Harde schijf boot soms wel, soms niet

Pagina: 1
Acties:

• redfuse
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-02 15:22
Ik heb een PC met een flink aantal harde schijven (zes), varierend van 320 GB tot 500 GB. Nu is er eentje bij (WD 500GB SATA) die niet altijd wil booten. Er staat alleen data op (bijna vol), dus alles start wel normaal op, maar hij staat dan niet in het rijtje. Het gekke alleen is, dat hij het soms wel gewoon doet (zonder verschil van instellingen in BIOS oid). Klinkt dit als een probleem van de schijf zelf, of zou het ook aan het moederbord kunnen liggen?
Ik heb wat rondgezocht hier, maar kon alleen topics vinden over harde schijven die het permanent niet meer doen.

Verwijderd

Klinkt als een probleem met het op spinnen bij het starten van je computer, oftewel je voeding. Waarschijnlijk is de betreffende schijf de laatste op de controller. Mischien dat je in je BIOS ergens een vertraging in kunt stellen zodat het starten van componenten (wat het meeste stroom nodig heeft) wat beter gespreid plaats vindt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2008 11:23 ]

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-02 22:49
6 disks in de PC via SATA-controller? Is er een optie om staggered spin up aan te zetten in de bios?
Oudere raid/scsi controllers konden dat, om te voorkomen dat er bij het opstarten pieken in het stroomverbruik ontstonden en de voeding van de machine dus ontlast werd in zo'n situatie.

Weet niet of moderne SATA-controllers zo'n optie hebben, losse dedicated controllers waarschijnlijk wel, maar ingebouwde op het moederbord?

• PhWolf
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-02 12:22
Het klinkt misschien dom, maar kijk eens of de SATA-kabels echt goed aangesloten zijn?

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:51
Wat meer info zou gewenst zijn, wat voor een moederbord heb je? Alle 6 de schijven sata? Heb je je voeding al eens berekend of hij de stroom kan leveren die nodig is?

Ik lijk namelijk hetzelfde probleem te hebben. Ook veel schijven en dan ineens start ie niet op van de o.s. schijf.

Het verhaal daarover lees je hier

discogs

• redfuse
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-02 15:22
Bedankt voor all replies tot zover. De kabels zitten goed vast :) Als ze er allemaal inzitten, doet schijf X het niet, maar als ik dan het stekkertje van schijf Y eruitrek, doet X het weer wel. Dus dan lijkt het inderdaad aan de voeding of aan het opstarten te liggen. Gek alleen dat het in deze configuratie langer dan een jaar goed heeft gewerkt, en nu ineens problemen geeft (ik heb geen andere componenten toegevoegd of gewijzigd). Maar dat sluit misschien aan op het verhaal van loewie, waar de configuratie bij salland werkte, en bij hem thuis niet.

Ik was niet helemaal nauwkeurig in mijn startpost, het zijn 5 SATA disks en 1 ATA disk. Dit heb ik zo gedaan omdat er maar 5 SATA aansluitingen op het moederbord (MSI P965 Neo-F).

Ik heb in het BIOS gekeken, maar kon geen optie vinden om de componenten vertraagd op te starten. Ik heb wat gezocht op de suggesties hier, maar kan nog niks bruikbaars vinden. Is het BIOS flashen een optie?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Redfuse, post eens wat gegevens over jouw voeding, want deze kan wel eens de boosdoener zijn, zoals reeds opgemerkt. Wanneer een voeding een jaar lang op zijn tenen heeft gelopen, dan zullen het inmiddels stompjes zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1