maarud schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 23:46:
[...]
dan heb je toch alsnog wel die sensor, die knippert per kWh toch? Anders, bij zo'n schijf, kan je misschien ook bijhouden hoevaak dat stipje op de schijf langskomt, en per 100 of 1000 stipjes, 1 kWh bij het totaal op...
Ik heb geen sensor oid, het is inderdaad met zo'n schijf en wieltjes enzo.
Maar die is niet zo heel boeiend, dat zijn vrij grote letters, wit op zwart en super makkelijk uit te lezen. Maar dat boeit me eigenlijk vrijwel niets want stroomverbruik kan ik weinig aan doen, ik bespaar al alles wat ik kan:
- Ik heb overal spaarlampen
- Ik laat nooit lampen aanstaan als ik de kamer uit ga (en er is niemand anders in de kamer)
- Ik heb overal stopcontacten met schakelaars die ik zoveel mogelijk uit hou om verlies van standby apparaten ed te voorkomen
- Ik combineer altijd wasgoed zoveel ik kan in zo min mogelijk wasbeurten, drogen doe ik vrijwel niet ik hang het altijd op
- Mijn vaste computer is een laptop en nog een zuinige ook
- Mijn fileserver/router geval is redelijk geoptimaliseerd qua stroomverbruik al is dat wel een grote verbruiker maar vooral vanwege de HDD's
- Ik ben vrijwel nooit thuis, opladen van notebook en telefoon doe ik dus ook niet vaak thuis (m'n internet en fileserver gebruik ik wel als ik weg ben, via VPN log ik in en gebruik ik zo m'n bestanden dus die kunnen niet uit als ik weg ben)
Ik zie niet in hoe ik nog steeds praktisch hetzelfde kan leven en toch meer stroom besparen. Een bepaald comfort moet er zijn, ik ga niet de TV de deur uit doen bijvoorbeeld alleen omdat ie veel stroom verbruikt. Al kijk ik niet heel veel TV en laat ik em nooit aanstaan als ik niet kijk. Ook daar weer een stopcontact met schakelaar zodat alles netjes uit gaat en niet stroom blijft gebruiken (zoals een UPC box die ruim 40 watt slurpt).
Stroom is dus een gegeven constante, ik hou het wel maandelijks ongeveer bij (minder goed als de andere meters) en het stroomverbruik is ook heel erg constant. Ik moet alleen wel nog een keer een nieuwe koelkast kopen, deze is vrij oud en gebruikt volgens mij meer dan nodig.
Veel boeiender vind ik gas en water omdat je die veel makkelijker kunt beinvloeden. Verwarming iets lager en een dikkere trui aan doen, iets korter douchen of liever nog niet iedere dag douchen etc. Je merkt het meteen als je een keer zuiniger doet en ook als je juist wat meer hebt gebruikt.
Die zou ik dus best op dagbasis bijvoorbeeld willen meten, maar om nu iedere dag de kruipruimte in te gaan om die meter uit te lezen is me iets teveel van het goede.
[
Voor 4% gewijzigd door
Anoniem: 178962 op 27-09-2008 00:01
]