Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb gister een nieuwe computer gekocht (in losse onderdelen en zelf samengesteld). En daar heb ik windows vista op geinstalleerd.
Maar nu als ik op willekeurige momenten met mijn computer bezig ben dan start hij plotseling uit zichzelf opnieuw op met een blauw scherm error. Hij komt vooral als ik iets wil installeren zoals drivers, codecs of toen ik vista aan het installeren was. (met mazzel heb ik het uiteindelijk erop gekregen) Ik heb er een foto van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://www.picupload.nl/uploads/eb9adiej4dgcf4pkvuwy6e2e1ifv5ft.jpg

Ik heb al geprobeerd om mijn geluidskaart eruit te halen en heb een memcheck gedaan en die was in orde. Hierna gaf hij dit probleem nog steeds, dus het geheugen of geluidskaart zal het niet zijn. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want dit is echt een heel irritant probleem.

Dit zijn trouwens mijn computer specs:

Videokaart: Sapphire radeon HD4870 X2
Processor: Intel® Core™ 2 Quad Q9550
Voeding: Cooler Master Silent Pro M 700W
Behuizing: Antec Performance One P182
DVD-brander: Pioneer 115D
Samsung SH-S223Q
Moederbord: Asus P5Q-E
Harddisk: Samsung SpinPoint F1 1TB
Geheugen: GeiL 4 GB DDR2-1066 Kit
Audio: Logitech G51
Geluidskaart: Creative X-Fi Xtreme Gamer

Alvast bedankt voo de hulp ;)

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Ik zie dat je een 0x0000000a error krijgt. Deze kun je goed in google invoeren en dan kijken wat eruit komt.
Ik kom bijvoorbeeld bij microsoft een bug tegen dat dit voorkomt indien je meer dan 3GB geheugen gebruikt. NU ben ik niet zo'n technicus, maar volgens mij werkt Windows 32 bit maar tot 3GB. Helaas vermeld je niet welke Vista-versie je gebruikt.

Indien het niet 64bit is dan kun je het wellicht met minder geheugen (2GB) proberen. Je zegt tevens dat je een memcheck hebt gedaan, maar niet welk programma je hebt gebruikt.

Anywayz.. Hier de link (staan ook downloadbare updates bij)

Kijk ook hier even indien je dat nog niet heb gedaan.

[ Voor 24% gewijzigd door JvW op 24-09-2008 00:19 . Reden: Toevoeging troubleshooter ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• Khallouki
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:32
je hebt vast 4 gb erin zitten? nou wil vista daar niet zo fijn mee werken

haal 2 gb eruit install vista en doe je andere 2 gb na alle drivers te hebben geinstalleerd er weer in

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Aan de dump waarden te zien heeft ie gewoon 64 bits Vista. De IRQL BSOD is een bekende en daar kunnen een aantal oorzaken voor zijn. Neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door. Zoek daarna met google op je hardware specs naar eventuele problemen.
Als niet opgelost, post dan wat je geprobeerd hebt, wat daaruit kwam en temps en voltages.

edit: en verklein je image

[ Voor 4% gewijzigd door alx op 24-09-2008 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• owit
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 07:54
Het programma dat hij gebruikt heeft voor de memtest komt van memtest86.com (bootable cd)
ook heeft hij een X1300XT videokaartje van me gekregen waarmee hij even kan testen of het misschien aan zn 4870 ligt.
Bios ROM inmiddels geupdate naar 1306

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gaarne errors als tekst posten. Je plaatje doet het niet en op deze manier kunnen we je niet helpen.
Pas het even aan, anders heeft het weinig zin je topic open te houden :)

En post uiteraard ook de resultaten van de troubleshooter waar alx het ook over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaLc0n
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-09 10:34
Ik zit met hetzelfde probleem, met ongeveer dezelfde specs. Windows geeft op willekeurige momenten BSOD's (meestal IRQL_NOT LESS_OR_EQUAL).

specs
Antec NeoHE Power 550 Watt
Intel Core 2 Duo E8400
GeIL DDR2 Value Series Dual Channel 4 GB, PC6400, 800 MHz
Asus P5Q SE
Vista Home Premium met SP1

Memtest 1x gedraaid, liep vast op 75%. De test zal ik nogmaals uitvoeren om te kijken of dit een willekeurig moment was.

Ik ga de modules in de andere banken testen en ook afzonderlijk van elkaar. Ook probeer ik wat andere modules te regelen. Ik zal mijn bevindingen z.s.m. plaatsen.

[ Voor 41% gewijzigd door FaLc0n op 26-09-2008 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaLc0n
Ik heb inmiddels het volgende geprobeerd:

Modules afzonderlijk van elkaar geprobeerd --> geen verbetering. BSOD's blijven komen.

Hij start na de zoveelste BSOD zelfs helemaal niet meer op. Het powerlampje op het moederbord blijft groen knipperen als ik er stroom op zet :S Ik wilde nog een extra memtest draaien, maar dat wordt lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaLc0n
XxviperxX heb je het probleem al opgelost? Ik nog niet namelijk. Inmiddels is mijn voeding ook nog eens kapot gegaan... maar na een nieuwe nog steeds dezelfde problematiek :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• owit
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 07:54
Sorry voor mijn late reactie, ook na je pm :d (moet toch even mn e-mail addr gaan veranderne in mn profile, maar nu even back on topic)

Stappen die uiteindelijk zijn ondernomen waren:
biosupdate naar 1306,
CPU Enhancement setting in de bios op Performance ipv de standaard / silent waarde.
Vista eraf gemikt en hij draait nu XP geloof ik,maar of dat de 32/64 versie is heb ik geen idee van.
Zal hem even op msn aanspreken hierover.

[ Voor 0% gewijzigd door owit op 11-10-2008 15:14 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey,
Sorry was me topic helemaal vergeten :P
Ik heb nog geen idee wat de preciese oorzaak was van de BSOD's
maar ik had idd Vista x64 op dat moment.

Toen een bios update gedaan en kreeg ik een bug dat ik niet meer in me control panel kon komen,
Toen had ik vista eraf gehaald en XP home 32 bit erop gezet. Vanaf toen geen problemen meer gehad.

Maar Falcon misschien kan je de tip hierboven gebruiken?
je hebt vast 4 gb erin zitten? nou wil vista daar niet zo fijn mee werken

haal 2 gb eruit install vista en doe je andere 2 gb na alle drivers te hebben geinstalleerd er weer in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-10 11:37

Koppensneller

winterrrrrr

Dat is echt bullshit. Vista draait (en installeert) prima met 4, 8, 16 of zelfs 32 GB geheugen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:21

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorched
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-10 11:11

scorched

Maximum Overdrive

@ koppensneller

Das zeker geen bullshit. Het komt veelvuldig voor (let op, dus niet bij alle systemen!) dat Vista niet wil installen met meer dan 3 gb werkgeheugen. Anders zou MS daar ook geen patch voor uitbrengen lijkt me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar heb je inderdaad een mooie som mensen (inclusief mijzelf) die met de 000000ea / 116 / 115 BSOD te kampen krijgen. Helaas is er nog altijd geen algemene oplossing voor. Sommige "oplossingen" doen het hier en daar wel maar het probleem blijft bij de meeste mensen consistent.

Microsoft schuift het probleem af op corrupte drivers van je videokaart, terwijl Ati en Nvidia het dan terug op Microsoft durven te steken :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

scorched schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 18:26:
@ koppensneller

Das zeker geen bullshit. Het komt veelvuldig voor (let op, dus niet bij alle systemen!) dat Vista niet wil installen met meer dan 3 gb werkgeheugen. Anders zou MS daar ook geen patch voor uitbrengen lijkt me ;)
Voordat het een ja-nee spelletje wordt: http://www.microsoft.com/...7541E93C18&displaylang=en

@Topicstarter; als je zeker wil weten welk bestand een BSOD veroorzaakt, configureer je systeem om een complete kerneldump weg te schrijven bij een BSOD en lees later terug met WinDbg wat er nu precies gebeurd is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KoppenSneller schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 15:28:
Dat is echt bullshit. Vista draait (en installeert) prima met 4, 8, 16 of zelfs 32 GB geheugen...
Is geen BS. Gebeurt niet altijd maar wel vaak dat Vista X64 tijdens install geen 4GB ram vreet. Installen met 2GB, patchen en dan andere 2GB erbij is de enige oplossing. Lees MS Technet er maar op na.

Zelfs met bovenstaande patch geslipstreamed op een Vista 64bit SP1 DVD kan het nog dat ie niet wil installen met 3+GB.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2008 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dat ligt echt per systeem verschillend blijkbaar.
* alt-92 heeft een MSI P35 Neo2 en 4GB.
laatst door een brakke disk een corrupte mirrorset opgelopen en moeten reinstallen, en daar heb ik echt geen reepjes geheugen voor hoeven uit te halen.
(bak is overigens een dualboot met 2008 x64, en dat is weer dezelfde codebase als Vista x64SP1).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alt-92 schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 16:27:
Dat ligt echt per systeem verschillend blijkbaar.
* alt-92 heeft een MSI P35 Neo2 en 4GB.
laatst door een brakke disk een corrupte mirrorset opgelopen en moeten reinstallen, en daar heb ik echt geen reepjes geheugen voor hoeven uit te halen.
(bak is overigens een dualboot met 2008 x64, en dat is weer dezelfde codebase als Vista x64SP1).
Het is ook inderdaad per systeem verschillend... Bij sommige systemen helpt het om de memory remapping optie in de bios uit te zetten, dat ie dus niet meer dan ~3GB geheugen alloceert. Op mijn oude MSI K9N SLI hielp zelfs dat niet en moest ik er echt een gig uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Meestal bij moederborden met brak gecompileerde APCI tables ook nog.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaLc0n
Pff dat is OOK nog een issue inderdaad. Door de andere BSOD's heb ik hier geen melding van gemaakt, maar ik krijg inderdaad sporadisch een foutmelding waarbij ATIKMDAG.SYS er even mee op houdt. Als ik dat topic zo lees komt het vooral voor bij mensen met een P35/P45 chipset i.c.m. Vista en een Radeon 48xx :(

Om terug te komen op mijn andere BSOD's die voornamelijk met geheugenissues te maken hebben: na het tijdelijk vervangen van mijn Geil geheugen met een reepje van OCZ (800 Mhz) heb ik geen problemen meer gehad. Hij loopt inmiddels al enkele dagen stabiel bij intensief gebruik. Ik vermoed toch dat het Geil geheugen bij mij voor een groot deel van de ellende heeft gezorgd. Ik kreeg namelijk meerdere BSOD's per dag waarna het systeem geregeld ook niet meer een POST deed en compleet van slag was. De RMA-aanvraag is goedgekeurd, dus ik kan hopelijk later deze week het nieuwe geheugen plaatsen (Kingston that'll be).

Bedankt voor jullie reacties! 8)

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,
Ik heb het nu dus een maand uitgehouden maar nu is dit probleem dus weer terug gekomen.
ik krijg telkens weer opnieuw een error op willekeurige momenten

de ene keer is het met de melding IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
en daarna weer iets als dit:

Afbeeldingslocatie: http://img155.imageshack.us/img155/369/pb200029dn0.jpg

of

Afbeeldingslocatie: http://img338.imageshack.us/img338/4642/pb180026xq8.jpg

Ik heb ondertussen mijn videokaart ff verwisselt en nu heb ik nog maar 1x een BSOD gehad maar daarna wel al een paar keer een vastloper waarbij het beeld in 1x stilstaat met een paar rode strepen door het scherm.
Van die artifacts weet je wel.
Ook heb ik windows XP opnieuw geinstalleerd maar dit mocht ook niet baten.

Dus weet iemand misschien waar mijn probleem ligt?
Ik zelf denk dat het misschien toch mijn moederbord is maar voordat ik een nieuwe ga kopen wil ik wel zeker weten dat dat het ook daadwerkelijk is.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2008 23:13 ]

Pagina: 1