Zuinige server in meterkast

Pagina: 1
Acties:

• VAnTurenhout
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02-2024
Ik wil een pc in mijn meterkast, die op de eerste plaats weinig stroom verbruikt, die ik zou kunnen gebruiken als:

- downloadserver (alt.binz of zo)
- webcam-server
- NAS door er een externe usb-2 HDD aan te kunnen hangen, heb meerdere pc's die eigenlijk allemaal op die HDD moeten kunnen, ook mijn Xbox en Wii bijvoorbeeld.

Nu zie ik op marktplaats/speurders machientjes als de Compaq t1010 en de Wyse Wintern staan, zou ik daarmee uit de voeten kunnen ?
Het is een aardigheidje, dus mag gewoon niets of weinig kosten.

Rob

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-12-2025

jbr

Right back @ ya

Nee. Dat zijn thin clients en niet geschikt voor de toepassingen die je hierboven beschrijft.

Ik zou je aanraden eens naar de nieuwe desktop van MSI te kijken. Die staat bij computerland voor 222 euro te koop. Dat is een uitstekende machine hiervoor. Lekker low profile en toch nog redelijk krachtig.

[ Voor 54% gewijzigd door jbr op 25-09-2008 17:47 . Reden: typo ]

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:32

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Als je echt geen geld hebt en voor tweedehands wil gaan, ga dan voor een P3 machine vanaf de 600 MHz. Deze zijn erg zuinig, dus ideaal voor een stille, zuinige server.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• VAnTurenhout
jbr schreef op donderdag 25 september 2008 @ 08:51:
Nee. Dat zijn thin clients en geschikt voor de toepassingen die je hierboven beschrijft.
(ik denk dat je bedoelt NIET geschikt)

Excuse me voor de misschien domme vraag, maar waarom kan een thin client dit niet? Hier draait toch ook een OS op? WinCE of zo?
Wat is dan de bottleneck?

Zijn deze thin clients wel bruikbaar als aansturing voor de HDD's zodat deze op alle andere pc's benaderbaar zijn?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2025
Een thin client is een dedicated doosje wat via ica en/of rdp verbinding kan maken met een Terminal Server omgeving.

Voor wat jij wil heb je een fat client of een NAS doosje nodig.

Edit vers van de pers : Klik

[ Voor 26% gewijzigd door aZuL2001 op 25-09-2008 09:31 . Reden: linkje added ]

Abort, Retry, Quake ???

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:54

Standeman

Prutser 1e klasse

Is een zo'n Asus Eee PC niet erg handig? Of een oude P3 / P4 laptop

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Passievrucht
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-01 14:04

Passievrucht

swarma

antonboonstra schreef op donderdag 25 september 2008 @ 09:02:
Als je echt geen geld hebt en voor tweedehands wil gaan, ga dan voor een P3 machine vanaf de 600 MHz. Deze zijn erg zuinig, dus ideaal voor een stille, zuinige server.
P3 800 mhz van IBM zijn perfect. Enigste fan zit in de voeding en zijn echt stil. Snel zat voor het delen van bestanden (via linux in mijn geval) icm met een gigabit netwerkkaart haalde ik gewoon snelheden van 30-40 megabyte per seconde. Het parren en unrarren duurt alleen wel wat langer. Voor een externe HD moet je wel denken aan een USB2.0 kaartje, maar waarom extern? De harde schijf kan je ook gewoon intern aansluiten.

Webcam zou er gemakkelijk bij moeten draaien met zo'n p3.

Verbruikt met een zuinige HD bij mij 30 watt idle en 50 watt full load.

Steam id is passievrucht \\ Xbox Live GT: Meneer Passievrucht

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-01 13:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

muv het webcam gedeelte heb ik zoiets draaien op een PII die op 133mhz draait (incompatibiliteit tussen MB en proc).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• VAnTurenhout
Hmm, volgens mij heb ik voor mijn dochter op haar kamer nog zo'n pc staan...ik denk dat ik die maar eens ga claimen.

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-01 17:09

MrDry

Desperados!

Heb hier zelf een PIII 733 met 768 mb geheugen. Draait Ubuntu op. Werkt perfect. Lekker zuinig en laltijd stabiel.

Ennuh...omdat er geen desktop in mijn mini meterkast past heb ik de hele zooi gewoon op een plaat mutiplex geschroefd >:)

[ Voor 35% gewijzigd door MrDry op 25-09-2008 12:03 ]

Quod licet lovi, non licet bovi

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-01 18:01
Ik gebruik er een Compaq Deskpro ENS systeempje voor. Mooie compacte afmetingen. De interne Hd heb ik vervangen door een flinke grote, dit werkte zonder problemen.
Ook zit er 1Gb geheugen in wat uiteraard niet standaard was. Loopt als een tierelier.... (ohja, PIII 800mhz) :)

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

• VAnTurenhout
Ok, ik krijg eerlijk gezegd al weer jeuk om e.e.a. te gaan bouwen. configureren etc....

Maar.. ik heb twee externe HDD's (USB 2.0), zitten daar naar alle waarschijnlijkheid gewoon IDE schijven in, die ik gewoon op de controller van de PC kan aansluiten, zodat ik geen extra USB kaartje nodig heb, en ook geen aparte voeding voor deze schijven?

Kan die machine dat dan ook aan, ? 250 GB en/of 500 GB NTFS (dat zal allemaal wel afhankelijk zijn van het OS wat ik ga gebruiken lijkt me)

Verwijderd

antonboonstra schreef op donderdag 25 september 2008 @ 09:02:
Een Coppermine dus (let op: er zijn ook P3 600 Katmai, die zijn een stuk minder zuinig!). Ook is een Celeron 533 Coppermine een mogelijkheid, die is nog net iets zuiniger. Nog minder watts verbruiken betekent significant aan rekenkracht inleveren, en dan heb je waarschijnlijk niet voldoende rekenkracht. Voordeel is dat deze oude systemen vaak voor een prikkie op marktplaats staan. 3x 512MB PC133 er in en je hebt een prachtsysteem!

• Passievrucht

Passievrucht

swarma

VAnTurenhout schreef op donderdag 25 september 2008 @ 12:12:
Ok, ik krijg eerlijk gezegd al weer jeuk om e.e.a. te gaan bouwen. configureren etc....

Maar.. ik heb twee externe HDD's (USB 2.0), zitten daar naar alle waarschijnlijkheid gewoon IDE schijven in, die ik gewoon op de controller van de PC kan aansluiten, zodat ik geen extra USB kaartje nodig heb, en ook geen aparte voeding voor deze schijven?

Kan die machine dat dan ook aan, ? 250 GB en/of 500 GB NTFS (dat zal allemaal wel afhankelijk zijn van het OS wat ik ga gebruiken lijkt me)
Ik had er een 750GB SATA2 op een SATA controller en dat ging perfect.

Met me 320GB IDE ging het ook goed (verkocht en vervangen)

• jbr

jbr

Right back @ ya

VAnTurenhout schreef op donderdag 25 september 2008 @ 09:18:
[...]

(ik denk dat je bedoelt NIET geschikt)
Inderdaad.
En je kunt inderdaad met oude apparatuur gaan klooien, maar je wilt vast en zeker recente apparatuur aansluiten en recente programmatuur draaien. Het gaat vast op een oude rammelbak, maar zo'n MSI is het overwegen waard hoor... O-) Lekker stil, lekker zuinig, redelijk compact en helemaal up-to-date qua hardware (en ondersteuning).

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-01 22:32
Of misschien zo'n Trendtac ([Ervaringen] Trendtac epc 700) ?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-01 17:58

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Houdt er inderdaad rekening mee dat je op een 'rammelbak' vrij lang zult moeten wachten als er een paar GB aan data geparred/repaired moet worden. Als een uur of langer wachten je niet uitmaakt kan het natuurlijk wel, maar als je daar gek van wordt zul je toch naar iets recenter moeten kijken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• VAnTurenhout
De pc van mijn dochter is een HP vectra 1,4 ghz. Mem weet ik zo niet, maar dat is te upgraden.
Ik heb eens zitten denken wat ik hiermee wil gaan doen: (maar misschien maar eens een andere topic openen, maar waar..)

- Usenet-client (downloaden, parren en rarren)
- NAS achtig systeem (mijn PC's, Mac, XBox en Wii moeten erbij kunnen)
- Webcam dingetjes*
- internet radio luisteren (draadje naar de stereo)
- webservertje om bovenstaande dingen te monitoren (met ASP.Net ondersteuning)

Werkt een draadloze muis door muren heen? Of zal ik dan aan een bluetooth muis moeten denken? Ik wil dan een monitor ofwel ergens in de keuken aan de muur hangen, boven het aanrecht bijvoorbeeld. Dan heb ik een lange (lees: 4 meter) VGA kabel nodig. Met alleen een muis kan ik dan wel surfen etc. Op die monitor zou ik dan een soort dashboard kunnen laten draaien met allerlei info (weer, verkeer,rss feed, en eventuele foto-screensaver) en in de keuken kunnen we dan recepten uitlezen of zo.

Geef me een week en ik verzin er nog wel wat onzin bij :-)

* Webcam:
De kast komt in de meterkast te staan, dus vlak bij de voordeur. Ik wil een webcam met motion detection bij de voordeur hangen, zodat er een vorm van signaal ergens terecht komt (mail, foto maken, belletje, noem maar op)
Verder wil ik een energie-monitor dingetje gaan verzorgen, zie ook

OCR op een foto?

Wat zoek ik dan?
- Welk OS kan ik het beste gebruiken, ik ben geen Linux-geek, dus die valt (misschien) af, tenzij iemand me kan overtuigen dat het echt het beste is...
- Andere software
* webserver: Indien XP, dan is IIS al aanwezig toch?
* webcamsoftware: Ik weet dat WebcamXP best zwaar is en zal nog wel even zoeken naar alternatieven

Zo, brand me maar af als dingen hier niet moeten...het is ook een dump van wat ik zelf wil, en ben toch wel benieuwd naar allerlei reacties.

• aZuL2001
Met die specs van de hardware, zou ik voor een Linux doosje gaan.
Pak bijv. Clarkconnect, en je hebt een heel leuk thuisservertje.

Maar ik kan me voorstellen dat dat als werkstation voor in de keuken minder handig is.

Edit: Dat van Sabnzbd+ (hieronder) onderschrijf ik van harte. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door aZuL2001 op 26-09-2008 10:32 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• Passievrucht

Passievrucht

swarma

- Usenet-client (downloaden, parren en rarren)
Sabnzbd+ (werkt ook perfect onder linux. Je zet een NZB in een bepaalde geselecteerde map en er wordt gedownload, geparred en geunrarred en je kan alles monitoren middels een website.

• VAnTurenhout
Ik gebruik nu Alt.Binz, maar dat is (volgens mij) niet van buitenaf te monitoren, SABNZB+ heb ik ook al eens gebruikt, maar die werkte destijds niet vlekkeloos...toch maar weer eens gaan proberen dan.

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:57

inhico

pw

Goedkoop in gebruik is een mini-itx systeem met een Via-processor-1,2 GHz: laag stroomgebruik en fanless. In aanschaf niet zeer goedkoop, maar goed te doen.
Ik heb er een in gebruik als als muziek-server voor mijn squeezebox (dus incl internetradio) en als fileserver. Bevalt uitstekend. Het ding draait op Clarkconnect. Clarkconnect is een linux, kost niks en werkt prima. Ook zonder veel van Linux te weten had ik zo aan de praat.
Na installeren heb je geen monitor/toetsenbord/muis meer nodig, maar kun je via de browser en winscp en putty de server benaderen. Je bent natuurlijk wel afhankelijk van de beschikbaarheid van Linux-progs voor wat je wilt.

[ Voor 15% gewijzigd door inhico op 26-09-2008 17:32 ]

...

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Een draadloze muis gaat wel door de muur, maar hoe verder van de ontvanger hoe meer vertraging.
Om de afstand te compenseren kun je de ontvanger met een usb verleng draad ergens tactisch ophangen.

Vnc of een andere "remote desktop" variant werkt nog het beste.

Tweak!

• aZuL2001
Deze had je waarschijnlijk ook al gezien : Nieuwe Zuinige Server (discussie)

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

inhico schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 17:28:
Goedkoop in gebruik is een mini-itx systeem met een Via-processor-1,2 GHz: laag stroomgebruik en fanless. In aanschaf niet zeer goedkoop, maar goed te doen.
Ik heb er een in gebruik als als muziek-server voor mijn squeezebox (dus incl internetradio) en als fileserver. Bevalt uitstekend. Het ding draait op Clarkconnect. Clarkconnect is een linux, kost niks en werkt prima. Ook zonder veel van Linux te weten had ik zo aan de praat.
Na installeren heb je geen monitor/toetsenbord/muis meer nodig, maar kun je via de browser en winscp en putty de server benaderen. Je bent natuurlijk wel afhankelijk van de beschikbaarheid van Linux-progs voor wat je wilt.
Mwah, ik zou gewoon voor een ITX boardje van Intel gaan, erg goedkoop en veel beter te krijgen.

Op Samenkopen werden er laatst veel gekocht, maar ook de grotere webwinkels beginnen het te krijgen.

Ik heb laatst deze gekocht: http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-057103
Kost geen drol, lekker zuinig en toch alles erop en eraan. En een heel stuk sneller als een Via.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

VAnTurenhout schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 09:06:
De pc van mijn dochter is een HP vectra 1,4 ghz. Mem weet ik zo niet, maar dat is te upgraden.
Dat is waarschijnlijk een oude P4. Die voldoet niet echt aan je voorwaarden want zuinig is die niet :P Het kan ook een oude AMD thunderbird zijn, die zijn nog veel onzuiniger maar volgens mij heeft HP die nooit geleverd.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Tof ding, dat Atom bord... Jammer dat er niet GB ethernet op zit!

Verwijderd

remmelt schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 00:18:
Tof ding, dat Atom bord... Jammer dat er niet GB ethernet op zit!
Met een PCI riser zet je er zo nog een 4 poorts SATA controllertje en een gigabit lan op.

Ik heb bij 4Launch ook een super mooi kastje gezien waar ie perfect in zou passen, maar ik vind em iets te duur.

http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-057038

Afbeeldingslocatie: http://mswhs.files.wordpress.com/2007/10/product42371261493.jpg

_/-\o_

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

als je echt voor low profile gaat...heb zelf een jaar lang met een oudere compaq p3 600 laptop met ext. hd dit allemaal gedaan. stil en weinig verbruik. Ding staat nu in de kast omdat ik een snellere desktop heb aangeschaft. als je interesse hebt dm me maar, mag voor weinig weg. Voordeel is dat je weinig ruimte nodig hebt en besturing doe je gewoon via rdp. Streamen etc via je netwerk.

• Fermion
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-01 01:52
Wat jij zoek is dit:
Alleen qua prijs toch weer niet.....

Thecus N2100
Het is een NAS waar je RAID 0, 1 of een JBOD kan bouwen.
De basis van het systeem is een Linux (Woody) Debian.
Afhankelijk wat voor Hardrive je gebruikt, verbruik je ongeveer 30 watt.
Een stabiel platform waar je ook verschillende software "modules" kan installeren.
Dat zijn oa: SSH, Rtorrent, SQUID, WOL, Webserver, module for het aansluiten van webcams en nog veel meer, zie lijst (WIKI):

http://www.onbeat.dk/thecus/index.php/N2100_Module_List

Er is enorm veel over dit systeem op het internet terug te vinden.
Standaard wordt het systeem met 128MB uitgerust. tip, upgrade het systeem direct naar 512MB!

Specs:

CPU
* Intel 80219 (model number : FW80219M600)
* 600Mhz Xscale (ARMv5TE instruction set)
* Upto 1GB of 64bit DDR RAM, and 512MB with 32bit addressing.
* 32KB data/instruction caches
* 64-bit PCI 2.2 Interface
* 8 GPIO Pinouts

PCI
* 2 x Realtek RTL8110SB - Gigabit Ethernet Controller.
* Silicon Image Sil3512ECTU128 - S-ATA controller
* Via VT6212L - USB 2.0

[ Voor 4% gewijzigd door Fermion op 27-09-2008 11:52 ]

• Finraziel
  • Laatst online: 22:25
Waarom niet voor zoiets als dit gaan:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 4850e€ 52,95€ 52,95
1AOpen H340A€ 44,06€ 44,06
1Asrock ALiveNF6G-GLAN€ 33,46€ 33,46
1Kingston KVR800D2N5K2/1G 1GB (2x 512MB) DDR2€ 14,95€ 14,95
1Samsung SH-S223F€ 16,04€ 16,04
1Samsung Spinpoint F1 HD322HJ, 320GB€ 40,-€ 40,-
ImporterenTotaal€ 201,46

Heb ik even in 15 minuten of zo in de pricewatch samengesteld, dus het zal misschien niet helemaal exact op elkaar afgestemd zijn, maar het is een compact krachtig systeem dat elke P3 of atom zo hard weg blaast dat het niet grappig meer is. Er komt misschien een klein beetje meer bij de prijs omdat ik hier geen rekening houdt met verzendkosten of of het bij 1 winkel te krijgen is, maar ik zag bv dat 4allclients het samen heeft voor 217 euro. De DVD drive kun je waarschijnlijk zelfs wel weg laten dus dan ben je klaar voor 200 euro plus verzendkosten.
Oh, en dit systeem zal absoluut ook zeer zuinig zijn, ik verwacht niet echt dat dit (in idle, met cool and quiet aan) boven de 40W uit gaat komen, misschien zelfs niet boven de 30W... Hangt ook een beetje af van die voeding bij dat aopen kastje. Als je zuinigheid belangrijker vindt dan prestaties kun je eventueel ook de HD vervangen door een 2,5" model, maar ik heb deze gekozen omdat het een F1 is met 320GB op 1 platter, waardoor deze geweldige prestaties heeft maar toch zeer betaalbaar is.

edit: aan de andere kant, je had meen ik al harde schijven he, dan kun je die zelfs ook nog weg strepen en ben je voor zo'n 160 euro klaar :).

Gamertag: FinrazielNL

• jbr

jbr

Right back @ ya

Verwijderd schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 00:06:
Ik heb laatst deze gekocht: http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-057103
Kost geen drol, lekker zuinig en toch alles erop en eraan. En een heel stuk sneller als een Via.
Welke behuizing heb je daarbij als ik vragen mag?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

finraziel schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 13:36:
Waarom niet voor zoiets als dit gaan:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 4850e€ 52,95€ 52,95
1AOpen H340A€ 44,06€ 44,06
1Asrock ALiveNF6G-GLAN€ 33,46€ 33,46
1Kingston KVR800D2N5K2/1G 1GB (2x 512MB) DDR2€ 14,95€ 14,95
1Samsung SH-S223F€ 16,04€ 16,04
1Samsung Spinpoint F1 HD322HJ, 320GB€ 40,-€ 40,-
ImporterenTotaal€ 201,46

Heb ik even in 15 minuten of zo in de pricewatch samengesteld, dus het zal misschien niet helemaal exact op elkaar afgestemd zijn, maar het is een compact krachtig systeem dat elke P3 of atom zo hard weg blaast dat het niet grappig meer is. Er komt misschien een klein beetje meer bij de prijs omdat ik hier geen rekening houdt met verzendkosten of of het bij 1 winkel te krijgen is, maar ik zag bv dat 4allclients het samen heeft voor 217 euro. De DVD drive kun je waarschijnlijk zelfs wel weg laten dus dan ben je klaar voor 200 euro plus verzendkosten.
Oh, en dit systeem zal absoluut ook zeer zuinig zijn, ik verwacht niet echt dat dit (in idle, met cool and quiet aan) boven de 40W uit gaat komen, misschien zelfs niet boven de 30W... Hangt ook een beetje af van die voeding bij dat aopen kastje. Als je zuinigheid belangrijker vindt dan prestaties kun je eventueel ook de HD vervangen door een 2,5" model, maar ik heb deze gekozen omdat het een F1 is met 320GB op 1 platter, waardoor deze geweldige prestaties heeft maar toch zeer betaalbaar is.

edit: aan de andere kant, je had meen ik al harde schijven he, dan kun je die zelfs ook nog weg strepen en ben je voor zo'n 160 euro klaar :).
Als het ding 24/7 moet draaien zou ik er geen asrock in stoppen ;).
Heb wel goede ervaring met gigabyte op het gebied van goedkope consumentenbordjes.

• Finraziel
Nou ja goed, zoals ik zei heb ik dat lijstje even vliegensvlug in elkaar geflanst, het ging me er vooral om te laten zien dat er m.i. heel wat betere opties zijn dan zo'n atom bakkie. Voor zo'n 20 euro meer heb je inderdaad ook een heel mooi gigabyte matx bordje...
Trouwens, als je je zorgen maakt over of die asrock het uit houdt bij 24/7 gebruik, dan zou ik me met zo'n kant en klaar atom bakje ook niet echt op mijn gemak voelen.

[ Voor 24% gewijzigd door Finraziel op 27-09-2008 17:43 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mwa ik heb betere ervaring met (goedkope, niet mijn core-businesss :P) thuisservertjes op een gigabyte bakje dan met asrock.
Verder: tsja een pc-engines bordje kan ook heel veel, of een soekris.
Is kleiner, ongeveer 100-125E, en zuinig (12-18W).
Kan minder, maar is hier waarschijnlijk ook wel op zijn plaats.

Zijn standaard Linux \bsd distrootjes voor :).

Die dingen zijn dan ook nog eens fanless en gemaakt om 24/7 in een klein hok te hangen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03
Ik heb deze onderin m'n kledingkast staan:
Afbeeldingslocatie: http://kay.ramel.free.fr/uc_av_arr.jpg

P3 600Mhz, 256MB RAM, Win XP

Zit een externe HDD aan via USB 2.0 kaartje (320GB).

Ding doet voor mij dienst als download servertje, en pakt de RAR dingen die hij heeft gedownload automatisch uit. Ook is hij fileserver, films e.d. staan namelijk op de externe schijf.

Ding heeft alleen maar Power en UTP, beheer doe ik via RealVNC.

Hij staat overigens niet 24/7 aan, hij staat alleen aan als ik wat wil downoaden, of als ik wat nodig heb van de HDD.

Hij is ook ingesteld dat hij automatisch afsluit als hij klaar is met downloaden (NZB) en unrarren.

Ding heeft me niks gekost trouwens, geruild tegen een dood (echt dood, zelfs voor een tweaker :P ) TFT scherm.

Verwijderd

finraziel schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 17:42:
Trouwens, als je je zorgen maakt over of die asrock het uit houdt bij 24/7 gebruik, dan zou ik me met zo'n kant en klaar atom bakje ook niet echt op mijn gemak voelen.
Hoezo dat? Die Intel boardjes zijn echt van top kwaliteit hoor...

Zuiniger kun je gewoon niet hebben en qua prijs is het helemaal geweldig. Sure voor 20 euro meer heb je al een heel mooi moederbord, maar deze heeft al een ultrazuinige CPU erop zitten.

Sowieso is een X2 in zoiets gewoon debiel natuurlijk, het moet zuinig zijn want het moet 24/7 draaien. Wat kun je ooit gaan doen waarvoor je 24/7 zoveel power nodig hebt?
jbr schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 14:37:
[...]

Welke behuizing heb je daarbij als ik vragen mag?
Deze:

http://www.samenkopen.net/action_product/231965/83587

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2008 22:14 ]

• Finraziel
Verwijderd schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 22:10:
[...]

Hoezo dat? Die Intel boardjes zijn echt van top kwaliteit hoor...

Zuiniger kun je gewoon niet hebben en qua prijs is het helemaal geweldig. Sure voor 20 euro meer heb je al een heel mooi moederbord, maar deze heeft al een ultrazuinige CPU erop zitten.

Sowieso is een X2 in zoiets gewoon debiel natuurlijk, het moet zuinig zijn want het moet 24/7 draaien. Wat kun je ooit gaan doen waarvoor je 24/7 zoveel power nodig hebt?

[...]

Deze:

http://www.samenkopen.net/action_product/231965/83587
Wat betrouwbaarheid betreft, ik had het over kant en klare bakkies zoals de eee desktop of de variant van msi of zo, niet over een zelfbouw bak. Echt ervaring heb ik er niet mee, maar ik betwijfel gewoon of die dingen gebouwd zijn op 24/7 gebruik.
Overigens, qua gebruik scheelt het echt nog niet zoveel tot intel eindelijk eens met een fatsoenlijke chipset uit komt hoor (of tot ze voor particulieren verkrijgbaar zijn dan). Die atom mag dan lekker zuinig zijn, de chipset verknalt alles. Het feit dat jij het "gewoon debiel" vindt om een X2 in zoiets te stoppen zegt verder denk ik alleen maar hoe weinig verstand je er van hebt. Er zijn mensen die met die proc een systeem hebben draaien dat onder de 20 watt komt idle (het grootste deel van de tijd dus). Het scheelt dus echt bijna niks als je je er een beetje in verdiept en de juiste componenten selecteert terwijl het, zoals ik hierboven liet zien, ook niet duurder hoeft te zijn. Je krijgt er echter wel veel meer power voor terug, waardoor je gewoon veel meer mogelijkheden hebt als je nog eens iets meer met je servertje wil gaan doen.
Dus, wat is hier nou debiel? Meer uitgeven voor minder power omdat je een meeloper bent en niet zelf onderzoek doet, of de goedkopere veel krachtigere bijna even zuinige optie met veel meer uitbreidingsmogelijkheden kiezen? Als je het zelf bouwt dan is de atom wel wat goedkoper, maar goed, het is wat je wil, ik toon alleen maar dat er meer opties zijn en heb weinig behoefte om daarvoor voor debiel uitgemaakt te worden.

Verwijderd

Sorry hoor, ik noem jou niet debiel, ik noem het debiel om een X2 in een zuinige server te stoppen...

Qua prijs/prestatie is dat Intel boardje gewoon top, natuurlijk verkloot het chipset de zuinigheid van de CPU, maar de totaaloplossing is nog steeds super zuinig. Ook is dat boardje prima voor 24/7 gebruik, het zijn simpelweg embedded boardjes van Foxconn met een Intel doos er omheen. Als je er wat verstand van zou hebben zou je dat weten dus roep niet dat ik er geen verstand van heb.

De X2 is een goed zuinige CPU, maar de combinatie CPU met moederbord is dan nog vrij prijzig in vergelijking. Daarnaast heeft AMD gewoon prima single cores die nog veel zuiniger zijn en ook nog eens een stuk goedkoper.

Die blazen de Atom ook weg qua performance maar de clue is dat een Atom al redelijk overkill is voor een file/download/routing 24/7 bakje. Zeker icm Linux, maar ook met Windows, kijk alleen al naar de verschillende WHS systemen met een Atom erin.

Als AMD nou de techniek had om 1 van de cores uit te schakelen wanneer deze niet gebruikt wordt dan had je nog een punt gehad, maar dat hebben ze niet. Idle met maximale power savings slurpt die X2 nog ruim meer dan de Atom en ook de Atom icm het 945 chipset zal er niet heel ver boven zitten.

Nee kijk dan liever naar de LE-1200, 1250 en 1300 van AMD, die kosten de helft van het geld, zijn nog zuiniger (ook 65nm) en nog steeds ruim 2x zo snel dan de Atom.

Ik snap niet waarom je hier zo'n punt van maakt als toch vrij duidelijk is dat een enkele X2 CPU al duurder is dan het hele Atom boardje...

Maar goed, als jij denkt dat ik er geen verstand van heb: Prima, lekker zo denken!

(En ik heb er dus wel praktijk ervaring mee :X)

• Finraziel
Zucht, goed, misschien moeten we ophouden met mekaar beledigen (of elkaars ideeën debiel noemen als je dat liever hebt ;)), we hebben ons er duidelijk allebei in ieder geval uitgebreid in verdiept. In jouw reactie had je het in eerste instantie echter alleen maar er over dat het onzin was om een X2 te gebruiken omdat het servertje zuinig moest zijn terwijl een 4850e nou niet echt een energie-verkwister is. Of je die power wilt hebben in een download bakje moet je voor jezelf bepalen, zelf kan ik nogal eens ongeduldig zijn dus dan vind ik het wel fijn als het parren en unrarren snel gebeurd is. Bovendien hou je je opties zo open (weet ik wat voor andere server progs je nog eens wil draaien) terwijl als je meer wil met een atom je nogal snel tegen performance limieten aan loopt.
Wat betreft prijs was ik vooral aan het vergelijken met iets als een eee box van 250 euro, wat ik een hoop geld vind voor wat je krijgt. Als het niet per se het allerkleinste pc'tje hoeft te zijn maar gewoon klein ook goed is en je van die laatste paar watts ook niet wakker ligt dan vind ik persoonlijk dat er betere opties zijn. Dat kan dan inderdaad ook een zelfbouw atom zijn, al zou ik dat zelf niet snel kiezen (voor eigen gebruik, voor iemand anders kan het wel een goede keus zijn).
Over X2 4850e of een singlecore zoals jij zegt, ik heb helaas niet de luxe van het zelf getest kunnen hebben, maar uit het volgen van diverse topics hier op got de laatste tijd lijkt het er op dat er juist helemaal niet zoveel te winnen valt door een zwakkere proc dan een 4850e te nemen, dus dan ga ik zelf liever voor meer performance dan voor het uitsparen van 2 of 3 tientjes... Ik meen zelfs gelezen te hebben dat de 4850e in idle maar zo'n 7 watt opneemt? Tja, waar heb je het dan nog over?
Maar goed, zoals eerder gezegd, iedereen moet het lekker voor zichzelf uitmaken, ik heb mijn zegje gedaan en als iemand er misschien iets aan heeft en een extra optie heeft om te overwegen dan is mijn doel bereikt.

Verwijderd

De EEE box is dan ook echt extreem overpriced, voor dat geld bouw je een veeeeeeeel betere PC zelf.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik moet zeggen dat die WIND PC voor 222 erg interessant is om naar mijn meterkast te verhuizen

eens zoeken naar een binnenwerk foto, om te zien of er iets van uitbreiding mogelijk is ( WLan oid )

Verwijderd

FreshMaker schreef op zondag 28 september 2008 @ 22:08:
Ik moet zeggen dat die WIND PC voor 222 erg interessant is om naar mijn meterkast te verhuizen

eens zoeken naar een binnenwerk foto, om te zien of er iets van uitbreiding mogelijk is ( WLan oid )
Ja klopt, ik heb ook zitten kijken naar een goedkope EEE, krijg je gelijk alles erbij wat je nodig hebt.

Maar uiteindelijk toch maar gegaan voor een moederbord ivm aansluiten van HDD's.

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 00:56:
Ik heb bij 4Launch ook een super mooi kastje gezien waar ie perfect in zou passen, maar ik vind em iets te duur.

http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-057038

[afbeelding]
Nee hoor, het is deze:

pricewatch: Chenbro ES34069

Edit:

Stom, verkeerd gelezen. Hij vroeg naar je huidige behuizing.

Die Chenbro is echt een topcase!

[ Voor 7% gewijzigd door Rebunted op 28-09-2008 22:51 ]

Verwijderd

Ik zou willen dat ik die Chenbro had :P

Maar dat kastje van SK was meer het budget waar ik aan zat te denken zegmaar :+

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:49

Neo

FreshMaker schreef op zondag 28 september 2008 @ 22:08:

Deze is vergelijkbaar, staan foto's bij
http://www.newegg.com/Pro...+Systems-_-MSI-_-56167032

Sowieso kan je WLAN met een usb dongle doen.

Edit nog wat meer info
Also internal, requiring a screwdriver and a little spare time to access, is the Wind MS-6946's Mini PCI Express slot, apparently intended mainly for an optional wireless LAN module.
Bron: http://www.windowsfordevices.com/news/NS3272624218.html

[ Voor 21% gewijzigd door Neo op 28-09-2008 23:04 ]

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Wat jij zoekt is een NAS met wat extra functionaliteit. Ik weet dat Synology al webcam ondersteuning heeft ingebouwd, maar misschien dat QNAP / DLink etc dat ondertussen ook hebben. Een Synology DS107 + harddisk zal je zo'n €200,- kosten en heeft alle functionaliteit die jij wenst, plus nog veel meer (zoals web-, backup- en iTunes-server). Is uiteraad wel linux based (natuurlijk), maar met een prima admin interface.

• jbr

jbr

Right back @ ya

Een van bovenstaande links leidde me naar deze site. Ik moet zeggen dat het idle verbruik wat daar wordt genoemd me zwaar tegenvalt. Ter vergelijking, mijn zelfbouwproject met een Athlon 3500+ deed het niet beter of slechter (check de laatste screenshot / regel), maar is qua performance en opslagcapaciteit wel stukken beter :|

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Even een side note over NAS dingen: een dedicated NAS is prima, maar zeker niet geschikt voor van alles en nog wat!

Ik heb een Synology DS 107+, 128MB met een 500GB schijf erin. Die doet prima wat 'ie behoort te doen: GB-ethernettend bestanden aanbieden over SMB en itunes etc.

Mijn verwachting was echter dat er ook makkelijk apache en php5 en mysql en rtorrent op kon draaien. Nou, dat kan wel, maar niet zonder meer gemakkelijk dan wel snel. Rtorrent heb ik aan de praat maar die geeft niet de juiste waarden (waarschijnlijk een little/big endian probleem?) maar dat ging niet zonder slag of stoot. De homebrew community doet het leuk, maar niet heel snel.
De torrent client die Synology aanbiedt, wil niet uploaden, dat is dus echt heel erg minder.

Maar goed, het gaat dus om de verwachting die ik ervan had. Als je het ding koopt waar 'ie voor verkocht wordt, dus puur als NAS, is het een fantastisch apparaat.

Als je echt een server wil hebben die kan torrenten, nzb-en, webserven etc, zou ik voor een andere oplossing kiezen.

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-01 10:23
ik heb een eee-box van asus a 249 euro maar dan heb je wel een ultra klein ding wat max 20 watt verbruikt

• jbr

jbr

Right back @ ya

technonose schreef op maandag 29 september 2008 @ 15:41:
ik heb een eee-box van asus a 249 euro maar dan heb je wel een ultra klein ding wat max 20 watt verbruikt
Heb je dat laatste zelf gemeten?

• FreshMaker
  • Niet online
Neo schreef op zondag 28 september 2008 @ 23:00:
[...]

Deze is vergelijkbaar, staan foto's bij

Sowieso kan je WLAN met een usb dongle doen.

Edit nog wat meer info

[...]

Bron: http://www.windowsfordevices.com/news/NS3272624218.html
Deze is "groter" - past een 51/4 drive in, in de Atom nettop zit een slimdrive ( kleine meterkast :P )

Mij ging het meer om het compacte ála via's miniitx + kastje
mar gezien de prijzen van de ATOM230chips, ben ik benieuwd naar de 260 serie

zie ookAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1222599156.jpg

Bron

[ Voor 6% gewijzigd door FreshMaker op 29-09-2008 20:58 ]

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Probleem tegenwoordig blijft steeds de chipset. De Aton CPU neemt dan maar 2 of 3 watt, de chipset neemt nog 20 a 30 watt...

Met de US15W chipset komt hier verandering in (chipset verbruikt ook maar paar watt), maar op een of andere manier komen die dingen maar niet. :(

Verwijderd

J-Media schreef op maandag 29 september 2008 @ 22:29:
Probleem tegenwoordig blijft steeds de chipset. De Aton CPU neemt dan maar 2 of 3 watt, de chipset neemt nog 20 a 30 watt...

Met de US15W chipset komt hier verandering in (chipset verbruikt ook maar paar watt), maar op een of andere manier komen die dingen maar niet. :(
En als ze komen zullen ze wel zo prijzig zijn dat het 2 jaar duurt eer je het prijsverschil terug hebt verdiend in je stroomrekening. :(

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-01 11:05
zoekend op tweakers op meterkast en homeserver kwam ik op deze topic terecht die ik even heb doorgelezen. Ik heb nl al 3 jaar een gestripte Hp VL400 (P3 1Ghz) in de meterkast zitten. Inmiddels heb ik een aantal P3 moederborden geregeld uit Compaq EN PC's waar ik een nieuwe homeserver wil bouwen. Gezien de stijgende energie prijzen overweeg ik toch een zuiniger moederbord met meer mogelijkheden. probleem met die oude P3 'rommel' is dat er geen SATA aansluitingen voorhanden zijn en het maximale geheugen door een beperking van de toenmalige populaire chipset Intel i815 maar tot 512MB gaat. Nu bestaan er wel PCI-SATA kaarten voor ca €11,- maar die verbruiken ook stroom en ik verwacht een slechte performance , terwijl je voor €60,- een complete ATOM moederbordje heb die zuinig is en en beschikt over moderne interfaces. Nu lees ik negatieve verhalen inzake de performance van ATOM mobo's omdat ze slecht performen. waar ik geen antwoord op heb kunnen vinden is een performance vergelijking van een P3 1000 Mhz en een Atom 1.6 Ghz. Mijn tweede vraag is om je zo'n itx bordje in een standaard ATX kast kan monteren?

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-01 10:23
jbr schreef op maandag 29 september 2008 @ 20:24:
[...]

Heb je dat laatste zelf gemeten?
Nee niet zelf gemeten, maar in verschillende tests komt er een verbruik uit tussen de 14 en 21 watt

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:31

BCC

Ik zou zeggen, lees dit geweldige topic eens even door :) :
Test: energiezuinige moederborden
Of alleen de conclusies hier: http://spreadsheets.googl...hX_eq3TjH61R-sPv_Ow&hl=nl

[ Voor 29% gewijzigd door BCC op 30-09-2008 13:06 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:49

Neo

FreshMaker schreef op maandag 29 september 2008 @ 20:55:
[...]

Deze is "groter" - past een 51/4 drive in, in de Atom nettop zit een slimdrive ( kleine meterkast :P )

Mij ging het meer om het compacte ála via's miniitx + kastje
mar gezien de prijzen van de ATOM230chips, ben ik benieuwd naar de 260 serie

zie ook[afbeelding]

Bron
Oh sorry, dacht dat het binnenwerk in ieder geval hetzelfde was. Nou ik ga denk ik die MSI bestellen. Als ik hem heb dan zal ik hier nog wel wat posten. Wel raar eigenlijk dat je nergens meer informatie of meer verkooppunten kan vinden.

• frissie
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Msi nederland deze week gebeld.
Blijkt dat deze moederbordjes op projectbasis worden gefabriceerd. :?
Leuk bordje, alleen is er denk ik moeilijk aan te komen.

• Finraziel
BCC schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 13:03:
Ik zou zeggen, lees dit geweldige topic eens even door :) :
Test: energiezuinige moederborden
Of alleen de conclusies hier: http://spreadsheets.googl...hX_eq3TjH61R-sPv_Ow&hl=nl
Die spreadsheet bevat niet de conclusies van dat topic, maar puur de bevindingen van iemand die ook in dat topic gepost heeft en al wat langer zuinige pc'tjes in elkaar schroeft. De test waar het topic om begonnen is wordt nog uitgevoerd en is heel wat omvangrijker en gaat ook over modernere hardware dan die sheet (die overigens wel al heel fijn was om te zien).

• FreshMaker
  • Niet online
Zo zat ik te twijfelen of ik zo'n nettop van MSI moest gaan bestellen bij computerland, maar vindt 222,- net een uitgave te veel voor een "miskoop"
ik zou graag de internals eens zien :)
misschien hebben "we" geluk en gebruiken ze het moederbordje zoals ik eerder liet zien, al betwijfel ik dat

• jbr

jbr

Right back @ ya

FreshMaker schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 16:48:
Zo zat ik te twijfelen of ik zo'n nettop van MSI moest gaan bestellen bij computerland, maar vindt 222,- net een uitgave te veel voor een "miskoop"
ik zou graag de internals eens zien :)
misschien hebben "we" geluk en gebruiken ze het moederbordje zoals ik eerder liet zien, al betwijfel ik dat
Neo heeft je al eerder een link gegeven in dit topic waar wat van het binnenwerk is te zien. Gemist?

Pagina: 1