• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-01 13:28
Hallo,

Destijds een E8500 E0 ontvangen. Meteen aan het overklokken geslagen.
Ben uiteindelijk op 4.35GHz 9uur 30 min Orthos stabiel gekomen. De temp maxed out op 52 graden onder een TRUE 120 + Scythe S-FLEX.
Maar nu heb ik problemen met cold boots, of ik nou op 4.1,4.2 of 4.3 of 4.4 zit maakt niet uit.
Ik werk overdag dus als ik de vorige dag savonds erachter heb gezeten en dan de volgende avond de PC aanzet boot hij niet en blijft hij op black screen staan. als ik een paar keer de reset knop indruk (na 2-3 minuten) start hij wel op, en heeft hij de OC gereset.
heb MCH & FSB Overvoltage op +0.15v staan PCI-E freq gelockt op 100 en alle troep EIST e.d uit staan. Kan het zijn dat in mijn MCH zodanig moet verhogen om dit probleem te verhelpen? of andere opties? 4.25GHz ook 8 uur orthos stabiel met het geheugen op 2.40 divider 1064mhz (heb 2gb geil 1066mhz met geheugen volgens de specs op 2.2v) staat de vcore op load maar op 1.34vcore.

Mijn uitgebreide specs zijn:

E8500 E0
2GB GeIL 1066mhz
Sapphire HD4870
GigaByte GA-P35-DS3P Rev 1.1
750GB Samsung spinpoint
OCZ GameXStream 600W
3x 120mm fans, 2x 90mm fans
Thermaltake Armor 8000
Creative SB X-Fi XtremeAudio
TRUE 120 + Scythe S-FLEX

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Voltage verhogen van NB (MCH) zou moeten werken als dit niet zo is ligt dat denk ik aan je moederbord. Verhogen van FSB voltage is volgens mij niet echt goed voor de CPU. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01 19:58

The Third Man

The Third Jellyfish

MCH mag wel tikkie hoger nog, FSB voltage zou ik even kritisch naar kijken, wellicht dat juist die op +0 laten staan verbetering geeft. Een andere tip voor deze bordjes is het disablen van het NX bit (staat vlak naast EIST opties in BIOS), al was dat officieel voor hibernate/standby klachten maar wellicht helpt het jou ook. Is BIOS trouwens up-to-date?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:33

Edmin

Crew Council

get on my horse!

^^met stom.
Het niet booten duidt toch op een voltage probleem. Omdat er gewoon niets gebeurt moet je het imho in de NB zoeken. Je mem wordt immers pas tijdens het bootproces aangesproken.

Verwijderd

Ik heb ook geil ddr1066 geheugen ,dat loopt op 1.8V , ondanks een hoger aanbevolen voltage van de fabrikant. 1.95V is het hoogst voltage wat deze kan hebben ,op 2.2V start die helemaal niet op :9~

deze

http://www.geil.com.tw/products/show/id/118

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 11:13:
Ik heb ook geil ddr1066 geheugen ,dat loopt op 1.8V , ondanks een hoger aanbevolen voltage van de fabrikant. 1.95V is het hoogst voltage wat deze kan hebben ,op 2.2V start die helemaal niet op :9~

deze

http://www.geil.com.tw/products/show/id/118
Vaag, overvolt je mobo niet toevallig?

• -The_Mask-
  • Niet online
Lekkere Kwal schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 11:21:
[...]
Lijkt mij ook sommige Asus mobo's hebben hier ook last van. P5E en Maximus Formula volgens mij. ;)
Niet altijd overigens maar ben er al een paar tegen gekomen.

[ Voor 10% gewijzigd door -The_Mask- op 23-09-2008 11:32 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Lekkere Kwal schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 11:21:
[...]
Dat is best mogelijk , hoop het niet want me nb staat op 1.52V ;)

voor de coldboot zou ik zoals Ed L zegt , de nb miss wat meer pit geven

• Lekiame
Lekkere Kwal schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 10:42:
MCH mag wel tikkie hoger nog, FSB voltage zou ik even kritisch naar kijken, wellicht dat juist die op +0 laten staan verbetering geeft. Een andere tip voor deze bordjes is het disablen van het NX bit (staat vlak naast EIST opties in BIOS), al was dat officieel voor hibernate/standby klachten maar wellicht helpt het jou ook. Is BIOS trouwens up-to-date?
BIOS is up-to-date.
Heb vanochtend de PC even naar default settings gezet, en me mem keurig tot op de puntjes op 1066MHz. Even kijken als ik vanavond van me werk thuis kom of hij dan wel boot. Het aanbevolen voltage is 2.2v-2.4v op de sticker @ 5-5-5-15 voor deze latjes overigens.
Lagere FSB voltage kan ik wel even proberen. zo hoog zit ik immers niet met een 9.5 muliplier in de FSB. trouwens op de sticker staat wel 2.2-2.4v voor het geheugen maar bij +0.5v begint het geheugenvoltage in het rood te knipperen bij mij is dat wel goed?

Stock MCH bij die gigabytes is toch 1.2v en FSB ook 1.2v? Kan me MCH tot maar liefst +0.3750 opvoeren dus hij kan indd nog wel een stukje hoger. Heb op de FSB en MCH ook al +0.2v geprobeerd maar ook zonder succes dus misshien help +0.1 op de FSB & +0.25 ofzo op de MCH ik zal het eens testen.

bedankt alvast voor alle reacties & hulp!

[ Voor 17% gewijzigd door Lekiame op 23-09-2008 15:42 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:33

Edmin

Crew Council

get on my horse!

vwb het geheugen: dat knipperen is onafhankelijk van welk geheugen je erin prikt. Die instellingen zijn vastgelegd in het BIOS. Bij mij begint de boel ook te knipperen 0,5V onder het niveau waar mijn RAM voor gemaakt is.

• Lekiame
Lol, heb me FSB en me PCI-E overvoltage op stock gezet en me vcore nog wat verlaagt en auto calibration aan gezet en dat NX aangezet en nu boot hij wel goed! tevens ook MCH flink verlaagd naar +0.1v en hij draaid nu al tijdje Small FTT prime95!

• Lekiame
Hoe kan het nou dat als ik me MCH op stock / +0.1v zet dat het systeem het dan wel goed doet?
Betekend dit dat ik met teveel overvoltage op de MCH de overclock instabiel maak?
Goed om te weten, dan blijf ik de volgende keer van de MCH af :P
Draai nu op 1.408 vcore @ load met loadline calibration op auto en fsb/pci-e overvoltage op stock & mch op +0.1v helemaal stabiel op 4400MHz! temps zitten tussen de 50 & 55 graden met Small FTT Prime95. In de bios heb ik 1.43250vcore in gesteld. In idle in windows resulteerd dit op een vcore van 1.4250, door de loadline calibration dus mooie lage vdrooop :) Toch vreemd dat iedereen verteld de MCH te verhoger terwijl juist de MCH op bijna stock zetten het probleem juist was!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Ja omdat men er vanuit gaat dat je de MCH pas ging verhogen toen dat nodig was, normaal gesproken ga je niet 'alvast' 0,2 volt of meer erop gooien om dat bij instabiliteit terug te schroeven. Daarnaast kan het nog helpen om de koelpasta tussen je MCH en koelblok te vervangen door Arctic Silver 5 of een andere hoogwaardige pasta.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ik hoop voor je dat je je cpu niet opbrand met zo veel Vcore

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

msmeenge schreef op woensdag 24 september 2008 @ 10:28:
Draai nu op 1.408 vcore @ load met loadline calibration op auto en fsb/pci-e overvoltage op stock & mch op +0.1v helemaal stabiel op 4400MHz! temps zitten tussen de 50 & 55 graden met Small FTT Prime95. In de bios heb ik 1.43250vcore in gesteld. In idle in windows resulteerd dit op een vcore van 1.4250, door de loadline calibration dus mooie lage vdrooop :)
Is dat trouwens nog met 9,5 multiplier (dus 463 MHz FSB) of anders? Volgens mij kan je met je met de FSB nog wel een stuk hoger, zie Lekkere Kwal in "Gigabyte P35/X38/X48 problemen & ervarin..."

Verwijderd

msmeenge schreef op woensdag 24 september 2008 @ 10:28:
Hoe kan het nou dat als ik me MCH op stock / +0.1v zet dat het systeem het dan wel goed doet?
Betekend dit dat ik met teveel overvoltage op de MCH de overclock instabiel maak?
Goed om te weten, dan blijf ik de volgende keer van de MCH af :P
Draai nu op 1.408 vcore @ load met loadline calibration op auto en fsb/pci-e overvoltage op stock & mch op +0.1v helemaal stabiel op 4400MHz! temps zitten tussen de 50 & 55 graden met Small FTT Prime95. In de bios heb ik 1.43250vcore in gesteld. In idle in windows resulteerd dit op een vcore van 1.4250, door de loadline calibration dus mooie lage vdrooop :) Toch vreemd dat iedereen verteld de MCH te verhoger terwijl juist de MCH op bijna stock zetten het probleem juist was!
mooie overclock hoor , wel een hoge vcore voor 24/7 , maar of dat echt schadelijk is ?
Je kan ook naar een lager mhz gaan , met een lagere divider zoals 7.5 x 533 , is lager in mhz , maar de interne latency in de cpu wordt wel minder met hogere fsb

edit , tegelijk gepost :)

• Lekiame
Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2008 @ 11:35:
[...]

mooie overclock hoor , wel een hoge vcore voor 24/7 , maar of dat echt schadelijk is ?
Je kan ook naar een lager mhz gaan , met een lagere divider zoals 7.5 x 533 , is lager in mhz , maar de interne latency in de cpu wordt wel minder met hogere fsb

edit , tegelijk gepost :)
maar de interne latency in de cpu wordt wel minder met hogere fsb

- wat bedoel je daar mee ?

• Lekiame
En trouwens dat Loadline Calibration, is dat nou wel goed of niet goed met deze processor?
Ik merk alleen dat de CPU in idle wat hoger in de vcore zit als zonder loadline calibration, maar dat ik wel minder vdrooop heb. Wat is nou het beste? enabled of disabled?

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

msmeenge schreef op woensdag 24 september 2008 @ 13:26:
[...]

maar de interne latency in de cpu wordt wel minder met hogere fsb

- wat bedoel je daar mee ?
Hij bedoelt dat de CPU sneller met de 'rest' van het systeem kan praten, dus minder lang staat te wachten.
msmeenge schreef op woensdag 24 september 2008 @ 13:28:
En trouwens dat Loadline Calibration, is dat nou wel goed of niet goed met deze processor?
Ik merk alleen dat de CPU in idle wat hoger in de vcore zit als zonder loadline calibration, maar dat ik wel minder vdrooop heb. Wat is nou het beste? enabled of disabled?
Het is een tikkeltje slechter voor je processor, want vdroop zorgt ervoor dat de spanningspiek bij een overgang van load naar idle niet boven de ingestelde voedingsspanning komt. Bij Loadline Callibration komt die piek er wel boven. Op zich niet schokkend maar je cpu kan er nog sneller van stuk gaan als je al flink overvolt.

• Lekiame
Lekkere Kwal schreef op woensdag 24 september 2008 @ 13:36:
[...]
Hij bedoelt dat de CPU sneller met de 'rest' van het systeem kan praten, dus minder lang staat te wachten.
[...]
Het is een tikkeltje slechter voor je processor, want vdroop zorgt ervoor dat de spanningspiek bij een overgang van load naar idle niet boven de ingestelde voedingsspanning komt. Bij Loadline Callibration komt die piek er wel boven. Op zich niet schokkend maar je cpu kan er nog sneller van stuk gaan als je al flink overvolt.
Duidelijk. Uit dus.

• Lekiame
Lekkere Kwal schreef op woensdag 24 september 2008 @ 13:36:
[...]
[...]
Processors gaan over het algemeen niet stuk, dus ben niet bang om veel volt er op te knallen, vooral niet omdat ik nooit hoger kom als 55-57 graden zelfs op 1.5vcore. Uiteraad gaat het daar niet om maar toch.
Ik zou eigenlijk wel graag 4.5GHz willen draaien met me E8500 E0, en heb zelf 1066mhz geheugen, dus 500x8 zou wel mooi zijn neem ik aan underclock ik me geheugen ietsje (1000Mhz). maar in de BIOS is wel zon 1.49vcore voor nodig als ik loadline calibration uit heb. Dat vind ik wel best hoog.
Deze processors (zelfs de E0's) hebben echt veel volt nodig na 4.2GHz, beetje jammer.
4300 mhz doet stabiel op 1.41vcore in de bios 1.39 in idle en 1.37 op load. en het geheugen @ 1100mhz oced. denk niet dat de performance enhace zo veel zal zijn t.o.v. 4500mhz.
De voltages voor 4300 mhz staan me wel erg aan voor 24/7 gebruik verder.

suggesties zijn welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door Lekiame op 24-09-2008 14:45 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

msmeenge schreef op woensdag 24 september 2008 @ 14:39:
[...]

Processors gaan over het algemeen niet stuk, dus ben niet bang om veel volt er op te knallen, vooral niet omdat ik nooit hoger kom als 55-57 graden zelfs op 1.5vcore. Uiteraad gaat het daar niet om maar toch.
Of je maakt een grapje of je hebt een hoop te leren... Als je een beetje de Engelse/Amerikaanse fora volgt vindt je zat verhalen over degration bij 45nm Core2Duo's bij hoge vcores. Ook veel mensen die er geen last van (zeggen te) hebben, maar ik zou toch echt niet 150 euro op het spel zetten door boven de 1,45 volt te gaan.

• Lekiame
Lekkere Kwal schreef op woensdag 24 september 2008 @ 14:59:
[...]
Of je maakt een grapje of je hebt een hoop te leren... Als je een beetje de Engelse/Amerikaanse fora volgt vindt je zat verhalen over degration bij 45nm Core2Duo's bij hoge vcores. Ook veel mensen die er geen last van (zeggen te) hebben, maar ik zou toch echt niet 150 euro op het spel zetten door boven de 1,45 volt te gaan.
Geen van beide, dat vind ik gewoon, uiteraad weet ik dat het niet om temperatuur gaat maar om de electriciteit die door de chip word geblazen. En toch na 4.2-4.3 GHz hebben deze chips gewoon echt tyfus veel volt nodig dat vind ik gewoon jammer :D Uiteraad 4,5 GHz projectjes worden vaak als testdoeleinden gebruikt. Maar wat versta jij onder 1,45 volt? in de BIOS in IDLE of op LOAD? Veel mensen en reviews zijn daar vaak niet duidelijk over. Zelf heb ik nooit hoger als 1.44vcore in de BIOS gebruikt voor 24/7 setups, wat resulteerde in ongeveer 1,39vcore op load.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Dus je vindt dat processoren over het algemeen niet stuk gaan :S Intel en veel reviewers/tweakers geven aan dat 1,45 het daadwerkelijke piekvoltage voor een Wolfdale is. Dan bedoelen ze wat daadwerkelijk op de pinnen staat, niet wat er ingesteld wordt. De meeste spanningsweergaves in het BIOS of via Windows zijn goed genoeg om dat betrouwbaar te meten. Of dat onder load of idle gebeurd maakt niet uit, boven 1,45 treedt er schade op.

• Lekiame
Dat zal heus wel kunnen, maar er zijn ook genoeg mensen die hun processor al wel jaren draaien op 1.50volt, of zelfs 1.6volt met waterkoeling of w/e. Ik heb al zoveel processors gehad, en al zoveel over geclockt en nooit wat kapot gekregen (komt misschien dan ook wel omdat ik nooit boven 1.45volt ben geweest) maargoed. Een kapotte processor door overclocks moet ik dus nog meemaken! Ik geloof je best maar desondanks mag ik er heus nog wel anders over denken. Jij leest bovendien ook alleen maar 'reviews' die dit 'beweren'.

[ Voor 6% gewijzigd door Lekiame op 24-09-2008 15:39 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Ja hoor, jaren lang op 1,60 volt... Ik heb het over 45nm Core 2's hè, die bestaan pas sinds dit voorjaar... De 1,45v is specifiek voor 45 nm Core 2's en houdt niet direct in dat ze pats boem stuk gaan maar dat ze boven dat voltage steeds onstabieler worden en uiteindelijk slechter overklokken.

• Lekiame
Oh oke, alleen 45nm's. Maar dan alsnog. Er is een 'KANS' dat ze onstabieler worden. Dit hoeft niet per sé. Uiteraad sluit ik me verder bij jou aan om niet hoger in je bios te gaan als 1.45 voor daily use ;) Maar je praat verder wel als iemand die bij intel werkt ofzo, die lui van intel die lullen ook maar wat raak die hebben ook niet altijd gelijk. Jaaa... je mag niet hoger als 1.45 volt blablalbal. Ik geloof die soort dingen pas als ik het met me eigen ogen heb gezien dat dat ding langzamerhand naar de tering gaat. En heb nog nooit eventuele levensvermindering waargenomen. Ken wel mensen die veel hoger in de volts zitten al een lange tijd en ook nergens last van hebben. Je moet niet alles geloven wat je voorgelult word.

[ Voor 59% gewijzigd door Lekiame op 24-09-2008 16:52 ]

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-01 20:12
Proberen dan?
Laat zien dat je gelijk hebt en ontkracht die woorden van die kwal :)

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

Waarom? Bang zijn voor kapotte cpu's zijn mensen al vanaf het moment dat ik ooit begon met een PI over te klokken. Mijn huidige E8500 doet het prima op 1.4750v .. de vorige E8400 heeft het ook altijd op 1.45 gedaan .. nooit problemen.

Ik meen dat er op XS iemand is die zijn Exxxx nu op 1.5v en hoge pll waardes heeft lopen. Teller staat al op 1maand + 24/7 load. De eerste kapotte CPU moet ik nog tegenkomen.

• Lekiame
Wimo. schreef op woensdag 24 september 2008 @ 17:09:
Waarom? Bang zijn voor kapotte cpu's zijn mensen al vanaf het moment dat ik ooit begon met een PI over te klokken. Mijn huidige E8500 doet het prima op 1.4750v .. de vorige E8400 heeft het ook altijd op 1.45 gedaan .. nooit problemen.

Ik meen dat er op XS iemand is die zijn Exxxx nu op 1.5v en hoge pll waardes heeft lopen. Teller staat al op 1maand + 24/7 load. De eerste kapotte CPU moet ik nog tegenkomen.
héhé, eindelijk iemand die niet alle praatjes op de wereld geloofd.

• Lekiame
ID-College schreef op woensdag 24 september 2008 @ 16:58:
Proberen dan?
Laat zien dat je gelijk hebt en ontkracht die woorden van die kwal :)
Ik heb niet gezegt om het maar zo even te zeggen "de gok te wagen" niks is 100% zeker uiteraad maar zoals de onderstaande reactie draai ik mijn processor ook op zulke waardes altijd en nooit ergens problemen mee. een voltje extra of minder rondom 1.45 in de bios is nou ook geen ramp. net als zijn 1.475vcore. Als ik daarmee 4.5ghz stabiel krijg draai ik dat dus nog ff door testen :)

• Lekiame
Uiteindelijk uit gekomen op 1.46350vcore in bios. 4400MHz resulteerd in 1.4v op load en 1.425v in idle. Alle andere settings verder op stock (MCH/FSB overvoltages).
Geheugen loopt op 1115Mhz op 2.3volt. Leuke overclock dacht ik zo voor 24/7 :)
max temperatuur met 8uur small FTT's Orthos is 54 graden.

[ Voor 18% gewijzigd door Lekiame op 25-09-2008 08:48 ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Leuk voor 24/7? Ik zou dat voltage voor de CPU toch maar iets omlaag halen. 1.35v is de max die Intel voorschrijft, en dat is geen grapje.

• Lekiame
Jejking schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 14:20:
Leuk voor 24/7? Ik zou dat voltage voor de CPU toch maar iets omlaag halen. 1.35v is de max die Intel voorschrijft, en dat is geen grapje.
Ik meende altijd dat ze tot 1.36870volt aanraden of ben ik nou gek.
En max safe is 1.45 wat ze "aangeven" dus niks te vrezen.

• -The_Mask-
  • Niet online
msmeenge schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 00:55:
[...]

Ik meende altijd dat ze tot 1.36870volt aanraden of ben ik nou gek.
En max safe is 1.45 wat ze "aangeven" dus niks te vrezen.
Jij bent gek. :>
Maximale voltage volgens Intel is 1,3625 Volt. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Eens met hierboven, ik zou het niet doen als ik jou was. Je moet het natuurlijk zelf weten ;)

Enne... 1.3625v dus.

• Lekiame
Jejking schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 11:40:
Eens met hierboven, ik zou het niet doen als ik jou was. Je moet het natuurlijk zelf weten ;)

Enne... 1.3625v dus.
Achja, hier denkt iedereen anders over hea.
ik zet me voltage gewoon op 1.45 en ik kijk wel hoe ver hij stabiel komt.

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Wat een nutteloze discussie zeg! Laat de TS z'n proc gewoon vernielen als hij dat wil. Degradation bestaat wel degelijk alleen is de vraag hoe snel het optreed. Goedbedoelde adviezen slaat hij in de wind, is opzich zijn goed recht. Kan dit topic nu dicht want de TS wil toch niets aannemen. :Z

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

Angst ! Zijn er hier mensen met een cpu die ook echt is dood gegaan door een te hoog voltage? Van de 150+ cpu's die ik de afgelopen jaren heb gehad is er geen één gestorven. Geluk? Koeling van lucht tot proms ..

kwam deze ook nog tegen trouwens.

Afbeeldingslocatie: http://www.movement-radio.com/intelspec.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Wimo. op 27-09-2008 15:18 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Laat maar :)

[ Voor 94% gewijzigd door Admiral Freebee op 27-09-2008 18:15 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Doodgaan != degradation, het komt vaker voor dat mensen merken dat na langere tijd op 1,45v+ draaien, hun Wolfdale daarna slechter overklokt. Echt doodgaan krijg je eerder als je ook het FSB voltage flink verhoogd, wat bij Anandtech gebeurd is.

• Lekiame
Zie mijn final setup onderaan de pagina:

http://gathering.tweakers...ist_messages/1274454/last

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Je kan direct naar je post linken, de link zit verstopt onder "Geplaatst op [weekag] [datum] [tijdstip]" wat in de header van je post staat ;)

• Lekiame
thanks! :D enigste wat ik nog wil upgraden is 2 GB ram extra en een 150GB veloci raptor aangeschaffen voor het sneller laden van Windows/games, want heb nog wel altijd dat mijn PC echt sloom start. Zelfs de celerons op mijn werk starten sneller op! mijn Windows XP balkje moet wel 11-12 x van links naar rechts gaan en hier op't werk maar 4-5 x!
Maar denk dat dit door mijn geluidskaart komt(SB X-FI Xtreme Audio). Hij gaat na 5 keer heen en weer 3 tikjes heel erg sloom en dan doet hij er vaak nog zon 6-7 keer van links naar rechts er achteraan en dan start hij wel heel erg snel. Als dat Windows laad scherm eenmaal klaar is is het ook snel geladen verder. Alleen het Windows laad scherm gaat gewoon traag. Weet verder daar ook geen oplossing door. Defrag/TuneXP(rearrange boot files) gecheckt op virussen, niks helpt. Het irriteert wel een beetje maar goed ik laat dat maar even voor wat het is gezien het systeem verder gewoon erg snel is.

[ Voor 7% gewijzigd door Lekiame op 30-09-2008 16:04 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Wel gewoon alle drivers geinstalleerd, dus ook Intel chipset drives?

• Lekiame
Lekkere Kwal schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 16:54:
Wel gewoon alle drivers geinstalleerd, dus ook Intel chipset drives?
Alleen behalve High definition Audio. aangezien ik een apparte audiokaart heb, die staat als enigste in app beheer als vraagteken.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Waarom schakel je die dan niet uit in het BIOS?

Verwijderd

Als je je Audio in je BIOS uitschakelt zal hij nog wel een vraagteken blijven geven bij High definition Audio in apparaatbeheer. Heb zelf ook zo'n bordje en een apparte audiokaart.

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:15
@ neax

fout, ofwel heb je een brak/apart mobo, maar bij mij verdwijnt het apparaat uit de lijst als ik het uitschakel.

Verwijderd

msmeenge schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 17:26:
[...]

Alleen behalve High definition Audio. aangezien ik een apparte audiokaart heb, die staat als enigste in app beheer als vraagteken.
Is dat niet het gedeelte van de Sapphire HD4870 dat een audiodriver nodig heeft ?
In mijn pc zit een 3870 , die een High definition Audio driver nodig heeft , die heb ik uitgeschakeld in apparaatbeheer omdat die een confict geeft met mijn geluidskaart
Pagina: 1