4870 X2 of GTX 280 of toch een 9800GX2

Pagina: 1
Acties:
  • 988 views

• Ingesss
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-03-2012
Ik heb een:

Q6600 @ 2,4 (stock)
Gigabite P35-SD4
4 Gig Geil ( :P ) DDR2 Dual Channel 400 MHZ (5:5:5:18)
2 keer 320 Gig in RAID 0

Op dit moment draai ik op een 7900 GTX, maar ik wil iets beters wat ook nog voor langere tijd goed blijft.

Ik dacht dat ik er bijna uit was, ik wil graag gamen (ook in de toekomst) en verder klooi ik wat aan op mijn pc, maar vooral de games moeten het blijven doen (heb deze pc gekocht als upgrade nadat de oude 4 jaar was mee gegaan en dingen niet meer aan kon).

Ik vind het niet erg om er 400 eu voor neer te leggen, maar dan wil ik wel iets handigs (vooral ook voor de toekomst).
Nu denken jullie vast...wat zeurt die kerel toch over de toekomst. Ik heb op dit moment een Gigabite P35-SD4 met 2 PCI-Expres sloten dus is Crossfire mogelijk. Ik weet niet of het mogelijk is met een geflashde bios (zelf nog nooit bios geflashed) of er ook SLI mogelijk is, maar daarom neig ik naar een ATI kaart (zelf altijd nVidia gehad en altijd tevreden, dus dit is een moeilijke overstap).

De 9800GX2 is veel goedkoper dan de andere 2 (pricewatch: EVGA e-GeForce 9800 GX2 1GB of de superclocked pricewatch: EVGA e-GeForce e-GeForce 9800 GX2 Superclocked 1024 MB) maar dan wel oudere technologie er in.

De 4870 X2 word door de bestbuy guide aangeraden (reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 2008) en is een ATI kaart (waardoor later Crossfire mogelijk is, alleen dan tussen 4 GPU's, wat dan wel weer tof klinkt).

Maar de GTX 280 doet niet onder voor de 4870 X2 (reviews: HIS Radeon HD 4870 X2 versus Asus Geforce GTX 280) alleen is hier later geen SLI mogelijk. Verder is deze kaar net zo duur als de 4870 X2 (pricewatch: EVGA EVGA GeForce GTX 280)

Dus daarom wil ik een 4870 X2 kopen, maar natuurlijk niet zonder dat ik meer opinies heb gevraagd en daarvan weer een hoop geleerd.

(o ja, een PS vraagje: WELKE 4870 X2 kan ik dan het beste kopen?? ik kan heel weinig vinden over de verschillen tussen Club3D (verleden een 660GT gehad en erg tevreden mee geweest) of Saphire of MSI of ASUS)

Q6600 / Gigabyte P35-DS4 / 4GB Geil6400 / Club-3D 4870X2 / 2x WD Raptor 36GB RAID0 / 2x Seagate 7200 320 GB RAID0 / Club3D Theatron DTS / Antec TruePower Quattro 850 / Lian Li PC-7

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zie **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?
Welke de beste is ligt helemaal aan de eisen die je stelt aan een videokaart. De kaart die ik het beste vind bijvoorbeeld is voor jou wellicht totaal niet interessant.

Overigens is SLI op een P35 niet mogelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door TERW_DAN op 23-09-2008 17:06 ]

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

De HD4870 X2 is een heel stuk sneller dan een GTX 280, soms zelfs sneller dan twee GTX 280's in SLI. De benchmarks op tweakers laten net de games zien die het goed doen op NV hardware en daarbij gebruiken ze niet bepaald een snelle processor die je wel echt nodig hebt om het maximale uit een HD4870 X2 te halen.

Een 9800GX2 is een goede kaart en presteert regelmatig op het niveau van een GTX 280. Qua prijs is ie dus in het voordeel, maar je zit dan wel met de afhankelijkheid van SLI profielen in de drivers en je kunt met SLI maar 1 monitor aansturen. Ook is het upgradepad van 1x 9800GX2 naar 2x 9800GX2 veel minder lucratief/interessant dan van 1 GTX 280 naar twee.

Als je echt wilt investeren in nieuwe technologie die ook lange tijd vooruit kan zou ik toche en HD4870 X2 nemen. Je krijgt er zeker weten geen spijt van en met DX10.1 kan ie ook in de toekomst veel profijt halen uit de verbeterde AA (zie Assassins Creed als goed voorbeeld voor DX10.1 versus DX10).

En dan welk merk je moet nemen: Het is allemaal gebaseerd op het reference design van ATI. De kaarten worden eigenlijk kant-en-klaar aan de merken geleverd en het enige wat ze doen is de verpakking regelen en de extra kabels/software en de sticker op de koeler van de kaart. Hardwarematig is het identiek dus kijk gewoon naar de extra's die je interessant vind en de prijsverschillen. Kwaliteit is altijd hetzelfde.

Goud is geen geld

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Als ik jou was zou ik een 4870x2 (merk maakt verder niet uit, pak gewoon de goedkoopste, enkel accessoires is verschillend, kaarten zijn vaak exact hetzelfde ).
Het is een kaart die erg goed presteert en boven alle andere kaarten uit komt.
Voor de toekomst heb je altijd crossfire X hoewel dat met een 2de pci-e 4x slot toch nog niet super veel beter presteert (vooral als je er nog een 4870x2 bij zet).

http://specs.tweak.to/15535

• Ingesss
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-03-2012
Beste Terw_Dan, waarom denk je dat ik zo'n lang stuk schrijf. Juist om uit te leggen wat ik interessant vind en waar ik mijn keuze op wil bazeren.

frankknopers en tjtristan erg bedankt voor de info. Dit was wat ik zelf ook al dacht, maar nu is het bevestigd. Ik denk dat ik hem morgen ga bestellen, is al onder de 400 eu gezakt, dus dat is prima :D

Q6600 / Gigabyte P35-DS4 / 4GB Geil6400 / Club-3D 4870X2 / 2x WD Raptor 36GB RAID0 / 2x Seagate 7200 320 GB RAID0 / Club3D Theatron DTS / Antec TruePower Quattro 850 / Lian Li PC-7

Verwijderd

Die keuze zul je dan nog steeds zelf moeten maken. Dit soort topics horen niet thuis op tweakers.net. (gelukkig zijn er altijd nog mensen die je snel helpen voor het slotje er op komt)

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-05 12:09
ik geef toe dat de 4870x2 de beste prestatie kaart is nu maar om ffkes eerlijk te zijn de (feiten) die franknoppers opnoemt 4870x2 sneller dan gtx280 in SLI dream on, DX 10 en 10.1 kan je vast merken maar sindswaneer kan dat in assasins creed als dat gepatched is ? en toekomst gericht is 10.1 zeker niet want dx 10 blijft nu tot dx 11 klaar is waar microsoft druk mee bezig is dus het spijt me zeer maar zoals ook al te zien in je mooie signature ATI fanboy ;) maargoed daar gaat het niet over tis nogsteeds je eigen keuzen ingess ik zou zegge koop wat jij fijn vindt ik heb tot nu toe vaak elende gehad met ATI vooral met men x 700 die ik 3 x heb teruggestuurd en 3x na een maand kapot was nvidia nooit problemen mee gehad maarja jou keuze GTX 280 zou ik idd wel wat over priced noemen en vergeet niet GTX 280 kan je wel in triple sli zette en 9800 GX2 maar in quad sli dan is triple sli dus net wat sneller geld dus ook als je gaat kijke met 4870x2 ;) single of dual gpu is erg belangrijk zo heb je het probleem ook niet dat als je een spel gaat spelen dat het afhankelijk is of het Crossfire of SLI ondersteunt om het op high te kunnen spelen en de meeste spellen zijn nogsteeds NVidia the way its mean to be played oftewel betere prestaties met nvidia kaarten in dat soort spelle, veel succes met je keuzen
mvg Mrducky =D

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:04
En een GTX280 in tri-sli is het waard? Nee, inderdaad. Wat jij nu zegt is: Jij koopt wat jij wilt, MAAR Ati is k*t blabla -O-

Ik vind jou niet minder nvidia "fanboy" als hij Ati fan is hoor.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:09

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

MrDucky schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 19:22:
ik geef toe dat de 4870x2 de beste prestatie kaart is nu maar om ffkes eerlijk te zijn de (feiten) die franknoppers opnoemt 4870x2 sneller dan gtx280 in SLI dream on, DX 10 en 10.1 kan je vast merken maar sindswaneer kan dat in assasins creed als dat gepatched is ? en toekomst gericht is 10.1 zeker niet want dx 10 blijft nu tot dx 11 klaar is waar microsoft druk mee bezig is dus het spijt me zeer maar zoals ook al te zien in je mooie signature ATI fanboy ;) maargoed daar gaat het niet over tis nogsteeds je eigen keuzen ingess ik zou zegge koop wat jij fijn vindt ik heb tot nu toe vaak elende gehad met ATI vooral met men x 700 die ik 3 x heb teruggestuurd en 3x na een maand kapot was nvidia nooit problemen mee gehad maarja jou keuze GTX 280 zou ik idd wel wat over priced noemen en vergeet niet GTX 280 kan je wel in triple sli zette en 9800 GX2 maar in quad sli dan is triple sli dus net wat sneller geld dus ook als je gaat kijke met 4870x2 ;) single of dual gpu is erg belangrijk zo heb je het probleem ook niet dat als je een spel gaat spelen dat het afhankelijk is of het Crossfire of SLI ondersteunt om het op high te kunnen spelen en de meeste spellen zijn nogsteeds NVidia the way its mean to be played oftewel betere prestaties met nvidia kaarten in dat soort spelle, veel succes met je keuzen
mvg Mrducky =D
offtopic:
Dude, wtf :X Interpunctie, ooit van gehoord?

Overigens moet je goedopletten dat een 4870X2 een 6 pine en een 8 pin PCI-E PSU aansluiting vraagt hé. Kwam daar laats achter, waardoor mijn 4870X2 iets duurde uitging van dan verwacht :X Ja, het KAN op 2 keer 6 pins, maar dat grapje werkte niet doordat mijn PSU 500 watt was....

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 23-09-2008 20:03 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
MrDucky schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 19:22:
mvg Mrducky =D
Dit gaat me echt te ver, je gebruikt 1x een komma in zo'n lap tekst?

-

Persoonlijke problemen zoals jij noemt met een x700 (die ongeveer 4 jaar geleden is gereleased) zijn niet echt een graadmeter omdat er tussen elke vorm van productie wel eens wat mis gaat. Als je dan een paar keer een slecht exemplaar toegestuurd krijgt, is dat een kwestie van kans. Helaas.

Verder heeft ATi erg goede zaken gedaan met de 4800 series, o.a. goede driversupport voor Win/Mac/Lin. Ik zou voor de 4870X2 gaan, overall snelste oplossing. Kijk nog wel even hoe deze drie kaarten presteren in games die jij specifiek wilt gaan spelen.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• buffy1966
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-05 10:16
MrDucky schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 19:22:...merken maar sindswaneer kan dat in assasins creed als dat gepatched is ? en toekomst gericht is 10.1 zeker ...
Jedi_Pimp schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 20:29:...Dit gaat me echt te ver, je gebruikt 1x een komma in zo'n lap tekst?...
Ik denk dat je zijn vraagteken over het hoofd hebt gezien... _O-

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Terw_Dan schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 17:05:
Zie **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?
Welke de beste is ligt helemaal aan de eisen die je stelt aan een videokaart. De kaart die ik het beste vind bijvoorbeeld is voor jou wellicht totaal niet interessant.

Overigens is SLI op een P35 niet mogelijk.
:)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.