Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik mijn pc vooral voor opname en bewerking van instrumenten (modelling) en dacht dus aan een q6600 een goede koop te hebben. het lijkt me (als ik kijk naar de gegevens van anderen) dat mijn systeem wat achter loopt en ik weet niet waarom. :? mobo is asus p5b-e, 4x1g pc5300 en met cpu-z krijg ik dit lijstje
Afbeeldingslocatie: http://img220.imageshack.us/img220/7455/q6600cpuznn5.jpg
op een of andere manier lukt het me niet om de prc op de volgens mij normale snelheid te krijgen. (oc is voor mij niet nodig) moet de multiplier niet op 9 staan? ik verdwaal in het bios en wie weet is er iemand die me kan helpen...iig vast dank voor het lezen! :)
:)

rico

• fractal
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06-2021
Verwijderd schreef op zondag 21 september 2008 @ 09:38:
op een of andere manier lukt het me niet om de prc op de volgens mij normale snelheid te krijgen. (oc is voor mij niet nodig) moet de multiplier niet op 9 staan?
Laat dit programma draaien en start tegelijk een ander programma op wat zwaar rekenwerk doet. Nero Recode is een leuke maar er zijn er meer natuurlijk.
Je zult zien dat de q6600 onmiddellijk op zijn normale / maximale snelheid gaat lopen.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Dit is al een hele oude. Zoek eens op EIST en Speedstep :)

Edit:// Staat ook in de FAQ: PMG FAQ » Mijn CPU draait soms op een lagere kloksnelheid? Wat zijn EIST en Cool'n'Quiet?

[ Voor 63% gewijzigd door Bitage op 21-09-2008 09:55 ]

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-05 08:53

Dima_2005

T.net-verslaafde

4x1g pc5300
Dit is ook een probleem, eigenlijk is dat een beetje trage geheugen voor een zware pc, maar goed!

En voor CPU-snelheid: inderdaad, er zijn heel vaal energiebesparende functies zoals EIST, Speedstep, etc... Maar mij persoonlijk stoort het niet aangezien dat als de processor belast wordt, dan springt de multiplier terug omhoog!

[ Voor 51% gewijzigd door Dima_2005 op 21-09-2008 09:56 ]

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Verwijderd

Dima_2005 schreef op zondag 21 september 2008 @ 09:55:
4x1g pc5300
Dit is ook een probleem, eigenlijk is dat een beetje trage geheugen voor een zware pc, maar goed!
Ach valt wel mee, draait nog altijd sneller dan standaard-FSB snelheid (dus CPU overklokken zonder het geheugen te overklokken (synchroon) is nog altijd mogelijk), betwijfel het of je winst zou zien met PC6400 ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
dank voor de hulp, helaas zie ik de verschillen niet (prime95, een tweetal dvd recoders, guitar rig 3, waves gr3 en ableton live (met een paar zware vst plugins tegelijk aan) gegevens cpu-z veranderen niet terwijl ik de cores aardig bezig hou...

Afbeeldingslocatie: http://img395.imageshack.us/img395/6500/q6600coredj9.jpg

alles blijft op hetzelfde staan.....
fractal schreef op zondag 21 september 2008 @ 09:43:
[...]

Laat dit programma draaien en start tegelijk een ander programma op wat zwaar rekenwerk doet. Nero Recode is een leuke maar er zijn er meer natuurlijk.
Je zult zien dat de q6600 onmiddellijk op zijn normale / maximale snelheid gaat lopen.

Verwijderd

Doe CPU-Z pas open als de CPU reeds (enkele seconden minstens) onder volle belasting is, ipv eerst CPU-Z te openen en dan pas te belasten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2008 11:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 21 september 2008 @ 11:01:
Doe CPU-Z pas open als de CPU reeds (enkele seconden minstens) onder volle belasting is, ipv eerst CPU-Z te openen en dan pas te belasten.
dat is me bekend... (hieronder coretemp en daarna na *20 sec. cpu-z) ik weet het ff niet meer hoor.... staat er iets niet goed in bios misschien? alles staat volgens mij op auto...

Afbeeldingslocatie: http://img527.imageshack.us/img527/9165/q6600bothno8.jpg

bedankt voor de hulp _/-\o_

rico

Verwijderd

Zet in BIOS alle powersaving opties als Speedstep, EIST en C1E disabled, en zet de MP handmatig op x9 en test dan nog eens met belasting om te zien wat de progsels dan zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 21 september 2008 @ 11:25:
Zet in BIOS alle powersaving opties als Speedstep, EIST en C1E disabled, en zet de MP handmatig op x9 en test dan nog eens met belasting om te zien wat de progsels dan zeggen.
nog één ultieme poging hier helderheid in te krijgen
handmatig had ik al gedaan... ook alle beperkende opties staan uit, in mijn bios staat overigens géén speedstep instelling......

General Information
Manufacturer : American Megatrends Inc.
Version : 1803
Date of Manufacture : vrijdag 11 juli 2008
Plug & Play Version : 1.00
SMBIOS/DMI Version : 2.40
(EE)PROM Size : 1MB

General Capabilities
Can be Updated/Flashed : Yes
Can be Shadowed : Yes
Is Socketed : Yes
Supports Plug & Play : Yes
Supports ESCD : Yes
Supports Enhanced Disk Drive : Yes
NEC PC-98 Spec Compatible : No

Power Management Features
Supports APM : Yes
Supports ACPI : Yes
Supports Smart Battery : No

Boot Features
Supports Selective Booting : Yes
Supports CD/DVD Boot : Yes
Supports PCMCIA/CardBus Boot : No
Supports LS-120 Boot : Yes
Supports ZIP Boot : Yes
Supports i2o Boot : No
Supports FireWire/1394 Boot : No
Supports BIOS Boot Block : Yes
Supports Interactive Network Boot : No

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

heb je geen knop voor geavanceerde bios instellingen? lijkt mij wel

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• rezta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 september 2008 @ 11:47:
[...]

nog één ultieme poging hier helderheid in te krijgen
handmatig had ik al gedaan... ook alle beperkende opties staan uit, in mijn bios staat overigens géén speedstep instelling......

General Information
Manufacturer : American Megatrends Inc.
Version : 1803
Date of Manufacture : vrijdag 11 juli 2008
Plug & Play Version : 1.00
SMBIOS/DMI Version : 2.40
(EE)PROM Size : 1MB

General Capabilities
Can be Updated/Flashed : Yes
Can be Shadowed : Yes
Is Socketed : Yes
Supports Plug & Play : Yes
Supports ESCD : Yes
Supports Enhanced Disk Drive : Yes
NEC PC-98 Spec Compatible : No

Power Management Features
Supports APM : Yes
Supports ACPI : Yes
Supports Smart Battery : No

Boot Features
Supports Selective Booting : Yes
Supports CD/DVD Boot : Yes
Supports PCMCIA/CardBus Boot : No
Supports LS-120 Boot : Yes
Supports ZIP Boot : Yes
Supports i2o Boot : No
Supports FireWire/1394 Boot : No
Supports BIOS Boot Block : Yes
Supports Interactive Network Boot : No
Daar hebben we niet zoveel aan.

Verwijderd

Topicstarter
misschien kun je me vertellen waaraan dan wel.... ik doe mijn best hoor...
Rezta schreef op zondag 21 september 2008 @ 11:50:
[...]

Daar hebben we niet zoveel aan.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Iets beter zoeken misschien? Ook in de manual kijken doet wonderen. ;)

Advanced Menu->CPU Configuration->Intel Speedstep Tech.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img89.imageshack.us/img89/2066/biosew9.jpg

ik snap dat sommigen een nieuwkomer aanzien voor een halve (analfabete) gare en liever rtfm opmerkingen plaatsen dan helpen maar voor de listers die het nog op kunnen brengen hierboven een overzicht van de biospagina die ik niet schijn te kunnen vinden. wat mij opvalt is de instelling ratio actual value...

dank

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Anders misschien proberen het BIOS te flashen?

Overigens zeg ik niet dat je een halve gare bent. Je moest alleen eens weten hoeveel mensen er totaal niet zoeken. Daarnaast kom je met een lijstje wat er totaal niets mee te maken heeft. Dat zorgde bij mij voor het misverstand. ;)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik vond deze screenshot van een P5B-E :

Afbeeldingslocatie: http://i51.photobucket.com/albums/f367/rdonnell/Picture386.jpg

Onderste screen heeft onder de Execute Disable Bit nog twee opties, waaronder SpeedStep.

Verwijderd

Topicstarter
het wordt nog boeiend.... ik heb de laatste bios versie geflashed (terwijl dat volgens asus niet noodzakelijk was... maar met dat oude bios kreeg ik het ook niet op de rails) downgraden? of (dat kan toch niet waar zijn.. is deze q6600 gelocked?)

overigens no offense intendend the crow...ik kom op veel forums en know the drill...

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Wat als je je CPU Ratio settings op Automatic zet, indien beschikbaar? Dan kan de multiplier wisselen, zo zet je hem vast op 9 zo te zien.

Verwijderd

Topicstarter
probeer het even...zal me toch lukken...
Exorcist schreef op zondag 21 september 2008 @ 12:52:
Wat als je je CPU Ratio settings op Automatic zet, indien beschikbaar? Dan kan de multiplier wisselen, zo zet je hem vast op 9 zo te zien.

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-05 21:13

Dani86

AeroGeek

Soms als je een nieuwe CPU op je moederbord prikt, dan staat ie automatisch op de laagste multiplier. Ik heb het wel eens vaker gehad. Gewoon de multiplier op 9 zetten.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img153.imageshack.us/img153/1417/cpuz2ev1.jpg

het is gelukt....dank aan allen. nu ben ik nog alleen nieuwsgierig welke instelling nu doorslagevend is geweest? is er een linkje naar uitleg van al die geavanceerde bios functies binnen dit forum... dat julle zo weten?

maar toch erg blij dat alles nu goed staat... en ik merk het ook!
Pagina: 1