Meterstand uitlezen via webcam/foto; hoe? *

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02-2024
Is het mogelijk om een soort van tekst herkenning van een foto te doen?

Wat wil ik...

Ik wil een foto maken van een energiemeter, en dan met dat programma de tellerstand laten herkennen als tekst, zodat ik deze in een database zou kunnen opslaan.

Waarschijnlijk zijn er allemaal hele mooie andere manieren om dit te bereiken, maar hier zou ik wel iets meer van willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:42

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Tuurlijk is dit mogelijk, OCR wil niets anders zeggen als het herkennen van tekst op een afbeelding. Dan maakt het niets uit of het een scan van een technische tekening of een foto is. De kwaliteit van de foto is natuurlijk wel van groot belang voor het succesvol OCR'en ;)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

En 'natuurlijk' is simpelweg overtypen sneller en minder foutgevoelig (en goedkoper, als je goede OCR wilt) dan foto nemen, overzetten naar PC, OCR-en, controleren, verbeteren, automagisch naar DB halen. Minder l33t, dat wel :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
OCR op een energiemeter moet zeker mogelijk zijn. Het grote voordeel is dat de tekens nogal standaard 7 segmentsdisplays zijn (hoogstwaarschijnlijk). Als je een beetje handig bent in C# klus je zoiets in een paar avondjes.

Heb je iets van een voorbeeldfoto waarmee je zou willen werken? Dan wil ik wel even voor je kijken of ik er met MATLAB wat uit kan toveren.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
Nee, ik ben nog wat aan het brainstormen....was eigenlijk meer benieuwd of het zou kunnen.

En C#...tsja, dat beheers ik wel..

Ik zal wel eens een poging doen een foto te maken van wat ik bedoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
VAnTurenhout schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 15:13:
Nee, ik ben nog wat aan het brainstormen....was eigenlijk meer benieuwd of het zou kunnen.

En C#...tsja, dat beheers ik wel..

Ik zal wel eens een poging doen een foto te maken van wat ik bedoel
Ik ben benieuwd :) Ik vind het wel een leuk projectje en zou er best wat tijd in willen steken namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:48

Patriot

Fulltime #whatpulsert

F_J_K schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 09:10:
En 'natuurlijk' is simpelweg overtypen sneller en minder foutgevoelig (en goedkoper, als je goede OCR wilt) dan foto nemen, overzetten naar PC, OCR-en, controleren, verbeteren, automagisch naar DB halen. Minder l33t, dat wel :+
Het gaat uiteindelijk om de automatisering lijkt me, dus een webcam o.i.d. in de meterkast en elke dag een update van de meterstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Ik heb hier ook al eens aan zitten denken, mijn Linux routertje staat in de meterkast waar ook de meters zitten (no shit Sherlock). Nu neem ik de meterstanden eens in de maand over op papier en gooi ze vervolgens in een Excel sheet.

Mijn idee was om een webcam op de meter te mikken eventueel icm wat ledjes. Eens in de zoveel tijd kan de webcam dan even een foto maken (en de router kan op dat moment ook even de ledjes aanschakelen).

Ik had het idee de foto's gewoon in een mapje te zetten met datum en tijd en deze alsnog zelf over te typen, dit omdat ik denk dat bij mijn meter OCR onmogelijk is (ouderwetse meters, vooral de watermeter is niet zo'n helder glas icm wegdraaiende letters).

Wel heb ik gemerkt bij een eerder project dat gerichte patroonherkenning van bijvoorbeeld cijfers in een specifieke kleur en lettertype vele malen eenvoudiger te maken is dan een 'echte' OCR. Soms kom je met een extreem simpel iets (als het meten van de kleur op 4 punten) al tot 85% correcte herkenning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Anoniem: 178962 schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 15:32:
Wel heb ik gemerkt bij een eerder project dat gerichte patroonherkenning van bijvoorbeeld cijfers in een specifieke kleur en lettertype vele malen eenvoudiger te maken is dan een 'echte' OCR. Soms kom je met een extreem simpel iets (als het meten van de kleur op 4 punten) al tot 85% correcte herkenning.
De herkenning van de karakters is inderdaad niet zo'n punt denk ik. Het probleem is veel meer het lokaliseren van het display. Je kunt wel een keer handmatig de 7 segmenten van ieder cijfertje markeren en dat zal heus wel werken tot je een keer de stofzuiger uit de meterkast trekt en je weer opnieuw mag calibreren :+ Ik heb wel wat ideeen hoe dat op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
Zo, wat dit allemaal los maakt.....maar ik denk dat ik niet voldoende kennis heb om dit tot een volwaardig eindproduct te laten komen...maar ga het wel op de voet volgen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
Anoniem: 178962 schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 15:32:
Mijn idee was om een webcam op de meter te mikken eventueel icm wat ledjes. Eens in de zoveel tijd kan de webcam dan even een foto maken (en de router kan op dat moment ook even de ledjes aanschakelen).
Wat moet ik me daarbij voorstellen ??? Hoe krijg je dat voor elkaar, met je router ledjes aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-06 16:50
Gaaf project, dit zijn leuke hobby projecten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76287

VAnTurenhout schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 15:59:
[...]

Wat moet ik me daarbij voorstellen ??? Hoe krijg je dat voor elkaar, met je router ledjes aanzetten?
Gewoon even wat dataverkeer veroorzaken en de rest gebeurt vanzelf. :Y) Nee, ik ben er ook wel benieuwd naar waarom er een router voor nodig is. Ik vind het een leuk project, ik houd altijd wel van dit soort automatiseringsprojectjes. Mijn grootste probleem is meestal dat de lengte van USB kabels beperkt zijn en dat ik niet in elke hoek van het huis een server neer kan zetten. LAN-webcams zijn over het algemeen helaas niet zo goedkoop. Hetgeen me op het idee brengt van een LAN-over-lichtnet-webcam.

Helaas is mijn programmeerkant niet zo heel erg sterk ontwikkeld en lopen dit soort projectjes na de hardware meestal vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VAnTurenhout schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 15:59:
[...]

Dat is het simpele deel :P

Gewoon een 5 volt adaptertje bijvoorbeeld, optocoupler aan de LPT poort van de router en dan een lading ledjes aan de andere kant. Eventueel een relais zelfs als je echt veel ledjes of bijvoorbeeld een halogeenlampje eraan wil hangen.

Heb je maar 1 of 2 ledjes nodig kun je het zelfs direct aan de LPT hangen (maar ik zou dat niet doen).
Mr_Atheist schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 15:47:
[...]

De herkenning van de karakters is inderdaad niet zo'n punt denk ik. Het probleem is veel meer het lokaliseren van het display. Je kunt wel een keer handmatig de 7 segmenten van ieder cijfertje markeren en dat zal heus wel werken tot je een keer de stofzuiger uit de meterkast trekt en je weer opnieuw mag calibreren :+ Ik heb wel wat ideeen hoe dat op te lossen.
Nou ik denk dat bij mijn watermeter dat wel een probleem gaat zijn.

Herkenning van de display is simpel, plak een stukje wit papier/tape aan de linkerkant en de rechterkant en je hebt em al te pakken.

Ik stofzuig nooit in m'n meterkast, dat ding zit aan/in de kruipruimte dus dat is vrij zinloos :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
Ik denk dat ik het dan maar doe met een gloeilamp, tijdschakelaar die op hetzelfde moment aanspringt als wanneer de webcam een foto maakt :-) Puur omdat ik geen LPT poort op mijn router heb hoor....(ahum)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VAnTurenhout schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 16:13:
Ik denk dat ik het dan maar doe met een gloeilamp, tijdschakelaar die op hetzelfde moment aanspringt als wanneer de webcam een foto maakt :-) Puur omdat ik geen LPT poort op mijn router heb hoor....(ahum)
Ach, USB -> LPT converter kost geen drol.

Als je een goede tijdschakelaar hebt en de tijd op je router ook netjes loopt moet een tijdschakelaar ook kunnen. Al vraag ik me af of een gloeilamp genoeg licht geeft voor een mooie foto.

Of anders een USB led lampje wat 24/7 aanstaat, kost toch zo goed als geen stroom.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 26-09-2008 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik pas dan de topictitel nog even aan :)

OCR op een foto? > Meterstand uitlezen via webcam/foto; hoe? *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Ik heb even met mijn eigen energiemeter gespeeld en het detecteren van de segmenten is niet heel lastig gegeven een redelijk homogene belichting en een oplossend vermogen wat groot genoeg is. Dan komt er zoiets uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.skepticus.nl/result1.jpg

Er zitten nog wat spurious detections in, maar dat zal met de volgende stap opgelost worden. Het volgende wat ik ga proberen is om de samenhang tussen de segmenten te detecteren (zodat ook de spurious detections wegvallen) en dan de getallen eruit te halen (wat gewoon een simpel look up tabletje is; 7 bits die hangen aan de getallen 0 tot 9. Ik moet nog even uitvogelen wat het te kiezen getal is als er een bit in de detectie omvalt.) Het detecteren van de samenhang van de getallen (wat is wat op het display) kan natuurlijk in een eerste calibratiestap gebeuren; Het display verandert zelf niet van structuur.

Het detecteren van het LCD display zelf is goed mogelijk mits er geen tot weinig achtergrond is. Het contrast van het display moet hiervoor goed genoeg zijn. Voor nu specificeer ik de 4 hoeken van het display om vervolgens een beeldregistratie uit te voeren. Dit zorgt ervoor dat de afbeelding van het display als ware deze onder een min of meer rechte hoek genomen verder bewerkt kan worden. Dit maakt het proces ongevoelig voor kleine rotaties van het display ten opzichte van de camera. Later wil ik dit met keypoints en feature matching oplossen, om het opnieuw calibreren overbodig te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door 0rbit op 26-09-2008 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62011

Je kan ook een flatbedscanner gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Anoniem: 62011 schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 21:40:
Je kan ook een flatbedscanner gebruiken. :)
Maar hoe lees je dan alsnog de stand af? Ik denk dat een flatbedscanner te veel reflecties veroorzaakt in het plastic voor het display.

Het enige wat echt handig werkt is gewoon de meter openen en de ADC uitlezen, maar dat is een naar werkje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mr_Atheist schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 21:44:
[...]
Het enige wat echt handig werkt is gewoon de meter openen en de ADC uitlezen, maar dat is een naar werkje :+
En illegaal :+

Ik zal morgen wel ff een foto maken van mijn watermeter, die ziet er ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.natuurlijkenergie.nl/meterkast/img/watermeter.gif

En dan een jaar of 30 oud :P

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 26-09-2008 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Anoniem: 178962 schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 22:23:
[...]

En illegaal :+

Ik zal morgen wel ff een foto maken van mijn watermeter, die ziet er ongeveer zo uit:

[afbeelding]

En dan een jaar of 30 oud :P
Een leuke uitdaging!

Het probleem moet je beeldbewerkingstechnisch heel anders aanpakken in dat geval. Het handige is dat de meter misschien makkelijker gedetecteerd kan worden omdat het ding rond is. Ook de mooie kadertjes om de cijfers geven een hint in de goede richting voor het lokaliseren van de cijfers. Natuurlijk is het wel lastiger dat de cijfertjes niet geheel afgebeeld hoeven te zijn, maar daar staat tegenover dat over- of ondersegmentatie weer minder waarschijnlijk is doordat de cijfers allen uit 1 deel opgebouwd zijn en het contrast wat beter is dan bij een 7 segments display. Natuurlijk heb je wel weer meer kans op krassen en vuiligheid op zo'n meter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja het glaasje is in de jaren behoorlijk minder helder geworden zegmaar.

Je zou ook kunnen denken aan bijvoorbeeld 12 foto's op een dag, dan zit er hopelijk 1 bij waarbij de cijfers er helemaal op staan ipv half.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-06 19:09
Heb hier ook wel eens aan zitten denken.. Op de electra meters lijkt tegenwoordig een IR led oid te zitten waarmee digitaal uitlezen toch gemakkelijker moet zijn.

Getting closer: http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_61107

[ Voor 17% gewijzigd door Martkrui op 26-09-2008 23:37 ]

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:12
Er zit ook een knipperende LED op, daarmee is in het verleden ook wel eens wat gedaan met een LDR die er tegenaan zat geplakt.

elektriciteitsmeter ldr -> pulse
http://offog.org/code/electricity.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ThinkPadd schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 23:29:
Er zit ook een knipperende LED op, daarmee is in het verleden ook wel eens wat gedaan met een LDR die er tegenaan zat geplakt.

elektriciteitsmeter ldr -> pulse
http://offog.org/code/electricity.html
Wow futureman, what is all this great technology?

Ik heb dus echt een oldskool kast zonder digitale meter ofzo, alles is analoog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:49
Anoniem: 178962 schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 23:38:
[...]

Wow futureman, what is all this great technology?

Ik heb dus echt een oldskool kast zonder digitale meter ofzo, alles is analoog ;)
dan heb je toch alsnog wel die sensor, die knippert per kWh toch? Anders, bij zo'n schijf, kan je misschien ook bijhouden hoevaak dat stipje op de schijf langskomt, en per 100 of 1000 stipjes, 1 kWh bij het totaal op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maarud schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 23:46:
[...]

dan heb je toch alsnog wel die sensor, die knippert per kWh toch? Anders, bij zo'n schijf, kan je misschien ook bijhouden hoevaak dat stipje op de schijf langskomt, en per 100 of 1000 stipjes, 1 kWh bij het totaal op...
Ik heb geen sensor oid, het is inderdaad met zo'n schijf en wieltjes enzo.

Maar die is niet zo heel boeiend, dat zijn vrij grote letters, wit op zwart en super makkelijk uit te lezen. Maar dat boeit me eigenlijk vrijwel niets want stroomverbruik kan ik weinig aan doen, ik bespaar al alles wat ik kan:

- Ik heb overal spaarlampen
- Ik laat nooit lampen aanstaan als ik de kamer uit ga (en er is niemand anders in de kamer)
- Ik heb overal stopcontacten met schakelaars die ik zoveel mogelijk uit hou om verlies van standby apparaten ed te voorkomen
- Ik combineer altijd wasgoed zoveel ik kan in zo min mogelijk wasbeurten, drogen doe ik vrijwel niet ik hang het altijd op
- Mijn vaste computer is een laptop en nog een zuinige ook
- Mijn fileserver/router geval is redelijk geoptimaliseerd qua stroomverbruik al is dat wel een grote verbruiker maar vooral vanwege de HDD's
- Ik ben vrijwel nooit thuis, opladen van notebook en telefoon doe ik dus ook niet vaak thuis (m'n internet en fileserver gebruik ik wel als ik weg ben, via VPN log ik in en gebruik ik zo m'n bestanden dus die kunnen niet uit als ik weg ben)

Ik zie niet in hoe ik nog steeds praktisch hetzelfde kan leven en toch meer stroom besparen. Een bepaald comfort moet er zijn, ik ga niet de TV de deur uit doen bijvoorbeeld alleen omdat ie veel stroom verbruikt. Al kijk ik niet heel veel TV en laat ik em nooit aanstaan als ik niet kijk. Ook daar weer een stopcontact met schakelaar zodat alles netjes uit gaat en niet stroom blijft gebruiken (zoals een UPC box die ruim 40 watt slurpt).

Stroom is dus een gegeven constante, ik hou het wel maandelijks ongeveer bij (minder goed als de andere meters) en het stroomverbruik is ook heel erg constant. Ik moet alleen wel nog een keer een nieuwe koelkast kopen, deze is vrij oud en gebruikt volgens mij meer dan nodig.

Veel boeiender vind ik gas en water omdat je die veel makkelijker kunt beinvloeden. Verwarming iets lager en een dikkere trui aan doen, iets korter douchen of liever nog niet iedere dag douchen etc. Je merkt het meteen als je een keer zuiniger doet en ook als je juist wat meer hebt gebruikt.

Die zou ik dus best op dagbasis bijvoorbeeld willen meten, maar om nu iedere dag de kruipruimte in te gaan om die meter uit te lezen is me iets teveel van het goede.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 27-09-2008 00:01 ]

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:49
d:)b goed bezig qua verbuik! Alleen als ik het koud heb doe ik de verwarming gewoon wat hoger, zo'n trui dat vind ik dan weer niet lekker :P Al dat graadje lager gedoe, kom nou comfort mag er zijn ;) Maar toch, nu dwalen we af.
Een sensor-metertje is natuurlijk het makkelijkst, alleen in jouw geval moet je dus verder met bovenstaand OCR-code, aangezien dat bij jou niet mogelijk is...

• 0rbit
Ik heb gisteravond nog even een testsetje van 30 plaatjes aangelegd. Verschillende hoeken, verschillende belichting en een beetje meer variatie in de getallen die op het display verschijnen. Morgen nog maar eens wat testen.

Pagina: 1