[sata raid controller] welke goedkope kaart

Pagina: 1
Acties:

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 21:57

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
Hallo,

Al een tijdje zit ik te kijken naar een veilige oplossing voor mijn grote hoeveelheid foto's. Op dit moment bewaar ik ze omslachtig en handmatig. Ik heb op mijn oude desktop die dienst doet als server een kopie van mijn foto's. De andere kopie staat nog op mijn laptop. Toch vind ik dit geen optie. Ik wil zekerheid. Daarom wil ik een raid controller kopen om mijn huidige schijven uit te breiden. Ik heb nog wel een sata poort over maar ik wil raid 1 voor dus heb ik er 2 nodig.

Ik moet dus een raid controller hebben die ik er bij prik om daar mijn raid op te bouwen.

Nou heb ik de volgende uitgekozen:
HighPoint RocketRAID 2300 (pci express 1x) ~120 euro
Adaptec AAR-1430SA (pci express 4x) ~80 euro

Voor de raid wil ik de volgende schijf 2x halen:
Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB ~97 euro

Nou vroeg ik me af:
-Welke controller is de betere keus?
De ene heeft snellere poorten maar de ander lijkt me toch niet voor niets 40 euro duurder?
- Is er een merkbaar verschil als ik de kaart op een pci express 1x poort zet of 16x poort.
- Is het merkbaar of praten we hier over kb sneller?
- Wat zal sneller zijn: De RAID kaart of mijn onboard controller?
- Wat zijn de effecten van grote bestanden op een raid 1 configuratie?

Ik heb al wat gezocht maar weet nauwelijks iets van raid controllers. Misschien dat iemand me meer kan vertellen.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou als ik jou was sowieso eens kijken naar andere disks. Er zijn flink wat problemen met Samsungs in RAIDsetups. Ze willen nog wel eens uit array's vallen wat resulteert in dataloss.

Een dedicated RAIDcontroller is vrijwel altijd sneller als onboard, maar zonder te vermelden wat je precies voor bord hebt en welke RAIDcontroller je gebruikt is daar weinig zinnigs over te zeggen.

Een PCIe x1 slot levert je genoeg bandbreedte, zeker als je maar 2 schijfjes gebruikt. De bottleneck ligt eerder bij de disks in zo'n geval.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-02 10:30
1: Ik ben zelf meer fan van Adaptec. Maar beide kaarten presteren prima voor jou doeleinden.
2: De kaart bepaald de snelheid.
3: Ligt aan de kaart.
4: RAID1 is (theoretisch) even snel als 1 schijf, behalve bij lezen, dat is meestal 75-85% sneller.

PCIe x1 is 250MB/s
Een gemiddelde Seagate schijf is ongeveer 100MB/s lezen, dus met 2 schijven kan het nog, met 3 heb je een andere controller nodig.

Verder zou ik het niet te goedkoop willen maken, want zekerheid kost nou eenmaal geld.

Even niets...

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
OK dat wist ik niet. Ik zag wel dat ie erg populair was maar ik zit niet te wachten op een schijf die ook populair is bij RMA.
Dan ga ik wel weer voor mijn favoriete merk Maxtor ( Maxtor DiamondMax 22 STM31000340AS, 1TB)

Over mijn moederbord: http://global.msi.com.tw/...at3_no=&prod_no=1293#menu
Niet zo heel exotisch dus. Er zit een 16x en een 1x poort op vandaar. Ik wil er toch nog ooit 4x op zitten. Is het dan nog dat het niet zo veel uitmaakt of wordt het dan al anders?
BTW, hoe zit het nou met de controllers? Gewoon de goedkoopste pakken?
@ Thijs:
Ik ben het met je eens, zekerheid kost geld. Maar ik zit niet te wachten op een dure kaart als het verschil maar een paar mb is.

[ Voor 10% gewijzigd door wvdburgt op 18-09-2008 23:46 ]

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als dat bordje beschikt over de ICH7R chipset dan zou ik geen losse controller pakken. De MSI site is niet duidelijk welke southbridge er precies op zit (beide zijn mogelijk). Anders zou ik de kaart pakken met de beste performance.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:10

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het voordeel van een losse kaart is dat je de controller + schijven zo over kunt zetten naar een nieuwe configuratie. Dit heb ik zelf al zo'n drie keer gedaan zonder problemen.

In theorie zou het mogelijk moeten zijn om de RAID array van een ICH7R southbridge naar een ICH9R er te verhuizen, zonder de data te backuppen. Het nadeel is dat je bij Intel moet blijven en dus een Intel southbridge moet hebben met RAID functie.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
volgens http://www3.dealtime.com/...-2xPCI-2xDDR2-W-INTEGRATE
zou het gaan om: Intel ICH7

Hoe dan ook moet ik wel een raid controller. Ik heb 2 nieuwe schijven nodig en ik heb maar 1 poort over.
Kan iemand me uitleggen wat het verschil is tussen die 2 raid controllers behalve de prijs?

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-02 14:09
De kans is niet zo groot dat je iemand treft die beide in gebruik heeft of beide gebruikt heeft. Welke vragen blijven over nadat je de specificaties van beide hebt vergeleken?

Verwijderd

RAID is nooit bedoeld als backup, wat als een virus de foto's in gijzeling neemt? of dat blikseminslag je PC frituurt? koop dus ook een externe HDD die je loskoppelt wanneer je geen backup maakt.

Trouwens, als je 120 euro voor een RAID controller niet veel vind. leg er nog 2 tientjes bovenop en koop de Areca ARC-1200 pricewatch: Areca ARC-1200 (2x SATA300 RAID PCI-E x1)

http://www.areca.com.tw/products/2ports.htm

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

http://www.ciprico.com/Products/RaidCore.cfm

Ciprico Raidcore 5252-08 - 8 ports - pcie x4

Er staat er nog een op vraag en aanbod voor 125 :P

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
@ parkOverall: Ik vroeg me af waarom er een verschil van 40 euro is. Ik kan het niet verklaren uit e specificaties.
@Fridgeman. Tot nu toe gaat bij mij altijd de hd's kapot. Moederbord, cpu en zo nooit. Virussen krijg ik niet. Hoewel het windows draait heeft ie alleen maar als functie om data aan te bieden. Verder heb ik genoeg maatregelen om dat te voorkomen. Ik wil gewoon daar mijn foto bibliotheek op meer dan 1 hd staat. Dat is mijn backup.
Ik wil nog 2 poorten overhouden houden voor de toekomst. en tweede hands vind ik maar niks.

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:58

Marc H

- - Is wakker - -

ik heb de Highpoint 2300 raid controller in een van mijn computers zitten. Ik gebruik hem met 4 samsung 500 GB schijven in raid 5. Op deze manier verlies ik maar 25% van mijn schijfcapaciteit aan parity informatie.

Ik ben specifiek voor een PCI-e 1x aansluiting gegaan, omdat die altijd wel vrij is een computer. En 4x/8x/16x sloten zijn bij mij vaak een ander verhaal, dus even een kaart met schijven overzetten wordt dan een probleem. En snelheid was niet de eerste prioriteit, betrouwbaarheid van de data wel.

Ik gebruik de raid controller niet om van te booten, daarvoor gebruik ik de onboard Matrix raid, met raid 0.

Groot voordeel van een losse raid controller is dat je makkelijk en zonder problemen je data kan overzetten naar een andere computer.

Installatie stelt niets voor, Kaart erin prikken, harddisks aansluiten, eventueel tijdens de boot even de raid config instellen, en in windows even een driver installeren. Er zit een management tool bij om de kaart in windows te configureren. en die kan zelfs vanaf afstand zijn werk doen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
Maar niemand kan me uitleggen waarom die kaarten een 40 euro verschil in prijs hebben?

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-02 14:38
hier zijn ze fan van adaptec, (stage) kaartjes doen het volgens mij wel aardig. zelf thuis heb ik zo;n sweex ding dat werkt ook (maar daar is alles dan ook mee gezegd). vergeet niet dat RAID geen backup is eigenlijk maar zorgt voor redundantie!

Verwijderd

bulldoze schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 20:10:
http://www.ciprico.com/Products/RaidCore.cfm

Ciprico Raidcore 5252-08 - 8 ports - pcie x4

Er staat er nog een op vraag en aanbod voor 125 :P
offtopic:
Wat een waardeloze kaart is dat zeg, ding heeft nogeneens z'n eigen CPU, maar leunt op de CPU van de PC zelf, ook geen cache geheugen......

Ik zie niet echt in wat voor meerwaarde dit ding t.o.v. een Sweex kaartje heeft.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
wvdburgt schreef op maandag 22 september 2008 @ 13:38:
Maar niemand kan me uitleggen waarom die kaarten een 40 euro verschil in prijs hebben?
dat is heel makkelijk uit te leggen: de duurste kan raid5, de goedkope niet
maw, er zit een eenvoudigere chip op de kaart

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik zat vorig jaar met hetzelfde dilemma, alleen dan tussen Highpoint en Areca. Aangezien het bij mij puur om opslag ging en niet om snelheid ben ik voor de Highpoint gegaan (2310, 4xSATA). Zelfs dit kaartje haalt makkelijk >100MB/sec in raid-5. Voordeel is ook dat je meerdere raid sets kan maken. Zo heb ik bijv met 3 750GB schijven een raid-0 set van 50GB en een raid-5 set van 1450GB.
De Highpoint komt in alle testen altijd hoog in de score, dus als ik jouw wensen zo lees zou ik de Highpoint kiezen. Het voordeel van een aparte raid kaart is trouwens ook dat je de hele set van kaart en disks zo kan overzetten in een andere computer zonder de set te verliezen. Dat risico loop je wel als je de on-board raid controller van een mobo gebruikt.
Terw_Dan schreef op donderdag 18 september 2008 @ 23:17:
Ik zou als ik jou was sowieso eens kijken naar andere disks. Er zijn flink wat problemen met Samsungs in RAIDsetups. Ze willen nog wel eens uit array's vallen wat resulteert in dataloss.
Nogal kort door de bocht, dit speelt alleen bij bepaalde controllers. Mijn genoemde set van 3x Spinpoint F1 750GB draait al 9 maanden foutloos, 24x7.

[ Voor 42% gewijzigd door Microkid op 22-09-2008 21:09 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
@ microkid,

Dat maakt het duidelijk. Ik vond het al vreemd waarom er gewoon 40 euro verschil in prijs zit.

Nog een klein vraagje:

Ik kan niet eerst 2 schijven kopen --> raid 1 en na een jaar een 3e bij zetten en raid 5 van maken of wel?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

wvdburgt schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 08:57:
@ microkid,
Ik kan niet eerst 2 schijven kopen --> raid 1 en na een jaar een 3e bij zetten en raid 5 van maken of wel?
Dit ligt aan de controller die je gaat gebruiken. Er zijn controllers die RAID level migration ondersteunen, maar denk dan wel aan de duurdere controllers. Of de controller die jij in gedachten hebt het kan, kun je terug vinden in de specificaties.

Nog een kleine huishoudelijke mededeling, normaal gesproken wordt het niet op prijsgesteld topics te openen, met als inhoud "Wat moet ik kopen". Over de door jouw genoemde controllers is veel te vinden hier op GoT, kijk bijvoorbeeld eens in dit topic: [Benchmarks] Het grote: "Post hier je RAID scores topic" II hier worden de nodige RAID controllers genoemd met bijbehorende performance resultaten. Met name de Highpoint kun je er terug vinden. Daarnaast heeft tweakers.net ook een database met de nodige informatie: http://tweakers.net/benchdb/

[ Voor 37% gewijzigd door _Dune_ op 23-09-2008 09:51 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Microkid

Microkid

Smile

wvdburgt schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 08:57:
Met de Highpoint kan dat, de Highpoint kan zowel online migration als expansion aan. Van de andere kaarten weet ik dat niet, dat zou je zelf even moeten uitzoeken.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Microkid schreef op maandag 22 september 2008 @ 21:05:
Ik zat vorig jaar met hetzelfde dilemma, alleen dan tussen Highpoint en Areca. Aangezien het bij mij puur om opslag ging en niet om snelheid ben ik voor de Highpoint gegaan (2310, 4xSATA). Zelfs dit kaartje haalt makkelijk >100MB/sec in raid-5. Voordeel is ook dat je meerdere raid sets kan maken. Zo heb ik bijv met 3 750GB schijven een raid-0 set van 50GB en een raid-5 set van 1450GB.
Dat is geen voordeel van die Highpoint tov een Areca kaart, die kan namelijk precies hetzelfde :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
PD2JK schreef op donderdag 18 september 2008 @ 23:58:
Het voordeel van een losse kaart is dat je de controller + schijven zo over kunt zetten naar een nieuwe configuratie. Dit heb ik zelf al zo'n drie keer gedaan zonder problemen.

In theorie zou het mogelijk moeten zijn om de RAID array van een ICH7R southbridge naar een ICH9R er te verhuizen, zonder de data te backuppen. Het nadeel is dat je bij Intel moet blijven en dus een Intel southbridge moet hebben met RAID functie.
Het lijkt me toch ook wel een voordeel dat de een losse kaart de writeback cache beter kan benutten, bij een systeem crash hoeft de array dan niet gecontroleered te worden (iets dat bij mijn ich9r setup wel eens voor wil komen).
Of sla ik de plank nu compleet mis hier?

Mijn rig

• Microkid

Microkid

Smile

moto-moi schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 10:44:
[...]

Dat is geen voordeel van die Highpoint tov een Areca kaart, die kan namelijk precies hetzelfde :)
Krek. Wat ik duidelijk probeerde te maken is dat ik geen behoefte had aan een 350 euro kaart met dezelfde functionaliteiten als een 150 euro kaart ,behalve dan dat de 350 euro kaart een XOR processor aan boord heeft en een lading cache, iets wat ik niet nodig had.

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
Ik ga voor de duurdere. Ik wil nu in eerste instantie raid 1 en misschien dat ik over een half jaar nog 1 of 2 schijven bij koop. Dan laat ik heb gewoon wat groter worden in RAID 5. Het gaat me niet zo zeer om performance maar het moet wel de lading dekken kwa veiligheid. Ik weet dat topics die vragen of dit goed is niet toe gestaan zijn maar ik vroeg me niet af welke het snelste was. Het zat me meer in die 40 euro. IIg nogmaals bedankt. Het is me iig wel duidelijk.

Pagina: 1