Aopen MX4B gaat na een korte tijd op zwart beeld

Pagina: 1
Acties:

• KoRnboy112
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-05 15:12
Geachte medetweakers,

Heb hier een Aopen MX4B, nadat ik met veel moeite windows XP geinstalleerd kreeg, vaak rebooten.
Heb ik in windows ook het zelfde probleem.
Nadat windows is opgestart en je komt in het welkoms menu gaat het scherm op zwart.
Daarna moet ik de stekker er voor een seconde of 10 uit halen en de pc start weer opnieuw op.
Wat ik al heb gedaan, diverse instellingen in het bios veranderd, zoals de latecy van het geheugen laaggezet, poorten uitgezet etc. en default settings ook geprobeerd. Allemaal zonde succes.

Dit doet de computer alleen als hij de GUI van Windows heeft opgestart, veilige modus en de non GUI modes van de setup werken probleemloos.

Denk zelf dat het ergens een driver issue is ofzo.

Heb deze PC gister gebouwd dmv gekochte en liggende onderdelen.

Vedere specificaties:

Aopen MX4B Bios versie 1.04
Geforece MX2 400
256 MB DDR 333
Plextor 12x Brander.
Maxtor 30 GB Hardisk
X-Gear voeding (nieuw)
1,7 P4 Socket 478 CPU
Windows XP incl. SP1

Alvast bedankt voor de hulp

[ Voor 4% gewijzigd door KoRnboy112 op 20-09-2008 09:49 ]

Verwijderd

KoRnboy112 schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 09:48:
Geachte medetweakers,

Heb hier een Aopen MX4B, nadat ik met veel moeite windows XP geinstalleerd kreeg, vaak rebooten.
Heb ik in windows ook het zelfde probleem.
Ik begrijp je niet helemaal...
Videokaart goed in de socket ?
In veilige modus draait de zaak wel, andere drivers geprobeerd? Zou idd best eens een driverprobleem kunnen zijn dan.

• KoRnboy112
Verwijderd schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 09:58:
[...]

Ik begrijp je niet helemaal...
Videokaart goed in de socket ?
In veilige modus draait de zaak wel, andere drivers geprobeerd? Zou idd best eens een driverprobleem kunnen zijn dan.
Ja, videokaart zit goed in de socket want in veilige modus draait ie wel, ben de videokaart drivers aan het update nu.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

MEt als aanvulling hierop het specifieke advies om eens naar de elco's van je bord te kijken. De MX4B komt uit het tijdperk dat vrijwel ieder bord zeer twijfelachtige elco's had, de kans is groot dat het daar ligt en het is iets dat je binnen een minuut kunt achterhalen in de meeste gevallen.

• KoRnboy112
Terw_Dan schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 10:01:
[...]

MEt als aanvulling hierop het specifieke advies om eens naar de elco's van je bord te kijken. De MX4B komt uit het tijdperk dat vrijwel ieder bord zeer twijfelachtige elco's had, de kans is groot dat het daar ligt en het is iets dat je binnen een minuut kunt achterhalen in de meeste gevallen.
Je hebt gelijk zie er zo al 1 die lekt en 2 of 3 die bol staan, is dat zelf te vervangen?
Vergeet dat vaak om op te letten, heb het op het werk ook met 2 GX270 Dells gehad, goed leer moment dit ;-).

Heb hem btw via V&A gekocht laatst, die gast had er 4 liggen, mischien kan ik hem nog tegen een ander exemplaar ruilen met goede condosatoren.

[ Voor 7% gewijzigd door KoRnboy112 op 20-09-2008 10:09 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat is prima zelf te vervangen, zie bijvoorbeeld Project Florida - A motherboard is reborn

Omruilen voor een ander bordje kun je doen, maar houdt er rekening mee dat die elco's van dezelfde kwaliteit zullen zijn en je vroeg of laat weer tegen dit probleem kan oplopen. Als je een beetje handig bent met een soldeerbout is het een paar minuten werk om het spul te vervangen.

• KoRnboy112
Terw_Dan schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 10:13:
Dat is prima zelf te vervangen, zie bijvoorbeeld Project Florida - A motherboard is reborn

Omruilen voor een ander bordje kun je doen, maar houdt er rekening mee dat die elco's van dezelfde kwaliteit zullen zijn en je vroeg of laat weer tegen dit probleem kan oplopen. Als je een beetje handig bent met een soldeerbout is het een paar minuten werk om het spul te vervangen.
Denk dat ik het gewoon probeer. Verwacht dat ik het wel werkend krijg ga dan een dunnere punt kopen en die losse condensatoren, van dezelfde soort.
Valt me ook op dat de zwart/bruine condensatoren lekken en de groen/gele niet.
Dus ik vervang alle zwart/briune. dat zijn er 9 stuks. 1tje lijkt er nog wel goed uit te zien maar daar waag ik het niet op.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het beste is inderdaad alle elco's te vervangen van dezelfde waarde. Dit om gezeik te voorkomen en dat je na een week of 2 weer je systeem open mag halen.

• KoRnboy112
Hoe kan ik dan het beste (de)solderen. board met een hand vast houden, of op een paar keine doosjes zetten of gewoon op de onder kant leggen?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik pak het bordje meestal gewoon vast. En vervolgens met 2 vingers de elco vastpakken en zo snel mogelijk eruit plukken. Het vergt wat oefening, maar gaat op zich goed.

• KoRnboy112
Bedankt, heb nu een zaak gevonden die ze kan leveren en het board je eruit gehaalt.
Deze elcos zijn 220 µF en 6,3 V.

Hij had ze alleen in 220µF en 10V, volgens hem geen probleem.
Kun je dit bevestigen?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een hoger voltage gaat inderdaad niet zo'n probleem geven, 10V elco's kun je er makkelijk opprikken, zolang ze maar 220µF zijn, dat mag zeker niet afwijken.

• KoRnboy112
Die lijn met dat - erop is de min neem ik aan?

• KoRnboy112
Topic kan dicht, 9 condensatoren vervangen en vervolgens een goed werkende pc en 2 uur veder ;-).

Beankt voor de reacties
Pagina: 1