Partities of niet ?

Pagina: 1
Acties:
  • 342 views

• mieg_1981
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-03-2024
Hoi allemaal,

ik heb een schijf van 1000Gb besteld en moet deze nog formatteren. Ik kan deze splitsen in partities, maar kan ook gewoon hoofdmappen maken op 1 grote partitie. Wat raden jullie aan ? Wordt een schijf trager als je er 1 grote partitie van maakt ? Maakt niet uit met defragmeteren/schijfcontrole ? En kan het zijn als 1 partitie crasht, dat de andere partities het nog gewoon doen ? :?

alvast bedankt voor het advies ! _/-\o_

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:23

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zou meerdere partities aanmaken, dit om je data toch nog een beetje veilig te stellen :)
Mijn Windowsinstallatie staat ook los van mijn muziek en spellen schijf, zodat ik bij een reinstall van windows de data nog behoud.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Maakt geen reet uit.
Oh, en partities crashen niet, tenzij je ze zelf sloopt met dingen als partitiemanager software.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-02 20:17
McKaamos schreef op maandag 22 september 2008 @ 10:13:
Maakt geen reet uit.
Oh, en partities crashen niet, tenzij je ze zelf sloopt met dingen als partitiemanager software.
Ik denk dat er hier gedoeld wordt op als de Schijf crasht, kan het dan zijn dat de D partitie dood is, maar de E op dezelfde schijf wel nog werkt..

Dit is overigens niet het geval, als de schijf fysiek crasht, dan ben je alle partities kwijt.

Ik ben het overigens met Outerspace eens, als je op deze schijf ook je windows installatie gaat zetten. Anders zou ik er gewoon 1 grote schijf van maken.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-02 09:07
partities crashen niet, harddisks wel, en dan is de data op alle partities naar god.
zelfs als je FAT in de prak ligt wordt het een probleem op beide partities.

edit: minuutje te laat ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Meester_J op 22-09-2008 10:18 ]

• mieg_1981
bedankt voor jullie snelle antwoorden. Ik was idd al van van plan op Windows te installeren op een aparte partitie van 100Gb max. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik met de rest van de ruimte doe. Wordt de schijf nog langzamer als je voor de rest 1 partitie maakt ipv 3 van 300gb ofzo ?

Verwijderd

Zolang je Windows niet op deze schijf zet, zou ik er één grote partitie van maken. Ik heb zelf nogal eens de ervaring gehad dat ik plek tekort kwam, maar op alle partities samen zou het bestand nog passen. Op mijn thuisserver heb ik nu het probleem dat één schijf vol raakt, maar op twee andere schijven heb ik nog ruim 100 GB vrij. Hier wil ik dus in de toekomst één grote partitie van maken, RAID5 array. Dan is de data ook (redelijk) veilig.

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Anders kijk je even in de OM FAQ / Beleid. Hier kan je lezen hoe en wat, maar er staat nog meer elders in de FAQ. :)

Om ook even in te gaan op je vragen. Zoals anderen zeggen raad ik je ook aan als je Windows erop zet dat je de HDD opsplitst in meerdere partities. Het beste is (aldus de FAQ) dat je op de eerste partitie Windows zet, omdat die partitie iets sneller is en de "rest" ( = je data: je documenten, muziek enz.) op de andere partitie. Verder is het je eigen keuze of je nog een partitie erbij wilt, maar waarom zou je eigenlijk? Zoals andere al opperen, de kans is groter als je (tijdelijk) een groot bestand op de HDD wilt zetten (en je HDD al behoorlijk vol zit) het niet past. Verder is het zo dat je ook gewoon in Windows aparte mappen aan kan maken toch? Wat snelheid zal het niet heel veel verschillen als je meerdere partities maakt. En verder =>
KermieCow schreef op maandag 22 september 2008 @ 10:40:
[...]

Als je windows crashed, dan wil je graag je windows opnieuw schoon kunnen installeren. Als windows dan een eigen partitie heeft, kun je die gewoon formateren, zonder dat je je andere partities (muziek, games, etc.) aanpast. Dus ook dan is het handig.

[ Voor 87% gewijzigd door Regeneration op 22-09-2008 10:49 ]

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 21:33

bosaap22

Doing things I'm good at.

Als je maar 1 schijf gaat gebruiken zou ik het volgende doen.

C: Windows (75gb) (OS, drivers Windows updates etc...)
D: Data (rest)

Eventueel nog een E, mocht je meerdere partities willen aanmaken.

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-02 14:28

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

Met cruisn.. Als je er toch geen windows op zet, lekker 1 grote schijf laten. FAT gaf wel eens problemen met hele grote schijven of veel bestanden, maar NTFS eigenlijk niet. Eigenlijk nooit meer problemen mee.
Maar over de eerdere opmerkingen ben ik het niet eens. Als je windows crashed, dan wil je graag je windows opnieuw schoon kunnen installeren. Als windows dan een eigen partitie heeft, kun je die gewoon formateren, zonder dat je je andere partities (muziek, games, etc.) aanpast. Dus ook dan is het handig.

Verwijderd

Sowieso een aparte partitie voor Windows, zodat je deze eenvoudig kunt formatteren en Windows herinstalleren. De rest kun je zelf indelen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zou ook zeggen 2. Qua snelheid wil je alle veel gebruikte data zo dicht mogelijk bij elkaar hebben staan. Dus alles wat veel gebruikt wordt samen op 1 relatief kleine partitie. En dan je films en muziek op de 2de partitie. Zoiets...

specs

• mieg_1981
weer bedankt voor al jullie advies ! Ik moet zeggen dat ik het helemaal eens ben met het punt van 'cruisn'. Ik vind het wel zonde als de ene partitie bijna vol zit, terwijl een andere nog behoorlijk leeg is omdat je achteraf net geen lekkere indeling gemaakt heb. Zelf zat ik te denken aan :

C:/ 80GB (windows-partitie)
D:/ 920GB (DATA) (mappen : mp3s,films,games, etc.)

Zijn er meer mensen met goede ervaringen met 1 grote partitie NTFS partitie ? alvast weer bedankt !

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-02 16:10

MsG

Forumzwerver

Vergeet ook niet de Mijn Documenten map te verplaatsen naar D: anders ben je alsnog je spul kwijt bij een corrupte Windows.

Ik heb mijn 2 * 500GB raid 0 ook gewoon als 1 950GB partitie gehouden, kleiner wordt alleen maar irritant met programma's en spellen, dan zit je weer over de partitie enzo, waardoor je op een andere partitie gaat installeren, waardoor er geen structuur meer in zit op den duur :).

[ Voor 53% gewijzigd door MsG op 22-09-2008 11:15 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mieg_1981, zoals reeds door sommigen al opgemerkt raad ik je aan de FAQ's eens door te nemen en je wat te verdiepen in deze materie door oudere topics op te zoeken die dergelijke vragen reeds eerder hebben behandeld.

Met een beetje inzet moet er genoeg gevonden kunnen worden en ik kan nu niet echt uit jouw topic start opmaken wat jij zelf reeds hebt gevonden. Daarbij is het opdelen van een hardeschijf ook een persoonlijke keuze. Het ligt er ook heel erg aan wat er precies op de hardeschijf komt te staan.

Op GoT verwachten wij van een ieder dat men ook enig eigen initiatief toont: OM FAQ / Beleid dit topic gaat dan ook op slot.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.