Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.kde.org/img/kde41.png

Sinds een jaar zwerft KDE4 over het net. Na lang wachten was het eindelijk zover en begint het enigszins verouderde KDE3 langzaam aan vervangen te worden door KDE4 met de komst van versie 4.1 (release 29 juli j.l.). Dit is de eerste versie die door KDE zelf als stabiel is benoemd en geschikt is voor de early adopters.

Na lang twijfelen heb ik zelf afgelopen weekend de stoute schoenen aangetrokken en op m'n vaste pc KDE4.1.1 onder Gentoo geïnstalleerd. Door het hoge beta karakter had dit wel wat voeten in de aarde (extra overlay nodig, de nodige maskeringen ongedaan maken, etc), maar mijn eerste indrukken zijn zeker positief.

Het eerste wat opvalt is het grote verschil met KDE3 in de look en feel. Het geheel lijkt meer geïntergreerd te zijn en doet veel meer aan als een complete DE ipv een bij elkaar geraapte berg tools.
Het startmenu en configuratiescherm lijken afgekeken te zijn van Windows XP/Vista, maar dan net wat beter en vooral logischer in opbouw.
Ook de intergratie met Compiz/Fusion is sterk verbeterd en je kan nu vanuit het configuratie scherm makkelijk instellen welke methode je wilt gebruiken om het scherm op te bouwen. Dit levert naast een betere uitvoering van de diverse effecten vooral een veel stabieler systeem op.

De eerste distro die ik persoonlijk ken die al actief KDE4 verspreidt is (k)ubuntu, en die zal in mijn ogen zeker een positieve impact hebben in de tijd die nodig is voordat KDE4 main-stream zal worden.

Een aantal voordelen die ik tot nu toe heb gemerkt t.o.v. KDE3:
  • Eyecandy
  • Betere intergratie van verschillende onderdelen
  • arts is eindelijk afgeschaft als audio server
Dit zijn slechts een paar eerste positieve indrukken gebasseerd op misschien 2 uur spelen met KDE4.

Natuurlijk heb ik inmiddels ook wat nadelen ontdekt:
  • admin-modus in het configscherm zit bijzonder goed verstopt (nog niet gevonden...)
  • Nog onstabiel vergeleken met KDE3.5
  • KDE3 software geeft soms problemen met QT4
Natuurlijk horen ook wat screenshots bij (van deKDE-site):
Afbeeldingslocatie: http://www.kde.org/announcements/4.0/screenshots/desktop_thumb.jpg
Plasma is KDE's new desktop shell which provides new tools to start applications, presents the main KDE user interface, and offers new ways of interacting with your desktop.

Plasma's dashboard view replaces the old "Show Desktop" feature. Enabling the dashboard hides all windows and puts the widgets in front of them. Press CONTROL+F12 to show the dashboard view, for a quick glance at your plasmoids, read the desktop notes, check for new RSS feeds, have a look at the current weather situation, all that can be done with Plasma.
Afbeeldingslocatie: http://www.kde.org/announcements/4.0/screenshots/dashboard_thumb.jpg
Launch applications, search and open webpages with KRunner
KRunner lets you quickly start applications. Press ALT+F2 to show the KRunner dialog. You can then start typing. While typing, KRunner shows options that match what you type:
Afbeeldingslocatie: http://www.kde.org/announcements/4.0/screenshots/krunner-desktop_thumb.jpg
KickOff
KickOff is the new KDE application launcher, or "start menu". Click on the KDE logo located in the bottom left of your screen. The KickOff menu opens, providing easy access to installed applications, recently used files and applications and more. Via the Leave tab, you can logout, shutdown and suspend your computer. The design philosophy of KickOff is that frequently used applications and search are quicker to access than navigating a hierarchical tree every time the menu is used.
Afbeeldingslocatie: http://www.kde.org/announcements/4.0/screenshots/kickoff-favorites_thumb.jpg
  • Your Favorites. There are a number of applications or documents you need to access very often, therefore they are shown first. You can easily add or remove items from your Favorites menu by right clicking on them, and then either choosing "Add to Favorites" or "Remove from Favorites".
  • The Applications tab shows a categorized list of applications. Move your mouse over the buttons at KickOff's bottom, and within the blink of an eye, KickOff switches to the Applications view. Browse through the menu to find out what tools are installed on your system. You can always get one level to the left by clicking the large button on the side. Hint: You can just move the mouse cursor to the left until you hit the screen edge. This makes it much easier to hit.
  • The Computer tab gives you access to your storage media, such as harddrives or removable media such as USB sticks. It also knows about your favorite Places and has a button to open System Settings.
  • The Recently Used tab shows applications and documents that you have used before. From there it is easy to pick up the documents and applications you've worked with before.
  • The Leave tab offers you to shutdown your computer, and log out. If you want to suspend or hibernate your machine, press shutdown and then keep the "Turn off" button from the log out menu pressed. You then get the options to suspend and hibernate if your system supports it.
A traditional (KDE3-style) menu is available for those who prefer it.
Op de KDE-site staan nog meer screen-shots en toelichtingen voor de geïntereseerden.

Dit is een algemeen discussie-topic en niet bedoeld om Gnome, KDE3.5 of welke andere DE of windowmanager af te kraken. Iedereen heeft z'n eigen voorkeuren en respecteer die dus ook.
Uiteraard geldt ook dat je voor algemene vragen, zoals hoe installeer ik KDE4 in distro X, er wel verwacht wordt dat je zelf wat voorwerk hebt gedaan. Voor de meeste distro's zijn er wel howto's te vinden die duidelijk uitleggen hoe je het moet doen. Google is your friend ;)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-05 11:17

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Ik heb dit ook gebruikt en ik vond eigenlijk 2 echte nadelen.

Als je een file op de desktop hebt staan kan je die niet weghalen zonder dolphin te openen (of kan dat wel?) en de taskbar resized niet lekker bij mij. (wit vlak onder de taskbar)

Verder ziet het er wel gaaf uit...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik heb met de taskbar (Panel) ook nog wat problemen. Het grootste gemis vind ik nog dat ik hem niet automatisch kan laten verdwijnen. Mijn laptop heeft bijvoorbeeld een resolutie van 1024x768 en dan is elke pixel hoogte die je kunt winnen een voordeel. Ook gaat de "Taskbar Thumbnails" nog niet helemaal lekker en staan er soms 2 iconen overelkaar getekend. De onderste is dan vaak een plekje verschoven en staat er ook naast, maar de afbeelding is achter het nieuwe icoontje blijven staan.

Bestanden op de desktop heb ik nog niet geprobeerd, maar ik neem aan dat dat een bug is of iets wat nog geactiveerd moet worden (net als de admin-modus in het config-scherm).

Het zijn eigenlijk dezelfde "foutjes" waar KDE3.4 en KDE3.5 vlak na hun releases ook last van hadden en imo wel slordig zijn.

Ik vind persoonlijk KDM er wel waanzinnig op vooruit gegaan. Die ziet er gewoon erg gelikt uit.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:01
Tja, KDE 4, ik had ook even een Kubuntu liveCD geprobeerd (al weer even geleden). Maar ligt het aan mij, of durft niemand de olifant in de kamer te benoemen?

Ik bedoel, de user-interface is gewoonweg in de verste verten nog niet netjes afgewerkt, om het maar voorzichtig te zeggen. Neem eens 2 van die screenshots:

http://www.kde.org/announcements/4.0/screenshots/desktop.jpg

Om maar ergens te beginnen: de taskbar/het panel is gigantisch hoog, toch staat de tekst in de knoppen (bv. "Run Command") veel te dicht op het icon ernaast. Het icon is overigens ook veel te groot in verhouding tot de tekst. Verder staat het meest linker taakbalk-item veel te dicht naast de KDE-menu knop.

Kijken we aan de rechterkant van de taskbar, dan zie je daar dat sommige icons gigantisch groot zijn (batterij, klokje, computer), terwijl kdewallet een minuscuul icon heeft. Ik heb het er dan nog niet eens over dat geen van de icons qua stijl bij elkaar lijkt te passen.

Het gebruik van meerdere regels per item in de taskbar vind ik ook geen succes, dat is bv. te zien in een ander screenshot: http://www.kde.org/announ...ots/kickoff-favorites.jpg

En dan dat KDE-menu. Wederom zijn de icons te groot in verhouding tot de tekst, en staan ze te dicht bij elkaar. Dit screenshot is nog niet eens de ergste, want in de LiveCD die ik gebruikte had het KDE-menu standaard een scrollbalk (!!) rechts, terwijl het menu ook gewoon groter had gekund, want dat nam slechts een klein stukje onderin het scherm. Wellicht is dat inmiddels wel gefixed, maar dan nog. Niets heeft een uniforme grootte, het rijtje icons onderin het menu is gigantisch groot (ben toch niet blind!), en zo zou je nog wel even door kunnen gaan.

Eigenlijk kort samengevat is mijn probleem dat de widgets enorm veel ruimte gebruiken (ok, daar kan ik mee leven), maar die ruimte vervolgens niet op een manier gebruiken die het er "goed" uit laat zien. Integendeel zelfs.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 19-09-2008 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
Wilke schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 12:28:
Kijken we aan de rechterkant van de taskbar, dan zie je daar dat sommige icons gigantisch groot zijn (batterij, klokje, computer), terwijl kdewallet een minuscuul icon heeft. Ik heb het er dan nog niet eens over dat geen van de icons qua stijl bij elkaar lijkt te passen.
Smaken verschillen inderdaad, maar de batterij en computer zijn widgets en de kdewallet is een taskbar icoontje van een programma, waar er twee van op een regek kunnen (dacht ik).Dus daar komt in ieder geval dat verschil vandaan.
Ik heb KDE4.1 geinstalleerd op mijn laptop met openSuSe 11.0 en moet zeggen dat ik er bijzonder tevreden over ben. Het is een Intel Celeron 1.5 GHz met 1 Gb geheugen en het werkt aanzienlijk soepeler dan KDE 3.5. Ook verbetering van 4.0 -> 4.1 was aanzienlijk, met name qua stabiliteit.
Helaas was de extra snelheid wel nodig, vooral bij het inloggen: even een flashje bekijken in FireFox resulteert/resulteerde nogal in een crash, waardoor uitgelogd werd en weer opnieuw moest inloggen. Als dat zo'n een keer per uur gebeurt, is het nogal vervelend. Maar omdat alles zoveel soepeler werkt, is het toch de moeite waard.
Ik vind trouwens hoe de nieuwe KDE networkmanager echt ideaal: lekker eenvoudig en overzichtelijk. Een nadeel dat je alles als user kan instellen is, dat het dus geen system-wide instellingen zijn en je je wireless per user weer kan instellen...
Mijn bureaublad ziet er ongeveer zo uit als hier getoond, alleen zijn de icoontjes iets meer verdeeld en nog groter, geewoon omdat ik het grappig vond. Op mijn desktop computer(x64) heb ik zowel 3.5 als 4.1 staan, maar voor echt serieus werken is KDE 4.1 nog niet geschikt (vind ik) en draai ik nog altijd good old KDE 3.5

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

Anoniem: 10640

deepbass909 schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 11:23:

De eerste distro die ik persoonlijk ken die al actief KDE4 verspreidt is (k)ubuntu, en die zal in mijn ogen zeker een positieve impact hebben in de tijd die nodig is voordat KDE4 main-stream zal worden.

Een aantal voordelen die ik tot nu toe heb gemerkt t.o.v. KDE3:
  • Eyecandy
  • Betere intergratie van verschillende onderdelen
  • arts is eindelijk afgeschaft als audio server
Dit zijn slechts een paar eerste positieve indrukken gebasseerd op misschien 2 uur spelen met KDE4.

Natuurlijk heb ik inmiddels ook wat nadelen ontdekt:
  • admin-modus in het configscherm zit bijzonder goed verstopt (nog niet gevonden...)
  • Nog onstabiel vergeleken met KDE3.5
  • KDE3 software geeft soms problemen met QT4
Door deze opmerking zou ik bijna spijt krijgen van de keuze Kubuntu op mijn laptop te hebben geinstalleerd ;)

Ik houd de ontwikkeling van KDE 4 al een poosje in de gaten via diverse websites, en ik ben bijzonder gecharmeerd van Qt 4 (ontwikkel er zelf ook mee), maar een DE moet gewoon stabiel zijn en goed werken voordat het in een mainstream stable distro terecht komt. Het zal ongetwijfeld zo zijn dat Kubuntu met 8.10 een goede invloed heeft op de ontwikkeling van KDE 4, maar liever niet via mijn primaire pc.

* Anoniem: 10640 wilde dat Debian gewoon alle hardware herkende en ondersteunde...

• cxavier
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 23:10
Fastex schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 11:27:
Ik heb dit ook gebruikt en ik vond eigenlijk 2 echte nadelen.

Als je een file op de desktop hebt staan kan je die niet weghalen zonder dolphin te openen (of kan dat wel?) en de taskbar resized niet lekker bij mij. (wit vlak onder de taskbar)

Verder ziet het er wel gaaf uit...
Je kunt sinds versie 4.1 wel meteen de pictogrammen die op de desktop staan ook echt deleten. Met het resizen van de taskbar heb ik ook geen problemen. Het kan zijn dat dat ook sinds 4.1 opgelost is. 4.0 heb ik niet echt gebruikt.

KDE 4 vind ik nadat het even moest wennen veel fijner werken dan 3.5. Ik wacht eigenlijk nog alleen op amarok 2.0. De beta crasht steeds, dus zal ik waarschijnlijk moeten wachten tot de final.

Knight who says 你

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109516

Archlinux heeft kde4 als default. Ziet er inderdaad wel aardig uit, voorzover ik dat kan/kon beoordelen. Helaas ondersteunde het niet mijn dualhead opstelling, mijn rechtse scherm bleef zwart, de muis gaat er wel naar toe, maar ik krijg er geen desktop. Dus draai ik nu maar gnome als desktop, en gebruik ik kde4 apps. Ook is nog niet alles klaar voor kde4, zoals k3b en amarok. Ik wacht geduldig op 4.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb het een tijdje geleden ook even geprobeerd, maar ik vind het allemaal niet 'af' aanvoelen. Kan me goed vinden in de punten die Wilke al aangeeft. Heb het idee dat ze het allemaal een beetje te mooi willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 236879

Ik heb KDE4.1 ongeveer één maand als default desktop gebruikt en was er heel tevreden over (AMD 3000+, 1Gb Ram, Nvidia Geforce 6200). Op mijn pc draaiden de Kwin effecten bovendien veel vlotter dan bij compiz.
Ik had slechts bij één of twee plasmoids problemen (oa bij system tray), de rest was stabiel.

Maar enkele weken geleden is er een update in de ubuntu-repos gekomen die het geheel toch wel iets te onstabiel maakten: plots geen desktop en plasmoids meer (wel nog applicatievensters), plasmoids die geen inhoud meer gaven, Amarok die niet meer opent (krijg onmiddellijk crash report), etc. Nu weet ik natuurlijk niet of dit te wijten is aan KDE-devs of eerder aan ubuntu... (heb met ubuntu toch niet altijd de beste ervaringen qua updates)
Waarschijnlijk is alles wel op te lossen, maar ik had even geen zin om het verder uit te pluizen. Ondertussen terug bij KDE 3.5 en ik voel toch wel een gemis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05 18:18

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik draai nu een aantal maanden op opensuse11 met KDE4.1 maa echt tevreden ben ik er nog niet over. Ik heb er alleen de tijd niet voor over om mijn bak opnieuw te installeren.

Major punten:
- de widgets en de transparantie van het bureaublad lijken met elkaar te vechten: af en toe verdwijnt de widget en zie ik alleen nog de menubalk van de widget (zwarte grootte/eigenschappen sleep balk). Die is niet weg te krijgen zonder de X server opnieuw te starten.
- Hij zorgt ervoor dat af en toe ineens mijn functietoetsen van het toetsenbord (shift, alt etc) niet meer werken. Wederom een reset van X server of opniuew inloggen noodzakelijk.
- Als de computer het druk heeft dan lopen de voor- achtergrond en transparantie niet goed: je krijgt dan stukken wallpaper door je widget heen te zien en dat blijft lang hangen.
- Veel JAVA apps werken niet goed met desktopsettings aan.
- Icoonen staan soms plot door elkaar heen, en hebben verschillende groottes. Weer inloggen fixed dat. Voornamelijk ook te zien via nx verbindingen.

Er waren meer puntjes, maar die zet ik er wel bij als ze me te binnen schieten. Ik hoop in ieder geval op een rappe update die de boel wat stabieler maakt.

Helaas hebben ze in KDE3.5 wel de nieuwere Qt4 libs meegeleverd en krijg ik wat oudere apps niet meer aan de praat. Qt3 ernaast installeren lukt op een of andere manier niet, dus die draai ik op een andere suse10.3 bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@Wilke
Dat vond ik ook het nadeel bij Kubuntu. Maar daar zit geloof ik nog 4.0 bij en 4.1 is op dat punt al een stuk beter. Ook de screenshots op kde.org komen niet helemaal overeen met wat ik zag bij 4.1.1
Daarbij gebruiken veel apps nog de iconen die bedoeld waren voor 3.x, waar andere regels golden. En ook daar heb ik vaak genoeg rare verhoudingen gezien tussen iconen onderling of text en iconen.

@Darx
4.2 zal waarschijnlijk nooit de stable-tree bereiken van de verschillende distro's. In Gentoo is 4.1 aangemerkt als de versie voor early adopters en 4.2 (die al beschikbaar is in de vorm van weekly builds) voor de devvers. Waarschijnlijk gaat KDE zeker in het begin dezelfde systematiek aanhouden als voor de kernels geldt, namelijk een even sub-versie (4.0 en 4.2) is experimenteel en oneven voor dagelijks gebruik.
Dat het geheel nog erg experimenteel is, blijkt overigens wel uit dat KDE4 onder Gentoo nog niet beschikbaar is als masked-versie, maar via een externe overlay binnengehaald moet worden (met de nodige problemen die daarbij komen kijken). Ik ben zelf gister een groot deel van de dag bezig geweest om 4.1 op m'n laptop te krijgen, en dat is tot op heden nog niet gelukt.

Wat betreft crashen en prestatie's, via een gentoo-howto voor KDE4 kwam ik erachter dat met name de 8- en 9-serie kaarten van nvidia last hebben van prestaties. Zie hier en hier voor mogelijke oplossingen.

Nogmaals KDE4 is nog erg experimenteel. Hopelijk worden veel "foutjes" op korter termijn gefixed, want als DE ziet het er wel erg gelikt uit.

@rincewind_11
amarok werkt inderdaad nog alles behalve lekker... Ik kan het wel opstarten, maar ik kan bijvoorbeeld nergens opgeven waar m'n MySQL server draait voor de database en om de één of andere vage reden worden mijn mp3's niet toegevoegd aan m'n collectie, maar de artiesten en albums wel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 17:57

smokalot

titel onder

deepbass909 schreef op maandag 22 september 2008 @ 12:37:
@Darx
4.2 zal waarschijnlijk nooit de stable-tree bereiken van de verschillende distro's. In Gentoo is 4.1 aangemerkt als de versie voor early adopters en 4.2 (die al beschikbaar is in de vorm van weekly builds) voor de devvers. Waarschijnlijk gaat KDE zeker in het begin dezelfde systematiek aanhouden als voor de kernels geldt, namelijk een even sub-versie (4.0 en 4.2) is experimenteel en oneven voor dagelijks gebruik.
hoe kom je daarbij? Volgens mij werkt KDE altijd met time-based releases (alleen niet predictable zoals gnome), en dat houdt inderdaad in dat als je features wilt developpen terwijl de feature freeze al geweest is je dat doet in trunk, die later de volgende minor release zal worden. De kernel doet het sowieso andersom, 2.5 is experimental, 2.6 stable, maar ik heb dus nog nooit gehoord dat KDE ook een dergelijk model gaat gebruiken...
Dat het geheel nog erg experimenteel is, blijkt overigens wel uit dat KDE4 onder Gentoo nog niet beschikbaar is als masked-versie, maar via een externe overlay binnengehaald moet worden (met de nodige problemen die daarbij komen kijken).
Dat verbaast me wel een beetje eigenlijk, toen ik nog gentoo gebruikte was dat altijd de distro die dingen als allereerste had, en het was zelfs relatief eenvoudig om beta's van kde te draaien. Ik zie wel dat ze de infrastructuur voor overlays wel hebben verbeterd, en misschien dat ze daardoor meer dingen als overlay aanbieden ipv als masked ebuilds, maar toch...

Ik heb op mn desktop kubuntu 8.10 geinstalleerd, met KDE 4.1, en ik ben niet ontevreden over de stabiliteit. Ik mis nog wel een paar features, en applicaties als digikam en amarok hebben nog geen stable versies voor KDE4, maar ik ben erg optimistisch over de nabije toekomst van KDE!

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-05 21:51
KDE 4.1 ziet er leuk uit, maar het draait een heel stuk trager dan Gnome op mijn machine (Q6600, 2GB, HD2600XT met fglrx drivers). Ik heb het er na een dag weer afgemikt. Beviel gewoon niet echt.. Voelde niet zo lekker snel aan als KDE 3.5 of Gnome.

Wat ik maar niet kon vinden was een manier om een soort "quick launch" te maken in de taskbar :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

Ik ben nog niet overtuigd van KDE 4. Grafisch is het een grote stap voorwaarts maar de onderliggende technologieën hebben duidelijk nog stroomlijning nodig. Grootste manko bij mij op de desktop was dat het windowmanagement om te huilen was, het resizen was tergend traag en unresponsive. Of nu driver, qt of kwin afhankelijk is weet ik niet maar met dezelfde drivers (ati-drivers i.c.m.een HD4850) loopt KDE 3.5.9 als een tierelier. En ik prefereer snelheid boven eye-candy.

Ik hoop dat 4.2 een hoop stoomlijning en meer integratie van de gemakken en plugins van 3.5 met zich meebrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Ik ben ook nog niet overtuigd van KDE4. Het zal technisch gezien best voordelen hebben voor de developers, maar ik zit gewoonweg niet te wachten op grafische meuk, maar op een goede werkbare window manager. Zonder plasmoids en widgets zut en met een ordinaire desktop en startbalk, klassiek startmenu en een 'show desktop' knop.

Ik heb echter KDE 4.1 nog niet getest, heb KDE 4.0 ooit eens en half uur gedraaid en daarna snel verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27915

Ben ik nou gek of snap ik die hele hype rond KDE 4 (of GNOME 2.zoveel) niet? Ik krijg altijd het idee, zoals wilke ook al een beetje aangaf, dat er een beetje bijgeklodderd wordt terwijl grote problemen onaangeroerd blijven. Bij KDE 4 hoorde ik iedereen juichen over de fantastische plasmoids en dergelijke, maar hebben we nou al eens een fatsoenlijk geintegreerde OpenOffice (of alternatief)? Werkt de DVI-out naar een externe projector of TV al eens fatsoenlijk (vaak niet, of pas na veel klooien met xorg.conf; geen hotplug) met normale presentatie-modus (i.e. presentatie fullscreen op je projector, en op je laptop als in [1]), of iets simpels als dualscreen (zie darx, blijkbaar nog steeds een probleem)? En ik geef momenteel alleen problemen aan als je probeert een bedrijfspresentatie te geven, bij een andere random use case kom je andere problemen tegen (probeer maar eens het EK voetbal of de Olympische spelen te kijken in je webbrowser). Ik heb niet het idee dat plasmoids voor KDE (of Cheese voor Gnome) dit soort problemen oplossen... Ze zijn hip, voor 10 seconden, en dan zijn de echte problemen weer ouderwets super-irritant... Heeft KDE4 hier plannen voor? :?.

[1] zie bv. http://michaelhyatt.blogs...5/01/powerpoints_pre.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Anoniem: 27915 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 14:47:
Ben ik nou gek of snap ik die hele hype rond KDE 4 (of GNOME 2.zoveel) niet? Ihtml
Nee je bent niet gek! Ik denk er net zo over. Het lijkt ook soms weleens dat developers alleen maar gimmicks en nieuwe features willen bouwen, maar bug's oplossen ho maar!

Zie ook , http://linuxhaters.blogsp...ild-rationalizations.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-08-2023

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

deepbass909 schreef op maandag 22 september 2008 @ 12:37:
@Darx
Dat het geheel nog erg experimenteel is, blijkt overigens wel uit dat KDE4 onder Gentoo nog niet beschikbaar is als masked-versie, maar via een externe overlay binnengehaald moet worden (met de nodige problemen die daarbij komen kijken). Ik ben zelf gister een groot deel van de dag bezig geweest om 4.1 op m'n laptop te krijgen, en dat is tot op heden nog niet gelukt.

Wat betreft crashen en prestatie's, via een gentoo-howto voor KDE4 kwam ik erachter dat met name de 8- en 9-serie kaarten van nvidia last hebben van prestaties. Zie hier en hier voor mogelijke oplossingen.

Nogmaals KDE4 is nog erg experimenteel. Hopelijk worden veel "foutjes" op korter termijn gefixed, want als DE ziet het er wel erg gelikt uit.
Ik ben het wel met je eens dat kde4 nog in ontwikkeling is maar de problemen die je hier schetst mbt bijvoorbeeld het opnemen ervan in de portagetree zeggen imo meer over het kleine drama dat zich in de gelederen van gentoo lijkt te voltrekken dan over de ontwikkeling van KDE.

En ik vind het best heel jammer wat er met gentoo gebeurt maar dat kun je moeilijk de ontwikkelaars van kde aanrekenen.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2024

Scharnout

Meuk

Noork schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 15:05:
[...]

Nee je bent niet gek! Ik denk er net zo over. Het lijkt ook soms weleens dat developers alleen maar gimmicks en nieuwe features willen bouwen, maar bug's oplossen ho maar!

Zie ook , http://linuxhaters.blogsp...ild-rationalizations.html
Met alle respect, maar dat is wat de consument/gebruiker wil. Windows heeft hetzelfde probleem. Ik vind het alleen jammer om te zien dat het ook steeds vaker bij linux gebeurd.

En in een jachtige maatschappij moet je soms iets eerder releasen dan je lief is (eigen ervaring).

And Bob's your uncle ...

• Noork
  • Niet online
Scharnout schreef op woensdag 24 september 2008 @ 10:22:
[...]

Met alle respect, maar dat is wat de consument/gebruiker wil. Windows heeft hetzelfde probleem. Ik vind het alleen jammer om te zien dat het ook steeds vaker bij linux gebeurd.
Lijkt me meer een probleem van Linux en KDE4 in het bijzonder. Windows werkt relatief bug-vrij, crasht hier nauwelijks en geeft jemij het gevoel dat het een OS is dat 'af' en compleet is.
En in een jachtige maatschappij moet je soms iets eerder releasen dan je lief is (eigen ervaring).
Dat wil ik best geloven. Maar KDE is gewoonweg geen commercieele partij en zou hier zodoende veel minder mee te maken hebben dan b.v. Microsoft.

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:36
KDE4.1 draai ik nu ook al een hele tijd.
Ik ben er opzich wel tevreden over. Ook over de look. Enkel wel wat kleine minpuntjes ontdekt. Wat in de startpost ook al staat, de adminknop in het configuratiescherm... die is verdwenen ofzo. :D

Ook kan ik de systray niet meer inklappen. In kde3 had ik die systray icoontjes verborgen staan maar in versie 4.1 heb ik die optie nog niet kunnen vinden. Zo vaak gebruik ik die icoontjes niet dus van mij hoeven ze niet constant in beeld te zijn.

En het zetten van een wallpaper gaat niet meer zoals voorheen... ik heb xinerama uitstaan in mijn xorg.conf file omdat ik dat echt het meest irritante vind aan het hebben van een dualhead setup. Maar ik kan dus niet meer 1 grote afbeelding instellen die geplaatst wordt over beide schermen. Wel 1 afbeelding per scherm maar het lukt me niet om 1 afbeelding voor 2 schermen te zetten...

verder draait het wel stabiel en kan ik met bovenstaande minpuntjes nog wel leven...

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

• smokalot

smokalot

titel onder

Ben ik nou gek of snap ik die hele hype rond KDE 4 (of GNOME 2.zoveel) niet?
je hebt een punt, in het hele linux-ecosysteem moeten er op vele punten beter, maar KDE4 is wel een stap op weg naar verbetering op vele punten.
hebben we nou al eens een fatsoenlijk geintegreerde OpenOffice (of alternatief)?
je bedoelt geintegreerd in de desktop-omgeving? Ik heb niet het idee dat er ergens belangrijke functionaliteit mist in de koppeling tussen KDE en OpenOffice, de integratie tussen openoffice en windows, of zelfs MS Office en windows is ook bij lange na niet perfect, maar gebruikers zijn dat gewend en dat wordt dus niet als obstakel ervaren. Koffice versie 2 integreert wel een stuk beter met KDE4, maar is nog niet af.
Werkt de DVI-out naar een externe projector of TV al eens fatsoenlijk (vaak niet, of pas na veel klooien met xorg.conf; geen hotplug) met normale presentatie-modus
Dat is in eerste instantie een probleem voor xorg (waar ze trouwens goed op weg zijn om dat op te lossen), maar KDE en modernere Gnome's moeten natuurlijk wel de user interface daarvoor bieden aan de gebruiker. Een KDE4 'pillar' als Solid zou het makkelijker moeten maken daar interfaces voor te schrijven, en het ook nog eens makkelijk maken hardware-afhankelijke functionaliteit in applicaties in te bouwen. KDE4 heeft het nog niet echt gedaan, maar dit soort problemen is wel in gedachte gehouden bij het ontwikkelen van KDE4.

Dus ja, ik denk dat KDE4 terecht een hype is, ik denk dat je door de KDE4 pillars snel applicaties zult zien ontstaan die prima integreert met elkaar en met de online wereld, en dat het makkelijker wordt je hardware te gebruiken op de manier die jij wilt. Plasma is meer dan alleen bling, het ding tekent immers ook je taakbalk, en bijvoorbeeld de device-notifier plasmoid vind ik een enorme stap vooruit tov de manier waarop windows het doet (bizar! in XP moet je 5 keer klikken om je usb-stick veilig te verwijderen! en sommige van die kliks zijn gewoon gokken op welk device nou jouw stick is!), en zelfs OSX is niet perfect daarin, als je eenmaal een device hebt geunmount, kun je m alleen opnieuw mounten door het ding opnieuw in te pluggen.

De social semantic web libraries (nepomuk) gecombineerd met indexing (strigi) zullen ook een heleboel integratie tussen applicaties mogelijk maken, en een unieke uitbreiding kunnen geven op de gebruikerservaring.

Het moet nog gebeuren, maar de basis ligt er...

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

smokalot schreef op woensdag 24 september 2008 @ 18:43:
[...]
bizar! in XP moet je 5 keer klikken om je usb-stick veilig te verwijderen! en sommige van die kliks zijn gewoon gokken op welk device nou jouw stick is!
Ik ben geen grote windows fan, maar dit is gewoon niet waar. Klink met je linker muistoets op het icoontje in de system tray, en je krijgt een menutje waarmee je direct een bepaalde usb-stick kan verwijderen. Op de een of andere manier is dat inderdaad niet makkelijk te vinden, omdat je gewend bent om met rechts op die icoontjes te klikken...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Bastiaan V
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

Ik werk nu al een maand of 4 met een 4.0 installatie, en heb weinig klachten.
De PIM onderdelen zijn niet beschikbaar, maar dat wist ik al tijdens de installatie.
Crashes heb ik niet meegemaakt, en multi monitor werkt prima met xrandr, geen xorg aanpassingen, en ook geen herstart nodig.
Veel widgets gebruik ik niet, en ik mis ze ook niet. Wel heb ik een ander thema gebruikt, omdat ik liever een donkere desktop heb...

Bastiaan V schreef op donderdag 25 september 2008 @ 15:12:
Ik werk nu al een maand of 4 met een 4.0 installatie, en heb weinig klachten.
De PIM onderdelen zijn niet beschikbaar, maar dat wist ik al tijdens de installatie.
Crashes heb ik niet meegemaakt, en multi monitor werkt prima met xrandr, geen xorg aanpassingen, en ook geen herstart nodig.
Veel widgets gebruik ik niet, en ik mis ze ook niet. Wel heb ik een ander thema gebruikt, omdat ik liever een donkere desktop heb...
Probeer de 4.1 release. Daar zit wel de PIM-suite in en is in alle opzichten verder een 7 mijls laars stap verder dan de 4.0 uitgave.

• WernerL
  • Laatst online: 21:36
Ik gebruik kde4.1 dus ook al een tijdje (zie mijn vorige post) maar ik liep vandaag tegen een vervelend probleem aan. En het KAN ook aan mijn best oude dvd drive liggen maar dat weet ik dus niet zeker en omdat ik geen kde3 meer heb kan ik niet testen of het wel werkt in kde3.

Ik heb dus vandaar een legaal gekochte cd binnen gekregen en ik wilde deze naar lossles flac formaat rippen naar mijn pc. Normaal is dit zo gebeurd in kde3 maar nu doet hij er echt ontzettend lang over. Ik heb al een tooltje geprobeerd genaamd rubyripper maar die liep vast vlak nadat ik het rippen gestart had, dus doe het nu via konqueror. audiocd:/ in titelbalk en vervolgens het mapje flac copieren naar mijn /data/music map maar hij is echt al een paar uur bezig. Heel vaak springt hij op 'Stalled' en vervolgens gaat hij weer verder op een tempo van rond de 200kb/s. Ondertussen 84%... schiet dus echt niet op.

Klinkt dit probleem bekend voor enkele mensen? of moet ik gewoon even goed nagaan of mijn dvddrive ze nog wel alle 7 heeft ?

Mijn excuses als ik dit beter in een nieuw topic had moeten starten.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik werk nu ongeveer een maand met KDE4. Draai de Ubuntu Intrepid, dus die update KDE vrolijk mee :)

Ben sinds de installatie wel heel tevreden geraakt over KDE. Ik gebruikte altijd Gnome omdat KDE3 voor mij een ramp was. KDE4 is zoveel netter. Het oogt rustiger en fijner om mee te werken, maar heeft nog steeds de features in huis om als poweruser fijn mee te werken.

Veel programma's werken al goed, maar ook pillars hebben grote potentie. Denk bijvoorbeeld aan PowerDevil, compleet op Solid gebaseerd. En zo komen er nog meer leuke dingen langs op de Planet.

Met smart wacht ik nog op de implementatie van Kile voor KDE4, maar al veel software is geport (mocht ook wel eens tijd worden :p).

smokalot schreef op woensdag 24 september 2008 @ 18:43:
Dat is in eerste instantie een probleem voor xorg
Nee, dat is het niet. De eind-ervaring voor KDE4 of Gnome 2.50 is namelijk waardeloos. Dan kunnen die nerds wel miepen dat het niet hun software is, maar het is toch free software? :?. Dat open source principe? :?. En zij zijn toch ons aller goden die het allemaal wel kunnen.

Nee, dat "het probleem zit in X, en X is niet van mij" is zo oud als de vorige paus. KDE4 en Gnome 2.68 hebben heerlijke gimmicks, maar de basis-ervaring is er nog steeds niet. Na al die jaren dat al die mensen - inclusief mij - eraan hebben gewerkt, is het er nog steeds niet.

• smokalot

smokalot

titel onder

Anoniem: 27915 schreef op donderdag 25 september 2008 @ 21:54:
[...]

Nee, dat is het niet. De eind-ervaring voor KDE4 of Gnome 2.50 is namelijk waardeloos. Dan kunnen die nerds wel miepen dat het niet hun software is, maar het is toch free software? :?. Dat open source principe? :?. En zij zijn toch ons aller goden die het allemaal wel kunnen.

Nee, dat "het probleem zit in X, en X is niet van mij" is zo oud als de vorige paus. KDE4 en Gnome 2.68 hebben heerlijke gimmicks, maar de basis-ervaring is er nog steeds niet. Na al die jaren dat al die mensen - inclusief mij - eraan hebben gewerkt, is het er nog steeds niet.
Ik ben het helemaal met je eens! Ik vind linux beter dan voornamelijk windows, en in een aantal opzichten beter dan OSX, en dan heb ik het dus over die basiservaring, maar het kan en moet beter zijn. Maar dit topic gaat wel over KDE4, en hun aandeel daarin.

Het is eventueel relevant om het te vergelijken alternatieven, zoals KDE3 of gnome, maar daar is de staat van multi-monitor ondersteuning toch vrijwel hetzelfde?

Plus dat ik vooruitgang zie! Onder andere door jouw werk is het nu vrijwel altijd zo dat multimedia op linux gewoon werkt, wat een paar jaar geleden zeker nog niet zo was. Multimonitor wordt hard aan gewerkt, en werkt ook gewoon voor steeds meer mensen. En KDE4 is volgens mij dus ook een belangrijke stap in de goede richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ben ik nou gek of snap ik die hele hype rond KDE 4 (of GNOME 2.zoveel) niet? Ik krijg altijd het idee, zoals wilke ook al een beetje aangaf, dat er een beetje bijgeklodderd wordt terwijl grote problemen onaangeroerd blijven. Bij KDE 4 hoorde ik iedereen juichen over de fantastische plasmoids en dergelijke, maar hebben we nou al eens een fatsoenlijk geintegreerde OpenOffice (of alternatief)? Werkt de DVI-out naar een externe projector of TV al eens fatsoenlijk (vaak niet, of pas na veel klooien met xorg.conf; geen hotplug) met normale presentatie-modus (i.e. presentatie fullscreen op je projector, en op je laptop als in \[1]), of iets simpels als dualscreen (zie darx, blijkbaar nog steeds een probleem)? En ik geef momenteel alleen problemen aan als je probeert een bedrijfspresentatie te geven, bij een andere random use case kom je andere problemen tegen (probeer maar eens het EK voetbal of de Olympische spelen te kijken in je webbrowser). Ik heb niet het idee dat plasmoids voor KDE (of Cheese voor Gnome) dit soort problemen oplossen... Ze zijn hip, voor 10 seconden, en dan zijn de echte problemen weer ouderwets super-irritant... Heeft KDE4 hier plannen voor? :?.

\[1] zie bv. http://michaelhyatt.blogs...5/01/powerpoints_pre.html
Dit is, zoals al eerder gezegt een probleem binnen Xorg. Sterker nog, tot niet eens zo heel lang geleden kon je geeneens de resolutie "on-the-fly" aanpassen, en moest je ze voor definiëren in de xorg.conf. Wat tv-out/dvi betreft, die kan je gelukkig forceren in Linux. Ik heb met mijn laptop een vergelijkbaar probleem onder windows (de driver detecteerd niet dat er een tv of externe monitor aangesloten is). In Windows is het dan gewoon einde verhaal, want je kan nergens de video-outputs forceren. In Xorg staan ze bij mij gewoon permanent aan, zonder dat het interfereerd met het eigen scherm of energie verbruik.

De hype rond KDE4 loopt eigenlijk in dezelfde lijn als een paar jaar terug OS/X en Windows Vista. Het is een nieuw concept waarmee ze problemen van de eerdere versie aan proberen te pakken. Onderdelen die er in de loop van jaren letterlijk bij geplakt zijn (bijvoorbeeld HAL en dbus) worden nu volledig geïntergreerd in KDE, waardoor het potentieel beter werkt. Het is een stap in de richting van een meer uniform OS en niet een systeem waar verschillende standaarden naast elkaar proberen te vechten voor een plekje.

Wat betreft Gentoo, ik merk de laatste tijd dat het inderdaad steeds meer zwakke plekken begint te vertonen. Toen ik een aantal jaar terug met Gentoo begon, was het "cutting edge" en heel makkelijk om de nieuwste software te installeren. Tegenwoordig verdwijnt er steeds meer uit de main-tree en moet je je toevlucht zoeken in overlays, die ook niet alles zijn. De kde4-overlay is verre van goed in Gentoo en heeft er inmiddels voor gezorgd dat zowel m'n laptop als vaste pc niet goed meer willen draaien. Het is inmiddels een hels karwei gebleken dit te herstellen (samen met de ellende van Compiz die ook niet lekker meer wil werken en nu dus waarschijnlijk KDE4 in de weg zit...)
Misschien moet ik op m'n laptop ook maar een Debian gaan zetten. Dan maar geen custom gecompileerde pakketten meer.

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-08-2023

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Je kunt dat nog wel als je wilt; sabayonlinux al gedaan?
Gentoo-based distro die binary installeert, maar ook portage aan boord heeft. Voor een snel systeem echt heel fijn omdat je dus ook kunt emergen als je dat wilt.
EN je kunt gewoon pakketten gebruiken als je haast hebt (bijvoorbeeld voor openoffice als je dat gebruikt).

Interessant is trouwens dat Daniel Robbins een actieve rol speelt bij sabayon.

EDIT: o ja en on-topic: KDE4 draait onder sabayon :o

[ Voor 6% gewijzigd door dragunova op 27-09-2008 15:02 ]

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

smokalot schreef op donderdag 25 september 2008 @ 23:46:
Het is eventueel relevant om het te vergelijken alternatieven, zoals KDE3 of gnome, maar daar is de staat van multi-monitor ondersteuning toch vrijwel hetzelfde?
Da's waar. :).

Nu kijk ik bv. naar Aaron Seigo, zijn blog staat momenteel vol met discussies over Phonon vs. GStreamer of zoiets dergelijks (1 / 2). Goede discussies, right? Ik denk dat iedereen het hier erover eens is dat Phonon een grote stap vooruit is voor KDE t.o.v. arts, waarvoor hulde.

Nu komt de feitelijk vraag: welk probleem lost Phonon op? Waar Aaron in twee posts naar toe verwijst is dat Phonon systeembeheerders toestaat om een media-backend te kiezen en programmeurs toelaat om geen harde dependency op media frameworks te hebben... :{. Maar dat is nauwelijks een probleem, ik bedoel, heb jij ooit systeembeheerders op dit forum horen klagen dat ze geen media-backend kunnen kiezen? De grote problemen lijken te zijn dat mensen geen codecs kunnen vinden voor media formaat X, dat het een hels karwei is om uitzendinggemist.nl of CNN werkend te krijgen in je browser, de onzin rondom flash installatie die je op de commandline moet doen (waar halen ze het vandaan |:(), DVDs die niet willen afspelen, dat soort troep... mplayer is de beste media player voor Linux, met evt. VLC als een goede concurrent en Xine of Totem (welk backend dan ook) daar vrij ver achter, maar helaas is ook mplayer nog een commandline-speeltje met waardeloze UI, als je die er al hebt bijgecompileerd.

Gaan we terug naar het probleem van gebruikers. Heeft Phonon bijgedragen aan het oplossen daarvan? Of welk speeltje dan ook. GStreamer was een leuke gooi in de goede richting maar is er nog steeds niet (kunnen we al video-editen? :?) en feitelijk moet je dan concluderen dat er eigenlijk onvoldoende vooruitgang is, en dat Phonon geen oplossing van het probleem is. En dat vind ik nou jammer. Want er is veel werk binnen Phonon om zoveel mogelijk backends te schrijven (eentje gebaseerd op ffmpeg, Xine, mplayer, GStreamer, Core* op OSX, Direct* op Win32), maar de eigenlijke problemen in elk van die backends worden niet afdoende opgelost om een van die oplossingen ook werkelijk compleet te maken. Als ze al die energie en al dat enthousiasme daar eens in gooiden. Again, dat vind ik nou jammer... :{.

• mithras
  • Niet online
Ik denk dat het ook een stapsgewijze oplossing is naar het "ultieme" doel, namelijk dat al doe genoemde dingen out-of-the-box werken.

De problemen die ze hiermee hebben is dat er te veel veranderingen zijn en niet alle programma's gelijk meeveranderen. Als er een verandering is in NetworkManager valt gelijk de wireless werking van knetworkmanager uit, bijvoorbeeld.

Met Phonon en Solid (als makkelijkste voorbeeld) creeer je stabiliteit voor je onderliggende mogelijkheden. Ik hoop heel erg dat ze een driver (of hoe je dat ook moet noemen) kunnen ontwikkelen die wel uitzendinggemist weer kan geven. Maar omdat er Phonon aanwezig is, zullen gelijk de programma's in het gebruikersdomein ze mee kunnen nemen.
Om een analoog te trekken: de zandlaag is gestort, nu kunnen ze een weg erop gaan bouwen :)

/edit: en verder is het zeer jammer dat X.org 7.4 niet alle features heeft kunnen implementeren. De verwachtingen voor 7.5 zijn nu hoog en ik hoop dat daarmee de plug 'n play van een tweede scherm soepeltjes kan gaan...

[ Voor 12% gewijzigd door mithras op 27-09-2008 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:19
Anoniem: 27915 schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 21:54:
[...]

Of welk speeltje dan ook. GStreamer was een leuke gooi in de goede richting maar is er nog steeds niet (kunnen we al video-editen? :?)
BBB, is that you? :D

Goede discussie trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 21:03

LauPro

Prof Mierenneuke®

Na een crash van mijn non-raid bootschijf (raid config is onderweg) heb ik meteen maar een nieuwe installatie gedaan met KDE 4.1.3. Eigenlijk werkt praktisch alles. Ook een stuk stabieler (en vooral sneller, ondanks een tijdelijke langzamere schijf) dan de KDE 3.5.x-installatie die ik had draaien. De lompheid die de standaard GUI in zich heeft ben ik nog aan het wegwerken, ik zou van weinig ruimteverspilling. Een aantal irritante bugs in 3.5 zijn verholpen, bijv. verliezen van de cursor in Konqueror of focuslessheid bij move tussen 2 screens.

Het enige punt is dat de workspace nog niet echt met meerdere displays om kan gaan, dit schijnt met 4.2 opgelost te zijn, nog even wachten dus (tijdelijk met de DISPLAY-var opgelost). Maar voor de rest werkt het lekker, er zijn nog wel wat hervormingen nodig en bijv. KDevelop 4.0, stable AmaroK en K3B moeten ook nog worden gereleased. Ik kan me nog wel herinneren dat ik KDE 3.3 ofzo beta draaide en dat was meer ellende dan KDE 4.1.

Veel pijn weggenomen dus. Verder is Xorg 7.4 ook meesterlijk qua features dus ik ben zeker content met deze prestatie.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Werkt KDE4 niet met meerdere schermen? Hier wel hoor :? Ik heb twee schermen, en ik laat via xrandr de boel goed zetten als in inlog, en meerdere schermen gaat uitstekend. Maximizen blijft automatisch in het goede scherm, en je kan gemakkelijk alles heen en weer slepen. Ik vind het juist uitstekend!

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Heb je mijn setup gezien en ken je de historie van de brakke xinerama-support in de nvidia-drivers? Ik heb nu 5 schermen over 3 X-displays en dat is wel degelijk problematisch, anyway, in KDE 4.2 schijnt het dus te zijn opgelost. Het is niet dat het niet werkt, maar dat je met $DISPLAY moet pielen vind ik niet het toppunt van gebruiksvriendelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Ik heb zojuist Fedora 10 getest met KDE 4. Maar ben nog steeds erg teleurgesteld in het geheel. Ik kan helaas nog steeds geen klassiek desktop kiezen. Ik wil geen folder view, maar gewoon 1 desktop waarop ik snelkoppelingen kan maken naar m'n favo applicaties en bestanden kan dumpen. De 'show desktop' knop kan ik niet verplaatsen naar de linkerkant, waar ik hem graag heb, evenals de quicklaunch, die totaal onvindbaar is. De kleur van de taakbalk valt niet te wijzigen. De standaard meegeleverde wallpapers zijn ook vreselijk en te integratie van icons in de filemanager Dolphin is om te huilen. (in de F10 Live cd althans)

Afbeeldingslocatie: http://xs434.xs.to/xs434/08494/bedroevend655.png.xs.jpg

Het stemt me droevig. Op deze manier wordt het nooit wat met KDE4 en Linux in het algemeen. Het is een grote hoop met nerdige features die half werken, waarbij de meest essentiele functionaliteit ontbreekt. Hoop dat het in de toekomst beter wordt, of dat andere distro's het wellicht beter voor elkaar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Noork schreef op donderdag 04 december 2008 @ 12:04:
Ik heb zojuist Fedora 10 getest met KDE 4. Maar ben nog steeds erg teleurgesteld in het geheel. Ik kan helaas nog steeds geen klassiek desktop kiezen. Ik wil geen folder view, maar gewoon 1 desktop waarop ik snelkoppelingen kan maken naar m'n favo applicaties en bestanden kan dumpen.
Dat ligt aan de KDE versie die Fedora meelevert. Als ze in januari een update naar KDE4.2 meeleveren, krijg je de feature er wel bij.
De 'show desktop' knop kan ik niet verplaatsen naar de linkerkant, waar ik hem graag heb,
Met rechtermuisknoop op je panel en kiezen voor widgets ontgrendelen. Vervolgens in het contextmenu de paneelinstellingen kiezen. Je kan dan de verschillende plasmoids slepen naar een andere plek.
evenals de quicklaunch, die totaal onvindbaar is.
Er is geen quicklaunch. Je kan een programma vanuit Kickoff naar je desktop slepen. Je zou het ook naar je panel moeten kunnen slepen (mits unlocked)
De kleur van de taakbalk valt niet te wijzigen.
Dat gaat samen met je plasma theme. Rechtermuisklik op je desktop en kies voor bureaubladinstellingen. Daar is een kopje bureaubladthema. Ook kan je thema's automatisch downloaden van kde-look.org.
De standaard meegeleverde wallpapers zijn ook vreselijk en te integratie van icons in de filemanager Dolphin is om te huilen. (in de F10 Live cd althans)
Voorbeeldje? Sommige mimetypes gaan inderdaad nog fout, maar dat is bij mij (Kubuntu 8.10) niet vaak het geval.
[afbeelding]

Het stemt me droevig. Op deze manier wordt het nooit wat met KDE4 en Linux in het algemeen. Het is een grote hoop met nerdige features die half werken, waarbij de meest essentiele functionaliteit ontbreekt. Hoop dat het in de toekomst beter wordt, of dat andere distro's het wellicht beter voor elkaar hebben.
Het KDE team belooft heel veel beters bij 4.2. Sowieso het gezeik (niet van jou hoor ;) ) van KDE4.0 snap ik niet. Oke, 4.1 had iets beter gekund, maar 4.2 is pas de echte stabiele KDE release afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
mithras schreef op donderdag 04 december 2008 @ 13:36:
Met rechtermuisknoop op je panel en kiezen voor widgets ontgrendelen. Vervolgens in het contextmenu de paneelinstellingen kiezen. Je kan dan de verschillende plasmoids slepen naar een andere plek.
He wat omslachtig dat je ze niet direct kan verslepen wanneer de taskbar unlocked is. Maar in elk geval gelukt.
Er is geen quicklaunch. Je kan een programma vanuit Kickoff naar je desktop slepen. Je zou het ook naar je panel moeten kunnen slepen (mits unlocked)
Kost wat moeite, maar gelukt. Bedankt. Zo heb ik ook een paar icons op m'n desktop kunnen krijgen, alleen kan ik ze niet handig sorteren op naam, type etc. Imho erg omslachtig.

Valt trouwens het desktop folder gedoe en het plasmoid ding in de rechter bovenhoek uit te schakelen?
[...]
Dat gaat samen met je plasma theme. Rechtermuisklik op je desktop en kies voor bureaubladinstellingen. Daar is een kopje bureaubladthema. Ook kan je thema's automatisch downloaden van kde-look.org.
aha, had ik niet direct gevonden. Valt alweer mee :) Maar imho heel onhandig dat je om meerdere plaatsen themes moet aanpassen (window-decoration, icon, widget en destkop-theme). Integratie mist nog, niet dat het met KDE 3.5 beter was maar nu heb je ook nog een widget theme erbij.
Voorbeeldje? Sommige mimetypes gaan inderdaad nog fout, maar dat is bij mij (Kubuntu 8.10) niet vaak het geval.
Zie mijn bovenstaande screenshot. De icons van de folders zijn niet overeenkomstig met de ingestelde Chrystal SVG icons.
Het KDE team belooft heel veel beters bij 4.2. Sowieso het gezeik (niet van jou hoor ;) ) van KDE4.0 snap ik niet. Oke, 4.1 had iets beter gekund, maar 4.2 is pas de echte stabiele KDE release afaik.
Breng het dan nog niet uit als final versie zou ik zeggen. Maar deze discussie is al een paar keer gevoerd op Got.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Laatst online: 25-05 11:12
Hier ook KDE 4 .0 lopen/draaien op OpenSuse R11 /64bit.
Ik mis het icoon onder in de taakbalk waar ik snel van scherm 1 naar scherm 5 kan switchen....
verder ziet het er gelikt uit, maar dat vond ik ook al van KDE 3.5.

Zo langzaam aan ga ik meer en meer onder Linux werken/draaien..... en probeer zoveel mogelijk te bloggen op mijn site. Gelukkig gaat alles goed, en het eind voor WindowsXP komt sneller ;)

Update 00.32u: heb die betreffende icoontjes voor het switchen van scherm/bureaublad eindelijk gevonden!!

[ Voor 11% gewijzigd door NielsTn op 05-12-2008 00:33 . Reden: icoon gevonden ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Noork schreef op donderdag 04 december 2008 @ 12:04:
Ben het een klein beetje met je eens maar je moet gewoon begrijpen dat QT3 eigenlijk al kansloos achterhaald is. En op het moment dat je dan toch een port moet doen naar QT4 dan is het zeker handig om meer functies in te bouwen. Ik denk dat er gewoon teveel hooi op de vork is genomen (zoals KDE wel meer doet) maar zeker wel met resultaat, bedenk dat dus met KDE4:
• compleet eigen X-Composite rendersysteem is gemaakt, of iig een vergaande integratie;
• de complete sound-stack overhoop is gegooid (nog niet af maar eindelijk is arts wel dood, joepie!);
• dit in combinatie met de complete porting van praktisch alle applicaties die KDE rijk is.

Ik denk nog een jaar en dan is er een platform dat serieus de concurrentie met Windows/Mac bijvoorbeeld aan kan, imo streeft het qua functionaliteit nu al ruimschoots de concurrenten voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
LauPro schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 00:43:
[...]
Ben het een klein beetje met je eens maar je moet gewoon begrijpen dat QT3 .
En daar was ik gestopt met lezen. Ik wil dus echt totaal niet weten wat QT3 en QT4 is. Er zal best wel een gedachte achter zitten, maar die is voor de eindgebruiker niet relevant. Een OS moet gewoon functioneel en gebruiksvriendelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Laatst online: 25-05 11:12
Noork schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 00:45:
[...]

En daar was ik gestopt met lezen. Ik wil dus echt totaal niet weten wat QT3 en QT4 is. Er zal best wel een gedachte achter zitten, maar die is voor de eindgebruiker niet relevant. Een OS moet gewoon functioneel en gebruiksvriendelijk zijn.
grin..... een gebruikersacceptatietest uit laten voeren voorafgaand aan vrijgave... :+
strak plan! Helaas valt goed testen altijd in de laatste wagon, die door de business graag wordt overgeslagen / losgekoppeld ... :'(

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Hier moest ik ook even om lachen. Ik kijk er van de andere kant tegen aan. Qt4 is een technologische vooruitgang. Ik begin helemaal lyrisch te worden, terwijl een eindgebruiker het niet interesseert. Wat voor auto ... oh, kunnen de boodschappen en m'n nieuwe kleren in die kofferbak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Anoniem: 109516 schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 09:00:
[...]

Hier moest ik ook even om lachen. Ik kijk er van de andere kant tegen aan. Qt4 is een technologische vooruitgang. Ik begin helemaal lyrisch te worden, terwijl een eindgebruiker het niet interesseert. Wat voor auto ... oh, kunnen de boodschappen en m'n nieuwe kleren in die kofferbak?
Inderdaad, goede vergelijking.

maar dan nog hadden ze KDE 3.5 kunnen forken met QT4, of in elk geval alle basisfunctionaliteit van de desktop over kunnen nemen. Maar ze hebben dus besloten om het anders te doen, en te komen met een slecht werkende plasma desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

1. KDE is geen OS.
2. KDE4 is niet KDE3. Hoe kun je die vergelijking maken? KDE3 dat sinds april 2002 in ontwikkeling is en een KDE4 dat nauwelijks een half jaar een beetje stable te bevinden is. Daarbij is in KDE4 zoveel op de schop gegaan dat het eigenlijk een compleet nieuwe DE te noemen is in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Anoniem: 31491 schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 09:37:
[...]

1. KDE is geen OS.
2. KDE4 is niet KDE3. Hoe kun je die vergelijking maken? KDE3 dat sinds april 2002 in ontwikkeling is en een KDE4 dat nauwelijks een half jaar een beetje stable te bevinden is. Daarbij is in KDE4 zoveel op de schop gegaan dat het eigenlijk een compleet nieuwe DE te noemen is in mijn ogen.
1. KDE is inderaad geen OS. Nergens staat dat ik beweer dat KDE het gehele OS is. Alleen is het wel een essentieel onderdeel voor het OS Linux op de desktop. En aangezien Gnome bijvoorbeeld een geheel afwijkend is van Windows, heb ik bewust gekozen voor KDE.

2. Nou aangezien KDE4 een versienummer hoger is dan KDE3 beschouw ik het als een doorontwikkeling op KDE3. Ik weet ook wel dat het geheel van scratch is gebouwd met QT4, maar dat doet niks af aan de functionaliteit. Zie het b.v. als de GUI van Vista, hoewel b.v. compleet anders dan Windows 95, is het nog steeds in staat is om de klassieke (Windows 95/NT4/2000) look weer te geven.

Wat was er mis geweest om eerst een klassieke desktop te maken in KDE4 op basis van QT4? Wanneer ze op deze manier te werk waren gegaan, hadden we waarschijnlijk nu een goede werkende KDE4 gehad. Maar neen, ze moeten eerst al dat nieuwe en innovatieve spul ontwikkelen. Ik snap dat ook wel, het is veel leuker voor vrijwillige programmeurs om wat nieuws te ontwikkelen, dan om bestaande bewezen concepten opnieuw te bouwen. Maar ik kijk niet door de bril van de ontwikkelaar maar door die van de eindgebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Er is vast wel een idioot die het Oxygen theme overboord gooit en een nieuw Qt4 Crystal theme maakt. Dan heb je de look al weer bijna helemaal terug. Bedenk goed dat de grootste veranderingen van KDE4 niet het uiterlijk is!
Ik noem het maar een belevingsprincipe, maar die is helemaal opnieuw gedefinieerd. Met solid, phonon, nepomuk en akonadi is vergaande integratie mogelijk waardoor je de desktop als een dynamisch geheel kan gaan beschouwen. Dat is nu de grootste kracht van KDE4. Het zal nog wel even duren voordat het helemaal klaar is, maar zo ging dat ook met KDE3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Noork schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 09:59:
[...]
Wat was er mis geweest om eerst een klassieke desktop te maken in KDE4 op basis van QT4? Wanneer ze op deze manier te werk waren gegaan, hadden we waarschijnlijk nu een goede werkende KDE4 gehad. Maar neen, ze moeten eerst al dat nieuwe en innovatieve spul ontwikkelen. Ik snap dat ook wel, het is veel leuker voor vrijwillige programmeurs om wat nieuws te ontwikkelen, dan om bestaande bewezen concepten opnieuw te bouwen. Maar ik kijk niet door de bril van de ontwikkelaar maar door die van de eindgebruiker.
Stilstand is achteruitgang ;)

En niets let je om KDE3.5 weer te gebruiken, doe ik namelijk ook. Ben teruggegaan na een tijdje KDE4.1 te gebruiken en ook ik was er nog niet tevreden over. Maar ik vind de ontwikkeling wel uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Goed zo'n oneliner. Kan ik ook: Never change a winning team.

Ik snap jouw punt op zich ook wel. KDE 3.5 was op integratie natuurlijk een ramp. GTK en QT GUI's door elkaar, Firefox die niet past bij de rest, verschillende stijlen van 'bestand opslaan' vensters etc etc. Daarnaast is het een goede manier om weer programmeurs aan je te binden. Ik kan me voorstellen dat de doorontwikkeling, en debuggen van KDE 3.5 niet meer zo spannend is. Zeker wanneer je dit op vrijwillige basis doet, zijn er extra stimulansen nodig.
En niets let je om KDE3.5 weer te gebruiken.
Ben ik niet helemaal met je eens. Wanneer je over stapt naar een nieuw OS, ik noem maar een Fedora 10 en Kubuntu 8.10, krijg je KDE 4 er gratis en voor niets bij. Je kan natuurlijk een oudere distro gebruiken, maar dan zit je ook vaak met oudere applicaties, waarvan nieuwe versies niet altijd beschikbaar zijn in de repos.

p.s. Ik gebruik trouwens helemaal niets van Linux, en werk op Windows XP. Had alleen weer eens met Linux in Vmware zitten knoeien, om te kijken of het nu wel de moeite waard is om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Noork schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 10:34:
Ben ik niet helemaal met je eens. Wanneer je over stapt naar een nieuw OS, ik noem maar een Fedora 10 en Kubuntu 8.10, krijg je KDE 4 er gratis en voor niets bij. Je kan natuurlijk een oudere distro gebruiken, maar dan zit je ook vaak met oudere applicaties, waarvan nieuwe versies niet altijd beschikbaar zijn in de repos.
Dit klopt niet. Op dit moment is bij de meeste grote distro's KDE4 nog beta, wat ze meestal aanbieden is KDE3.9 oid maar die heeft nog lang niet alle functies van KDE4.1. Verder blijft het een keuze van of je nieuwe, onstabiele software wil of oudere stabiele. Dat is altijd al zo geweest. En aangezien het gros van de mensen die KDE gebruiken nog bij 3.x zitten zou ik me er niet zo druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Noork schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 10:34:
[...]

p.s. Ik gebruik trouwens helemaal niets van Linux, en werk op Windows XP. Had alleen weer eens met Linux in Vmware zitten knoeien, om te kijken of het nu wel de moeite waard is om over te stappen.
Je weet hopenlijk ook dat je bij de gebruikelijke distro's zelfs nog keuze hebt of je KDE wilt gebruiken of Gnome wilt gebruiken, ik heb zelf Gnome en ik kan zeggen dat integratie van QT in Gnome ook nog absoluut niet aanwezig is, toch gebruik ik een aantal KDE aps. Maar heb ik er last van dat het niet zo is? Neen absoluut niet zelfs.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
LauPro schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 11:49:
[...]
Dit klopt niet. Op dit moment is bij de meeste grote distro's KDE4 nog beta, wat ze meestal aanbieden is KDE3.9 oid maar die heeft nog lang niet alle functies van KDE4.1.
Ik quote:
"Today sees the release of Kubuntu 8.10 featuring the KDE 4 desktop. "

Ik lees nergens dat dit een beta is. Zelfde geldt voor de laatste KDE versies van Mandriva en Fedora. Voor de oude KDE moet je ook echt een oude distro gebruiken. Bij b.v. Slackware wordt wel vermeld dat het een beta betreft.
Touchdomex schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 12:01:
Je weet hopenlijk ook dat je bij de gebruikelijke distro's zelfs nog keuze hebt of je KDE wilt gebruiken of Gnome wilt gebruiken.
Ja, en ik heb de keuze gemaakt voor KDE. Omdat de GUI meer overeen kwam met wat ik ben gewend van Windows. Verder ben ik erg tevreden met sommige Koffice software zoals b.v. Krita. Gnome vind ik 3x niks. Maar dat is ook niet het punt.

Punt is dat KDE4 (4.1) massaal wordt opgenomen in allerlei distro's, terwijl het nog niet goed werkt en basisfunctionaliteit mist. Hopen dat dit beter wordt in KDE 4.2. :)
The following issues are known and are scheduled to be resolved in KDE 4.2:
* Icons do not need to be in a grid: you can drag them to any point within the FolderView. However, the location you leave them in is not saved, so they will be in a grid again the next time you start the desktop.
* You can have a full screen "desktop with icons", but if you do, you can not have a desktop background.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Kgamma-kde4.
Pakket geinstalleerd onder Kubuntu Intrepid, maar waar is de executable, of: hoe krijg je Kgamma zichtbaar in de System Settings? Google levert alleen vragen, geen antwoorden :|

[ Voor 0% gewijzigd door AlterEgo op 08-12-2008 21:11 . Reden: typoh ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Alt+F3, kgamma intikken :? Geen idee hoor, maar ik ken het programma niet. Je verwacht dat hij in System Settings moet verschijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105463

Iemand een idee hoe ik permanent mijn resolutie instel bij KDE 4.1? Ik draai Gentoo ~amd64 en ik heb wat gespeeld met 2 monitoren (2x 1400x1050). Dit beviel niet helemaal omdat mijn Ati drivers af en toe bokte. In princiepe heb ik het ook niet nodig want je hebt meerdere dekstops, ik heb dus dualscreen weer uitgezet in de Ati drivers. Alleen nu is het zo dat elke keer als ik reboot hij mijn resolutie weer terug heeft gezet op 2080x1050 (ook in KDM). Zodra ik bij system settings op display klikt springt hij weer terug naar 1400x1050. Iemand enig idee hoe ik deze wijziging permanent maak? In mijn xorg.conf staat maar 1 display geconfigureerd op 1400x1050.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Anoniem: 105463 schreef op maandag 08 december 2008 @ 23:19:
Iemand een idee hoe ik permanent mijn resolutie instel bij KDE 4.1?
Goede vraag. Ik heb hetzelfde probleem met KDE 4.1 en Fedora 10.

Ik heb dit gevonden, maar werkt niet echt goed bij mij. Maar valt te proberen. Xorg.conf wordt volgens mij standaard niet meer gebruikt door de nieuwe KDE. Je moet de xorg.conf opnieuw configureren met:
Or you can "yum install system-config-display" then run
system-config-display

bron
Daarna kun je een custom resolutie toevoegen aan de display sectie. Ik moest m'n laptop resolutie toevoegen, 1280*800, maar helaas werkt het hier niet. Ik weet niet of dit veel anders gaat met KDE op Gentoo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-05 15:36

jelly

Arch Linux

Waarom stel je je resolutie niet in Xorg.conf in? Als ik het grafishe zou doen doe ik het met nvidia-utils die het weer naar Xorg.conf wegschrijft dat kan je vast ook wel voor Ati doen ;)

[ Voor 58% gewijzigd door jelly op 09-12-2008 09:00 ]

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105463

jelly schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 08:59:
Waarom stel je je resolutie niet in Xorg.conf in? Als ik het grafishe zou doen doe ik het met nvidia-utils die het weer naar Xorg.conf wegschrijft dat kan je vast ook wel voor Ati doen ;)
Ik doe vrijwel niks grafisch, werk het lieft via een terminal. Maar ik heb het gefixt door de ati drivers opnieuw te emergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
mithras schreef op maandag 08 december 2008 @ 22:52:
Alt+F3, kgamma intikken :? Geen idee hoor, maar ik ken het programma niet. Je verwacht dat hij in System Settings moet verschijnen?
[edit] DUH 8)7
kcmshell4 kgamma

8)

[ Voor 77% gewijzigd door AlterEgo op 09-12-2008 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Noork schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 13:06:
[...]
Ik lees nergens dat dit een beta is. Zelfde geldt voor de laatste KDE versies van Mandriva en Fedora. Voor de oude KDE moet je ook echt een oude distro gebruiken. Bij b.v. Slackware wordt wel vermeld dat het een beta betreft.
Het is aan jou de keus om software te gebruiken welke nog niet is geduurtest. Bij KDE 3.5.x weet je dat deze al meer dan een jaar uit is en dus redelijk stabiel. Dat de verschillende distributies tegen elkaar concurreren dus relatief onstabiele of nog niet uitontwikkelde software publiceren kan je niet op de ontwikkelaars afschuiven.

Ik denk dat je juist de ontwikkelaars van KDE 4.x dankbaar moet zijn dat de functionaliteit die aanwezig is wel gewoon werkt en dat er geen halve buggy software wordt afgeleverd.
Punt is dat KDE4 (4.1) massaal wordt opgenomen in allerlei distro's, terwijl het nog niet goed werkt en basisfunctionaliteit mist. Hopen dat dit beter wordt in KDE 4.2. :)
De verantwoordelijkheid ligt dan dus ook bij de distro's. Maar het blijft een kip-ei verhaal. Zonder fatsoenlijke userbase komen er (te) weinig bugs aan het licht. Verder denk ik persoonlijk dat het wel mee valt qua bugs in KDE 4.x, het zijn vooral nog een hoop functies die moeten worden uitontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Bij wijze van experiment hebben Chris Duckett en Alex Serpo van ZDNet Australia de nieuwe KDE aan het publiek voorgesteld als zijnde de nieuwe Windows, de video daarvan is wel grappig om te zien:
ZDNet Australia: Is it Windows 7 or KDE 4?

Is it Windows 7 or KDE 4? In this video, we take to Sydney's streets to find out what people think of what they think is a Windows 7 demonstration.
Het linkje heb ik opgediept uit de eindeloze flamewars op Webwereld, daar lees ik wel eens stukjes van als ik kiespijn heb :X :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

welk linkje? 00.htm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ah, er stonden komma's in de link. Met quootjes eromheen gaat ie beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Ik denk deze

[edit] +1 behulpzaam; -1 traag

[ Voor 6% gewijzigd door AlterEgo op 07-02-2009 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-05 16:23

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

hebben jullie ook dat als je bijvoorbeeld firefox start, of dat als je het van uit geminimaliseerde toestand om hoog brengt, dat je dan eerst een beetje een zwart scherm met rare vage distorted kleuren ziet? Verder ziet mijn firefox kwa tabs er ook heel basic uit, minder mooi als onder vista laat ik het zo zeggen..

Edit paar dagen later:

https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/7574

Die downloaden als je firefox er niet super uit ziet. Hierna zal het een stuk beter zijn, alleen de fonts vind ik nog wat crappy om eerlijk te zijn...

[ Voor 26% gewijzigd door DAMAGE op 08-02-2009 22:43 ]

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Even kleine update, 4.2 is inmiddels al een tijdje uit. Mijn advies is dat als je niet zo'n snelle videokaart hebt de effecten uit moet zetten (via System Settings > Desktop > Desktop effects). De trage soep wordt zo een supersnelle gui zoals we van QT inmiddels gewend zijn.

Mensen met meerdere X-displays die moeten eigenlijk nog even geduld hebben. Er is op dit moment geen native support in 4.2. De plasma desktop kijkt niet verder dan 1 X-display en het is onmogelijk om deze los te starten op andere displays. Als je nVidia TwinView hebt dan kan je wel gebruik maken van 2 displays (eigenlijk stiekum 1 over 2 outputs) maar dan werkt xinerama zoals vanouds brak.

De enige optie is dus om met DISPLAY handmatig apps naar de tweede (of derde...) display te forceren, de ellende is dat je dan geen goede taakbeheer meer hebt en bij minimaliseren je applicaties 'kwijt' bent. Het leuke is wel dat kwin/plasma werkt met DBus nu en dat je dus via DBus de applicaties wel weer kan maximaliseren. De qdbusviewer is echter niet supergebruiksvriendelijk hierin.

Ik ben eigenlijk dus op een zoek naar een simpele 'taskbar' die gewoon een list met X-windows maakt en dan die kan focussen, iemand tips? Liefst eentje die met DBus babbelt.

Mijn inschatting is dat het zeker tot 4.5 gaat duren voordat er enigzins een fatsoenlijke implementatie voor multi X-displays. Hopelijk gaan we ook werken aan on the fly uitbreidingen zodat je bijvoorbeeld tijdelijk met een laptop je workstation kan extenden (via DMX). Voorlopig nog toekomstmuziek.

• Zie: http://bugs.kde.org/show_bug.cgi?id=153581

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb nog met twinview gespeeld, maar dan werken de desktopeffects niet. Greyed-out in het configuratiescherm. (archlinux/kde/nvidia) Als het gewoon werkt in gnome/kde3 is het voor mij een no-go issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik heb wel TwinView draaiend gehad met desktopeffecten, de performance was alleen superbagger, dit is mijn setup:
02:01.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV44A [GeForce 6200] (rev a1)
02:02.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV44A [GeForce 6200] (rev a1)
03:03.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV34 [GeForce FX 5200] (rev a1)
Het zijn niet de nieuwste kaarten maar ik verwachtte toch wel dat het standaardwerk wel zou moeten gaan. Helaas is de FX5200 niet meer supported in de nieuwe driver overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Misschien dat ik eerdaags weer een keer met kde4.1 aan de slag ga. Ik had het op mijn desktop staan, maar werkte brak. Nu kan ik niet claimen dat het aan KDE4.1, want mijn systeem scheef bleek door aan het gaan te zijn, waardoor het hele systeem een io-load kreeg waar je U tegen zegt.

Het grootste min-punt van kde4 is zijn (logische) afhankelijkheid van de nieuwe xorg-server, die weer afhankelijk is van een bepaalde ATI driver die mijn videochip niet meer ondersteund (r350 chip), terwijl deze wel snel genoeg is voor de omgeving van kde4. Dit is het probleem met mijn laptop, waardoor ik nu met een half werkende video-chip zit (3d wordt gerenderd door MESA...) en het me niet lukt om te downgraden, wegen allerlei onoverkoombare afhankelijkheden :( (die speelt overigens onder Debian, Gentoo laat zich daarin een stuk makkelijker sturen en kan eigenlijk alleen glibc niet downgraden). Maar deze problemen zijn eigenlijk niet toe te schrijven aan kde4, maar aan een afhankelijkheid daarvan, die weer afhankelijk is van een bepaalde driver-versie die mijn video-chip niet meer ondersteund...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Mja ATi is gewoon heel kansloos onder GNU Linux, drivers zijn brak, rare eigen implementaties etc. Het is vervelend als je chipset in je laptop je zo afhankelijk maakt. Overigens ben ik niet overtuigd van de vereiste nieuwe X-server, dit heeft waarschijnlijk te maken met een aantal compositefuncties. Ik kan bijvoorbeeld KDE4-applicaties ook op een extern X-display draaien welke een oudere X-server heeft. Het gaat dus hooguit om de X client lib welke waarschijnlijk wel slotted te installeren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Hoe het precies zit, weet ik niet, maar ik weet wel dat Debian mij inmiddels hoofdpijn heeft veroorzaakt hierdoor...

Op mijn vaste pc draait inmiddels KDE4.1 (na een complete herinstallatie door een defecte schijf), en om eerlijk te zijn werkt het wel lekker. En xorg draait op zich ook direct lekker, er waren maar een paar kleine dingetjes in X11.conf nodig, specifiek voor de videokaart (zoals composite).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Al sinds de eerste versies KDE4 draaien op mijn laptop, werkt prima op wat vreeemde bugs na.
oa Taskbar die gewoon niet breed onderaan mijn desktop wil staan (1440x900 res) en geluid wat altijd! op 100% springt.
In het weekend zit ik de eerste twee uur standaard maar in Windows te klikken (komt met EVE ook wel redelijk uit) aangezien mijn vriendin nogal onvriendelijk begon te reageeren...

Op mijn desktop heb ik het maar even op de lange baan gezet ivm de dualscreen setup, alhoewel het wel begint te kriebelen.
KDE3 is wel leuk, maar zoooooo vorige eeuw....

En net als de Windows gebruikers moeten we toch iets te zeuren hebben _O-

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik zit nu een paar dagen met KDE4.1 te spelen, en opzich is de eye-candy wel erg mooi. Ik ben nog niet helemaal tevreden over de prestaties en ik mis bijvoorbeeld bepaalde systeem iconen (desktop, computer, etc), maar omdat ik ondertussen druk bezig was met data redden van een defecte schijf en een (stabiel) draaiend systeem hebben even belangrijker was, heb ik daar nog niet echt naar gekeken.

Mijn grootste probleem wat ik nu heb, is dat bepaalde apps nog crashen bij het opstarten (bijv. kopete), maar ook daarvoor geldt eigenlijk het bovenstaande. En ik mis een printerconfig applet. De enige manier die ik tot nu toe heb gevonden is via de webinterface van CUPS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:35
Heb het sinds een paar weken ook, werkt echt geweldig! :D

Sommige dingen zijn even wennen, zoals bestand openen met enkele klik (en ctrl inhouden wil je alleen selecteren) en zo nog wat dingen, maar daar ben je gelukkig zo aan gewend.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-03 21:55

it0

Mijn mening is een feit.

vandevorst schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 20:12:
Heb het sinds een paar weken ook, werkt echt geweldig! :D

Sommige dingen zijn even wennen, zoals bestand openen met enkele klik (en ctrl inhouden wil je alleen selecteren) en zo nog wat dingen, maar daar ben je gelukkig zo aan gewend.. ;)
Je kan dat gedrag gewoon veranderen, ik draai recent de neon kde nightlies voor ubuntu. En sinds enkele dagen is er een gefixte dolphin die eindelijk fatsoenlijk met cifs overweg kan.

Wat me met name opvalt is de snelheid van kde 4.2, bloed snel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

it0 schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 14:02:
Wat me met name opvalt is de snelheid van kde 4.2, bloed snel...
Bedenk goed dat de nieuwe QT4 tov QT3 een performancewinst van wel 400% heeft op sommige punten, dit komt voornamelijk door de OpenGL-optimalisaties. Zie http://zrusin.blogspot.com/2006/10/benchmarks.html

• Paul_K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-07-2021

Paul_K

su

Ik zit de laatste week ook af en toe naar KDE4.2 te kijken (letterlijk, onder Mandriva 2009.0). Ik draai al jaren IceWM, maar sinds ik een demo van KDE4.2 heb gezien begin ik toch voorzichtig om te buigen. Het rare wat ik meemaak echter is dat de achtergrond-afbeelding af en toe spontaan verdwijnt, dan na enkele tellen terugkomt, en vanaf dat moment enkel op de eerste virtual desktop te zien is. Beetje lullig, want ik gebruik er 6.
Mijn (oude) PC heeft een nvidia grafische kaart, dat zal het probleem niet zijn. Zal nog eens verder kijken als mijn nieuwe PC binnen is en opgetuigd. Die is ook wat rapper, dat zal best schelen.

Kent iemand hier het vage wallpaper-uitvalprobleem dat ik hier schets? Als niet, dan ligt het mogelijk aan de install die nu draait.

Anoniem: 289377

Ik draai nu 2 maanden 4.2 maar die bug ben ik bij mij nog niet tegengekomen. Ik draai zelf Gentoo en Arch.

• mithras
  • Niet online
Nee, die wallpaper verdwijning heb ik nog niet gehad. Wel crasht plasma bij nog wel eens. Maar dat is eerder aan mijzelf te wijten. Ik draai Kubuntu 8.10 (met KDE 4.1 dus), met de experimental repository en daarnaast nog zelf gecompileerde shit (kdegraphics, oa voor Digikam). Dus het is een zooitje van allerlei verschillende versies waardoor het imho niet zo netjes op elkaar aansluit :p

Maar goed, in april met Jaunty is wel een pareltje te verwachten denk ik (Ubuntu gericht op snelheid, met KDE4.2 en Digikam 0.10 :9

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
:) en :( tegelijk hier...
Heb ik net goed en wel 4.1 onder Gentoo draaien (vorige week nog hoogste unstable versie), is sinds een paar dagen 4.1 verdwenen uit portage en is 4.2 gepromoot tot unstable. Gevolg was helaas dat ik nu eerst 4.1 uit m' n Gentoo moest slopen, voor ik 4.2 kon installeren. Die installatie draait nu, dus ik hoop over een uurtje van 4.2 te kunnen geniet.

Wat is eigenlijk wijsheid wat betreft eyecandy? Ik heb nu Xcomposite onder KDE draaien, maar ik vind het nou niet echt snel (ondanks dat het over OpenGL zou gaan). Alle geavanceerde effecten van KDE-4.x kunnen ook met Compiz bereikt worden, en nog veel meer. En mijn ervaring met Compiz/XGL was dat het op mijn GeForce 6150 sneller draaide, maar niet helemaal stabiel...
Dus Compiz/XGL of de eyecandy van KDE gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Kleine kick

Ik ben aan het stoeien geweest met Compiz onder KDE4.2 en de desktop is daarmee wel een stuk sneller dan met Xcomposite, maar toch niet helemaal lekker stabiel. Ik start het nu via Compiz-Icon en soms gaat dat goed, maar het is me ook al gebeurd dat m'n taakbalk verdween...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
DAMAGE schreef op zondag 08 februari 2009 @ 01:18:
hebben jullie ook dat als je bijvoorbeeld firefox start, of dat als je het van uit geminimaliseerde toestand om hoog brengt, dat je dan eerst een beetje een zwart scherm met rare vage distorted kleuren ziet?
Nee. Wel heb ik dat enkel bij de eerste keer opstarten van het startmenu, linksonder. Daarna niet ook niet meer.
LauPro schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 05:50:
Als je nVidia TwinView hebt dan kan je wel gebruik maken van 2 displays (eigenlijk stiekum 1 over 2 outputs) maar dan werkt xinerama zoals vanouds brak.
Bij een tweede display overlay gebruiken is ook nog niet mogelijk? Als je de TV-uit wilt gebruiken met een CRT, is dat verreweg de beste manier om een film te bekijken, maar onder (K)ubuntu lijkt dat (welhaast?) onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Beuzelarij schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 19:48:
Bij een tweede display overlay gebruiken is ook nog niet mogelijk? Als je de TV-uit wilt gebruiken met een CRT, is dat verreweg de beste manier om een film te bekijken, maar onder (K)ubuntu lijkt dat (welhaast?) onmogelijk.
Binnen je TwinView desktop kan je wel overlay gebruiken, dat staat los van de KDE/Xorg-functionaliteit. Het punt is meer dat de nVidia-kaart bij meerdere kaarten de xinerama-informatie niet meer doorgeeft.

Mss dat (K)ubuntu met losse X-screen loopt te klooien waardoor de overlay niet verder dan het eerste display strekt? Probeer het expanden eens met de NVidia configuratietools?

Met losse X-screens werken is wel de way to go. Alleen vooralsnog zolang drivers dit niet snappen en hier heel onhandig mee omgaan nog geen optie qua performance.

[ Voor 10% gewijzigd door LauPro op 27-02-2009 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
Ik was altijd erg tevreden over kde4 op mijn laptop en vond dat ik op mijn computer ook maar eens over moest. Omdat daar nog opensuse 11.0 op draait itt 11.1, wat geklooid met de repositories en KDE4.1 stable geinstalleerd. Maar zo enthousiast als ik was over KDE4 op 11.1 op mijn laptop, zo medium enthousiast ben ik over hoe het draait op mijn pc: zo werkt bijvoorbeeld alt+tab niet,weigert kde4-pim/kontact samen te werken met kwallet. Ook maar eens met amarok2 aan de slag gegaan en ik ben daar ook niet echt wild van. Maar aangezien het allemaal wel net wat soepeler werkt dan kde3.5 toch maar over aan het stappen.
Dus nu draai ik wel kde4, maar daarbij wel uit kde3 amarok en kontact. Als opensuse 11.2 uitkomt ga ik wel weer upgraden en dan zorgen dat alles echt goed gaat werken. Ik kan nu ook geen extra plasmoids installeren, zonder eerst ~78(!) packets te downgraden, dus dat laat ik maar even. Mocht dat wel lukken, ga ik wat anders doen met mijn desktop: geen icoontjes meer, maar een soort startpagina maken. Dus wat rss-feeds, now-playing, een klok en wat notes/reminders uit kontact.

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Ik heb zojuist een update gedaan naar Kubuntu 9.04 met KDE 4.2.2. Eindelijk is er eens wat basisfunctionaliteit toegevoegd. De taskbar is nu naar hoogte instelbaar, en je kan echt icons op de desktop plaatsen. Gaat de goede kant op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
LauPro schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 22:07:
Met losse X-screens werken is wel de way to go. Alleen vooralsnog zolang drivers dit niet snappen en hier heel onhandig mee omgaan nog geen optie qua performance.
Voor enkel het kijken van video's kun je volstaan door een speler fullscreen op een tweede display te openen. Daarbij heb je dan geen overlay nodig.

Kent iemand toevallig een plasmoid om kalender-afspraken (uit een *.ics-bestand) op de desktop weer te geven? Er is een calendar-plasmoid, maar dat is enkel een "domme" kalender die de dagen aangeeft, en verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 12:04

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Als fanatieke Gnome-gebruiker en KDE-basher heb ik vandaag toch weer eens een poging gewaagd en ik moet zeggen dat ik zeer verrast ben - op een positieve manier :P
Het enige wat me nog steeds niet duidelijk is, is het hoe en wat van de themes. KDM en het splash screen aanpassen gaat vrij simpel, maar hoe importeer ik een gedownloade theme voor de vensters en de controls? Gnome heeft daar 'Appearance' voor, maar waar vind ik dat in KDE?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Je bedoelt dat het echt al gedownload is? Anders is het via systeeminstellingen → geavanceerd → details van het bureaubladthema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Beuzelarij schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 18:36:
Voor enkel het kijken van video's kun je volstaan door een speler fullscreen op een tweede display te openen. Daarbij heb je dan geen overlay nodig.
Sorry hor, dit is absoluut niet te vergelijken met het echte dual screen werken. Ik snap niet hoe nVidia het in hun hoofd heeft gehaald om deze functie erin te bouwen. Tja misschien voor als je TV-uit gebruikt, maar ook dan werkte deze functie kut. Ik kon mij nog wel herinneren dat eerst de resolutie werd gechanged voordat er video wordt afgespeeld :z .[/bash] Verder is dit ook niet compatible met de Youtube flashplayer bijvoorbeeld, iets waar het misschien nog handig voor had kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Ik snap niet wat je precies met bovenstaande post probeert te zeggen, ik gaf enkel aan dat het op deze manier betrekkelijk eenvoudig is om op een tweede CRT-scherm fullscreen een video te bekijken, zonder dat je de beschikking hebt over overlay. Er is nergens gemeld dat het een ideale oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Beuzelarij schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:18:
Ik snap niet wat je precies met bovenstaande post probeert te zeggen, ik gaf enkel aan dat het op deze manier betrekkelijk eenvoudig is om op een tweede CRT-scherm fullscreen een video te bekijken, zonder dat je de beschikking hebt over overlay. Er is nergens gemeld dat het een ideale oplossing is.
Ik ben nogal pietje precies als het op performance en gebruiksvriendelijkheid aan komt. En ik weet niet of je ooit die videofunctie hebt gebruikt maar je reactie blijkt dat van niet. En met gebruiken bedoel ik niet aanvinken en even 5 seconden film afspelen maar dag in dag uit gebruiken. En dan kan ik je vertellen dat je die functie als kiespijn gaat missen ;) .

Verder is een video-overlay eigenlijk alleen maar een work-a-round, denk dat we er met een jaar of 5-10 vanaf zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
LauPro schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:43:
Ik ben nogal pietje precies als het op performance en gebruiksvriendelijkheid aan komt. En ik weet niet of je ooit die videofunctie hebt gebruikt maar je reactie blijkt dat van niet. En met gebruiken bedoel ik niet aanvinken en even 5 seconden film afspelen maar dag in dag uit gebruiken. En dan kan ik je vertellen dat je die functie als kiespijn gaat missen ;) .
Hoezo blijkt dat uit mijn reactie? Ik snap werkelijk niet waar je dat op baseert, vrijwel dagelijks kijk ik op die manier. Heel simpel, een koppeling (onder de rechtermuisknop) gecreëerd die (S)MPlayer op het tweede display opent en fullscreen laat afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Beuzelarij schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:58:
Hoezo blijkt dat uit mijn reactie? Ik snap werkelijk niet waar je dat op baseert, vrijwel dagelijks kijk ik op die manier. Heel simpel, een koppeling (onder de rechtermuisknop) gecreëerd die (S)MPlayer op het tweede display opent en fullscreen laat afspelen.
Volgens mij bedoel je dan een andere functie, want bij wat jij nu noemt gebruik je ook een overlay alleen dan over de gehele schermgrootte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
LauPro schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 18:00:
Volgens mij bedoel je dan een andere functie, want bij wat jij nu noemt gebruik je ook een overlay alleen dan over de gehele schermgrootte...
Die fullscreen wordt nu echter door de player gedaan, onder Windows door de videokaart-driver. Onder Windows speelt een film op de PC-monitor klein af (niet fullscreen), en de overlay-functie van nVidia opent dezelfde film dan fullscreen via de tv-out op TV. Die functie is in de linux-variant van de nVidia-driver echter niet aanwezig. Daarom biedt het werken met de 2 screens zoals beschreven, een afdoende oplossing. Zonder ideaal te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 12:04

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Beuzelarij schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 16:57:
Je bedoelt dat het echt al gedownload is? Anders is het via systeeminstellingen → geavanceerd → details van het bureaubladthema
Dank voor de tip :) Handmatig importeren lukte niet helemaal, maar de integratie van KDE-Look in de theme-instellingen is wel enigszins geniaal :) Even de naam van die mooie Plasma-theme kopiëren, zoeken en klaar ben je :D
Ik ben er nog niet helemaal uit of ik KDE nou prettiger vind dan GNOME, maar ik kijk het zeker nog even aan.. Het voelt zeer zeker meer aan als een geïntegreerd geheel, waar GNOME toch een bijeen geraapt zooitje panels en tooltjes lijkt.. (qua GUI bedoel ik dan, over de backend doe ik (nog) geen uitspraken)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
KDE 4.3 beta 1 is uit, de snelheid zit er goed in :)

De treeview in System settings ziet er wel gelikt uit:
Afbeeldingslocatie: http://kde.org/announcements/announce_4.3-beta1/kcontrol4_thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
JanDM schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 14:46:
KDE 4.3 beta 1 is uit, de snelheid zit er goed in :)

De treeview in System settings ziet er wel gelikt uit:
[afbeelding]
Kan je nu in de System settings dan ook eindelijk administrator taken uitvoeren (taken waarvoor je root-rechten moet hebben)? Ik vind dat op dit moment nog wel één van de grootste minpunten, dat je als root moet inloggen (wat standaard in KDM natuurlijk uitstaat...) om bijvoorbeeld KDM aan te passen... Nu moet je eerst in een terminal su worden, om met een cli-editor vervolgens de KDM-config aan te passen en toe te staan dat de root-user in mag loggen... Niet echt gebruiksvriendelijk... Zeker omdat je voor bepaalde simpele taken die met de hardware te maken hebben, al root moet zijn...

Ik heb alleen nog steeds (ook met 4.2.1, 4.2.2 heb ik nog te weinig gebruikt) problemen met de rendering van de letters onder Compiz... Soms gaat dat ineens fout, en veranderd alles in onleesbare hoopjes pixels...

Pagina: 1 2 Laatste