• chrises
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik ben op zoek naar een digitale spiegelreflexcamera. Ik heb nu een compact camera maar wil wel eens wat meer gaan doen met fotografie. Ik ben dus een beginner en zoek een allround camera waarmee ik mooie landschapsfoto's, portretten, kinderfoto's, sportfoto's ed. kan maken.

Nu is mijn keuze gevallen op de Nikon D60. Deze camera kan ik kopen met het volgende aanbiedingspakket:

- D60 body
- objectief Nikon AF-S DX VR 18-55 F3.5-5.6G
- objectief Nikon AF-S DX VR 55-200mm F/4-5.6 G IF-ED

Nu denk ik zelf dat ik met deze objectieven prima uit de voeten kan maar het steeds wisselen van objectief lijkt mij niet zo handig. Daarom zou ik ook kunnen kiezen voor het volgende objectief zodat ik met 1 objectief kan fotograferen en nooit hoef te wisselen:

- objectief Nikon DX AF-S 18-135mm

Wat ik echter graag zou willen weten is of je met een objectief met een bereik van 18-135 ook veel inlevert qua foto-kwaliteit in vergelijking met een 18-55 objectief. Een 18-200 objectief is ook een optie maar ligt een beetje buiten mijn budget.

Alvast bedankt.

Chris

Chrises

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-01 16:23

Pat-Juh

Patrick

Uiteraard lever je met beeldkwaliteit maar voor de average joe die het als opstappertje gebruikt van z'n compact zal het niet zo'n punt zijn.

Het wisselen van lenzen is helemaal niet onhandig joh... Oké de eerste paar weekjes is het ff wennen maar daarna merk je het amper :)... Gaat bij mij al automatisch :).

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 17:42
Mischien kun je beter naar een 'bridge' camera kijken zoals die van Fuji of Panasonic. Daarmee hoef je geen lenzen te wisselen. het heeft weinig zin een DSLR te gaan kopen als je lenzen wisselen irritant vind, aangezien dat juist 1 van de sterkere punten van zo'n systeem is.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Verwijderd

Sigma heeft ook een goed 18-200mm objectief. Redelijk betaalbaar en goede resultaten voor het geld (± € 270,=, uitvoering zonder stabilisator).

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:00
Het kwaliteitsverschil wat je zult ervaren met een DSLR is als dag en nacht ten opzichte van een compact camera. Dit verschil zul je veel sterker ervaren dan het verschil tussen je genoemde kitlenzen.
Ik zou persoonlijk niet direct een zoomlens kopen maar eerst kijken wat je precies wilt fotograferen en dan pas uitvogelen wat je behoefte is t.o.v. je kitlens. Misschien kom je er wel achter dat groothoek, party fotografie of macro fotografie je veel meer ligt.

Ook moet je niet vergeten dat je rekening moet houden met de cropfactor van 1,5 en dat je op 10mp (zegmaar posterformaat) foto's aan het nemen bent. Je hebt dus veel meer "bereik" dan dat je in eerste instantie denkt te hebben.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Als je merkt dat je veel wisselt kun je die 18-55 altijd nog vervangen. De 55-200 blijft bruikbaar als tele tenzij je serieus achter kleine beestjes aan gaat.

18-55 is leuk om te ontdekken wat je wilt. Meer bereik, sneller, whatever.

[ Voor 19% gewijzigd door Wijnands op 24-09-2008 22:39 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• mat2005
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-01 15:15
Je kunt ook de 18-105 vr van nikor pakken daar zit ook beeldstabilisatie inverwerkt.

Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
Zo duur is de 18-200 toch niet meer (450 euro)?

Anyway, dan zou ik voor de 18-105mm VR gaan ipv de 18-135. Ik zou zeker NIET voor de 18-55 gaan, dat bereik is net te krap. Dan zou je beter een 18-70 kunnen combineren met iets.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:36

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Vragen over lenzen kan je kwijt in het nikon lenzen topic

Vragen over welke camera je wilt kan je kwijt in het starters topic

Een eigen topic is onnodig en als je de policy e.d. even gelezen had, dan had je dit ook kunnen weten.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.