• joepert
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Beste Tweakers,
Een probleem dat bij de Nikon D60 wel eens de kop opsteekt, is dat het LCD-scherm gaat knipperen bij fel (zon)licht. Dit is een probleem dat wordt veroorzaakt doordat de oog-sensor (die ervoor moet zorgen dat het scherm uitgaat als je je oog voor het oculair houdt) niet goed functioneert. Deze functie kun je uitzetten en dan werkt de camera verder perfect, maar de oog-sensor is één van de USP van de Nikon D60 dus het is wel suf dat het niet goed werkt.

In dit topic op het forum van de Nikon Club Nederland kun je er meer over lezen:
http://www.nikon-club-ned...rum/viewtopic.php?t=10832

Daarin is ook te zien dat Nikon Nederland, ondanks het feit dat van verschillende kanten deze klacht al is geuit, een zich een beetje van de domme houdt. Verschillende mensen hebben Nikon al benaderd met deze klacht. Bij sommige is de camera zelfs opgestuurd en zou er iets zijn gerepareerd (wat dan niet heilzaam blijkt te zijn. Maar Nikon zegt steeds als iemand zich met de klacht aandient dat ze er nog nooit van hebben gehoord. Toch typisch...

Hoedanook: een lid van het Nikon Club Nederland (NCN) forum gaat nu alle klachten inventariseren en deze via een connectie aan de Nikon-directie kenbaar maken. Zie zijn post, die verder voor zich spreekt:
http://www.nikon-club-ned...rum/viewtopic.php?t=12665

Om hem te kunnen PB-en moet je eerst registreren. Wil je dat echt niet, dan mag je mij ook PB-en dan stuur ik het wel door. Mocht er iets van komen, dan zal ik hier wel weer een bericht plaatsen, dat moet je dus zelf een beetje in de gaten houden. (NCN-forum is voor Nikon-fans overigens erg leuk, al ligt de leeftijd wel wat hoger dan hier, schat ik zo in:))

Let op: we hebben hier niet te maken met Breekijzer-praktijken, dus heb niet al te hooggespannen verwachtingen!

Groeten,
Joep

Verwijderd

Ik ga dit topic en die op NCN even in de gaten houden. Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn D60, en het is natuurlijk schandalig dat Nikon zich van de domme houdt en niet de ballen heeft om dit als structureel probleem te erkennen.

Het is in principe niet een grof probleem wat daadwerkelijk grote problemen oplevert tijdens het fotograferen, maar het feit dat juist een gerenommeerd merk als Nikon z'n klanten zo snoeihard voorliegt door vol te houden dat het een voor hen nog onbekend probleem is, is wat mij uitermate irriteert.

Ik heb met een vriend, die ook een D60 met dergelijke problemen heeft, even een test gedaan.
Hij heeft met Nikon Service Nederland gebeld en het probleem voorgelegd. Hij kreeg te horen dat het wel een heel raar en incidenteel probleem was, ze hadden er namelijk nooit eerder van gehoord. Het advies: opsturen, dan wordt het wel even gefixt.
40 minuten later heb ik ze opgebeld, en ook het probleem uitgelegd. Ook ik kreeg van de persoon in quasie-verbaasde toon te horen dat ik de eerste was met een dergelijk probleem. Ik had dezelfde gast aan de telefoon! Nadat ik hem hiermee confronteerde, ontkende hij glashard dat hij slechts 40 minuten daarvoor hetzelfde probleem te horen had gekregen...

Ik voel me flink beledigd, ik had van Nikon zeker wel meer klasse verwacht.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2008 01:39 ]

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:00
In de korte tijd dat ik mijn D60 behoorlijk intensief heb gebruikt is het me nog niet opgevallen. Op een draadje van nikonian forum heb ik begrepen dat het alleen met bepaalde instellingen voorkomt en dat Nikon USA schijnbaar al een oplossing heeft door het opnieuw calibreren van de oogsensor.

Wat mij echter wel zorgen baart is de mannier hoe Nikon Nederland met haar klanten omgaat. Het probleem wordt glashard ontkent ondanks meerdere supportaanvragen en dat is wel heel erg triest. Ik heb 2 weken terug niet gekozen voor een Pentax K200D mede omdat er "mindere" verhalen waren over de support, maar dit zet me toch wel aan het denken dat dit soort verhalen er niet meer toe doen.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:15
Verwijderd schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 01:32:
Ik voel me flink beledigd, ik had van Nikon zeker wel meer klasse verwacht.
Laat ik je uit de droom helpen, dit gebeurt bij alle (redelijk) grote fabrikanten. Zie onderstaande quote uit het Canon EOS 5D Mark II officieel aangekondigd topic.
JumpStart schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 08:18:En Canon, specifiek het top bestuur, is typisch Japans. Met bijbehorende mentaliteit.

IF (fuck-up) THEN (say nothing) AND (try to save face). Zie het 1D Mk III AF fiasco.
Nikon schijnt trouwens ook een probleem te hebben met de AF-S van de 18-135 dat al heel lang bekend is maar officieel niet bestaad.

Bij Konica Minolta was het zelfs nog erger. In een groot deel van de KM 7D's en een klein deel van de KM 5D's zat een probleem met de sluiter die de eerste foto na een tijdje inactiviteit bleef hangen. KM ontkent dat er een dergelijk probleem bestaat ondanks vele duizenden camera's die in de loop van ruim een jaar tijd terug komen (elke camera met het foute onderdeel ontwikeld(e) vroeg of laat het zelfde probleem). Ondertussen lekt de servicehandleiding uit en daar blijkt het hele probleem tot in details in beschreven te staan met als oorzaak een ontwerp fout in 1 onderdeel. KM erkent de problemen, reparatie is vanaf dat moment gratis maar alle fora en websites die de service andleiding of fragmenten er van hebben staan worden onderdreiging van rechtzaken gesommeerd deze te verwijderen.

[ Voor 8% gewijzigd door martijn_tje op 19-09-2008 09:01 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• joepert
  • Niet online
Miki schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 08:32:
In de korte tijd dat ik mijn D60 behoorlijk intensief heb gebruikt is het me nog niet opgevallen.
Hoi Miki,
Mag ik vragen of je in die periode ook buiten met fel licht hebt gewerkt?
Als iemand er pertinent geen last van hebt, is het misschien toch aardig dat je even je serienummer doorgeeft, dan kunnen we misschien kijken of we daarin dan nog iets van 'logica' ontdekken.
Verwijderd schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 01:32:
Ik heb met een vriend, die ook een D60 met dergelijke problemen heeft, even een test gedaan.
Hij heeft met Nikon Service Nederland gebeld en het probleem voorgelegd. Hij kreeg te horen dat het wel een heel raar en incidenteel probleem was, ze hadden er namelijk nooit eerder van gehoord. Het advies: opsturen, dan wordt het wel even gefixt.
40 minuten later heb ik ze opgebeld, en ook het probleem uitgelegd. Ook ik kreeg van de persoon in quasie-verbaasde toon te horen dat ik de eerste was met een dergelijk probleem. Ik had dezelfde gast aan de telefoon! Nadat ik hem hiermee confronteerde, ontkende hij glashard dat hij slechts 40 minuten daarvoor hetzelfde probleem te horen had gekregen
Dit is wel een heel schraal verhaal. Weet je echt 100% zeker dat het dezelfde vent was?

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 17:42
mensen, nikon service nederland is GEEN nikon nederland he! Het is gewoon een bedrijf wat word ingehuurd. Met nikon zelf is erg goed te praten is mijn ervaring. NSN daarintegen is kut.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

• Miki
joepert schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 11:24:
[...]

Hoi Miki,
Mag ik vragen of je in die periode ook buiten met fel licht hebt gewerkt?
Als iemand er pertinent geen last van hebt, is het misschien toch aardig dat je even je serienummer doorgeeft, dan kunnen we misschien kijken of we daarin dan nog iets van 'logica' ontdekken.
Ik ben zowel buiten als binnen geweest en behoorlijk wat foto's genomen. Ik zal morgen overdag kijken of ik deze bug kan reproduceren.

Ik zou het wel jammer vinden als het mij dit probleem ook treft. Ik vind de D60 helemaal te gek, zo eenvoudig en makkelijk bedienbaar. Maar als dit morgen mij overkomt breng ik de camera nog morgenmiddag terug.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Miki schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 08:32:
Wat mij echter wel zorgen baart is de mannier hoe Nikon Nederland met haar klanten omgaat. Het probleem wordt glashard ontkent ondanks meerdere supportaanvragen en dat is wel heel erg triest. Ik heb 2 weken terug niet gekozen voor een Pentax K200D mede omdat er "mindere" verhalen waren over de support, maar dit zet me toch wel aan het denken dat dit soort verhalen er niet meer toe doen.
Miki schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 13:06:
Ik zou het wel jammer vinden als het mij dit probleem ook treft. Ik vind de D60 helemaal te gek, zo eenvoudig en makkelijk bedienbaar. Maar als dit morgen mij overkomt breng ik de camera nog morgenmiddag terug.
Ergens heb je gelijk, aan de andere kant: dit gebeurt bij élk bedrijf. Zie ook bijvoorbeeld Canon met het 1D mark III AF-debacle. Inmiddels is dat opgelost enzo, maar zonder de inspanning van Rob Galbraith was het nooit echt opgepakt door Canon. Dit soort acties zijn dus zeker aan te moedigen...

Als de cam verder 100% naar je zin is, zou ik hem om een incidentieel flikkerend LCD niet zomaar terugbrengen, hoewel je je wel af kunt vragen of het niet een voorbode is van meer ellende... Dat is vaak de pest, het gaat niet zozeer om het euvel, maar meer om het gevoel dat er achter zit :P

Wel een mooi excuus voor een Nikonian om een D90 te halen :+

• Miki
Henk schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 13:30:
[...]

[...]

Ergens heb je gelijk, aan de andere kant: dit gebeurt bij élk bedrijf. Zie ook bijvoorbeeld Canon met het 1D mark III AF-debacle. Inmiddels is dat opgelost enzo, maar zonder de inspanning van Rob Galbraith was het nooit echt opgepakt door Canon. Dit soort acties zijn dus zeker aan te moedigen...

Als de cam verder 100% naar je zin is, zou ik hem om een incidentieel flikkerend LCD niet zomaar terugbrengen, hoewel je je wel af kunt vragen of het niet een voorbode is van meer ellende... Dat is vaak de pest, het gaat niet zozeer om het euvel, maar meer om het gevoel dat er achter zit :P

Wel een mooi excuus voor een Nikonian om een D90 te halen :+
Voor het eerst, maar wel dat ik gelijk toegeef...ik ben het geheel met je eens :P

Btw. heel erg merkentrouw ben ik niet. Komt me dit probleem vanavond/morgen voor dan ruil ik de camera zo om voor een Canon 400D of Pentax K200D. MM hanteert een 2 weken garantie dus het kan nog net.

[ Voor 11% gewijzigd door Miki op 19-09-2008 13:37 ]

Verwijderd

joepert schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 11:24:
[...]

Dit is wel een heel schraal verhaal. Weet je echt 100% zeker dat het dezelfde vent was?
Tja, voor zover je zeker kunt zijn over de telefoon natuurlijk. Hij had iig dezelfde voornaam, en zijn stem klonk hetzelfde. Blijft lastig over de telefoon, maar laten we zeggen dat we 95% zeker waren dat het diezelfde gast was.
Kwartjuh schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 11:33:
mensen, nikon service nederland is GEEN nikon nederland he! Het is gewoon een bedrijf wat word ingehuurd. Met nikon zelf is erg goed te praten is mijn ervaring. NSN daarintegen is kut.
Ok, dit wist ik niet, ik zal mn beeld van Nikon weer wat bij stellen ;).
Maar Nikon Nederland mag NSN dan wel eens flink op de vingers tikken (danwel een stoot op de bek geven..).
Miki schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 13:06:
[...]

Ik ben zowel buiten als binnen geweest en behoorlijk wat foto's genomen. Ik zal morgen overdag kijken of ik deze bug kan reproduceren.
Met dit weer zal je het waarschijnlijk niet kunnen reproduceren, het gaat echt om fel zonlicht zoals je dat midden in juli ziet. Een onbewolkte dag in september levert al veel minder daglicht, en zal niet zo snel voor problemen zorgen, alhoewel dit ook weer afhankelijk schijnt te zijn van de status van je accu. Hoe leger de accu, hoe eerder het schermpje begint te knipperen schijnbaar. Zelf was mij dit verband nog niet opgevallen.

Verder lijkt me dit niet een reden om je D60 om te ruilen voor een D80/D90/watdanook, of om zelfs geheel van Nikon af te stappen. In Nederland gebeurt het enkel in de zomer, en op die zeldzame zonnige dagen hier kan je ook gewoon even je eye sensor uit schakelen ;).

• Henk
Verwijderd schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 14:28:
Verder lijkt me dit niet een reden om je D60 om te ruilen voor een D80/D90/watdanook, of om zelfs geheel van Nikon af te stappen. In Nederland gebeurt het enkel in de zomer, en op die zeldzame zonnige dagen hier kan je ook gewoon even je eye sensor uit schakelen ;).
Nee, dat is geen oplossing. Je LCD scherm vertoont bij bepaalde omstandigheden kuren, en zoals ik al zei, hoe weinig hinderlijk de klacht nu lijkt te zijn, kan het wel een voorbode zijn van meer problemen omdat bijvoorbeeld een bepaald onderdeel dat je LCD aan moet sturen niet in orde is.

Net zoiets als mensen met hun 1DIII die niet met sport werken, en dus hun AF-issues niet laten fixen. Leuk als je het ding ooit wil verkopen.... Íets verder kijken dan je neus / camera-levensduur lang is ;)

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Henk schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 14:34:
[...]
Nee, dat is geen oplossing. Je LCD scherm vertoont bij bepaalde omstandigheden kuren, en zoals ik al zei, hoe weinig hinderlijk de klacht nu lijkt te zijn, kan het wel een voorbode zijn van meer problemen omdat bijvoorbeeld een bepaald onderdeel dat je LCD aan moet sturen niet in orde is.
De oogdetectiesensor reageert op het zonlicht als dat onder een bepaalde hoek naar binnen valt. Beetje raar om dan opeens te gaan roepen dat er wellicht een groter probleem op de achtergrond speelt.......

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Inderdaad, het heeft niets te maken met de wijze waarop het LCD scherm wordt aangestuurd. De eye-sensor meet de hoeveelheid licht, maar raakt bij een felle lichtbron simpelweg in de war en zal 'twijfelen' of je nou wel of niet met je snufferd tegen de camera zit om door de zoeker te kijken.
Dit schijnt ook voor te komen als je met een zaklamp op de sensor schijnt. Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd trouwens.

Overigens snap ik ook dat het uitschakelen van het LCD scherm geen echte oplossing is; ik bedoelde alleen maar dat een dergelijk kleine klacht nooit kan opwegen tegen de voordelen waarop je de keuze om het apparaat te kopen hebt gebaseerd, en al helemáál niet als je het probleem tot voorkort niet eens kende en waarvoor je nog moeite moet gaan doen om het te reproduceren.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2008 14:47 ]

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:33
Ik heb het ook nog nooit gemerkt, zal ook eens een test sessie in het weekend plannen. Wie zorgt er voor de zon :P

Hello fellow humans

• joepert
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 14:42:
Inderdaad, het heeft niets te maken met de wijze waarop het LCD scherm wordt aangestuurd. De eye-sensor meet de hoeveelheid licht, maar raakt bij een felle lichtbron simpelweg in de war en zal 'twijfelen' of je nou wel of niet met je snufferd tegen de camera zit om door de zoeker te kijken.
Dit schijnt ook voor te komen als je met een zaklamp op de sensor schijnt. Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd trouwens.

Overigens snap ik ook dat het uitschakelen van het LCD scherm geen echte oplossing is; ik bedoelde alleen maar dat een dergelijk kleine klacht nooit kan opwegen tegen de voordelen waarop je de keuze om het apparaat te kopen hebt gebaseerd, en al helemáál niet als je het probleem tot voorkort niet eens kende en waarvoor je nog moeite moet gaan doen om het te reproduceren.
Het lijkt mij ook stug dat het een groter probleem zou zijn. Heb een paar weken geleden in de bergen in de brullende zon gestaan. Was dus een groot drama, totdat ik de sensor uitzette. Daarna werkte het gewoon prima.
Ik ga zelf pas mijn camera ter reparatie aanbieden als ik zeker weet dat er een werkende oplossing is. Die is hopelijk nu in de maak!

• Henk
ajhaverkamp schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 14:38:
[...]

De oogdetectiesensor reageert op het zonlicht als dat onder een bepaalde hoek naar binnen valt. Beetje raar om dan opeens te gaan roepen dat er wellicht een groter probleem op de achtergrond speelt.......
Roepen is het enige dat echt werkt... Zie rob gailbraith en het 1DIII verhaal. Dat verhaal heeft er helaas uiteindelijk ook toe geleid dat veel mensen het idee hadden dat een willekeurige 40D, 450D etc beter focusde, en dat is natuurlijk kolder, maar het was wel de enige manier om canon uit zijn grot te trekken en er daadwerkelijk wat aan te laten doen.

Defect LCD of een niet-lekker-functionerende eye-sensor is wat mij betreft dan om het even. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik de startpost niet helemaal lekker gelezen heb vannacht :+

• Miki
Verwijderd schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 14:42:

Nogmaals ik weet niet hoe "éénvoudig" deze fout te reproduceren valt. Wat ik alleen zorgelijk vindt is dat dit soort "probleempjes" vaak een voorbode zijn voor meer problemen en zodoende geef ik hier Henk volledig gelijk. Een beeldscherm wat continu aan en uit flikkert doet de levensduur van zo'n monitor niet veels goeds. Ook de levensduur van de batterij kan wel eens nadelig worden beinvloed door korte piekspanningen doordat de monitor continu aan/uit gaat.

• Miki
Het zonnetje schijnt heerlijk buiten dus het was een mooie kans om de bug te reproduceren maar helaas het ik krijg het niet voor elkaar. Misschien is er een verkeerde batch in omloop :?

Voor de zekerheid ook nog even gekeken hoe het moest :P

Mijn serienummer: 6139288 gekocht 30 Augustus bij MM Almere

[ Voor 16% gewijzigd door Miki op 20-09-2008 11:28 ]

Verwijderd

Henk schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 14:34:

Net zoiets als mensen met hun 1DIII die niet met sport werken, en dus hun AF-issues niet laten fixen. Leuk als je het ding ooit wil verkopen.... Íets verder kijken dan je neus / camera-levensduur lang is ;)
Ik kan me niet helemaal vinden in je vergelijking daar ik van mening ben dat de meeste mensen die een dergelijke camera kopen weinig rekening houden met 2e hands restwaarde. Die club die loopt waarschijnlijk alleen rond op fora zoals deze :P

• Wijnands
  • Laatst online: 28-01 12:12
Grote bedrijven zijn altijd al slecht in het toegeven van fouten maar japanse bedrijven zijn daar wel heel slecht in.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Heb mijn D60 een paar maanden geleden zeer intensief gebruikt, maar heb er nog nooit last van gehad. Zal dit topic in de gaten houden en proberen het probleem te reproduceren.

• Henk
Verwijderd schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 11:49:
[...]

Ik kan me niet helemaal vinden in je vergelijking daar ik van mening ben dat de meeste mensen die een dergelijke camera kopen weinig rekening houden met 2e hands restwaarde. Die club die loopt waarschijnlijk alleen rond op fora zoals deze :P
Leuke rant, maar nee, je weet nooit waarom je een cam verkopen wilt :) Of wat je nog met je cam wilt gaan doen. Ik snap mensen die een mogelijk issue met hun cam hebben, maar er geen duvel mee doen omdat het hun vakgebied niet is, gewoon niet :)

Verwijderd

Waarschijnlijk omdat je van een andere generatie bent.... Een heleboel fotografen zijn een paar jaartjes ouder dan de gemiddelde tweaker en zien hun gear alleen als een werkpaard. Als ie doet wat ie moet doen dan ga je hem niet wegbrengen. Al is het maar omdat je je werkpaard moeilijk een tijdje kwijt kunt.

Daarnaast denk ik dat de generatie fotografen waarover ik het heb, hun vorige camera gewoon inruilen bij de winkel waar ze de nieuwe kopen. Geen gedoe met zelf verkopen, tijd investeren enzovoorts. Gewoon lekker makkelijk. Voor een winkel zal het weinig uitmaken of een camera een update heeft gehad of niet. Je inruilprijs zuigt toch al behoorlijk!

• Miki
Ik denk niet zo zeer dat het met de generatie te maken heeft maar meer met het prijskaartje van de body en daarmee ook direct verbonden aan de categorie kopers: koopvee <> hobbyist/prof.

Voor €366 die me de D60 VR kit heeft gekost incl. een goed werkende oogsensor heb ik geen reden tot klagen. En als ik zo af en toe het Nikon forum volg valt het allemaal reuze mee met de problemen.

[ Voor 39% gewijzigd door Miki op 20-09-2008 15:44 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:15
Al is het als vrijwilliger maar zodra mensen van je verwachten dat je voor foto materiaal zorgt dan kan je ineens een stuk moeilijker je camera missen. Sterker nog al verwacht je van je zelf dat je regelmatig mooi materiaal produceerd dan kan je al moeilijk je camera missen.

Voor een issue waarvan ik weet dat het er is maar waar ik in de practijk weinig/geen last van heb zou ik m'n camera ook niet weg brengen. Ik heb bij de voroge en tevens enige noodzakelijke reparatie die ik tot nu toe heb gehad gemerkt hoe vreselijk irritant het is om cameraloos te zijn.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Pagina: 1