaat namelijk...)

Of bedoel je een tooltje dat de partitie zelf kan undeleten, zoals testdisk of de optie van Partition Magic die Tachyon aanhaalt? Daar lijkt het namelijk op als je het hebt over een tooltje dat "de verloren partitie kan herstellen". Het gaat je alleen niet lukken om met zo'n tooltje de partitie "ergens anders" dan waar hij oorspronkelijk stond te herstellen.

Een tooltje uit de laatste categorie is toch echt wel het aangewezen tooltje om eerst te proberen. Mits je het snapt en goed gebruikt dan :X, als je partitietabel er na een reboot compleet verneukt uitziet dan heeft 'ie er van te voren in testdisk waarschijnlijk ook al zo uitgezien. Daarnaast biedt testdisk de laatste keer dat ik het bekeek toch echt de mogelijkheid om de gehele partitietabel te backuppen. Had de TS dat gedaan, dan had ie gewoon die backup kunnen herstellen en was er verder niets veranderd...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1