Harde schijven niet herkend bij koude start

Pagina: 1
Acties:

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Investig8or

What goes up, could come down

Topicstarter
Ik zit dus met het volgende probleem:

In het kort :)
Bij een koude start worden mijn 2 harde schijven niet herkend en komt er dus de melding "no system disk". Als ik de pc reboot is er niets aan de hand en werkt het prima.

Meer uitleg :o
Ik had mijn harde schijven eerst in RAID hangen, maar heb ze tijdens de laatste install van Windows XP weer gewoon " normaal" gezet. Toen ze nog in RAID zaten kreeg ik soms wel de melding dat er 1 van de harde schijven de status " citical" had en dan ging het opstarten vrolijk door. Soms was ook hier een reboot nodig om de pc goed op te starten. Eenmaal in Windows heb ik nooit problemen gehad met een schijf die uitviel en werkt alles naar behoren.

Wat heb ik gedaan 8)
-Andere powercables gebruikt (niet de sata vanuit de voeding maar via molex)
-SATA kabels gewisseld voor nieuwe
-GOT search (jumper instellingsproblemen gevonden maar dat lijkt me hier niet het probleem, kon geen vergelijkbaar probleem vinden)
-Google (veel gevonden dat de HDD's ook in bios niet te vinden zijn, maar dat is hier ook niet het geval. Het is slechts tijdens de eerste start)

Waar kan het aan liggen :'(
-Voeding niet goed/zwak/misselijk?
-Combinatie voeding-harde schijven?
-Combinatie moederbord-harde schijven
-Bios instelling over het hoofd gezien?

Hardware }:O
-Gigabyte GA-MA69GM-S2H
-AMD X2 5000+@5600+
-4x 1GB DDR800
-Samsung F1 750GB sata 2x
-Tagan 480Watt U1

Hopelijk heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen, het is niet vreselijk maar wel irritant. Wake-on-lan is op deze manier ook lastig. Vooral de wisselvalligheid toen ze in RAID zaten was nogal vreemd, nu ze dat niet meer zitten is het gewoon bij elke keer opstarten |:(

Hopelijk zit ik in het goede forum, maar anders zie ik het topic wel verplaatst worden

Idiocracy: it is real!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-02 14:53

Haan

dotnetter

Wat heb ik gedaan
-Andere powercables gebruikt (niet de sata vanuit de voeding maar via molex)
-SATA kabels gewisseld voor nieuwe
-GOT search (jumper instellingsproblemen gevonden maar dat lijkt me hier niet het probleem, kon geen vergelijkbaar probleem vinden)
-Google (veel gevonden dat de HDD's ook in bios niet te vinden zijn, maar dat is hier ook niet het geval. Het is slechts tijdens de eerste start)
Ik mis hier de meest voor de hand liggende: schijven testen 8)7 (met tool van fabrikant bij voorkeur)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
heb je de harde schijven zelf al wel getest?
Het zou bijvoorbeeld kunnen dat de controlelr van één van de twee schijven zich verlikt of door omstandigheden meer tijd nodig heeft om te initialiseren.

Ow; je systeem is overlocked... 95% zeker dat dàt het probleem is ;)

Verwijderd

Vreemd dat je geen vergelijkbaar probleem kon vinden op GOT. Ik heb zelfs nog een vergelijkbaar probleem in mijn historie staan. 8)

• Investig8or
  • Nu online

Investig8or

Topicstarter
Haan schreef op woensdag 24 september 2008 @ 12:50:
[...]

Ik mis hier de meest voor de hand liggende: schijven testen 8)7 (met tool van fabrikant bij voorkeur)
the_stickie schreef op woensdag 24 september 2008 @ 12:52:
heb je de harde schijven zelf al wel getest?
Het zou bijvoorbeeld kunnen dat de controlelr van één van de twee schijven zich verlikt of door omstandigheden meer tijd nodig heeft om te initialiseren.

Ow; je systeem is overlocked... 95% zeker dat dàt het probleem is ;)
Dan zouden ze het beiden in 1 klap niet meer doen en na reboot wel. Het klinkt onlogisch, maar een hardeschijf test is natuurlijk eenvoudig te doen dus die staat in de planning.

En overklokken hoort toch niet meteen bij de harde schijf herkenning problemen te geven en na een reboot gewoon te werken? Maar ook hier is dat eenvoudig te testen dus dat ga ik ook doen.
Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2008 @ 12:55:
Vreemd dat je geen vergelijkbaar probleem kon vinden op GOT. Ik heb zelfs nog een vergelijkbaar probleem in mijn historie staan. 8)
Mja, enigzins vergelijkbaar is dat probleem wel maar hij heeft meer schijven en daar kan de voeding het probleem zijn, bij mij lijkt dat minder waarschijnlijk. Daarbij werkt het bij hem soms wel en soms niet, bij mij gewoon bij de koude boot niet en na reboot wel. En ook daar is nog geen oplossing :P

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Als je contrloler de mist in gaat, is het best mogelijk dat hij niks meer herkend; dat werkt ook gewoon met een soort timeouts.
Overclocken kan wel degelijk de stabiliteit van AL je componenten beïnvloeden. Nu is dat de laatste jaren al een heel stuk verbeterd; je overclocked nu niet meer automatisch _alles_ mee over met je FSB. Maar de kans blijft reëel dat je chipset, controller of harddisk niet naar behoren werkt omdat je die buiten de specificaties aanstuurt. Bovendien is dat imho regel één van troubleshooting: eerst alles in "normale" toestand testen; overclocken kan de meest bizarre fouten opleveren ;)

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-02 19:39

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Kun je in het BIOS de HDDs vertraagd laten opspinnen? Hierdoor wordt de piekspanning voor je voeding uitgesmeerd en dus verlaagd.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Ligt volgens mij aan de combinatie f1 en moederbord.
Probeer eens de harde schijven in sata1 mode te krijgen(zie samsung site), en dan weer te testen, hier hebben meer mensen last van.

Zelf heb ik het gezien zoals bij jou, en ook andersom, dus eerst zichtbaar na booten, maar bij warm booten niet meer zichtbaar.

• Investig8or
  • Nu online

Investig8or

Topicstarter
Het overklokken heb ik teruggedraaid maar dat mocht niet baten. Het bleek ook dat de eerste schijf niet herkend werd, wat na sata kabels omdraaien zo bleef. Ook het aansluiten op een andere controller hielp niet, de ene schijf werd gewoon niet herkend. Toen wilde ik met het samsung progje de hdd testen, maar helaas ging mijn pc uit en niet meer aan. Nu blijkt de voeding dus kapot te zijn want met een andere voeding gaan de fans draaien en gaat de pc piepen (geen vga connector, 20 pins) en dat doet ie met de tagan niet. Dan gebeurt er helemaal niets...

Dus ik ga eerst voor een andere voeding (garantie en anders nieuwe) en dan kijken of het probleem er nog steeds is. Die hdd kan ik nog wel testen op een andere pc dus dat zal ik iig doen.

Allemaal bedankt voor het meedenken zover :)

Pagina: 1