Hallo,
Al een tijdje zit ik te kijken naar een veilige oplossing voor mijn grote hoeveelheid foto's. Op dit moment bewaar ik ze omslachtig en handmatig. Ik heb op mijn oude desktop die dienst doet als server een kopie van mijn foto's. De andere kopie staat nog op mijn laptop. Toch vind ik dit geen optie. Ik wil zekerheid. Daarom wil ik een raid controller kopen om mijn huidige schijven uit te breiden. Ik heb nog wel een sata poort over maar ik wil raid 1 voor dus heb ik er 2 nodig.
Ik moet dus een raid controller hebben die ik er bij prik om daar mijn raid op te bouwen.
Nou heb ik de volgende uitgekozen:
HighPoint RocketRAID 2300 (pci express 1x) ~120 euro
Adaptec AAR-1430SA (pci express 4x) ~80 euro
Voor de raid wil ik de volgende schijf 2x halen:
Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB ~97 euro
Nou vroeg ik me af:
-Welke controller is de betere keus?
De ene heeft snellere poorten maar de ander lijkt me toch niet voor niets 40 euro duurder?
- Is er een merkbaar verschil als ik de kaart op een pci express 1x poort zet of 16x poort.
- Is het merkbaar of praten we hier over kb sneller?
- Wat zal sneller zijn: De RAID kaart of mijn onboard controller?
- Wat zijn de effecten van grote bestanden op een raid 1 configuratie?
Ik heb al wat gezocht maar weet nauwelijks iets van raid controllers. Misschien dat iemand me meer kan vertellen.
Al een tijdje zit ik te kijken naar een veilige oplossing voor mijn grote hoeveelheid foto's. Op dit moment bewaar ik ze omslachtig en handmatig. Ik heb op mijn oude desktop die dienst doet als server een kopie van mijn foto's. De andere kopie staat nog op mijn laptop. Toch vind ik dit geen optie. Ik wil zekerheid. Daarom wil ik een raid controller kopen om mijn huidige schijven uit te breiden. Ik heb nog wel een sata poort over maar ik wil raid 1 voor dus heb ik er 2 nodig.
Ik moet dus een raid controller hebben die ik er bij prik om daar mijn raid op te bouwen.
Nou heb ik de volgende uitgekozen:
HighPoint RocketRAID 2300 (pci express 1x) ~120 euro
Adaptec AAR-1430SA (pci express 4x) ~80 euro
Voor de raid wil ik de volgende schijf 2x halen:
Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB ~97 euro
Nou vroeg ik me af:
-Welke controller is de betere keus?
De ene heeft snellere poorten maar de ander lijkt me toch niet voor niets 40 euro duurder?
- Is er een merkbaar verschil als ik de kaart op een pci express 1x poort zet of 16x poort.
- Is het merkbaar of praten we hier over kb sneller?
- Wat zal sneller zijn: De RAID kaart of mijn onboard controller?
- Wat zijn de effecten van grote bestanden op een raid 1 configuratie?
Ik heb al wat gezocht maar weet nauwelijks iets van raid controllers. Misschien dat iemand me meer kan vertellen.
AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl