Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:03
Hallo,

Ik heb een Thermaltake Armor+ Big Tower, met zo'n grote fan aan de window panel.
Nu heb ik een fan controller van Zalman ZM-MFC2 gekocht, en wil ik de grote fan naar een lagere snelheid brengen.

Doordat de fan normaal op voedings kabel was aangesloten heb ik via een gemaakte kabel hem kunnen aansluiten op de fan controller.

Als ik hem naar hoge toeren breng gaat de grote blauwe led fan zich in een disco sfeer brengen.

Nu heb ik dit inmiddels opgelost om hem op 180rpm te zetten dat hij stopt met knipperen en ook nog is minder ligt geeft en niet piept.

Maar nu geeft de zalman geen RPM weer op het display. Hoe kan ik dit uit schakelen?

Alvast bedankt. Als jullie me kunnen helpen.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 12:01

painkill

Pain(k)(ill)

Die fan controller kan sowieso al geen rpm weergeven op een voedingskabel (molex), wat je eerst had.
Op die molex kabels zitten geen rpm kabels, en dus ook geen meetapparatuur in de fan zelf.

En dat knipperen, dat gebeurt ook als je snel van 5 volt naar 12 volt gaat, op 12 volt gaan de lampjes nou eenmaal harder dan op 5, doe je dit maar snel genoeg dan knippert het heel erg vaak, en heb je knipperlicht.
Als dit vanzelf gaat dan zou ik maar heel snel iets anders verzinnen voor die kabels, want zo vaak van volt wisselen, dat is niet goed.

Mijn SNES verzameling!

• Nemean
Het knipperen is inmiddels opgelost.
Hij draait nu normaal of iets zachter door de fan controller.

Is er een mogelijkheid om die fan te vervangen?

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

AviatorNL schreef op donderdag 25 september 2008 @ 22:02:
Het knipperen is inmiddels opgelost.
Hij draait nu normaal of iets zachter door de fan controller.

Is er een mogelijkheid om die fan te vervangen?
Absoluut, noem je diameter, dus hoeveel mm de fan is, en ik ga voor je op zoek :)

Mijn SNES verzameling!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Als dit je kast is:

http://www.alternate.nl/h...ils.html%3Fartno%3DTTXT20

Dan kan ik je wel helpen, maar ik raad je dan niet aan om een ander te nemen, ziet er dan namelijk niet uit.

En 140 mm noem ik niet groot, 250 mm is groot :p

Mijn SNES verzameling!

• Nemean
Ja dat is mijn kast, het is een 230MM fan =).
230 mm: 1 x aanwezig

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

AviatorNL schreef op donderdag 25 september 2008 @ 22:35:
Ja dat is mijn kast, het is een 230MM fan =).

[...]
Ow ok, die zijn sowieso moeilijker te krijgen, ik kan ze in ieder geval niet vinden.

En zelfs als ik ze zou vinden, heb je er echt 25 euro voor over?
Want zoveel kosten ze namelijk.

Mijn SNES verzameling!

• Nemean
Tuurlijk, als het geluid maar gedempt kan woorden.

Verwijderd

Het is zowiezo geen goed plan om op basis-fancontrollers fans te plaatsen die veel meer vermogen trekken dat dat die controllers voor gebouwd zijn. Wat er dan gebeurd in het ergste geval is dat de controller de geest gaat geven en wellicht voor brand zorgt (is niet gebouwd voor veel amperages bijv.)

Als je licht gaat flikkeren dan is dat niet om een te laag voltage maar klinkt het eerder als een CCFL dat te weinig stroom krijgt. Je maakt de boel daarmee stuk. Wat je wel kan doen is de fancontroller tussen de fan en CCFL of ledje blijkbaar, in plaatsen. Zo kan je immers nog prima de fanspeed monitoren als je het draadje ook nog eens doortrekt naar je plank.

Maar goed dat vind je niet 1-2-3 in goedkopere controllers ;)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Verwijderd schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 07:31:
Het is zowiezo geen goed plan om op basis-fancontrollers fans te plaatsen die veel meer vermogen trekken dat dat die controllers voor gebouwd zijn. Wat er dan gebeurd in het ergste geval is dat de controller de geest gaat geven en wellicht voor brand zorgt (is niet gebouwd voor veel amperages bijv.)

Als je licht gaat flikkeren dan is dat niet om een te laag voltage maar klinkt het eerder als een CCFL dat te weinig stroom krijgt. Je maakt de boel daarmee stuk. Wat je wel kan doen is de fancontroller tussen de fan en CCFL of ledje blijkbaar, in plaatsen. Zo kan je immers nog prima de fanspeed monitoren als je het draadje ook nog eens doortrekt naar je plank.

Maar goed dat vind je niet 1-2-3 in goedkopere controllers ;)
In dit geval begint het ledje te knipperen doordat de fancontroller de fan regelt dmv PWM
Door de korte pulsjes gaat de fan langzamer draaien, maar wordt de stroom ook telkens onderbroken, wat je dus terugziet in het knipperen van de leds.

En inderdaad, het mooiste is om de led's los te solderen en met een aparte voeding te voeden. Dan branden ze altijd even fel, en knipperen ze niet meer. Maargoed, de vraag is of dat makkelijk te doen is bij deze fan.

Verwijderd

Inderdaad, PWM is dat ;)

Ik weet niet hoe je het aangesloten hebt, maar PWM komt standaard niet uit een molex. Wellicht heb je de fan via je moederbord aangesloten. Stel in dat je gewoon een normaal voltage wilt hebben ipv PWM. Dat lost het probleem ook aanzienlijk op zonder enige heftige ingreep op je spulletjes. Tenzij de controller een PWM-signaal stuurt, dan is het een ander verhaal.

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Nee hij heeft z'n fan aangesloten op de fancontroller en die regelt de fans door middel van PWM. Die fancontroller kan 0,7A leveren, maar Zalman zegt er niet bij of dat per kanaal is of in totaal. Ik neem aan in totaal, want een gemiddelde 120mm gebruikt naar mijn weten iets van 0,2A.

Om een rpm uitlezing op je controller te krijgen zul je een extra draadje aan moeten leggen. Sommige fans hebben hier de mogelijkheid voor, maar net zo veel fans hebben dat niet. Je zult even moeten kijken of je fan de mogelijkheid biedt voor een extra aansluiting.

Casemod: Cubeleon

• Nemean
Als ik een conclusie mag trekken.

Kan ik de fan van 230MM niet aansluiten op de fancontroller; want...?

Is er dan een mogelijkheid om een andere fan in te bouwen op de plaats van de 230MM fan.

Ik hoop dat jullie hier een antwoord op hebben.

• Nemean
Iemand?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Óf een andere fancontroller (welke regelt dmv. spanning, niet via PWM.
Óf de led's via een permanente spanning aansluiten IPV via de fancontroller.

• Nemean
Ik heb hem net nieuw gekocht.

Mijn vraag is of er een fan te koop is met de afmeting van 230MM.

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

AviatorNL schreef op zondag 28 september 2008 @ 19:39:
Ik heb hem net nieuw gekocht.

Mijn vraag is of er een fan te koop is met de afmeting van 230MM.
Jawel, kijk anders even op ebay, of je mailt een goede internetshop, die zoeken het graag voor je uit :)
Of natuurlijk een echte winkel, maar die zijn meestal niet bekend met producten buiten hun assortiment.

Mijn SNES verzameling!

• Nemean
Bij welke winkels kan ik het, het beste na vragen?
Pagina: 1