Toon posts:

Partitie verdwenen, hoe terug te krijgen?

Pagina: 1
Acties:
  • 545 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een WD Scorpio 1600BEVS in mn laptop. (Acer Aspire 7520)
En mijn partitie waarop mijn prive gegevens op zaten is verdwenen... na klooien met Paragon Partition Magic die alles heeft verkloot. :( 8)7
Normaal gesproken heb ik 160Gb. En nu is t opeens 80Gb.
Ik gebruik tijdelijk Windows Vista Home Basic.
En via Systeembeheer/Computerbeheer kan ik de partitie zien maar niet gebruiken/bewerken.
Via Deze Computer is de partitie helemaal niet te zien.

Screenshots:
http://i134.photobucket.com/albums/q119/raphtyl/Report1.jpg
http://i134.photobucket.c...9/raphtyl/Probleem1-1.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q119/raphtyl/Schijf.jpg

Alstublieft kunnen jullie me helpen?
Ik heb zéér waardevolle spullen erop. :?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:23

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Uberhaupt in de OM FAQ gekeken?

Zie Hoe krijg ik verloren gegane data terug? ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:02
Heb je de schijf eruit gehaald en in een 2,5" externe harde schijfbehuizing geplaatst?
Of Vista gewoon er terug opgezet?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:10

PD2JK

ouwe meuk is leuk

En als je recovery software gebruikt zoals GetDataBack for NTFS/FAT?

/inkoppertje

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Niet op werken zo heb je kans dat je de verloren partitie overschrijft met nieuwe data. Gebruik bv. Ultimate Boot CD met het programmatje "Active Partition Recovery" oid

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2008 18:48 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2008 @ 18:43:
En mijn partitie waarop mijn prive gegevens op zaten is verdwenen... na klooien met Paragon Partition Magic die alles heeft verkloot. :( 8)7
Je weet de eerste drie regels van belangrijke data? 1) backup, 2) backup en 3) backup.

Je bent gaan kl*ten met partities zonder backup?? Dan zit er niets anders op dan OM FAQ / Beleid te volgen, zoals al gesuggereerd. En volgende keer echt regelmatig backups maken. Succes.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom steeds nergens.
Die partitie moet verschijnen bij Deze Computer.
Ik weet dat mn bestanden nog bestaan, maar hoe in hemelsnaam moet ik die partitie terugkrijgen?
Installeren? :S

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, als ik mn laptop opnieuw start krijg ik een keuze tussen Windows.
Windows Basic of Windows Ultimate (hersteld).
Ik krijg een BSOD bij Windows Ultimate :(:(

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:02
Ofwel kan je werken met een Ultimate Boot CD, zoals Gangsteroo zegt, ofwel kan je je harde schijf uit je laptop halen, in een externe harde schijf behuizing steken en via een desktop benaderen zoals een externe harde schijf.
In het topic OM FAQ / Beleid staat er extra uitleg en programmatjes die je kan gebruiken.
Met de search functie kan je ook nog tientallen topics vinden over gelijkaardige problemen...

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-02 12:08
Al een Linux Live CD'tje gedraaid? Grote kans dat je daarmee de partitie kan mounten of in ieder geval met GParted aan de gang kunt gaan.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:07

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2008 @ 19:07:
Ik kom steeds nergens.
Die partitie moet verschijnen bij Deze Computer.
Ik weet dat mn bestanden nog bestaan, maar hoe in hemelsnaam moet ik die partitie terugkrijgen?
Installeren? :S
Nee.
Je moet als het even kan helemaal niets meer doen op die schijf. Niets installeren en geen bestanden kopieren of bewerken. Doe je dat wel, dan weet je zeker dat je de kans op herstel tot onder het 0 punt hebt laten dalen. Windows starten vanaf dezelfde schijf is mogelijk ook schadelijk.
(hoewel jouw probleem zich beperkt tot 1 partitie is schrijven op een andere partie doorgaans geen probleem, maar aangezien niemand dat zeker weet, moet je het zekere voor het onzekere nemen en er afblijven)

Wat je wél moet doen is een andere computer regelen die het nog wel doet (of de jouwe starten met een speciale boot CD), daar die schijf op aansluiten en recovery tools uitproberen.
Alle tips die je nodig hebt zijn inmiddels al gegeven. Naast roepen 'had je maar een backup moeten maken want je speelde met vuur' kunnen wij niet veel meer voor je doen.

Daarbij ontbreekt nogal je eigen inzet, iets wat hier op tweakers.net van je wordt verwacht. Ook tijdens noodweer. Dit soort dingen is al vaak genoeg behandeld en er zijn goede guides te vinden, zowel hier op tweakers als via google.
Dus roepen dat je nergens komt is niet geheel correct.

[ Voor 24% gewijzigd door remco_k op 24-09-2008 19:26 ]

Alles kan stuk.

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-02 21:11

wowi

Kun je geen drive letter meer toekennen aan die partitie onder windows, het lijkt erop volgens je plaatjes dat je partitie er wel is maar dat er geen drive letter meer toegekend is. En dan zie je inderdaat geen data meer zonder drive letter.

Klik eens met je rechtermuistoets op die partitie in diskmanagement, en kun je dan geen drive letter toekennen??

[ Voor 31% gewijzigd door wowi op 24-09-2008 19:26 ]

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-02 21:45

r0b

wowi schreef op woensdag 24 september 2008 @ 19:22:
Kun je geen drive letter meer toekennen aan die partitie onder windows, het lijkt erop volgens je plaatjes dat je partitie er wel is maar dat er geen drive letter meer toegekend is. En dan zie je inderdaat geen data meer zonder drive letter.

Klik eens met je rechtermuistoets op die partitie in diskmanagement, en kun je dan geen drive letter toekennen??
Nee, het filesystem type lijkt er vanaf gehaald te zijn.
Ik zou even een Linux live cd pakken, cfdisk draaien en even het juiste filesystem type flag (81 / 82 en dergelijke) die je eerder had aan de partitie toewijzen.

Big fat note: hiervoor moet je wel enige kennis van zaken over partities en hard drive addressing onder Linux hebben. Helaas ken ik - voorzover ik weet - geen enkel programma onder Windows dat je een filesystem aan een partitie laat koppelen zónder te formatteren. cfdisk kan dit wel.

Alternatief kan je inderdaad GetDataBack gebruiken om zo de data te herstellen. (Of, dat zou je eerst kunnen proberen)

[ Voor 7% gewijzigd door r0b op 24-09-2008 19:34 ]

• Preimel
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-01 19:42
Heb zelf ook zo'n probleem gehad, was zo stom om de HDD er gewoon uit te trekken toen de pc nog aanstond 8)7 . Hierna was hij dus verdwenen maar de data bleek later nog gewoon intact. Om de partities terug te krijgen hebben we toen het een of andere klein programmatje geinstalleerd (was een dos promt opgeving leek het) die ze gewoon zag en kon herstellen. Probleem is alleen dat ik het totaal niet meer kan vinden. Wat er, van de beschrijving uitgaande, op lijkt is Testdisk:

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Hoeft niet te werken en ik heb het zelf als dit niet het eerst vermelde tooltje is nog nooit geprobeert maar goed, de beschrijving lijkt me hoop gevend:
TestDisk can

* Fix partition table, recover deleted partition
* Recover FAT32 boot sector from its backup
* Rebuild FAT12/FAT16/FAT32 boot sector
* Fix FAT tables
* Rebuild NTFS boot sector
* Recover NTFS boot sector from its backup
* Fix MFT using MFT mirror
* Locate ext2/ext3 Backup SuperBlock
* Undelete files from FAT filesystem
* Copy files from deleted FAT, NTFS and ext2/ext3 partitions.
Success.

[ Voor 3% gewijzigd door Preimel op 24-09-2008 19:38 ]

Doe Praemel!

Verwijderd

Topicstarter

Mijn partitie is wél aanwezig.
Als ik de laptop opstart met de Vista-CD & wil installeren kan ik de 2de partitie zien.
Het is intakt en wel (GODZIJDANK!) alleen zou ik windows erop willen installeren zodat de oude files in Windows.old worden geplaats alleen is er maar 1 GB beschikbaar.

Testdisk gaat boven mijn niveau.
Geen idee hoe ik die prog moet gebruiken.
Iemand nog andere ideeën?

& Hartelijk dank voor diegenen die me tot nu toe probeerden te helpen.

Verwijderd

Topicstarter

Ik kan niet rechtsklikken.
Zoals je op die screenshots kan zien zijn de grijs, dus niet mogelijk. =(

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Haal de schijf uit de laptop en stop hem in iets met een USB aansluiting. Vervolgens op een tweede pc Easy Recovery of GetDataBack starten en daarmee de belangrijke zooi backuppen. Dan weer terugzetten.
Veiligste optie.

[ Voor 78% gewijzigd door jadjong op 24-09-2008 21:34 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De dure methode, maar met de meeste kans dat er niets verloren gaat, is de volledige inhoud van je HD klonen naar een andere HD die in een PC zit.

Met die versie kun je dan aanrommelen wat je wilt.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga even proberen de harddisk in een externe behuizing te zetten.
En daarna die progjes uitvoeren.
Hoop dat t lukt...

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-11-2025

dusty

Celebrate Life!

Had iemand al de faq over HD-DATA genoemd? Ja? Mooi.

"Groot Probleem". Iedereen meent dat hij/zij een groot probleem heeft. Echter zegt dat uiteraard niets over het probleem, de volgende keer dus a.u.b. goed over je topic titel nadenken, en een titel bedenken die jouw probleem in een paar woorden beschrijft.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.