Het grote KDE4 topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:57

LauPro

Prof Mierenneuke®

Noork schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 10:34:
Ben ik niet helemaal met je eens. Wanneer je over stapt naar een nieuw OS, ik noem maar een Fedora 10 en Kubuntu 8.10, krijg je KDE 4 er gratis en voor niets bij. Je kan natuurlijk een oudere distro gebruiken, maar dan zit je ook vaak met oudere applicaties, waarvan nieuwe versies niet altijd beschikbaar zijn in de repos.
Dit klopt niet. Op dit moment is bij de meeste grote distro's KDE4 nog beta, wat ze meestal aanbieden is KDE3.9 oid maar die heeft nog lang niet alle functies van KDE4.1. Verder blijft het een keuze van of je nieuwe, onstabiele software wil of oudere stabiele. Dat is altijd al zo geweest. En aangezien het gros van de mensen die KDE gebruiken nog bij 3.x zitten zou ik me er niet zo druk om maken.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Noork schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 10:34:
[...]

Ben ik niet helemaal met je eens. Wanneer je over stapt naar een nieuw OS, ik noem maar een Fedora 10 en Kubuntu 8.10, krijg je KDE 4 er gratis en voor niets bij. Je kan natuurlijk een oudere distro gebruiken, maar dan zit je ook vaak met oudere applicaties, waarvan nieuwe versies niet altijd beschikbaar zijn in de repos.

p.s. Ik gebruik trouwens helemaal niets van Linux, en werk op Windows XP. Had alleen weer eens met Linux in Vmware zitten knoeien, om te kijken of het nu wel de moeite waard is om over te stappen.
Je weet hopenlijk ook dat je bij de gebruikelijke distro's zelfs nog keuze hebt of je KDE wilt gebruiken of Gnome wilt gebruiken, ik heb zelf Gnome en ik kan zeggen dat integratie van QT in Gnome ook nog absoluut niet aanwezig is, toch gebruik ik een aantal KDE aps. Maar heb ik er last van dat het niet zo is? Neen absoluut niet zelfs.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
LauPro schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 11:49:
[...]
Dit klopt niet. Op dit moment is bij de meeste grote distro's KDE4 nog beta, wat ze meestal aanbieden is KDE3.9 oid maar die heeft nog lang niet alle functies van KDE4.1.
Ik quote:
"Today sees the release of Kubuntu 8.10 featuring the KDE 4 desktop. "

Ik lees nergens dat dit een beta is. Zelfde geldt voor de laatste KDE versies van Mandriva en Fedora. Voor de oude KDE moet je ook echt een oude distro gebruiken. Bij b.v. Slackware wordt wel vermeld dat het een beta betreft.
Touchdomex schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 12:01:
Je weet hopenlijk ook dat je bij de gebruikelijke distro's zelfs nog keuze hebt of je KDE wilt gebruiken of Gnome wilt gebruiken.
Ja, en ik heb de keuze gemaakt voor KDE. Omdat de GUI meer overeen kwam met wat ik ben gewend van Windows. Verder ben ik erg tevreden met sommige Koffice software zoals b.v. Krita. Gnome vind ik 3x niks. Maar dat is ook niet het punt.

Punt is dat KDE4 (4.1) massaal wordt opgenomen in allerlei distro's, terwijl het nog niet goed werkt en basisfunctionaliteit mist. Hopen dat dit beter wordt in KDE 4.2. :)
The following issues are known and are scheduled to be resolved in KDE 4.2:
* Icons do not need to be in a grid: you can drag them to any point within the FolderView. However, the location you leave them in is not saved, so they will be in a grid again the next time you start the desktop.
* You can have a full screen "desktop with icons", but if you do, you can not have a desktop background.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kgamma-kde4.
Pakket geinstalleerd onder Kubuntu Intrepid, maar waar is de executable, of: hoe krijg je Kgamma zichtbaar in de System Settings? Google levert alleen vragen, geen antwoorden :|

[ Voor 0% gewijzigd door AlterEgo op 08-12-2008 21:11 . Reden: typoh ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Alt+F3, kgamma intikken :? Geen idee hoor, maar ik ken het programma niet. Je verwacht dat hij in System Settings moet verschijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105463

Iemand een idee hoe ik permanent mijn resolutie instel bij KDE 4.1? Ik draai Gentoo ~amd64 en ik heb wat gespeeld met 2 monitoren (2x 1400x1050). Dit beviel niet helemaal omdat mijn Ati drivers af en toe bokte. In princiepe heb ik het ook niet nodig want je hebt meerdere dekstops, ik heb dus dualscreen weer uitgezet in de Ati drivers. Alleen nu is het zo dat elke keer als ik reboot hij mijn resolutie weer terug heeft gezet op 2080x1050 (ook in KDM). Zodra ik bij system settings op display klikt springt hij weer terug naar 1400x1050. Iemand enig idee hoe ik deze wijziging permanent maak? In mijn xorg.conf staat maar 1 display geconfigureerd op 1400x1050.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Anoniem: 105463 schreef op maandag 08 december 2008 @ 23:19:
Iemand een idee hoe ik permanent mijn resolutie instel bij KDE 4.1?
Goede vraag. Ik heb hetzelfde probleem met KDE 4.1 en Fedora 10.

Ik heb dit gevonden, maar werkt niet echt goed bij mij. Maar valt te proberen. Xorg.conf wordt volgens mij standaard niet meer gebruikt door de nieuwe KDE. Je moet de xorg.conf opnieuw configureren met:
Or you can "yum install system-config-display" then run
system-config-display

bron
Daarna kun je een custom resolutie toevoegen aan de display sectie. Ik moest m'n laptop resolutie toevoegen, 1280*800, maar helaas werkt het hier niet. Ik weet niet of dit veel anders gaat met KDE op Gentoo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-05 15:36

jelly

Arch Linux

Waarom stel je je resolutie niet in Xorg.conf in? Als ik het grafishe zou doen doe ik het met nvidia-utils die het weer naar Xorg.conf wegschrijft dat kan je vast ook wel voor Ati doen ;)

[ Voor 58% gewijzigd door jelly op 09-12-2008 09:00 ]

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105463

jelly schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 08:59:
Waarom stel je je resolutie niet in Xorg.conf in? Als ik het grafishe zou doen doe ik het met nvidia-utils die het weer naar Xorg.conf wegschrijft dat kan je vast ook wel voor Ati doen ;)
Ik doe vrijwel niks grafisch, werk het lieft via een terminal. Maar ik heb het gefixt door de ati drivers opnieuw te emergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
mithras schreef op maandag 08 december 2008 @ 22:52:
Alt+F3, kgamma intikken :? Geen idee hoor, maar ik ken het programma niet. Je verwacht dat hij in System Settings moet verschijnen?
[edit] DUH 8)7
kcmshell4 kgamma

8)

[ Voor 77% gewijzigd door AlterEgo op 09-12-2008 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Noork schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 13:06:
[...]
Ik lees nergens dat dit een beta is. Zelfde geldt voor de laatste KDE versies van Mandriva en Fedora. Voor de oude KDE moet je ook echt een oude distro gebruiken. Bij b.v. Slackware wordt wel vermeld dat het een beta betreft.
Het is aan jou de keus om software te gebruiken welke nog niet is geduurtest. Bij KDE 3.5.x weet je dat deze al meer dan een jaar uit is en dus redelijk stabiel. Dat de verschillende distributies tegen elkaar concurreren dus relatief onstabiele of nog niet uitontwikkelde software publiceren kan je niet op de ontwikkelaars afschuiven.

Ik denk dat je juist de ontwikkelaars van KDE 4.x dankbaar moet zijn dat de functionaliteit die aanwezig is wel gewoon werkt en dat er geen halve buggy software wordt afgeleverd.
Punt is dat KDE4 (4.1) massaal wordt opgenomen in allerlei distro's, terwijl het nog niet goed werkt en basisfunctionaliteit mist. Hopen dat dit beter wordt in KDE 4.2. :)
De verantwoordelijkheid ligt dan dus ook bij de distro's. Maar het blijft een kip-ei verhaal. Zonder fatsoenlijke userbase komen er (te) weinig bugs aan het licht. Verder denk ik persoonlijk dat het wel mee valt qua bugs in KDE 4.x, het zijn vooral nog een hoop functies die moeten worden uitontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Bij wijze van experiment hebben Chris Duckett en Alex Serpo van ZDNet Australia de nieuwe KDE aan het publiek voorgesteld als zijnde de nieuwe Windows, de video daarvan is wel grappig om te zien:
ZDNet Australia: Is it Windows 7 or KDE 4?

Is it Windows 7 or KDE 4? In this video, we take to Sydney's streets to find out what people think of what they think is a Windows 7 demonstration.
Het linkje heb ik opgediept uit de eindeloze flamewars op Webwereld, daar lees ik wel eens stukjes van als ik kiespijn heb :X :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

welk linkje? 00.htm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ah, er stonden komma's in de link. Met quootjes eromheen gaat ie beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Ik denk deze

[edit] +1 behulpzaam; -1 traag

[ Voor 6% gewijzigd door AlterEgo op 07-02-2009 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-05 16:23

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

hebben jullie ook dat als je bijvoorbeeld firefox start, of dat als je het van uit geminimaliseerde toestand om hoog brengt, dat je dan eerst een beetje een zwart scherm met rare vage distorted kleuren ziet? Verder ziet mijn firefox kwa tabs er ook heel basic uit, minder mooi als onder vista laat ik het zo zeggen..

Edit paar dagen later:

https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/7574

Die downloaden als je firefox er niet super uit ziet. Hierna zal het een stuk beter zijn, alleen de fonts vind ik nog wat crappy om eerlijk te zijn...

[ Voor 26% gewijzigd door DAMAGE op 08-02-2009 22:43 ]

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Even kleine update, 4.2 is inmiddels al een tijdje uit. Mijn advies is dat als je niet zo'n snelle videokaart hebt de effecten uit moet zetten (via System Settings > Desktop > Desktop effects). De trage soep wordt zo een supersnelle gui zoals we van QT inmiddels gewend zijn.

Mensen met meerdere X-displays die moeten eigenlijk nog even geduld hebben. Er is op dit moment geen native support in 4.2. De plasma desktop kijkt niet verder dan 1 X-display en het is onmogelijk om deze los te starten op andere displays. Als je nVidia TwinView hebt dan kan je wel gebruik maken van 2 displays (eigenlijk stiekum 1 over 2 outputs) maar dan werkt xinerama zoals vanouds brak.

De enige optie is dus om met DISPLAY handmatig apps naar de tweede (of derde...) display te forceren, de ellende is dat je dan geen goede taakbeheer meer hebt en bij minimaliseren je applicaties 'kwijt' bent. Het leuke is wel dat kwin/plasma werkt met DBus nu en dat je dus via DBus de applicaties wel weer kan maximaliseren. De qdbusviewer is echter niet supergebruiksvriendelijk hierin.

Ik ben eigenlijk dus op een zoek naar een simpele 'taskbar' die gewoon een list met X-windows maakt en dan die kan focussen, iemand tips? Liefst eentje die met DBus babbelt.

Mijn inschatting is dat het zeker tot 4.5 gaat duren voordat er enigzins een fatsoenlijke implementatie voor multi X-displays. Hopelijk gaan we ook werken aan on the fly uitbreidingen zodat je bijvoorbeeld tijdelijk met een laptop je workstation kan extenden (via DMX). Voorlopig nog toekomstmuziek.

• Zie: http://bugs.kde.org/show_bug.cgi?id=153581

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109516

Ik heb nog met twinview gespeeld, maar dan werken de desktopeffects niet. Greyed-out in het configuratiescherm. (archlinux/kde/nvidia) Als het gewoon werkt in gnome/kde3 is het voor mij een no-go issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik heb wel TwinView draaiend gehad met desktopeffecten, de performance was alleen superbagger, dit is mijn setup:
02:01.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV44A [GeForce 6200] (rev a1)
02:02.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV44A [GeForce 6200] (rev a1)
03:03.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV34 [GeForce FX 5200] (rev a1)
Het zijn niet de nieuwste kaarten maar ik verwachtte toch wel dat het standaardwerk wel zou moeten gaan. Helaas is de FX5200 niet meer supported in de nieuwe driver overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:02

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Misschien dat ik eerdaags weer een keer met kde4.1 aan de slag ga. Ik had het op mijn desktop staan, maar werkte brak. Nu kan ik niet claimen dat het aan KDE4.1, want mijn systeem scheef bleek door aan het gaan te zijn, waardoor het hele systeem een io-load kreeg waar je U tegen zegt.

Het grootste min-punt van kde4 is zijn (logische) afhankelijkheid van de nieuwe xorg-server, die weer afhankelijk is van een bepaalde ATI driver die mijn videochip niet meer ondersteund (r350 chip), terwijl deze wel snel genoeg is voor de omgeving van kde4. Dit is het probleem met mijn laptop, waardoor ik nu met een half werkende video-chip zit (3d wordt gerenderd door MESA...) en het me niet lukt om te downgraden, wegen allerlei onoverkoombare afhankelijkheden :( (die speelt overigens onder Debian, Gentoo laat zich daarin een stuk makkelijker sturen en kan eigenlijk alleen glibc niet downgraden). Maar deze problemen zijn eigenlijk niet toe te schrijven aan kde4, maar aan een afhankelijkheid daarvan, die weer afhankelijk is van een bepaalde driver-versie die mijn video-chip niet meer ondersteund...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Mja ATi is gewoon heel kansloos onder GNU Linux, drivers zijn brak, rare eigen implementaties etc. Het is vervelend als je chipset in je laptop je zo afhankelijk maakt. Overigens ben ik niet overtuigd van de vereiste nieuwe X-server, dit heeft waarschijnlijk te maken met een aantal compositefuncties. Ik kan bijvoorbeeld KDE4-applicaties ook op een extern X-display draaien welke een oudere X-server heeft. Het gaat dus hooguit om de X client lib welke waarschijnlijk wel slotted te installeren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Hoe het precies zit, weet ik niet, maar ik weet wel dat Debian mij inmiddels hoofdpijn heeft veroorzaakt hierdoor...

Op mijn vaste pc draait inmiddels KDE4.1 (na een complete herinstallatie door een defecte schijf), en om eerlijk te zijn werkt het wel lekker. En xorg draait op zich ook direct lekker, er waren maar een paar kleine dingetjes in X11.conf nodig, specifiek voor de videokaart (zoals composite).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:42
Al sinds de eerste versies KDE4 draaien op mijn laptop, werkt prima op wat vreeemde bugs na.
oa Taskbar die gewoon niet breed onderaan mijn desktop wil staan (1440x900 res) en geluid wat altijd! op 100% springt.
In het weekend zit ik de eerste twee uur standaard maar in Windows te klikken (komt met EVE ook wel redelijk uit) aangezien mijn vriendin nogal onvriendelijk begon te reageeren...

Op mijn desktop heb ik het maar even op de lange baan gezet ivm de dualscreen setup, alhoewel het wel begint te kriebelen.
KDE3 is wel leuk, maar zoooooo vorige eeuw....

En net als de Windows gebruikers moeten we toch iets te zeuren hebben _O-

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik zit nu een paar dagen met KDE4.1 te spelen, en opzich is de eye-candy wel erg mooi. Ik ben nog niet helemaal tevreden over de prestaties en ik mis bijvoorbeeld bepaalde systeem iconen (desktop, computer, etc), maar omdat ik ondertussen druk bezig was met data redden van een defecte schijf en een (stabiel) draaiend systeem hebben even belangrijker was, heb ik daar nog niet echt naar gekeken.

Mijn grootste probleem wat ik nu heb, is dat bepaalde apps nog crashen bij het opstarten (bijv. kopete), maar ook daarvoor geldt eigenlijk het bovenstaande. En ik mis een printerconfig applet. De enige manier die ik tot nu toe heb gevonden is via de webinterface van CUPS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-06 12:05
Heb het sinds een paar weken ook, werkt echt geweldig! :D

Sommige dingen zijn even wennen, zoals bestand openen met enkele klik (en ctrl inhouden wil je alleen selecteren) en zo nog wat dingen, maar daar ben je gelukkig zo aan gewend.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-03 21:55

it0

Mijn mening is een feit.

vandevorst schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 20:12:
Heb het sinds een paar weken ook, werkt echt geweldig! :D

Sommige dingen zijn even wennen, zoals bestand openen met enkele klik (en ctrl inhouden wil je alleen selecteren) en zo nog wat dingen, maar daar ben je gelukkig zo aan gewend.. ;)
Je kan dat gedrag gewoon veranderen, ik draai recent de neon kde nightlies voor ubuntu. En sinds enkele dagen is er een gefixte dolphin die eindelijk fatsoenlijk met cifs overweg kan.

Wat me met name opvalt is de snelheid van kde 4.2, bloed snel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

it0 schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 14:02:
Wat me met name opvalt is de snelheid van kde 4.2, bloed snel...
Bedenk goed dat de nieuwe QT4 tov QT3 een performancewinst van wel 400% heeft op sommige punten, dit komt voornamelijk door de OpenGL-optimalisaties. Zie http://zrusin.blogspot.com/2006/10/benchmarks.html

• Paul_K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-07-2021

Paul_K

su

Ik zit de laatste week ook af en toe naar KDE4.2 te kijken (letterlijk, onder Mandriva 2009.0). Ik draai al jaren IceWM, maar sinds ik een demo van KDE4.2 heb gezien begin ik toch voorzichtig om te buigen. Het rare wat ik meemaak echter is dat de achtergrond-afbeelding af en toe spontaan verdwijnt, dan na enkele tellen terugkomt, en vanaf dat moment enkel op de eerste virtual desktop te zien is. Beetje lullig, want ik gebruik er 6.
Mijn (oude) PC heeft een nvidia grafische kaart, dat zal het probleem niet zijn. Zal nog eens verder kijken als mijn nieuwe PC binnen is en opgetuigd. Die is ook wat rapper, dat zal best schelen.

Kent iemand hier het vage wallpaper-uitvalprobleem dat ik hier schets? Als niet, dan ligt het mogelijk aan de install die nu draait.

Anoniem: 289377

Ik draai nu 2 maanden 4.2 maar die bug ben ik bij mij nog niet tegengekomen. Ik draai zelf Gentoo en Arch.

• mithras
  • Niet online
Nee, die wallpaper verdwijning heb ik nog niet gehad. Wel crasht plasma bij nog wel eens. Maar dat is eerder aan mijzelf te wijten. Ik draai Kubuntu 8.10 (met KDE 4.1 dus), met de experimental repository en daarnaast nog zelf gecompileerde shit (kdegraphics, oa voor Digikam). Dus het is een zooitje van allerlei verschillende versies waardoor het imho niet zo netjes op elkaar aansluit :p

Maar goed, in april met Jaunty is wel een pareltje te verwachten denk ik (Ubuntu gericht op snelheid, met KDE4.2 en Digikam 0.10 :9

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
:) en :( tegelijk hier...
Heb ik net goed en wel 4.1 onder Gentoo draaien (vorige week nog hoogste unstable versie), is sinds een paar dagen 4.1 verdwenen uit portage en is 4.2 gepromoot tot unstable. Gevolg was helaas dat ik nu eerst 4.1 uit m' n Gentoo moest slopen, voor ik 4.2 kon installeren. Die installatie draait nu, dus ik hoop over een uurtje van 4.2 te kunnen geniet.

Wat is eigenlijk wijsheid wat betreft eyecandy? Ik heb nu Xcomposite onder KDE draaien, maar ik vind het nou niet echt snel (ondanks dat het over OpenGL zou gaan). Alle geavanceerde effecten van KDE-4.x kunnen ook met Compiz bereikt worden, en nog veel meer. En mijn ervaring met Compiz/XGL was dat het op mijn GeForce 6150 sneller draaide, maar niet helemaal stabiel...
Dus Compiz/XGL of de eyecandy van KDE gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Kleine kick

Ik ben aan het stoeien geweest met Compiz onder KDE4.2 en de desktop is daarmee wel een stuk sneller dan met Xcomposite, maar toch niet helemaal lekker stabiel. Ik start het nu via Compiz-Icon en soms gaat dat goed, maar het is me ook al gebeurd dat m'n taakbalk verdween...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
DAMAGE schreef op zondag 08 februari 2009 @ 01:18:
hebben jullie ook dat als je bijvoorbeeld firefox start, of dat als je het van uit geminimaliseerde toestand om hoog brengt, dat je dan eerst een beetje een zwart scherm met rare vage distorted kleuren ziet?
Nee. Wel heb ik dat enkel bij de eerste keer opstarten van het startmenu, linksonder. Daarna niet ook niet meer.
LauPro schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 05:50:
Als je nVidia TwinView hebt dan kan je wel gebruik maken van 2 displays (eigenlijk stiekum 1 over 2 outputs) maar dan werkt xinerama zoals vanouds brak.
Bij een tweede display overlay gebruiken is ook nog niet mogelijk? Als je de TV-uit wilt gebruiken met een CRT, is dat verreweg de beste manier om een film te bekijken, maar onder (K)ubuntu lijkt dat (welhaast?) onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Beuzelarij schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 19:48:
Bij een tweede display overlay gebruiken is ook nog niet mogelijk? Als je de TV-uit wilt gebruiken met een CRT, is dat verreweg de beste manier om een film te bekijken, maar onder (K)ubuntu lijkt dat (welhaast?) onmogelijk.
Binnen je TwinView desktop kan je wel overlay gebruiken, dat staat los van de KDE/Xorg-functionaliteit. Het punt is meer dat de nVidia-kaart bij meerdere kaarten de xinerama-informatie niet meer doorgeeft.

Mss dat (K)ubuntu met losse X-screen loopt te klooien waardoor de overlay niet verder dan het eerste display strekt? Probeer het expanden eens met de NVidia configuratietools?

Met losse X-screens werken is wel de way to go. Alleen vooralsnog zolang drivers dit niet snappen en hier heel onhandig mee omgaan nog geen optie qua performance.

[ Voor 10% gewijzigd door LauPro op 27-02-2009 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
Ik was altijd erg tevreden over kde4 op mijn laptop en vond dat ik op mijn computer ook maar eens over moest. Omdat daar nog opensuse 11.0 op draait itt 11.1, wat geklooid met de repositories en KDE4.1 stable geinstalleerd. Maar zo enthousiast als ik was over KDE4 op 11.1 op mijn laptop, zo medium enthousiast ben ik over hoe het draait op mijn pc: zo werkt bijvoorbeeld alt+tab niet,weigert kde4-pim/kontact samen te werken met kwallet. Ook maar eens met amarok2 aan de slag gegaan en ik ben daar ook niet echt wild van. Maar aangezien het allemaal wel net wat soepeler werkt dan kde3.5 toch maar over aan het stappen.
Dus nu draai ik wel kde4, maar daarbij wel uit kde3 amarok en kontact. Als opensuse 11.2 uitkomt ga ik wel weer upgraden en dan zorgen dat alles echt goed gaat werken. Ik kan nu ook geen extra plasmoids installeren, zonder eerst ~78(!) packets te downgraden, dus dat laat ik maar even. Mocht dat wel lukken, ga ik wat anders doen met mijn desktop: geen icoontjes meer, maar een soort startpagina maken. Dus wat rss-feeds, now-playing, een klok en wat notes/reminders uit kontact.

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Ik heb zojuist een update gedaan naar Kubuntu 9.04 met KDE 4.2.2. Eindelijk is er eens wat basisfunctionaliteit toegevoegd. De taskbar is nu naar hoogte instelbaar, en je kan echt icons op de desktop plaatsen. Gaat de goede kant op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
LauPro schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 22:07:
Met losse X-screens werken is wel de way to go. Alleen vooralsnog zolang drivers dit niet snappen en hier heel onhandig mee omgaan nog geen optie qua performance.
Voor enkel het kijken van video's kun je volstaan door een speler fullscreen op een tweede display te openen. Daarbij heb je dan geen overlay nodig.

Kent iemand toevallig een plasmoid om kalender-afspraken (uit een *.ics-bestand) op de desktop weer te geven? Er is een calendar-plasmoid, maar dat is enkel een "domme" kalender die de dagen aangeeft, en verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 15:10

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Als fanatieke Gnome-gebruiker en KDE-basher heb ik vandaag toch weer eens een poging gewaagd en ik moet zeggen dat ik zeer verrast ben - op een positieve manier :P
Het enige wat me nog steeds niet duidelijk is, is het hoe en wat van de themes. KDM en het splash screen aanpassen gaat vrij simpel, maar hoe importeer ik een gedownloade theme voor de vensters en de controls? Gnome heeft daar 'Appearance' voor, maar waar vind ik dat in KDE?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Je bedoelt dat het echt al gedownload is? Anders is het via systeeminstellingen → geavanceerd → details van het bureaubladthema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Beuzelarij schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 18:36:
Voor enkel het kijken van video's kun je volstaan door een speler fullscreen op een tweede display te openen. Daarbij heb je dan geen overlay nodig.
Sorry hor, dit is absoluut niet te vergelijken met het echte dual screen werken. Ik snap niet hoe nVidia het in hun hoofd heeft gehaald om deze functie erin te bouwen. Tja misschien voor als je TV-uit gebruikt, maar ook dan werkte deze functie kut. Ik kon mij nog wel herinneren dat eerst de resolutie werd gechanged voordat er video wordt afgespeeld :z .[/bash] Verder is dit ook niet compatible met de Youtube flashplayer bijvoorbeeld, iets waar het misschien nog handig voor had kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Ik snap niet wat je precies met bovenstaande post probeert te zeggen, ik gaf enkel aan dat het op deze manier betrekkelijk eenvoudig is om op een tweede CRT-scherm fullscreen een video te bekijken, zonder dat je de beschikking hebt over overlay. Er is nergens gemeld dat het een ideale oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Beuzelarij schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:18:
Ik snap niet wat je precies met bovenstaande post probeert te zeggen, ik gaf enkel aan dat het op deze manier betrekkelijk eenvoudig is om op een tweede CRT-scherm fullscreen een video te bekijken, zonder dat je de beschikking hebt over overlay. Er is nergens gemeld dat het een ideale oplossing is.
Ik ben nogal pietje precies als het op performance en gebruiksvriendelijkheid aan komt. En ik weet niet of je ooit die videofunctie hebt gebruikt maar je reactie blijkt dat van niet. En met gebruiken bedoel ik niet aanvinken en even 5 seconden film afspelen maar dag in dag uit gebruiken. En dan kan ik je vertellen dat je die functie als kiespijn gaat missen ;) .

Verder is een video-overlay eigenlijk alleen maar een work-a-round, denk dat we er met een jaar of 5-10 vanaf zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
LauPro schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:43:
Ik ben nogal pietje precies als het op performance en gebruiksvriendelijkheid aan komt. En ik weet niet of je ooit die videofunctie hebt gebruikt maar je reactie blijkt dat van niet. En met gebruiken bedoel ik niet aanvinken en even 5 seconden film afspelen maar dag in dag uit gebruiken. En dan kan ik je vertellen dat je die functie als kiespijn gaat missen ;) .
Hoezo blijkt dat uit mijn reactie? Ik snap werkelijk niet waar je dat op baseert, vrijwel dagelijks kijk ik op die manier. Heel simpel, een koppeling (onder de rechtermuisknop) gecreëerd die (S)MPlayer op het tweede display opent en fullscreen laat afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Beuzelarij schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:58:
Hoezo blijkt dat uit mijn reactie? Ik snap werkelijk niet waar je dat op baseert, vrijwel dagelijks kijk ik op die manier. Heel simpel, een koppeling (onder de rechtermuisknop) gecreëerd die (S)MPlayer op het tweede display opent en fullscreen laat afspelen.
Volgens mij bedoel je dan een andere functie, want bij wat jij nu noemt gebruik je ook een overlay alleen dan over de gehele schermgrootte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
LauPro schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 18:00:
Volgens mij bedoel je dan een andere functie, want bij wat jij nu noemt gebruik je ook een overlay alleen dan over de gehele schermgrootte...
Die fullscreen wordt nu echter door de player gedaan, onder Windows door de videokaart-driver. Onder Windows speelt een film op de PC-monitor klein af (niet fullscreen), en de overlay-functie van nVidia opent dezelfde film dan fullscreen via de tv-out op TV. Die functie is in de linux-variant van de nVidia-driver echter niet aanwezig. Daarom biedt het werken met de 2 screens zoals beschreven, een afdoende oplossing. Zonder ideaal te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 15:10

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Beuzelarij schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 16:57:
Je bedoelt dat het echt al gedownload is? Anders is het via systeeminstellingen → geavanceerd → details van het bureaubladthema
Dank voor de tip :) Handmatig importeren lukte niet helemaal, maar de integratie van KDE-Look in de theme-instellingen is wel enigszins geniaal :) Even de naam van die mooie Plasma-theme kopiëren, zoeken en klaar ben je :D
Ik ben er nog niet helemaal uit of ik KDE nou prettiger vind dan GNOME, maar ik kijk het zeker nog even aan.. Het voelt zeer zeker meer aan als een geïntegreerd geheel, waar GNOME toch een bijeen geraapt zooitje panels en tooltjes lijkt.. (qua GUI bedoel ik dan, over de backend doe ik (nog) geen uitspraken)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
KDE 4.3 beta 1 is uit, de snelheid zit er goed in :)

De treeview in System settings ziet er wel gelikt uit:
Afbeeldingslocatie: http://kde.org/announcements/announce_4.3-beta1/kcontrol4_thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
JanDM schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 14:46:
KDE 4.3 beta 1 is uit, de snelheid zit er goed in :)

De treeview in System settings ziet er wel gelikt uit:
[afbeelding]
Kan je nu in de System settings dan ook eindelijk administrator taken uitvoeren (taken waarvoor je root-rechten moet hebben)? Ik vind dat op dit moment nog wel één van de grootste minpunten, dat je als root moet inloggen (wat standaard in KDM natuurlijk uitstaat...) om bijvoorbeeld KDM aan te passen... Nu moet je eerst in een terminal su worden, om met een cli-editor vervolgens de KDM-config aan te passen en toe te staan dat de root-user in mag loggen... Niet echt gebruiksvriendelijk... Zeker omdat je voor bepaalde simpele taken die met de hardware te maken hebben, al root moet zijn...

Ik heb alleen nog steeds (ook met 4.2.1, 4.2.2 heb ik nog te weinig gebruikt) problemen met de rendering van de letters onder Compiz... Soms gaat dat ineens fout, en veranderd alles in onleesbare hoopjes pixels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294759

Mag ik opmerken dat KDE4 ook op BSD werkt en dus niet alleen Linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289377

Dat mag. Het staat in de topic titel misschien een beetje raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Beuzelarij schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 18:07:
[...]
Die fullscreen wordt nu echter door de player gedaan, onder Windows door de videokaart-driver. Onder Windows speelt een film op de PC-monitor klein af (niet fullscreen), en de overlay-functie van nVidia opent dezelfde film dan fullscreen via de tv-out op TV. Die functie is in de linux-variant van de nVidia-driver echter niet aanwezig. Daarom biedt het werken met de 2 screens zoals beschreven, een afdoende oplossing. Zonder ideaal te zijn.
Niet meer aanwezig in de nvidia-settings voor zover ik weet. Overigens zou het mij niets verbazen dat dit wel gewoon mogelijk is met een parameter in je X-config. Voor de rest hebben we gewoon een iets andere betekening bij 'het werken met dual screen'. In mijn ogen moeten de functies gelijk zijn van alle schermen in een dergelijke setup, als je er 1 dedicated voor video gebruikt zou ik eerder van een video-screen setup willen spreken, maargoed ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
deepbass909 schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 11:17:
[...]
Kan je nu in de System settings dan ook eindelijk administrator taken uitvoeren (taken waarvoor je root-rechten moet hebben)? Ik vind dat op dit moment nog wel één van de grootste minpunten, dat je als root moet inloggen (wat standaard in KDM natuurlijk uitstaat...) om bijvoorbeeld KDM aan te passen... Nu moet je eerst in een terminal su worden, om met een cli-editor vervolgens de KDM-config aan te passen en toe te staan dat de root-user in mag loggen... Niet echt gebruiksvriendelijk... Zeker omdat je voor bepaalde simpele taken die met de hardware te maken hebben, al root moet zijn...
In de changelog staat wel dit:
* Integration of many new technologies, such as PolicyKit and Geolocation services
Het framework daarvoor (PolicyKit) is er nu dus. Het is de vraag of de settings er al gebruik van maakt, anders komt dat waarschijnlijk in 4.4 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
Hehe, lolbroeken :) Bouwt ubuntu (nog in het kde 3.5-tijdperk) een nieuwe systemsettings, gaat kde die voor kde4 gebruiken, gaan ze nu weer terug naar de vorige (of daar lijkt-ie wel op... De vorige had ook een boom-structuur-mogelijkheid...) :)
Die oude had echter wel een "Administrator"-knop onderaan bij sommige modules. Het huidige ding is gewoon achterlijk. Wel modules die als root moeten draaien, maar geen normale mogelijkheid om dat daadwerkelijk te doen (ja, sudo kcmshell4 <module>...)

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airdack
  • Laatst online: 30-05 16:49
Ik weet dat dit erg van smaak afhangt, maar: is KDE4 nou 'mooier' dan de GUI van bijv. Windows Vista of Windows 7? Of is het nog steeds niets, want ik moet zeggen dat ik KDE3.5 (waar ik nu op werk) nou niet echt mooi vind :( Of kan ik dan misschien beter eens Gnome proberen?

Gamen op een laptop is best ok .... echt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Airdack schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 13:47:
Ik weet dat dit erg van smaak afhangt, maar: is KDE4 nou 'mooier' dan de GUI van bijv. Windows Vista of Windows 7? Of is het nog steeds niets, want ik moet zeggen dat ik KDE3.5 (waar ik nu op werk) nou niet echt mooi vind :( Of kan ik dan misschien beter eens Gnome proberen?
Smaak is idd subjectief. Persoonlijk geef ik meer om functionaliteit dan om schoonheid wat software betreft. Ik vind KDE3.5 beter dan KDE4. De oude Windows 2000 classic interface beter dan Windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Er zijn genoeg screenshots/video's te vinden op Google, Youtube etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56507

deepbass909 schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 11:17:
[...]

Kan je nu in de System settings dan ook eindelijk administrator taken uitvoeren (taken waarvoor je root-rechten moet hebben)? .
Dat hoort nu ook te kunnen.
Ik weet niet beter dan dat in systeeminstellingen, bij de module van het aanmeldscherm de dialoog van kdesu wordt aangeroepen om het commando /usr/bin/kcmshell4 kdm --lang=nl uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is uiteraard erg persoonlijk.
Ik vind het uiterlijk van kde4 een stuk rustiger dan kde3.
Verder kun je met aangepaste stijlen en thema's zelf bepalen hoe de gui er uit ziet. Dus als de huidige kde3 niet bevalt, probeer eens een ander thema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Laatst online: 10:20

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Wij hebben een aantal opensuse machines met daarop KDE 4.1.3 incl alle automatische updates en willen graag naar KDE 4.2. Als ik de installatie start krijg ik een enorme lijst met dependencies die gedowngrade moeten worden.. Een daarvan is compiz, die ik net met veel moeite heb laten doen wat ik wil. (Aangezien xinerama dual display nog steeds niet lekker ondersteund wordt).

Kan ik dat zo laten doen of ben ik dan weer de gehele configuratie kwijt? En waarom stoppen ze oudere versies in een nieuw pakket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Compiz heeft niets met kde te maken, dus beetje vreemd dat opensuse die wil downgraden bij de installatie van kde4.

Op welke wijze probeer je te upgraden naar kde 4.2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Anoniem: 56507 schreef op zondag 31 mei 2009 @ 00:07:
Compiz heeft niets met kde te maken, dus beetje vreemd dat opensuse die wil downgraden bij de installatie van kde4.

Op welke wijze probeer je te upgraden naar kde 4.2?
Als het eenmaal geinstalleerd is, is het behoorlijk verweven met KDE. Blijkbaar past het ook onderdelen aan.

Ik probeerde het via de 1-click install, in de Yast Online Update zag ik hem niet staan, maar daar was het resultaat ongetwijfeld hetzelfde geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als het eenmaal geinstalleerd is, is het behoorlijk verweven met KDE. Blijkbaar past het ook onderdelen aan.
Kan het zijn dat je een integratiemodule, zoals compiz-kde hebt geinstalleerd?
Wellicht ontstaat daardoor het probleem.
Deinstalleer die module eens voordat je de upgrade uitvoert.
Ik probeerde het via de 1-click install, in de Yast Online Update zag ik hem niet staan, maar daar was het resultaat ongetwijfeld hetzelfde geweest.
wat je ook kunt doen is via http://en.opensuse.org/KDE/Repositories de juiste bronnen voor de gewenste versie van kde4 aan yast toevoegen, en dan in delen de upgrade uitvoeren in de softwarebeheer van yast zelf.
Je hebt dan meer controle over wat er met je systeem gebeurd dan via zo'n one-click.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Anoniem: 56507 schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 11:51:
[...]

Kan het zijn dat je een integratiemodule, zoals compiz-kde hebt geinstalleerd?
Wellicht ontstaat daardoor het probleem.
Deinstalleer die module eens voordat je de upgrade uitvoert.

[...]

wat je ook kunt doen is via http://en.opensuse.org/KDE/Repositories de juiste bronnen voor de gewenste versie van kde4 aan yast toevoegen, en dan in delen de upgrade uitvoeren in de softwarebeheer van yast zelf.
Je hebt dan meer controle over wat er met je systeem gebeurd dan via zo'n one-click.
Uiteraard is de compiz-kde module geinstalleerd. Omdat het een rot werk was om deze zo te tweaken dat hij goed en stabiel draaide ga ik er ook niet veel meer aan prutsen. Upgraden zou moeten gaan met behoud van instellingen. Als ik hem verwijder zijn de instellingen zeker weg.

Ik wacht wel tot een nieuwere versie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-05 16:01
superduper schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 20:54:
[...]

Uiteraard is de compiz-kde module geinstalleerd. Omdat het een rot werk was om deze zo te tweaken dat hij goed en stabiel draaide ga ik er ook niet veel meer aan prutsen. Upgraden zou moeten gaan met behoud van instellingen. Als ik hem verwijder zijn de instellingen zeker weg.

Ik wacht wel tot een nieuwere versie...
Je kunt natuurlijk ook Compiz er uit rukken en gewoon Kwin gebruiken. Dan hoef je ook niet meer zo te prutsen :)
Ik snap echt niet dat Compiz standaard wordt meegeleverd terwijl ze hard werken aan hun eigen alternatief.
Zonder uitgebreid in te gaan op wat jij nou mooi vindt is die vraag natuurlijk niet te beantwoorden. Wel is KDE (3 danwel 4) veel makkelijker naar je eigen smaak in te stellen dan Windows of Gnome.
Persoonlijk vind ik het standaarduiterlijk van 4 beter dan 3 (het oxygen team heeft uitstekende icoontjes geleverd) maar dan nog moest ik het aanpassen.

EDIT: één van de leuke eigenschappen van KDE4 is dat het mogelijk is om thema's te mengen. Je kunt dus de panelen van thema A, het plasmoiduiterlijk van thema B en het kleurenschema van thema C gebruiken.
Andere dingen zijn dan wel weer vervelend. Je kunt bijvoorbeeld niet makkelijk de kleur van de panelen veranderen zonder een nieuw thema te gebruiken.

Ik moet trouwens zeggen dat 4.3, hoewel er natuurlijk enkele irritante kinderziektes zijn, bijzonder prettig werkt. Alles loopt soepel en er wordt steeds meer functionaliteit toegevoegd. Voor de mensen die het hebben, ga eens met de muis op een map in folder view staan.
Mooi nietwaar?

Oke, oke, voor diegenen die het niet hebben, een plaatje.
Afbeeldingslocatie: http://i438.photobucket.com/albums/qq102/dkw_III/th_gemuisd.jpg
Nog een handigheid is dat panelen nu ook ramen kunnen overlappen. Dat kleine paneeltje dat je bovenaan kunt zien is net zo dik als de bovenste balk van een raam. Op die manier kan het ding constant zichtbaar en beschikbaar zijn zonder extra ruimte in te nemen.

[ Voor 29% gewijzigd door Ook al Bezet op 05-06-2009 05:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Sinds ik op mijn main-pc ook KDE4 draai, heb ik daar een vervelend probleempje. Wanneer ik binnen KDE kom, word mijn master channel automatisch gemute & helemaal omlaag gezet. Ik heb dit nog nooit gehad, zelfs niet in kde 3.x die ik tot een paar weken terug op deze pc draaide. Ook mijn laptop heeft geen last van dit fenomeen. Ik heb nog niet echt tijd gehad om er naar te zoeken, maar als iemand toevallig hetzelfde is tegengekomen...
Verder heb ik echt geen klachten meer over KDE4. Sinds 4.2 zijn die bij mij weg :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fotogravinnetje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-05 14:00
een jaar of twee geleden beviel KDE me totaal niet. Maar omdat ik over 4.2 zulke goede geluiden hoorde, ben ik het maar eens gaan proberen op mn netbook (MSI wind U-100) en heb dus Kubuntu geïnstalleerd. En ik moet zeggen: het bevalt me prima. Wel had ik in het begin regelmatig last van freezes, maar het uitzetten van de oudere nvidia-drivers en het installeren van de nieuwste lijkt het te hebben opgelost. Wat ik helemaal leuk vind: ik kan nu een uur of 4 werken op 1 accu, terwijl ik met ubuntu (dus gnome) net aan de drie uur kwam (en xp ongeveer 3,5 uur)). Natuurlijk kost het wel even tijd om te wennen, maar de overgang is beduidend minder groot dan de overgang van xp naar ubuntu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uiteraard is de compiz-kde module geinstalleerd. Omdat het een rot werk was om deze zo te tweaken dat hij goed en stabiel draaide ga ik er ook niet veel meer aan prutsen. Upgraden zou moeten gaan met behoud van instellingen. Als ik hem verwijder zijn de instellingen zeker weg..
Hangt er vanaf hoe je dat tweaken gedaan hebt: als je dat gewoon als user doet blijven de instellingen staan, aangezien die in /home/gebruikersnaam staan, waar rpm niet in om hakt tijdens het verwijderen van software.
Maar als het inderdaad nogal een klus is geweest om de boel naar wens te laten draaien zou ik het ook eerst zo laten.
Upgraden kan altijd als bijv. kde 4.3 uit komt of er een nieuwere versie van je distributie uitgebracht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Draait iemand al 4.3 op een laptop? Ik zit namelijk nog met Ubuntu Intrepid en KDE4.2. Hier kan ik soms de KNetworkmanager niet gebruiken, namelijk alleen bij WEP en WPA(2) verbindingen. De mogelijkheid tot 802.1x voor bijvoorbeeld eduroam (TU Delft) kan daar niet mee, dus daarom gebruik ik nm-applet (van Gnome).

In de zomer heb ik wel tijd op een upgrade naar Jaunty te doen en daarbij gelijk ook een repository toe te voegen die mee gaat voor de KDE4.3 release. Ik weet dat er een networkmanager sprint is dit weekend, maar is dat al functioneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294759

Ik ga een keer proberen om kDE 4 te compileren op AIX 5.3 :+ :9
Ik denk dat ik wel wat probs krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
mithras schreef op zondag 07 juni 2009 @ 11:56:
Draait iemand al 4.3 op een laptop? Ik zit namelijk nog met Ubuntu Intrepid en KDE4.2. Hier kan ik soms de KNetworkmanager niet gebruiken, namelijk alleen bij WEP en WPA(2) verbindingen. De mogelijkheid tot 802.1x voor bijvoorbeeld eduroam (TU Delft) kan daar niet mee, dus daarom gebruik ik nm-applet (van Gnome).

In de zomer heb ik wel tijd op een upgrade naar Jaunty te doen en daarbij gelijk ook een repository toe te voegen die mee gaat voor de KDE4.3 release. Ik weet dat er een networkmanager sprint is dit weekend, maar is dat al functioneel?
Ik zit hier met KDE 4.3 op Opensuse op m'n laptop. Ik kan wel met WPA beveiligde netwerken verbinden maar dat kon ik in de vorige versie ook al. Ik heb dus geen idee hoeveel er in de tussentijd an de netwerkmanager gedaan is. Je kunt in KDE 4.3 wel het networkmanager plasmoid installeren (die in de toekomst knetworkmanager gaat vervangen) maar bij mij werkt het ding niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Anoniem: 56507 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 11:41:
[...]

Dat hoort nu ook te kunnen.
Ik weet niet beter dan dat in systeeminstellingen, bij de module van het aanmeldscherm de dialoog van kdesu wordt aangeroepen om het commando /usr/bin/kcmshell4 kdm --lang=nl uit te voeren.
Helaas, ook in 4.2.3 kan je nog niet als administrator taken uitvoeren in de systeeminstellingen. Wel als je via "kdesu systemsettings" het opstart, maar ik wil gewoon een knopje dat ik in kan drukken om het moment dat ik rootrechten nodig heb... Wel gaat KDE4 er bij elke release duidelijk op vooruit en wordt het steeds stabieler en sneller.
Ik heb alleen sinds kort een vaag dingetje met inloggen... Ik krijg netjes KDM4, maar als ik mijn wachtwoord invul lijkt hij te crashen en krijg ik weer KDM4 te zien. Daarna logt hij wel netjes in... Het begint een beetje irritant te worden om telkens 2 keer je wachtwoord in te moeten voeren...
Ook al Bezet schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 03:44:
[...]

Je kunt natuurlijk ook Compiz er uit rukken en gewoon Kwin gebruiken. Dan hoef je ook niet meer zo te prutsen :)
Ik snap echt niet dat Compiz standaard wordt meegeleverd terwijl ze hard werken aan hun eigen alternatief.

[...]
Zo raar is het niet... De Kwin versie draait puur op een software emulator (bij mij in iedergeval), waardoor deze bagger traag is en volledig op je CPU hangt. Compiz draait volledig op de OpenGL engine van je video driver, waardoor deze veel sneller en soepeler werkt. Bij een hoge CPU-load werkt Compiz nog steeds, terwijl Kwin dan problemen gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
deepbass909 schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 11:56:
[...]

Helaas, ook in 4.2.3 kan je nog niet als administrator taken uitvoeren in de systeeminstellingen. Wel als je via "kdesu systemsettings" het opstart, maar ik wil gewoon een knopje dat ik in kan drukken om het moment dat ik rootrechten nodig heb... Wel gaat KDE4 er bij elke release duidelijk op vooruit en wordt het steeds stabieler en sneller.
In KDE 4.3 word ik om het root wachtwoord gevraagd als ik dingen als tijd en datum wil veranderen in "configure desktop".
[...]Zo raar is het niet... De Kwin versie draait puur op een software emulator (bij mij in iedergeval), waardoor deze bagger traag is en volledig op je CPU hangt. Compiz draait volledig op de OpenGL engine van je video driver, waardoor deze veel sneller en soepeler werkt. Bij een hoge CPU-load werkt Compiz nog steeds, terwijl Kwin dan problemen gaat geven.
Wanneer heb je Kwin voor het laatst geprobeerd? In het begin liep het inderdaad zo traag als dikke teer maar nu niet meer, het loopt minstens zo soepel als compiz (aan de andere kant, ik heb maar een zielige intel chip voor het grafisch gebeuren, daar kan het ook aan liggen). Het enige nadeel, voor mij, is dat het nog niet zo gedetailleerd in te stellen is als compiz, al wordt dat wel steeds beter.
Volgens mijn instellingen draait het trouwens in OpenGL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ook al Bezet schreef op zondag 07 juni 2009 @ 14:04:
[...]

Ik zit hier met KDE 4.3 op Opensuse op m'n laptop. Ik kan wel met WPA beveiligde netwerken verbinden maar dat kon ik in de vorige versie ook al. Ik heb dus geen idee hoeveel er in de tussentijd an de netwerkmanager gedaan is. Je kunt in KDE 4.3 wel het networkmanager plasmoid installeren (die in de toekomst knetworkmanager gaat vervangen) maar bij mij werkt het ding niet.
Ja dat is precies het punt. De KNetworkManager biedt geen support voor geavanceerde netwerken terwijl dat in de nieuwe networkmanager prima ondersteund wordt. Daarvoor kill ik die knetworkmanager en start ik nm-applet op voor de specifieke wlan verbindingen.

Als het goed is biedt de plasmoid wel ondersteuning voor alle mogelijkheden, maar die werkt dus kennelijk nog niet :/

* mithras vindt het ook raar dat nm geen configuraties kan onthouden. Tussen nm-applet en knetworkmanager worden dus geen gegevens uitgewiseld. Gelukkig komt de nieuwe kde implementatie met een tussenlaag voor dit soort dingen. Kan je theoretisch twee plasmoids draaien die uit eenzelfde gegevensbron de configuraties halen :)

/edit: gelijk nog een vraag spammen: maken mensen hier al gebruik van nepomuk en strigi? Hier is het nog steeds niet functioneel en de enige integratie met Dolphin is ook niet zo handig. Het beloofde allemaal zoveel goeds met de aankondiging van KDE4, maar er is nog steeds weinig van te zien. Plasma en solid bewijzen zich prima. Binnenkort komen er ook steeds meer dingen voor Phonon en Akonadi is ook lekker bezig. Maar Nepomuk blijft afaik een beetje erachter hangen.

[ Voor 16% gewijzigd door mithras op 09-06-2009 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
De run-dialoog (alt-f2) werkt met strigi. Maar ik heb het ook weer uitgezet. Gebruik het toch niet...
Nepomuk moet ook veel meer worden dan enkel een zoek-indexer. Het moet alle metadata gaan beheren, en toegankelijk maken. Maar daar heb je pas wat aan als applicaties ook daadwerkelijk de bijbehorende denkwijze gaan toepassen...

Ohja deepbass, dat inlogprobleem heb ik hier ook. Tijd om door bugzilla heen te snuffelen...

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
@Networkmanager
De plasmoid heb ik werkend, waarmee ik zo ongeveer alles heb gezegd, het ding blijft continue om passwords van KWallet vragen (en ik snap KWallet niet eens :/), als in, je moet 2, 3 keer achter elkaar het WW invullen. En dan is het voor wallet "service not found" of iets dergelijks, maar als je maar vaak genoeg je network settings (key/username+pass) in ramt, en iedere keer netjes je KWallet pass invult, zal die op een gegeven moment, met wat geluk, werken.

Dat nm-applet voor ligt is ook niet zo raar, kwam ik pas achter, aangezien nm-applet word onderhouden door de makers van NetworkManager (de deamon zelf dus). Als NetworkManager dus extra functionaliteit krijgt, word dat ook meteen aan nm-applet toegevoegd, terwijl je bij de networkmanager plasmoid moet wachten tot een van de makers van de plasmoid de functionaliteit kent, en weet te gebruiken.

@Compiz/Kwin
Bij mij draait Kwin (met effecten) gewoon goed/snel en voor zover ik weet werkt het ook op openGL. Daarom waren er in het begin ook problemen met de desktop effecten op Nvidia kaarten (die intussen zijn opgelost). Als Kwin puur op de proc. draaide kon het dus ook niet langzaam gaan bij Nvidia kaarten.

@Accuduur
Op mijn laptop is de accu bijna al leeg voordat ik windows (vista) heb opgestart, terwijl ik KDE toch wel 2, 3 uur kan draaien op het default energie schema voor op accu. Zet ik hem op extreme powersafe, zal het nog wel een stuk langer zijn, aangezien dan o.a. de composite effecten (o.a. het transparante panel, en alle KWin effecten) worden uit gezet, waardoor je GFX dus ook nog eens een stuk minder word belast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ook al Bezet schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 15:19:
[...]

In KDE 4.3 word ik om het root wachtwoord gevraagd als ik dingen als tijd en datum wil veranderen in "configure desktop".

[...]

Wanneer heb je Kwin voor het laatst geprobeerd? In het begin liep het inderdaad zo traag als dikke teer maar nu niet meer, het loopt minstens zo soepel als compiz (aan de andere kant, ik heb maar een zielige intel chip voor het grafisch gebeuren, daar kan het ook aan liggen). Het enige nadeel, voor mij, is dat het nog niet zo gedetailleerd in te stellen is als compiz, al wordt dat wel steeds beter.
Volgens mijn instellingen draait het trouwens in OpenGL.
Het is alweer een tijdje terug dat ik kwin heb getest (versie KDE 4.1). Toen werkte het merkbaar slechter dan Compiz. Aangezien ik ook een erg lichte videochipset heb (een nVidia 6150) merk ik direct of de optimalisaties goed werken of niet. Ik zal dit weekend eens kijken of het met de huidige versie beter werkt.

Ik heb trouwens nog steeds het vage inlog probleem, ondanks dat KDM inmiddels ook een update heeft gehad...

Wel is KDE4 waanzinnig veel meer stabieler geworden. Het begint op het punt te komen weer vele malen stabieler te zijn dan WinXP, which is goooood.

Stringi heb ik aan staan, en ik vind het wel erg prettig werken. Niet alleen het run-dialog maakt er gebruik van, maar ook de starter en Dolphin.
De andere technieken (nepomuk, Akonadi en Phonon) merk ik eigenlijk weinig van en ik zou eerst even op moeten zoeken wat ze eigenlijk doen :X

Wat ik nog wel erg jammer vind is dat apps als K3B (cd-burner) en Quanta (HTML editor) nog steeds afhankelijk zijn van kdelibs-3.5(.10), welke niet meer samen met kdelibs-4.2 te installeren zijn. Daardoor is een grote groep van potentieel erg goede software (tijdelijk) niet meer beschikbaar is...

[ Voor 8% gewijzigd door deepbass909 op 19-06-2009 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
deepbass909 schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 09:54:
[...]
Het is alweer een tijdje terug dat ik kwin heb getest (versie KDE 4.1). Toen werkte het merkbaar slechter dan Compiz. Aangezien ik ook een erg lichte videochipset heb (een nVidia 6150) merk ik direct of de optimalisaties goed werken of niet. Ik zal dit weekend eens kijken of het met de huidige versie beter werkt.
Er zijn sindsdien wel wat dingen verbeterd :). Met mijn intel 965GM loophet in elk geval over het algemeen best soepel.
deepbass909 schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 09:54:
[...]Wat ik nog wel erg jammer vind is dat apps als K3B (cd-burner) en Quanta (HTML editor) nog steeds afhankelijk zijn van kdelibs-3.5(.10), welke niet meer samen met kdelibs-4.2 te installeren zijn. Daardoor is een grote groep van potentieel erg goede software (tijdelijk) niet meer beschikbaar is...
De KDE4 versie van K3B is al wel beschikbaar in de unstable repos van Opensuse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Gentoo heeft hem nog niet in de (un-)stable tree, ik moet dan met externe portage-tree's gaan werken en dat wil ik eigenlijk zoveel mogelijk vermijden. Als tijdelijke oplossing gebruik ik nu Nero, die het eigenlijk net zo goed doet, maar net even iets minder legaal is op het moment (ssssst ;) )
Ik heb nu ook kwin als decorator draaien (het was even zoeken) en er is inderdaad maar heel weinig verschil in prestaties. Grote voordeel is in ieder geval dat de rare fontrendering fouten weg zijn, nadeel is dat de instelbaarheid een stuk minder is ten opzichte van Compiz. Vooral de taskswitcher en desktop wall van Compiz mis ik. Op een breedbeeld monitor ziet de wall met 4 desktops die licht gebogen is er wel erg lekker uit ;)

Amarok maakt op het moment ook erg grote sprongen, de iPod extentie werkt steeds beter (hij pakt nu ook weer album covers) en de collectie browser is aanzienlijk sneller (wel zo prettig met enkele tienduizenden MP3's).

Iets waar ik wel met smart op hoop is dat write-buffering voor USB-apparaten uit te schakelen is... Vooral bij de iPod is het irritant dat je door de write-buffering niet kan zien hoever de data overdracht is. Als ik hem helemaal vol wil gooien duurt dat namelijk redelijk lang en het is fijn om de status te kunnen zien op een andere manier dan steeds te blijven proberen ejecten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Helaas, ook in 4.2.3 kan je nog niet als administrator taken uitvoeren in de systeeminstellingen.
Dat ligt dan toch aan je distributie, aangezien het bij mij onder kde 4.1 op opensuse gewoon mogelijk is om taken als administrator af te handelen in de systeeminstellingen, zonder dat je daarvoor het hele programma als root moet starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-07-2023
deepbass909 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 18:48:
Iets waar ik wel met smart op hoop is dat write-buffering voor USB-apparaten uit te schakelen is...
Ehh...

/etc/fstab
/dev/sda1   /mnt/usb-storage      auto      sync,dirsync   0   0 

Of is die ipod niet als UMS gemount?

[ Voor 5% gewijzigd door SirNobax op 23-06-2009 16:25 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@Rinse
Bij openSuse hebben ze inderdaad iets verbouwd. Bij Gentoo, waar je in principe de vanilla versie draait, is het nog steeds niet mogelijk :( Zo is de config voor KDM helemaal grijs... en kan ik alleen iets veranderen door de systeeminstellingen via kdesu aan te roepen (kdesu systemsettings).

@SirNobax
Dat zou ik even moeten proberen, maar het hele idee van een DE als KDE4 is eigenlijk dat je juist niks meer in de /etc map te zoeken hebt. write-buffering/caching was iets wat je onder KDE3 gewoon kon instellen via de HAL-daemon.

Over beide punten hoor ik trouwens meer mensen klagen op het net. Waarschijnlijk zullen veel van deze dingetjes met versie 4.3 wel opgelost zijn.

Ik heb trouwens Quanta en K3b toch weer draaiend _/-\o_ De devs van Gentoo hebben een nieuwe subversie van kdelibs-3.5.10 gelanceerd, die wel naast KDE4.2 wil draaien. Nu kunnen 3.5 apps ook onder Gentoo weer op kde4 draaien
* deepbass909 is blij
*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanpaul145
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-10-2024
Ik heb kde 4.3 beta 2 geinstalleerd op mn Ubuntu 9.04 install. Draait op zich best lekker, maar ik heb een AMD HD4870 en de fglrx driver i.c.m. X.org's latest-and-greatest doet het niet zo lekker (erg irritiant, heb er overigens ook last van in gnome, compiz is praktisch onbruikbaar vanwege de irritante delays ekle keer als een venster wordt geopend of geunminimized).
Daarnaast wil plasma in kde 4.3b2 nog wel eens crashen. Elke paar minuten.
Nu heb ik een scriptje geschreven waarmee ik snel het dode proces kan killen en restarten, maar dat werkt ook niet altijd even vlekkeloos.
Ook wil ik wel kwijt dat ik het Glassified-theme gekoppeld aan een leuk kleurenthema het mooiste theme is dat ik ooit heb gezien, ongeacht OS of distro.
Tel daarbij op dat ik vind dat gnome stilstaat (2.26 bracht nauwelijks echte verbeteringen) en KDE4 bruist en leeft, en ik ga eind juli op z'n laatst definitief over naar KDE4.

btw: ik ben me bewust van t feit dat de gnome devvers bezig zijn met 3.0, maar dat wordt niet veel soeps als ik de screencasts van o.a. de Gnome Shell zie.

:j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
Crashende plasma komt door een onstabiele plasmoid. Zoek op welke crasht( de backtrace die je krijgt als je plasma vanuit een console start (of die in ~/.xsession-errors staat) is meestal wel genoeg), en gooi hem uit je config. (Wel ook nog een bug-report insturen he).

Ik heb hier dat kioslaves niet vanzelf afgesloten worden. En dat verbruikt na een week een paar gig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@Jeanpaul145
Vergeet de fglrx-drivers. De open-source ati-drivers (radeo) werken in de meeste gevallen tegenwoordig beter. In jouw geval kan je de radeonHD driver pakken. Deze ondersteunt vrijwel probleemloos 3D, alleen ondersteuning voor meerdere monitoren geeft af en toe nog wat problemen.
Op mijn laptop (helaas inmiddels overleden :'( ) met een 9600-mobile chip, gingen de 3D-presetaties enorm vooruit met de radeon-driver.

Ik ben er trouwens nog niet over uit of kwin nou sneller is dan Compiz... Ik heb nu kwin draaien en ik merk dat de Flurry-screensaver slechter draait dan hij deed met Compiz... De desktop zelf draait wel vrijwel gelijk.

Nu ben ik de laatste tijd weer wat meer spellen aan het spelen (onder windows... shame on me...) en ik merk dat een GeForce 6150 wel erg licht is... Ik kan NFS Underground geeneens draaien, terwijl die op m'n laptop het wel acceptabel deed. Ik ben dus van plan om binnenkort een nieuwe video kaart te kopen, en dat wordt waarschijnlijk een snellere GeForce. Ik ben benieuwd hoe dat de prestaties van kwin/Compiz zal beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Laatst online: 25-05 13:11
Tja, over videokaarten gesproken...

Welke videokaart zouden jullie op dit moment in een nieuwe PC stoppen? Ik vind een GTS250 eigenlijk net iets te duur, en heb zitten kijken naar een 9600GT Silent. Die is net iets duurder dan een ATi HD4770 maar presteert echt stukken minder omdat het nogal een verouderde GPU is. Maarja een ATi in Linux is vragen om problemen hoor ik telkens weer (en is ook mijn eigen ervaring).

KDE 4.3 draait hier trouwens lekker! Mooie verbeteringen tov 4.2. De upgrade verliep niet vlekkeloos; mijn pictogrammen waren zomaar verdwenen en m'n desktop-layout was hopeloos overhoop gegooid. Kostte me een half uur prutsen om alles weer in orde te krijgen. Maargoed, ik heb dat nog wel eens erger meegemaakt in het verleden... Ik ben erg blij met het steeds stabielere KDE. Overigens heb ik na mijn upgrade naar KDE4 vrijwel direct Nepomuk eruit gesloopt. Het eet resources (die niet heel ruim voorhanden zijn op mijn huidige Athlon XP 3200+) en voegt voor mij geen nuttige functionaliteit toe. Akonadi kan ik ook missen als kiespijn; ik had veel liever dat kmail z'n eigen zaakjes regelde. Maargoed, het werkt en daar gaat het om. Phonon gebruik ik niet omdat mijn soundcard het alleen in OSS doet (M-Audio 2496).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mwolthers schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 12:35:
Tja, over videokaarten gesproken...

Welke videokaart zouden jullie op dit moment in een nieuwe PC stoppen? Ik vind een GTS250 eigenlijk net iets te duur, en heb zitten kijken naar een 9600GT Silent. Die is net iets duurder dan een ATi HD4770 maar presteert echt stukken minder omdat het nogal een verouderde GPU is. Maarja een ATi in Linux is vragen om problemen hoor ik telkens weer (en is ook mijn eigen ervaring).

KDE 4.3 draait hier trouwens lekker! Mooie verbeteringen tov 4.2. De upgrade verliep niet vlekkeloos; mijn pictogrammen waren zomaar verdwenen en m'n desktop-layout was hopeloos overhoop gegooid. Kostte me een half uur prutsen om alles weer in orde te krijgen. Maargoed, ik heb dat nog wel eens erger meegemaakt in het verleden... Ik ben erg blij met het steeds stabielere KDE. Overigens heb ik na mijn upgrade naar KDE4 vrijwel direct Nepomuk eruit gesloopt. Het eet resources (die niet heel ruim voorhanden zijn op mijn huidige Athlon XP 3200+) en voegt voor mij geen nuttige functionaliteit toe. Akonadi kan ik ook missen als kiespijn; ik had veel liever dat kmail z'n eigen zaakjes regelde. Maargoed, het werkt en daar gaat het om. Phonon gebruik ik niet omdat mijn soundcard het alleen in OSS doet (M-Audio 2496).
Ik heb een ATI 4850 in mijn systeem en die werkt perfect met de radeonhd drivers. Alleen KDE desktop effectjes werken niet maar dat is voor mij geen punt. Video speelt perfect af.

Tip bij een KDE upgrade: maildirs backuppen en dan de .kde / .kde4 map verwijderen. Dat is echt DE manier om te upgraden. Daarna in KMail je gebackupte maildir importeren met het ingebouwde importtooltje.

Heeft je M-Audio geen Envy24/ICE1712 chipset? Ik heb een Delta 44 en die draait perfect met ALSA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Oh met kmail heb ik nooit gedoe met upgraden. Maildirs staan ook op de server (IMAP), daar blijft KDE vanaf en dat wil ik graag zo houden :-)

ICE1712, klopt ja. Toen ik 'm kocht was er geen ALSA-ondersteuning voor die kaart. Nu wel blijkbaar? Nouja dan weet ik dat ik eventueel nog eens kan overstappen als OSS me de keel uithangt.

Een HD4850 is een vrij zware kaart, waar gebruik je dat voor in Linux? Ik gebruik zelf alleen Kubuntu, heb geen Windows (als het echt nodig is ligt hier nog een laptopje met Windows), en behalve de desktop-effects en heel af en toe een spelletje doe ik weinig dingen die de GPU echt belasten. Ik ben inmiddels ook wel zo gewend aan de desktop-effects dat ik ze niet graag weer kwijt zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[b][message=32167675,noline]
ICE1712, klopt ja. Toen ik 'm kocht was er geen ALSA-ondersteuning voor die kaart. Nu wel blijkbaar? Nouja dan weet ik dat ik eventueel nog eens kan overstappen als OSS me de keel uithangt.
Support zit al behoorlijk lang in ALSA. Kun je ook rechtstreeks in de kernel bakken.
Een HD4850 is een vrij zware kaart, waar gebruik je dat voor in Linux?
Nergens voor in Linux, maar ik speel ook wel eens een spelletje in WindowsXP. Heb tijden lang een GeForce kaart gehad voor gebruik in linux vanwege de betere drivers maar sinds RadeonHD aardig aan de weg timmert heb ik me afgelopen jaar een HD4850 gekocht vanwege prijs-prestatie. Het enige dat niet werkte onder KDE was de oude DRM. Je kunt dit handmatig patchen of een 2.6.30 kernel gebruiken en dan werkt het weer voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-01 20:55

Icyzer

Goudvis

Ik heb net KDE over mijn ubuntu installatie heen gehaald en ik ben verkocht! Wat ziet dat er netjes uit zeg!
Nu loop ik alleen nog tegen een klein probleempje aan, WiFi.
Hij herkend mijn kaart, en als ik ons netwerk selecteer enzo lukt allemaal. Ook wachtwoord ingevoerd.
En nu komt het noob probleem, waar is het 'connect' knopje :)
Ik zie niet waar hij een connectie maakt... Of moet dat via een terminal cmd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Heb je knetworkmanager aan staan? Dan klik je op de icon in je systray -> new connection -> wlan0. Dan heb je een dialoog om je configuratie in te stellen.

Dan heb je al als je weer op het systray icon klikt een 'connect to other network' staan waar als het goed is je geconfigureerde netwerk tussen staat

[ Voor 33% gewijzigd door mithras op 28-06-2009 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Volgens mij heb ik knetworkmanager niet aanstaan nee, kan het ook niet vinden. Dus hoe zet ik die aan? een search leverde niks op.

Ik heb wel in de systray de gewone network manager staan maar daar doet hij het dus niet mee... (of ik doe iets verkeerd, waarschijnlijk is dat het xD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ook nm-applet, de NetworkManager interface voor Gnome werkt gewoon hoor. Je moet of knetworkmanager of nm-applet hebben draaien en dan kan je via de gui je NetworkManager beheren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

vraag me niet hoe maar het is uiteindelijk gelukt. Helaas niet via jou manier mithras :(

Ik heb de key op de router opnieuw en anders inmoeten stellen en toen werkte die...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Goed, ik ga toch maar gewoon voor een IGP-oplossing geloof ik. Een Asus M4N78-Pro heeft een GeForce 8300 aan boord, en als ik daarmee tekort kom kan ik er altijd nog iets beters in prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanpaul145
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-10-2024
laurencevde schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 23:51:
Crashende plasma komt door een onstabiele plasmoid. Zoek op welke crasht( de backtrace die je krijgt als je plasma vanuit een console start (of die in ~/.xsession-errors staat) is meestal wel genoeg), en gooi hem uit je config. (Wel ook nog een bug-report insturen he).

Ik heb hier dat kioslaves niet vanzelf afgesloten worden. En dat verbruikt na een week een paar gig...
Ik heb natuurlijk een bugreport ingestuurd. Daarna bleek dat ik 1 uit een heleboel mensen was :P

Trouwens, KDe 4.3 RC1 moet morgen uitkomen, en ik neem aan dus 31 beschikbaar zijn in de Jaunty backport repositories. Ik verwacht dat deze bug dan is opgelost.
deepbass909 schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 12:06:
@Jeanpaul145
Vergeet de fglrx-drivers. De open-source ati-drivers (radeo) werken in de meeste gevallen tegenwoordig beter. In jouw geval kan je de radeonHD driver pakken. Deze ondersteunt vrijwel probleemloos 3D, alleen ondersteuning voor meerdere monitoren geeft af en toe nog wat problemen.
Op mijn laptop (helaas inmiddels overleden :'( ) met een 9600-mobile chip, gingen de 3D-presetaties enorm vooruit met de radeon-driver.

Ik ben er trouwens nog niet over uit of kwin nou sneller is dan Compiz... Ik heb nu kwin draaien en ik merk dat de Flurry-screensaver slechter draait dan hij deed met Compiz... De desktop zelf draait wel vrijwel gelijk.

Nu ben ik de laatste tijd weer wat meer spellen aan het spelen (onder windows... shame on me...) en ik merk dat een GeForce 6150 wel erg licht is... Ik kan NFS Underground geeneens draaien, terwijl die op m'n laptop het wel acceptabel deed. Ik ben dus van plan om binnenkort een nieuwe video kaart te kopen, en dat wordt waarschijnlijk een snellere GeForce. Ik ben benieuwd hoe dat de prestaties van kwin/Compiz zal beïnvloeden.
Ik heb een HD4870, en radeon en radeonhd doen uberhaupt nog niet aan 3D voor de R600/R700 kaarten (mij kaart is R700-gebaseerd). Ik weet dat ze hard aan t werk zijn, maar die drivers zijn niet echt een volwaardige optie totdat dat 3D en behoorlijke powermanagement realiteit is voor mijn kaart (ik zie t niet echt zitten om een HD4870 vol te laten stoken voor iets simpels als desktop management met wat leuke effecten).

[ Voor 3% gewijzigd door Jeanpaul145 op 29-06-2009 00:41 ]

:j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@videokaarten verhaal
Ik heb sinds zaterdag een HD4850 en deze gaat komende zaterdag terug naar de winkel en wordt omgeruild voor een GeForce GTS250. Waarom? De 3D ondersteuning is ronduit slecht. Ik wil onder wine spellen draaien, maar dat gaat gepaard met veel beeldfouten, terwijl onder WinXP de kaart perfect draait. Daarnaast heb ik desktop effecten aanstaan, en met de RadeonHD drivers is zelfs m'n onboard GeForce 6150 nog sneller (bij gebrek aan opengl ondersteuning voor de RV770 core) en met de fglrx-driver heb ik heel veel beeld fouten (bij slepen legen vensters, de desktopwall laat alleen lege witte desktops zien).
Daarnaast zit je met de fglrx-driver vast aan een kernel <2.6.28, wat voor mij weer nadelen oplevert met andere drivers.

Het was een gok, maar op dit moment is de Ati R6xx en R7xx nog niet geschikt als volwaardige videokaart voor Linux. Wel lees ik her en der op het net dat hierin verandering gaat komen. Ati is bezig een virtuele bios te maken die als interface moet gaan werken tussen algemene aansturingscode en processorspecifieke code. Dit zou betekenen dat in de toekomst elke videochip van ati met dezelfde aansturing bediend kan worden en dat nieuwe chips alleen uitbreidingen krijgen in deze set instructies. Het voordeel is dat programmeurs straks een universele interface hebben die door Ati helemaal vrij gegeven wordt, en voor Ati dat de hardware specifieke code verstopt zal zitten achter een virtuele bios (closed source driver?). De RadeonHD driver maakt hier al deels gebruik van, maar voor zaken als opengl werkt het dus nog niet.

Ik schaar me dus bij de grote meute met de claim dat op het moment GeForce nog steeds dé chip is als het op linux aankomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Hier een aardig artikel over nieuwe features in KDE 4.4, met screenshots.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.idg.com.au/cw/gim/id/21609/res/17

:9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-02-2024
Dat ziet er weer lekker uit!
Hier is nog een filmpje van een programma (Fotowall) die draait op Qt 4.6 wat straks in KDE 4.4 komt:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=tVzzF_ft7uc]

:o

Asus P8P67 EVO | i5 2500k (4.8 GHz) | Sapphire HD 7970 Vapor-X GHz Ed. | 8 GB DDR3 1600 | 1 TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-05 09:09
*schop*

Twee jaar al niks meer gebeurt in dit topic, dus het wordt maar weer eens hoog tijd :P We zijn ondertussen al weer bij KDE4.7 uitgekomen dus er valt vast nog wel wat te discusieeren!

Ik ben van Gnome3 naar KDE gestapt op Arch Linux. Ik vond Gnome3 zeker prettig om op te werken maar het was allemaal een beetje beperkt. Het voelde niet altijd helemaal af. Had een paar jaar geleden Kubuntu gedraaid maar ik vond KDE toen nog niet helemaal lekker af.

Nu toevallig KDE geprobeerd op Arch en ik heb sindsdien eigenlijk niet meer terug gekeken naar Gnome. KDE bevalt me nu echt prima, hoewel ik af en toe nog een paar kleine dingetjes heb. Heeft er iemand toevallig ook last van de akonadi agent die af en toe segmentation faults gooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
silentsnake schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 12:01:
Heeft er iemand toevallig ook last van de akonadi agent die af en toe segmentation faults gooit?
Al een hele tijd niet gezien (ook op Arch). Maar ik gebruik het dan ook niet (actief). Heb wel een hele tijd gehad dat ik GMail eraan had hangen, maar aangezien er geen gebruikersvriendelijke manier is om nieuwe mail te detecteren heb ik er nooit wat mee gedaan.

Nadeel aan de huidige PIM suite, waarvan ik alleen mail gebruik, is het "je hoeft geen mail client te draaien", maar als ik vervolgens de lion-mail plasmoid probeer krijg ik (daarvan) geen meldingen. Ik heb twee panels (een boven met taakbalk en klok etc en een benede met systray en nog wat dingen), beide zijn auto-hide. Lion-mail staat in die onder aan het scherm, maar die zie ik maar zelden (door auto hide dus en omdat er geen belangrijke plasmoids in staan die ik vaak gebruik). Op het moment dat lion-mail ook notifications deed geven wist ik meteen dat er nieuwe mail was (in plaats van steeds zelf in dat panel moeten checken). Maar helaas was dat (de laatste keer toen ik hem probeerde) nog niet het geval.
Pagina: 1 2 Laatste