Gezien van het technische niveau wat Tweakers zou "moeten" nastreven, zullen de meeste mensen wel het verschil snappen. En gezien dat Tweakers ook niet een kleine jonge is kan dat zelfs draagkracht krijgen bij andere (stenen tijdperk) media in Nederland.
Martin Sturm op vrijdag 24 februari 2006 21:27
Een ding wat hier uit in iedergeval duidelijk wordt is dat het niet een klein 'elite' groepje is die zich druk maakt over het onjuiste gebruik van het woord hacker, zoals eerder hier werd gesuggereerd.
C'T en IX maken namelijk ook onderscheid tussen hacker en cracker.
Maar goed, er staan (in het door jou beschreven topic) zeker wel goeie argumenten waarom wel/niet de keuze gemaakt zou moeten worden. Ik zou in dit geval echter de discussie niet aan willen gaan of bv een cracker altijd een hacker is. In dit geval is er NIETS gehackt, omdat er geen acties zijn ondernomen die ook maar iets met hacken te maken hebben. Soms is er idd gebruik gemaakt van allebei de methoden om een doel te bereiken, dan is het een ander verhaal.
Je moet ergens de lijn trekken, wat is het verschil en hoe diep is het ingeburgerd (in bv je doelgroep). En wat is je statement mbt je eigen professionaliteit, wil Tweakers.net de "algemene consumenten" (bv beginnersweb) website zijn? Of een website die zich right op mensen met kennis van zaken (IT-ers)? Dat "normale" media het verkeerd beschrijft omdat ze niet IT kundig zijn hoeft niet per definitie te zeggen dat je als "technische" website dit ook maar moet doen.
Wouter Tinus op maandag 27 februari 2006 13:40
Omdat niemand van de voorstanders van het hele white/black c.q. hacker/cracker gebeuren nog antwoord heeft gegeven over de vraag hoe T.net het kan verantwoorden om een waardeoordeel te gaan hechten aan iedere actie van een hacker. Wat wel en niet goed gevonden wordt verschilt per land, per (sub)cultuur en zelfs per persoon. Het is belachelijk om van een objectief medium te verwachten dat ze gaan aanwijzen wie de goeden en wie de slechten zijn. Al die slimme IT-professionals waar jij het over hebt kunnen (en WILLEN) dat voor zichzelf bepalen.
Nou verwijs jij dus naar deze discussie, wat naar mijn inziens aangeeft dat je denk dat ik verwacht dat Tweakers.net alle verschillen gaat uitleggen en/of aangeeft of het goed/slecht is. In dit specifieke geval vind ik het gewoon
niets met hacken te maken hebben (of je nou kijkt naar white/grey/blackhat's).
Het gaat mij om de term "hacker", welke aangeeft dat er iets is aangepast of gedaan wat niet de bedoeling was van de technische dienst van Yahoo. In dit geval was de dienst bedoeld om een wachtwoord te resetten dmv juiste antwoorden, daarin is de dienst geslaagd. Dan vraag ik me af of de dienst is gehackt of gecrackt, gezien tweakers zelf refereerd naar "kraken" in het
originele nieuwsbericht dmv "Hackers van de groep Anonymous hebben twee Yahoo-mailaccounts
gekraakt die zouden toebehoren aan de vicepresidentskandidaat Sarah Palin."
En daarbij nog een quote van wikipedia:
Hacken heeft niet per se te maken met computersoftware of met veiligheid, al is dat wel waar het om bekend staat. Ten onrechte wordt de term hacking vaak gebruikt als synoniem voor cracking of computercriminaliteit.
Niet iedere cracker is een hacker.
[
Voor 38% gewijzigd door
Verwijderd op 21-09-2008 14:30
]