Toon posts:

Moederbord + processor

Pagina: 1
Acties:
  • 1.105 views

Verwijderd

Topicstarter
Hee iedereen.

Ik zit in een dilemma. Ik wil een pc gaan samenstellen.
Ik heb eigenlijk wel een idee hoe hij er uit gaat zien, namelijk:
ASRock P45TurboTwins2000 iP45, SATA2
Club3D Videokaart PCI-e Radeon HD4870 OC 512MB DVI/HDCP
Intel Core 2 Quad Q9300 2.50GHz FSB1333 Box
OCZ 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL4.0 Platinum
Seagate 500GB SATA300 32MB, ST3500320AS
Antec Midi Tower Sonata III Life Style ATX 500W (zwart)
BenQ TFT Monitor X2000W 20"

Dit lijkt mij een heel aardig systeempje.

Ik heb wat benchmarks, reviews etc. gelezen voordat ik zoiets ging samenstellen. Nu stuitte ik op de nieuwe processoren van intel, de i7 serie. Ik las dat deze serie uit komt op een nieuwe socket, dus niet de 775 van mijn gekozen moederbord en is die technologie al meteen verouderd.

Mijn vragen zijn: Kan ik beter wachten op die nieuwe socket?
Wordt dit duur? (budget 900 euro met scherm zonder muis en toetsenbord)
Kan ik beter overstappen op AMD?

Greetings,

Michiel

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wachten kun je natuurlijk altijd, maar voordat de nieuwe generatie intel gemeengoed is zijn we al wweer een stuk verder, dus wachten zou ik niet als zinnig zien. Zeker in het begin is 900 euro krap, maar moet wel haalbaar zijn voor cpu, mobo en mem.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 23:00

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op maandag 22 september 2008 @ 18:21:
Mijn vragen zijn: Kan ik beter wachten op die nieuwe socket?
Je kunt natuurlijk blijven wachten op nieuwe apparatuur. Als je vandaag een computer koopt, is ie morgen alweer verouderd.
Wordt dit duur? (budget 900 euro met scherm zonder muis en toetsenbord)
De geschiedenis leert dat nieuwe cpu's voor nieuwe sockets altijd duur zijn. Eerst worden snelle modellen geïntroduceerd, zoniet topmodellen. Daarna pas de wat langzamere en goedkopere.
Ik weet nog goed wat ik voor een 3500+ s939 heb neergetelt toen deze net uit was. :X
Kan ik beter overstappen op AMD?
Intel heeft op dit moment nog steeds een voorsprong.

[ Voor 5% gewijzigd door PD2JK op 22-09-2008 18:30 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Ja alleen het probleem is dat die 900 euro voor een heel systeem is.

Dus als ik het goed begrijp kan ik beter investeren in dit systeempje met een 775 socket en daar een dik jaar mee door kachelen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 22 september 2008 @ 18:27:
Ja alleen het probleem is dat die 900 euro voor een heel systeem is.
Vergeet maar dat je dan een i7 kunt betalen in het begin. Intel brengt in het begin 3 quadcores uit, die gaan erg duur worden (waarschijnlijk kun je je hele budget prima kwijt aan alleen 1 cpu).
Daarbij is de X58 chipset de eerste chipset die uit gaat komen en net als andere X-chipsets van Intel vrij duur. Voor de vorige generatie (de X48) betaal je nu nog makkelijk 200 euro voor een goed bordje. Dan komen nog de 3 DDR3 dimmen erbij, dat spul is ook nog steeds vrij pittig aan de prijs.

Ik zou gewoon de BBG erbij pakken en iets zoeken in je budget wat op dit moment verkrijgbaar is.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Mag ik vragen waarom je voor een Asrock moederbord hebt gekozen?

Verwijderd

Topicstarter
Mishmash schreef op maandag 22 september 2008 @ 18:32:
Mag ik vragen waarom je voor een Asrock moederbord hebt gekozen?
Hoezo Mishmash? vind je hem niet goed? het is namelijk ddr2/ddr3 en Crossfire ondersteuning voor 85 euro!
Voor de rest is het gewoon van Asus dus ik vermoed wel van een goede kwaliteit.

Bedankt Terw_Dan voor je advies ik denk dat ik dan voor de 775 socket ga. Hebben andere mensen ook nog advies voor mij?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 22 september 2008 @ 19:04:
[...]

Hoezo Mishmash? vind je hem niet goed? het is namelijk ddr2/ddr3 en Crossfire ondersteuning voor 85 euro!
Voor de rest is het gewoon van Asus dus ik vermoed wel van een goede kwaliteit.
Asrock is niet van Asus, maar van Asustek. Daarbij gebruikt Asrock inferieure onderdelen voor hun moederborden. Niet mijn eerste keuze. Kijk liever naar pricewatch: Gigabyte GA-EP45-DS3L of pricewatch: MSI P45 NEO-F dan heb je toch een beetje betere kwaliteit te pakken.

Verwijderd

Volgensmij valt het wel mee met de iets duurdere ASrock borden. Op deze zitten volgensmij gewoon allemaal solid caps. Jammer alleen dat ze op de site niet melden hoeveel fasen power.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2008 20:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die moederborden bekeken Terw_Dan. Maar ik zoek een moederbord die ik lang kan gebruiken, dus ddr2/ddr3 en crossfire ondersteuning en dan het liefst voor een schappelijke prijs. Toen kwam ik op Asrock terecht.

Ik gooi er even een link tegenaan: http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-055539

Ziet er door MIJN ogen goed uit. Maarja ik heb er nog niet zoveel verstand van.
Wel doe ik mijn best met opzoeken van benchmarks, reviews etc.

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Dan heb je bv nog de keuze voor pricewatch: Gigabyte GA-EP45C-DS3R

Ik zou het zeker overwegen om naar merken te kijken die zijn aangeraden, zeker als je er voor langere periode plezier van wil hebben. Asrock zal wellicht voldoen, maar voor een paar tientjes meer heb je gewoon een beter merk.

[ Voor 6% gewijzigd door dahakon op 22-09-2008 21:05 ]

Verwijderd

Aan DDR3 zal je niet zo veel hebben met S775. Alle snelheid boven de FSB merk je nauwlijks iets van.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 22 september 2008 @ 21:04:
Aan DDR3 zal je niet zo veel hebben met S775. Alle snelheid boven de FSB merk je nauwlijks iets van.
Tenzij je flink gaat OCen heb je inderdaad niet zoveel aan DDR3.
Verwijderd schreef op maandag 22 september 2008 @ 20:33:
Ik heb die moederborden bekeken Terw_Dan. Maar ik zoek een moederbord die ik lang kan gebruiken, dus ddr2/ddr3 en crossfire ondersteuning en dan het liefst voor een schappelijke prijs. Toen kwam ik op Asrock terecht.

Ik gooi er even een link tegenaan: http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-055539

Ziet er door MIJN ogen goed uit. Maarja ik heb er nog niet zoveel verstand van.
Wel doe ik mijn best met opzoeken van benchmarks, reviews etc.
Tja, ik vertrouw een bedrijf dat zelf toegeeft goedkope onderdelen die snel stuk gaan te gebruiken toch wat minder, ook al zal niet alles wat ze maken rotzooi zijn. Maar goed, dat is een kwestie van reviews lezen en dergelijke.
Ik zou eerlijk gezegd gewoon een merk kiezen waarvan ik weet dat kwaliteit niet een issue is.
Daarbij, ga je echt Crossfire gebruiken? In de meeste gevallen loont het prima om een snellere kaart te halen. Tenzij je nu dus 2 4870 X2s in crossfire wilt zetten (wat je overigens niet gaat trekken met jouw PSU) is CF niet echt interessant.

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt allemaal voor de info.
Ik zoek dus een moederbord met ddr2 en crossfire ondersteuning.
Ik koop namelijk een 4870. Dan kan ik er later altijd nog eentje bij zetten.

Dan ga ik een mooi een moederbord zoeken van asus ofzo. Wel met Crossfire ondersteuning.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Waarom zou je 2 4870s in Crossfire zetten? Dan kun je beter een 4870 X2 kopen. Wat in principe een CFsetup op 2 kaarten is. Maar het scheelt je de aanschaf van een CF bord en een zwaardere PSU

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb je waarschijnlijk helemaal gelijk in en ik zal er over nadenken.

Het probleem is: ik ben een student. Dat zegt waarschijnlijk genoeg. Ik zal dan even door moeten sparen. Misschien doe ik dat ook wel.

Maarja, ik moet wel 1 keer stoppen met betere spullen aanschaffen zeg maar. Ik zal kijken wat ik doe.

Thx

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-05 12:09
ik zou zegge ga voor 12 euro meer een fatsoenlijk merk halen zoals Gigabyte bvb de Gigabyte GA-EP45-DS3 http://azerty.nl/producte...e-ga-ep45-ds3-retail.html
crossfire ondersteuning en fatsoenlijk merk :P alhoewel asrock ook niet slecht is men pa heeft al 4 jaar t zelfde asrock bord ...

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Verwijderd

Topicstarter
Dat ziet er eigenlijk best mooi uit ja. Ik zal even wat dingen er over opzoeken en misschien schaf ik die aan ja. Ziet er degelijk uit. thx

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Terw_Dan schreef op maandag 22 september 2008 @ 21:08:
Tja, ik vertrouw een bedrijf dat zelf toegeeft goedkope onderdelen die snel stuk gaan te gebruiken toch wat minder, ook al zal niet alles wat ze maken rotzooi zijn. Maar goed, dat is een kwestie van reviews lezen en dergelijke.
Ik zou eerlijk gezegd gewoon een merk kiezen waarvan ik weet dat kwaliteit niet een issue is.
Daarbij, ga je echt Crossfire gebruiken? In de meeste gevallen loont het prima om een snellere kaart te halen. Tenzij je nu dus 2 4870 X2s in crossfire wilt zetten (wat je overigens niet gaat trekken met jouw PSU) is CF niet echt interessant.
Die ASRock bordjes vallen best mee. In de tijd van agp naar pci-e, en ddr naar ddr2, hadden/hebben ze borden waar je beide kan op prikken. Dat was toen handig als je je systeem in de toekomst nog wou upgraden. Ik heb toen aardig wat pc's met zo'n bord in elkaar gestopt, en tot op vandaag werken die nog allemaal perfect.

Kijk ik echter naar Epox (stond vroeger bekend als één van dé merken), dan krijgen we nu massaal veel pc's binnen die het allemaal niet meer doen (voornamelijk lekkende condensatoren). En niet op één serie ofzo, maar op veel verschillende modellen.

Verder is ASRock leuk als spare part fabrikant. Ze verkopen nog steeds socket A en socket 478 moederborden, ideaal voor oude pc's met een defect moederbord. En die dingen kosten maar 40 euro ofzo.

Momenteel assembleren we vooral met Gigabyte. Uitval is zo goed als 0. De meeste RMA's zijn bij MSI :+

[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 22-09-2008 21:56 ]

March of the Eagles

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-05 13:55
Ik zou met het oog op de nieuwere CPUs nu juist een beetje geld besparen op de CPU en niet direct een quadcore kopen (tenzij je simulaties of rendering gaat doen). Koop gewoon een snelle dual core en koop tegen de tijd dat de Core2 op een nieuwe socket gaat de snelst beschikbare socket 775, zodat je dan weer even verder kunt. Dan kun je bij een volgende upgrade mobo en CPU vervangen.

Voor zover ik kan zien bespaar je dan al snel 100 euro en voor die 100 euro krijg je over een jaar als de socket 775 CPUs uitgefaseerd gaan worden weer een stuk meer CPU dan nu.

[ Voor 19% gewijzigd door 0rbit op 22-09-2008 22:39 ]

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:49

Thandor

SilverStreak

Dit is iets wat de Tweaker eigenlijk prima zelf uit kan zoeken :). Zie CSL FAQ - Ik wil een nieuwe PC kopen, welke? en daarmee HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen? voor meer informatie :). Het komt er in ieder geval op neer dat je even wat reviews, benchmarks en ervaringen van producten moet opzoeken. In de howto staat daar wel meer over ;).

Aan te raden is om even de Best Buy Guides erbij te pakken. In Best Buy Guide topicoverzicht vind je een overzicht van de huidige discussietopics over de BBG's. Op de front-page van Tweakers.net zijn de uiteindelijke BBG's geplaatst. Je kunt de BBG systemen gebruiken als basis of simpelweg om van af te kijken :).

Wat betreft nieuwe hardware, houd het nieuws op de front-page in de gaten. Gebruik eventueel de zoekmachine aldaar en je komt heel wat meer te weten over de nieuwste technologieën op het gebied van processoren en moederborden. Houd in de gaten dat nieuwe hardware bij de introductie vrij duur kan zijn (zeker in dit specifieke geval) en dat niet alles altijd even goed leverbaar is. Tevens is er van de huidige hardware een groot aanbod aan onderdelen en kun je naar hartenlust zoeken naar het juiste product. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit 'je kunt altijd wel blijven wachten' ;).

Dit topic gaat in ieder geval op slot, immers zijn dit soort topics eigenlijk niet de bedoeling op GoT.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.