Toon posts:

[OC] Mijn E8400 overclock :)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.876 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag ook mijn pc ge-overklokt! Ik post dit hier omdat iemand wellicht hier wat aan kan hebben. Ik kreeg de boel pas stabiel toen ik het FSB voltage wat had verhoogd. Het heeft mij een halve dag gekost om hier achter te komen, dus bij deze :)

Specs:
NZXT Alpha kast (2x120mm fans, 1 voor en 1 achter)
Tagan 800w Piperock modulaire voeding
MSI P7N Platinum (nforce 750i) moederbord
E8400 op 3,6 GHZ processor
Coolermaster Hyper 212 koelert
OCZ Reaper HPC 4GB DDR2 800Mhz op 4-4-4-12 geheugen
750GB WD Caviar SE16 hard disk
2XMSI 8800GTS (G92) in SLI 3d kaarten

Front side bus: 1600Mhz, netjes 1:1 met RAM dus :D
Voltage van geheugen staat op 2.1v
Voltage van processor staat op 1,34v (nog keurig binnen de "safe" zone [1.36v] die Intel opgeeft)
Voltage van front side bus: 1.3v
PCIe frequentie: 100mhz

Heel stabiel na een uurtje stress test in Everest. Maximum temperatuur 57 graden (kast temp rond de 30). Ik ben heel tevreden. De processor wordt niet meer dan 10 graden warmer dan hiervoor. Qua voltage zit ik volgens mij in de gemiddelde zone. Het valt me nog mee, aangezien het een van de eerste e8400's was. Een maatje van mij heeft hem op 3.6Ghz gekregen met 1.30v. Hij heeft geluk gehad met zijn model. De kast die ik gebruik is niet de beste qua koeling, maar het is ten minste niet zo'n extreme kast met lichten erin als de Antec 900 :P. Je hebt dus geen windtunnel nodig om een overgeklokt systeem stabiel te houden.

Als iemand nog tips of op/aanmerkingen heeft, graag. Ik ben vrij nieuw qua overklokken. Verder dan dit hoef ik overigens niet te gaan. Ik zie geen heil in het overklokken van RAM geheugen en ik heb bovendien gelezen dat de performance winst niet al te spectaculair is boven de 3,6GHZ. Vooral meer warmte/slijtage/hogere voltages. Sowieso wil ik het liefst de voltages zo laag mogelijk houden.

• WhizZRinaldo
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-07-2025
Nou, Gefeliciteerd.. hier zijn andere topics voor.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zo bijzonder is de 3,6GHz met die dingen toch niet? Voor mijn E8400 en mijn Gigabyte EP45-DS4P of X48-DQ6 hoef ik het voltage niet eens te verhogen, 3600MHz loopt dat ding dan standaard al wel.

Wil je het interessant doen, zet er sneller mem in (dat zal nu je bottleneck gaan vormen) en kijk hoe hoog dat je dat ding kunt gaan krijgen.

Verwijderd

Leuk voor je _/-\o_

Niet bijzonder zoals boven beschreven...
Enne om je ervaring te delen hebben we speciaal voor jou een topic aangemaakt!!!
[OC] Core 2 Duo E8xxx Wolfdale 45nm OC/ info Topic

Verwijderd

Topicstarter
Hee negatievelingen, ga eens deaud.
Terw_Dan schreef op zondag 21 september 2008 @ 18:56:
Zo bijzonder is de 3,6GHz met die dingen toch niet? Voor mijn E8400 en mijn Gigabyte EP45-DS4P of X48-DQ6 hoef ik het voltage niet eens te verhogen, 3600MHz loopt dat ding dan standaard al wel.

Wil je het interessant doen, zet er sneller mem in (dat zal nu je bottleneck gaan vormen) en kijk hoe hoog dat je dat ding kunt gaan krijgen.
Interresant. Heb je nog andere instellingen veranderd naast de FSB? Ik was ook wel verbaast dat ik het voltage toch wel een relatief flink stukkie omhoog moest gooien. Ik krijg blauwe schermen en vastlopers op het standaard voltage.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Interresant. Heb je nog andere instellingen veranderd naast de FSB? Ik was ook wel verbaast dat ik het voltage toch wel een relatief flink stukkie omhoog moest gooien. Ik krijg blauwe schermen en vastlopers op het standaard voltage.
Je hebt je Vcore inderdaad erg hoog voor maar 3,6GHz.
Kan dat niet 0.1 Volt omlaag? :?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dat doe, dan loopt Everest na ongeveer 10 minuten vast.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 21 september 2008 @ 20:05:
Voor 400MHz FSB heb ik de vcore niet verhoogd, enkel de FSB van 333 naar 400 gezet. En natuurlijk gezorgd dat de memory multiplier goed stond (zodat het mem ook op 400 liep en niet op 1066 ofzo).

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op zondag 21 september 2008 @ 21:10:
Stel je btw 1,34 Volt in of is dat het voltage onder load?
CPU-Z zegt dat het rond de 1,34 is idle en rond de 1,33 load.
Terw_Dan schreef op zondag 21 september 2008 @ 21:12:
[...]

Voor 400MHz FSB heb ik de vcore niet verhoogd, enkel de FSB van 333 naar 400 gezet. En natuurlijk gezorgd dat de memory multiplier goed stond (zodat het mem ook op 400 liep en niet op 1066 ofzo).
Ik kan geheugen en FSB los van elkaar regelen. Ik heb het geheugen gewoon op 800 laten staan en de FSB op 1600 gezet.

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-01 11:17
450fsb moet ook wel te halen zijn met dat geheugen. gewoon proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil eerlijk gezegd niet mijn PC helemaal 'to the limit' pushen. Dan ben ik gewoon bang dat de boel kapot gaat. Ik vind dit al een mooie overclock en ik wil ook nog heel wat jaartjes doen met dit systeem. :)

Verwijderd

Topicstarter
Na een half uurtje Crysis loopt ie toch vast. Doet helemaal niets meer. Moet ik nou echt mijn CPU voltage NOG hoger zetten?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2008 00:00 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 21 september 2008 @ 23:59:
Na een half uurtje Crysis loopt ie toch vast. Doet helemaal niets meer. Moet ik nou echt mijn CPU voltage NOG hoger zetten?
Dat zou goed kunnen. Probeer het eens en je weet het. Dus of het voltage omhoog, of de snelheid omlaag.

Overigens kun je de edit-knop gebruiken als je iets aan je vorige post wilt toevoegen, dan hoef je je topic niet te kicken.

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou goed kunnen. Probeer het eens en je weet het. Dus of het voltage omhoog, of de snelheid omlaag.
Ja ok ok. Ik vraag het even omdat ik het nogal een hoog voltage vind voor die snelheid. Ik vraag me af of ik soms iets over het hoofd zie of fout heb gedaan.
Overigens kun je de edit-knop gebruiken als je iets aan je vorige post wilt toevoegen, dan hoef je je topic niet te kicken.
Edit knop? Daar ben ik te lui voor ;)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01 19:58

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik vind je voltage verhoging voor de CPU ook bijzonder voor 400 MHz FSB. Ik zal vanavond even testen hoe ver mijn 8400 gaat op 1,25 volt.

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-01 14:14
Denk dat het aan het mobo ligt, ik heb zelf deze combinatie ook en krijg m ook niet stabiel zonder soortgelijke voltageverhogingen door te voeren.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

eBait schreef op maandag 22 september 2008 @ 13:30:
Denk dat het aan het mobo ligt, ik heb zelf deze combinatie ook en krijg m ook niet stabiel zonder soortgelijke voltageverhogingen door te voeren.
Maar het mobo is toch niet afhankelijk van het voltage op de voedingspinnen van de processor?

Verwijderd

Ik heb mijn E8400 ook op 3,6GHZ draaien met een GA-EP45-DS3 met standaard voltage.
Max. temp na 10 uur orthos: 53 graden volgens Real Temp in één enkele core en dat zal volgens Core Temp dan 58 graden moeten zijn maar ik heb dat niet met eigen ogen gezien.
Ik gebruik overigens een Arctic Cooling Freezer 7 Pro zonder extra aangeschafte koelpasta!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2008 15:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn core temps zijn rond de 57-60 en de CPU temp is rond de 30 stressed.... weet niet precies wat die verschillen inhouden. Koelert is de Coolermaster Hyper 212 met OCZ koelpasta er tussen.

Hij draait nu stabiel op 1.36v met de FSB op 1.3 en de NB ook ietsje hoger. Een paar uur Crysis en de GTS-en die ook lekker heet worden rond de 70 graden... Ik kom de winter wel door haha. Er komt me een warmte uit die kast. Het draait prima stabiel nu. Alhoewel ik het een hoog voltage blijf vinden.

Ik zit nog binnen het 'veilige voltage' dat intel opgeeft, dus ik kan toch wel verwachten dat ik geen schade aanricht (toch?).

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Verwijderd schreef op maandag 22 september 2008 @ 00:48:
Jammer voor jou dat je geen mod bent ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 00:18:
Ik zit nog binnen het 'veilige voltage' dat intel opgeeft, dus ik kan toch wel verwachten dat ik geen schade aanricht (toch?).
Neuh dat loopt wel los. Boven de 1.4v gaat het een stuk harder met Penryns.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Lekkere Kwal schreef op maandag 22 september 2008 @ 11:18:
Ik vind je voltage verhoging voor de CPU ook bijzonder voor 400 MHz FSB. Ik zal vanavond even testen hoe ver mijn 8400 gaat op 1,25 volt.
Hoger dan 450 MHz krijg ik hem niet helaas: Screenshot. Dit is nog wel met luchtkoeling (Intel boxed cooler 'groot' model met koper contactvlak), verder met de specs in m'n sig.

Verwijderd

Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 11:37:
[...]
Hoger dan 450 MHz krijg ik hem niet helaas: Screenshot. Dit is nog wel met luchtkoeling (Intel boxed cooler 'groot' model met koper contactvlak), verder met de specs in m'n sig.
Damn. Zo te zien heb jij meer geluk met jouw model.

• Jasperrr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-01 04:36
Lekkere Kwal schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 11:37:
[...]
Hoe warm wordt hij?

En hoe ziet je airflow er verder ongeveer uit

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05-2025
Dit is mijn eerste overclock.In het bios staat ie op 1,28v,in hardware monitor lees ik 1,26 v.Dit ook met e8400.De FSB is 400.ik vind dat je de spanning erg hoog hebt.succes

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Jasperrr schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 17:24:
[...]

Hoe warm wordt hij?

En hoe ziet je airflow er verder ongeveer uit
Goed heet, zo'n 63 graden volgens CoreTemp. Airflow is er niet echt, alles ligt nu apart op tafel als testopstelling totdat ik mijn water-setup opnieuw ga opbouwen (komend weekeinde waarschijnlijk).

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Verwijderd schreef op zondag 21 september 2008 @ 20:05:
Hee negatievelingen, ga eens deaud.
Da's niet echt een goede instelling als je geholpen wilt worden op een forum.... ;)
Verwijderd schreef op maandag 22 september 2008 @ 00:48:
Dan ben ik te lui om dit topic open te laten en een uitgebreide reactie te typen: Zoals al eerder aangegeven hier is een ander topic voor.

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.