Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Night vision zelf bouwen?

Pagina: 1
Acties:

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-11 19:49
Hallo mede tweakers

na aanleiding van volgende clipje

http://www.youtube.com/wa...DMidknVCo&feature=related

zat ik te denken is dat niet mogelijk om zelf zo iets te bouwen?? ik bedoel met en video camera het liefst de oudere met sterkere night vision en en tft schermpje zou zoiets mogelijk zijn?
want dat lijkt me leuk projectje

iemand ideeen? of misschien zelf al een gebouwd?

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 19:17

Caveman

whahoehaha

Het kan zelfs heel goedkoop, de meeste webcam's zijn behoorlijk infrarood gevoelig (ff het filtertje verwijderen) en dat kun je testen dmv een afstandbediening ervoor te houden, zie je het infrarood ledje branden dan is ie IR gevoelig :)
En paar flinke IR verstralers (conrad heeft vast wel wat op dat gebied) op je auto monteren, schermpje erin en je hebt je eigen night vision systeem.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-11 21:05
Was dit ook niet eens bij fifth gear of top gear ofzo? toen testen ze die merc maar bleek dat "night vision" systeem waardeloos te zijn. iemand die je met bloot oog zag zag je met dat systeem nog niet staan.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:46

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

TgR_KILLER schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 17:49:
Was dit ook niet eens bij fifth gear of top gear ofzo? toen testen ze die merc maar bleek dat "night vision" systeem waardeloos te zijn. iemand die je met bloot oog zag zag je met dat systeem nog niet staan.
;)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• soheilmd
Caveman schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 17:25:
Het kan zelfs heel goedkoop, de meeste webcam's zijn behoorlijk infrarood gevoelig (ff het filtertje verwijderen) en dat kun je testen dmv een afstandbediening ervoor te houden, zie je het infrarood ledje branden dan is ie IR gevoelig :)
En paar flinke IR verstralers (conrad heeft vast wel wat op dat gebied) op je auto monteren, schermpje erin en je hebt je eigen night vision systeem.
ja maar als ik en webcam gebruik moet er hele laptop bij, zou het niet beter met en gewoone video camera kunnen?

[ Voor 18% gewijzigd door soheilmd op 20-09-2008 20:52 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-11 10:19

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Leuk systeem, wel jammer dat een ander voertuig met hetzelfde systeem jouw IR verstralers als een soort extended lightsaber door de lucht ziet vliegen.
Nightvision komt in principe in twee vormen: helderheidsversterking of restlichtversterking en Infrarood sensor of warmtebeeldcamera. Restlichtversterkers zijn tegenwoordig vrij goedkoop commercieel verkrijgbaar, maar stellen kwalitatief geen reet voor. Bovendien doen ze het erg slecht bij slecht weer en zonder restlicht. Sommige modellen kunnen echter ook een stukje nabij infrarood zichtbaar maken. Dat nabij infrarode licht moet dan van je verstralers komen, maar ik meen dat die lampen wel erg aan de prijs zijn.

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 16:59
Gezien de haken en ogen aan zo'n zelfbouwsysteem op basis van posts hierboven mag ik hopen dat je niet teveel op zo'n zelfbouw night vision systeem gaat vertrouwen. ;)

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• soheilmd
Saab schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 21:05:
Gezien de haken en ogen aan zo'n zelfbouwsysteem op basis van posts hierboven mag ik hopen dat je niet teveel op zo'n zelfbouw night vision systeem gaat vertrouwen. ;)
nou het is meer en projectje van kijken of er iets fatsoenlijks uitkomt

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Aangezien dit in vervoer staat: is het voor in je auto?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Heb je het videoclipje al gezien? Ik denk dat het in z'n auto komt te zitten ja :)

Hier verkopen ze IR-spots met een bereik van 110m @ 10 graden die werken op 12V / 800mA... Niet bepaald goedkoop en ik heb geen idee wat de levensduur zal zijn. Hoe goed dat in de praktijk werkt weet ik ook niet, maar ik zou het wel een interessant project vinden :)

Edit: Ik snap trouwens niet waarom ze die lampen bij Mercedes zo laag monteren. Volgens mij is het voor je lichtbeeld veel beter ze hoger te hangen (in de raamstijlen of zelfs tegen het dak ofzo?), zodat je wat verder kunt schijnen. Probleem wordt alleen dat als iedereen ermee gaat rijden, de systemen bij grotere drukte totaal niet werken, want je verblindt elkaar met IR. Het grappige is dat het systeem dan weer net zo effectief wordt als gewoon grootlicht voeren: dat werkt ook alleen zonder tegenliggers :P

[ Voor 48% gewijzigd door Grrrrrene op 20-09-2008 21:53 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

@ Grrrr....etc:
natuurlijk, maar hij praat er verder niet over. Die IR spots werken prima. De theorie is dat je inderdaad een IR spot creeert die je met een camera kan detecteren. Dit type actief infrarood is al zo'n 60 jaar oud en is inmiddels wel bewezen. Nu de camera nog.

• soheilmd
Edmin schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 21:37:
Aangezien dit in vervoer staat: is het voor in je auto?
de bedoeling is wel dat het in de auto komt ;)

@ Grrrr....etc

bedankt voor je link 110 meter lijkt me voldoende

[ Voor 14% gewijzigd door soheilmd op 20-09-2008 23:12 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Bedenk je wel dat de straalhoek maar 10deg is he? Dat is heel geconcentreerd veel IR-licht op 1 plek.

• Caveman

Caveman

whahoehaha

soheilmd schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 20:52:
[...]

ja maar als ik en webcam gebruik moet er hele laptop bij, zou het niet beter met en gewoone video camera kunnen?
Mja met webcam, bedoelde ik ook die "spy" cameratjes die ze bij conrad enzo verkopen. Ik heb er hier 2 liggen en zijn erg IR gevoelig en leveren een aardig beeld. Je kunt ze gewoon gelijk op een composiet ingang van een monitor hangen (daar zou je bv zo'n digi fotolijstje voor kunnen gebruiken). Je kunt bv. een compleet verduisterde kamer helemaal verlichten met 1 IR ledje uit een afstandsbediening.

Over IR spots, het is idd zo als iedereen ze heeft dan heeft het systeem geen nut meer.. 8).
Maar tot die tijd zijn er nog wel mogelijkheden. Een zelfbouw IR spot lijkt me ook wel tot de mogelijkheden behoren, een flink aantal IR ledjes zou toch wel een aardige spot moeten kunnen vormen. Ik denk bv. aan: Zelf bouw led torch/zaklamp project maar dan met IR leds.... :)

[ Voor 14% gewijzigd door Caveman op 21-09-2008 10:26 ]

• soheilmd
Caveman schreef op zondag 21 september 2008 @ 10:00:
[...]

Mja met webcam, bedoelde ik ook die "spy" cameratjes die ze bij conrad enzo verkopen. Ik heb er hier 2 liggen en zijn erg IR gevoelig en leveren een aardig beeld. Je kunt ze gewoon gelijk op een composiet ingang van een monitor hangen (daar zou je bv zo'n digi fotolijstje voor kunnen gebruiken). Je kunt bv. een compleet verduisterde kamer helemaal verlichten met 1 IR ledje uit een afstandsbediening.
weet jij toevallig welke camera je hebt? want ik zat al eerder op conrad tekijken maar ze hebben zo veel verschillende cameras

Verwijderd

TgR_KILLER schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 17:49:
Je hebt 2 soorten nachtkijkers: restlicht en infrarood. Beide hebben zo hun toepassingen.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zo die mensen in dat filmpje willen allemaal dood ofzo, fieten op een niet verlichte weg zonder verlichting, wandelen op dezelfde weg. Autoband verwisselen midden op de weg in de nacht.

• soheilmd
Z___Z schreef op zondag 21 september 2008 @ 13:06:
Zo die mensen in dat filmpje willen allemaal dood ofzo, fieten op een niet verlichte weg zonder verlichting, wandelen op dezelfde weg. Autoband verwisselen midden op de weg in de nacht.
niet echt helpend maar wel grappige opmerking :P

• Grrrrrene
  • Niet online
Tsja, da's marketing. Die mensen gaan ook niet aan de kant als ze een auto aan zien komen, compleet onrealistisch imo :)

• Caveman

Caveman

whahoehaha

soheilmd schreef op zondag 21 september 2008 @ 12:21:
[...]

weet jij toevallig welke camera je hebt? want ik zat al eerder op conrad tekijken maar ze hebben zo veel verschillende cameras
Volgens mij heb ik deze; ccd cam
Als je ccd camera invoert bij conrad krijg je al die kleine cameratjes, je moet wel oppassen, kleuren camera's zijn niet altijd (meestal niet) IR gevoelig. Wat ik begrepen heb van de constructie, zijn z/w ccd cam's altijd IR gevoelig. Soms moet je ff een filtertje verwijderen dat op het lensje zit.

Ik ga dit topic even volgen ben wel geintresseerd, als je hulp nodig hebt......

• Grrrrrene
  • Niet online
Met IR-licht ga je toch geen kleuren zien, dus een z/w-cam lijkt me meer dan voldoende :)

• soheilmd
Caveman schreef op zondag 21 september 2008 @ 20:17:
[...]

Volgens mij heb ik deze;
Als je ccd camera invoert bij conrad krijg je al die kleine cameratjes, je moet wel oppassen, kleuren camera's zijn niet altijd (meestal niet) IR gevoelig. Wat ik begrepen heb van de constructie, zijn z/w ccd cam's altijd IR gevoelig. Soms moet je ff een filtertje verwijderen dat op het lensje zit.

Ik ga dit topic even volgen ben wel geintresseerd, als je hulp nodig hebt......
helaas werkt de link niet, kun je misschien de type naam of zo?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Bij conrad moet je niet de url uit de adresbalk hebben, dat werkt alleen in je eigen sessie. Maar op elke productpagina staat rechts ergens een knop om een directe link op te vragen die ook voor anderen werkt :)

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 22-09-2008 20:21 . Reden: Er staat geen directe link, maar een knop om die link op te vragen. Maar even verduidelijkt :) ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Orion84 schreef op zondag 21 september 2008 @ 23:47:
Bij conrad moet je niet de url uit de adresbalk hebben, dat werkt alleen in je eigen sessie. Maar op elke productpagina staat rechts ergens een directe link die ook voor anderen werkt :)
Ow :o

Dan moet deze het doen ... http://www1.conrad.nl/scr...nnavi=1&zhmmh_area_kz=8A#

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:34
Nee, die doet het ook niet. ;)

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=190800

Die moet je hebben...

Hoe moeilijk kan een linkje maken zijn? :X

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Xander schreef op maandag 22 september 2008 @ 20:11:
Hoe moeilijk kan een linkje maken zijn? :X
Nou nou, sorry hoor.... Maar als je rondkijkt op GoT, ben ik niet de enige die moeite heeft met de linkjes van conrad.

Verwijderd

offtopic:
Ja ga die jongen ff lekker zitten dissen, dan helpt ie nog een keer z'n medetweakers...

In het kader van de stoerste 4x4 die je kan bouwen uit oud schroot hebben vrienden van me zo'n DIY IR setupje met IR lampjes en een z/w cameratje waar het filter uitgesloopt was gebakken en op een laptopje aangesloten. De laptop op schoot bij de bijrijder en "trialen" maar ('s nachts het weiland door) en dat werkt an sich nog redelijk, maar:
de onderdelen die je koopt zijn niet bedoeld om mee te schudden. Ook snelheidsdrempels zijn schudden, evenals klinkerweggetjes e.d.
De lampjes zijn duur en gaan snel stuk, ook als je ze niet schudt.
Je ziet alsnog geen ruk, want je field of vision is veel te klein.
Wat in je field of vision landt is ook niet heel goed zichtbaar.
Je wordt aangehouden door een onopvallende politieauto op de A27 richting Breda. De agent, die er de lol wel van inziet en gelukkig hard moest lachen om de stoerste roestbak van Brabant, stuurt je met een waarschuwing naar huis maar wel zonder je IR lampjes, waarmee je schijnbaar meer stoort dan alleen anderen met night sight. In elk geval stoor je politie en die zijn daar niet zo voor.

Ik zou dus even voorzichtig napluizen of je nog legaal bent als je dit op je auto bakt, en niet verwachten dat je de voetganger ziet voor ie je voorruit inbeukt met z'n neusbotje.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:33

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

of je monteerd gewoon zoiets (moderne Abrams, T-90 en andere armoured vehicles van het leger gebruiken de spots ook):

Afbeeldingslocatie: http://www.missionmodels.com/files/t_17887.jpg

Denk dat het uiteindelijk beter is een restlichtversterker te bouwen/regelen en dat te projecten op een scherm ipv een IR straler omdat het niet alleen mag denk ik (zal aan eisen onderhevig zijn) maar ook omdat het vroeg of laat gaat interfereren met andere auto's die het ook heeft.

T60P Widescreen

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 16:29

Smurf

Detri

Verwijderd schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 11:08:
offtopic:
Ja ga die jongen ff lekker zitten dissen, dan helpt ie nog een keer z'n medetweakers...

....
Je wordt aangehouden door een onopvallende politieauto op de A27 richting Breda. De agent, die er de lol wel van inziet en gelukkig hard moest lachen om de stoerste roestbak van Brabant, stuurt je met een waarschuwing naar huis maar wel zonder je IR lampjes, waarmee je schijnbaar meer stoort dan alleen anderen met night sight. In elk geval stoor je politie en die zijn daar niet zo voor.

Ik zou dus even voorzichtig napluizen of je nog legaal bent als je dit op je auto bakt, en niet verwachten dat je de voetganger ziet voor ie je voorruit inbeukt met z'n neusbotje.
Was het niet zo dat infrarood licht ook snelheidscamera's verblind?

)

Pagina: 1