Toon posts:

Tweedehands iMac, doen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben helemaal nieuw wat Apple betreft (op de ipod na). Maar ik heb toch al een tijdje de wens om een Mac te kopen. Nu kan ik een tweedehands iMac kopen voor een schappelijk bedrag. Het gaat om een iMac 17" Intel Duo Core uit eind 2006. Maar ik weet niet of ik het moet doen. Wat mij namelijk tegen staat is dat het beeldscherm is ingebouwd. Het is natuurlijk een prachtig ontwerp, maar een beeldscherm is natuurlijk best een kwetsbaar onderdeel. Dus ik ben een beetje bang dat dat beeldscherm naar de haaien gaat en dat ik dan niks meer aan die iMac heb.

Dus ik heb mezelf voor de volgende keuze gesteld: Of het er op wagen en die iMac kopen, of een nieuwe Mac Mini kopen. Het zwaarste wat ik zo kan bedenken dat ik ermee wil doen is Photoshoppen. Dus dan is qua specs de iMac wel prettiger, maar wat denken jullie dat de beste keuze is? Een Mini of toch die iMac?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groet,
Reinder.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Eigenlijk kunnen wij daar denk ik alleen antwoord opgeven als je ons verteld wat je van plan bent om te gaan doen?

In de iMac zit een betere videokaart. Hierdoor kun je (oudere) spellen doen via MacOSX (bijv. Urban Terror) en eventueel een 3d pakket.

Mocht je het alleen gaan om tekstverwerking, surfen, mailen en misschien iets met muziek dan zal ik je aanraden om een nieuwe Mac Mini aan te schaffen met wel minimaal 2 tot 4 gig aan geheugen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik in mijn post al zei, het zwaarste wat ik wil doen is photoshop. Dus naast het simpele internetten, tekstverwerken e.d. wil ik er ook mee photoshoppen. Maar gamen doe ik niet.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:11

Bob Popcorn

Plop!

Dan zou ik zeker voor een mini gaan, krijg je een hoop extra snelheid voor terug :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

• gulie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-12-2024
zou zelf ook voor de mini kiezen met wat extra geheugen, zou dan wel voor de
2-GHz : SuperDrive met 2 GB geheugen gaan harde schijf kan je upgraden, ik weet niet waar je hem haalt, maar je kan altijd zeer maklijk een lose HD hallen en die er bij plaatsen

Ben Dis... dyc... dic... Dyslexie

Verwijderd

Qua specs zal ik voor de mini kiezen, maar ligt er ook aan met wat voor scherm je die gebruikt en of er in de toekomst een eventueel ander scherm komt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties. Toch nog een vraagje... Als ik een Mac Mini 2 ghz Duo Core met 2gb ramgeheugen neem draait 'ie dan Photoshop wel goed? Want de videokaart van de Mac Mini is natuurlijk wel wat minder.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-02 15:32
Photoshop gebruikt je videokaart niet echt.

|>

Verwijderd

simon schreef op donderdag 18 september 2008 @ 10:51:
Photoshop gebruikt je videokaart niet echt.
Volgens mij 'echt niet' ipv 'niet echt'.

Een C2D met 2 gig aan geheugen is prima voor photoshop.

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-02 15:02

Fjeze

AllesPerfect!

Heb je zelf al een goed scherm?
anders zou ik toch eens kijken naar een nieuwe iMac 20".
deze is 999,- t.o.v. de 699,- voor de Mac Mini 2.0 Ghz.
voor deze € 300,- krijg je dan een scherm, grotere HD, 2,4 Ghz processor, Toetsenbord en Muis (wat niet bij de mini zit) en je kan hem veel makkelijker zelf upgrade naar 4GB (wat slechts € 70,- kost volgens de pricewatch) t.o.v. iets van € 160,- bij Apple zelf.
dus dan heb je naar mijn mening een stuk meer Mac voor een kleine meerprijs.

Ik weet niet of je student bent, anders kan je nog voor € 14,- een iPod Nano erbij kopen.
Deze kan je dan voor +/- € 100,- verkopen als je hem zelf niet wilt dat scheelt ook weer.

Fly or Die

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
N-E-R-D schreef op donderdag 18 september 2008 @ 11:07:
Heb je zelf al een goed scherm?
anders zou ik toch eens kijken naar een nieuwe iMac 20".
deze is 999,- t.o.v. de 699,- voor de Mac Mini 2.0 Ghz.
voor deze € 300,- krijg je dan een scherm, grotere HD, 2,4 Ghz processor, Toetsenbord en Muis (wat niet bij de mini zit) en je kan hem veel makkelijker zelf upgrade naar 4GB (wat slechts € 70,- kost volgens de pricewatch) t.o.v. iets van € 160,- bij Apple zelf.
dus dan heb je naar mijn mening een stuk meer Mac voor een kleine meerprijs.

Ik weet niet of je student bent, anders kan je nog voor € 14,- een iPod Nano erbij kopen.
Deze kan je dan voor +/- € 100,- verkopen als je hem zelf niet wilt dat scheelt ook weer.
Je gooit wel lekker met prijzen en zegt dat het slechts een kleine meerprijs is. Maar als hij het op jou manier doet is het vrijwel 50% duurder hoor :o
700 naar 1070 ;)

• ThePupD
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-12-2020

ThePupD

Standing Tall And Talented

Verwijderd schreef op donderdag 18 september 2008 @ 11:04:
[...]

Volgens mij 'echt niet' ipv 'niet echt'.

Een C2D met 2 gig aan geheugen is prima voor photoshop.
Dit klopt dus niet... Een programma als Photoshop kan zeker wel gebruik maken van je videokaart hoor... dat is 100% zeker zo

Verwijderd

ThePupD schreef op donderdag 18 september 2008 @ 11:16:
[...]

Dit klopt dus niet... Een programma als Photoshop kan zeker wel gebruik maken van je videokaart hoor... dat is 100% zeker zo
Nee hoor... Het enige wat photoshop doet is wat 2d afbeeldingen weergeven. Daarvoor heeft 'ie geen fancy videokaart nodig.

• simon
Maar zonder videokaart wordt 't ook niet veel.

|>

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:22

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Nee, want een Mini heeft natuurlijk geen videokaart 8)7
Ok, tis natuurlijk letterlijk geen losse kaart, maar er zit wel een chip op voor de beeldverwerking...

Een GMA950 of Geforce 8800GS gaat weinig verschil maken in Photoshop, beiden zijn ze snel genoeg om 2D zaken te tekenen.

Ik weet niet wat je voor de iMac zou moeten betalen, maar als het niets scheelt met een nieuwe Mini, en als je al een scherm hebt, zou ik dus gewoon een nieuwe Mini halen. :)

[ Voor 23% gewijzigd door --MeAngry-- op 18-09-2008 12:16 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-02 15:23
ThePupD schreef op donderdag 18 september 2008 @ 11:16:
[...]

Klopt, Een goede video kaart is een must met PS.
Beeld opbouw van grote plaatjes wordt hiermee bevorderd.

Maar indien je alleen gebruik maakt van foto's en beetje fun projectjes WEB desing enz dan kan dat best makelijk op een mini....

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-02 15:02

Fjeze

AllesPerfect!

FiXeR.nl schreef op donderdag 18 september 2008 @ 11:12:
[...]
Je gooit wel lekker met prijzen en zegt dat het slechts een kleine meerprijs is. Maar als hij het op jou manier doet is het vrijwel 50% duurder hoor :o
700 naar 1070 ;)
Ja ok maar dan ga je uit van een Mac mini met 1 GB geheugen, zoals hij/zij al aangeeft wil hij/zij ook gaan photoshoppen, dan is 4 GB echt geen slecht idee.
de Mac mini kan door apple zelf maximaal geupdate worden tot 2GB geheugen wat € 80,- kost.
dus dan zit je op € 780,-
Toetsenbord en muis (van apple) € 98,-
dus dan zit je al op € 880,-

Dan vind ik die € 200,- meer voor 4Gb i.pv. 2 GB geheugen (flinke meerwaarde met Photoshop), een 250 GB hardeschijf t.o.v. een 120 GB Hardeschijf, 2,4 Ghz t.o.v. 2.0 Ghz (Geen wereld van verschil maar toch wel wat sneller) en een mooi 20" Scherm echt zonde om niet te doen.
Maar dat is natuurlijk slechts mijn mening.

Wat vind de Topic Starter hier echter van?

Fly or Die

Verwijderd

Topicstarter
Sterker nog, ik wil redelijk geavanceerd photoshoppen en ook illustratoren. Ik ben freelance grafisch ontwerper en heb tot nu toe nooit de overstap naar Mac durven maken omdat ik gewend ben aan Windows. Maar ik merk aan anderen dat een Mac toch wel erg fijn is. Ik kan bij een bedrijf hier in de buurt nu een iMac 20 inch kopen van ongeveer een jaar oud. Het is het nieuwe type (met aluminium behuizing, leopard, etc) al met al komt dat qua prijs nagenoeg overeen met wat de variant Mac Mini die ik dan zou willen nieuw kost. Dus ik ga vanavond maar eens naar die iMac kijken en als ie me goed lijkt denk ik dat dat 'm maar moet worden. Heel erg bedankt voor jullie hulp.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-02 21:14

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Als je geavanceerd wil shoppen en illustratoren dan moet je niet de 20" imac nemen, daar zit namelijk een tn scherm in. (in de huidige modellen in ieder geval). Wil je een fatsoenlijk scherm dan zit je automatisch aan de 24" imac vast (of een extern non tn-scherm).

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Platypussy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-02 11:30
Ik heb zelf een 17" iMac uit januari 2006, de eerste intel Mac, met een 1.86 GHz Core Duo en 2GB RAM. Photoshop CS3 draait naar mijn beleving best goed, hetzelfde geldt voor Lightroom dat ik zelf vaker gebruik. Ik weet echter niet zeker of deze machine ook geschikt is voor gevorderd/zwaar Photoshop gebruik, dit kan misschien een teleurstelling worden.
Qua degelijkheid van het scherm ben ik zeer tevreden; 2 en half jaar later is het scherm nog zo goed als nieuw bij dagelijks gebruik. Ben je echter zeer kritisch met monitoren dan ben je zoals hierboven al gezegd wordt beter af met een niet-TN monitor. Sowieso is een 17" monitor wat krap aan voor fotobewerking, maar wel werkbaar.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:51

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Chiron schreef op donderdag 18 september 2008 @ 13:56:
Als je geavanceerd wil shoppen en illustratoren dan moet je niet de 20" imac nemen, daar zit namelijk een tn scherm in. (in de huidige modellen in ieder geval). Wil je een fatsoenlijk scherm dan zit je automatisch aan de 24" imac vast (of een extern non tn-scherm).
24" Is meteen weer 1600 euro of je moet 'm ergens 2e hands tegenkomen.

@TS: ik zou toch even goed naar het scherm kijken of dat voor jou goed genoeg is. Een mini met een knap scherm kan ook nog het overwegen waard zijn.

Mini heeft alleen weer laptop HD dus is op dat vlak wat trager. En zo blijft er altijd wat met die macs.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
ik ben zelf ook niet echt happig op TN schermen. Daarom heb ik ook een tijdje al een Dell 20,1inch S-IPS breedbeeldscherm. Maar ik moet zeggen dat het scherm van de 20" Imac niet bepaald slecht is ofzo. Kleuren zijn tegenwoordig goed te noemen, de inkijkhoek is wel altijd nog iets meer positieafhankelijk bij een TN paneel. Alleen een stuk minder als vroeger. Als iemand met een macbook pro kan photoshoppen is het al helemaal geen straf om met een imac te fotoshoppen.
Persoonlijk vind ik het wel het geld waard zo'n imac tov. de mac mini. De imac is gewoon wat sneller, en de videokaart is toch wel lekker. Beeld loopt soepeler in OS X, je kan 3d acceleratie gebruiken in VMware Fusion (windows virtueel in OS X). Photoshop zal minder moeite hebben met grote plaatjes. En vergeet ook de snellere 7200rpm schijf niet. En de Imac heeft een Firewire800 poort, USB en Firewire400 op de MacMini vormt een bottleneck voor externe storage.

[ Voor 6% gewijzigd door Dnc1n op 18-09-2008 21:13 ]

• simon
Chiron schreef op donderdag 18 september 2008 @ 13:56:
nee, dat geld alleen voor de aluminium versie.

|>

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
simon schreef op donderdag 18 september 2008 @ 21:33:
[...]

nee, dat geld alleen voor de aluminium versie.
Het ging in het laatste bericht van de TS'er ook over een andere alu iMac. ;)

• simon
oh mijn excuses, niet wakker meer, lange dag gehad :p die is idd TN, en niet aan te raden.

|>

• Q

Q

Dnc1n schreef op donderdag 18 september 2008 @ 21:00:
ik ben zelf ook niet echt happig op TN schermen. Daarom heb ik ook een tijdje al een Dell 20,1inch S-IPS breedbeeldscherm. Maar ik moet zeggen dat het scherm van de 20" Imac niet bepaald slecht is ofzo. Kleuren zijn tegenwoordig goed te noemen, de inkijkhoek is wel altijd nog iets meer positieafhankelijk bij een TN paneel. Alleen een stuk minder als vroeger. Als iemand met een macbook pro kan photoshoppen is het al helemaal geen straf om met een imac te fotoshoppen.
Persoonlijk vind ik het wel het geld waard zo'n imac tov. de mac mini. De imac is gewoon wat sneller, en de videokaart is toch wel lekker. Beeld loopt soepeler in OS X, je kan 3d acceleratie gebruiken in VMware Fusion (windows virtueel in OS X). Photoshop zal minder moeite hebben met grote plaatjes. En vergeet ook de snellere 7200rpm schijf niet. En de Imac heeft een Firewire800 poort, USB en Firewire400 op de MacMini vormt een bottleneck voor externe storage.
Mee eens, dus als het scherm acceptabel is voor de TS is de iMac eigenlijk wel de beste keuze denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Pfoe, ik weet het even niet meer. Het scherm valt me inderdaad wat tegen. Opzich is het scherm niet heel slecht, maar er lijkt haast een soort gradient in te zitten. Als je een window naar de bovenkant van het scherm sleept is ie mooi grijs zoals het hoort. Als je datzelfde schermpje vervolgens naar de onderkant van het scherm sleept neigt het eerder naar wit :/

En ik heb van iemand anders gehoord dat het type scherm dat in die 20" iMac zit ook nog wel eens kuren heeft. Bijvoorbeeld dat ineens het hele beeld gaat trillen. Dus ik twijfel of ik misschien toch voor de mac mini moet kiezen en die met een kvm switch aan mijn scherm hang waar mijn windows pc nu aan hangt. Dan weet ik zeker dat ik een goed scherm heb.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou persoonlijk het laatste doen. Maar wel met zat geheugen erin.

Verwijderd

Topicstarter
De max van een mac mini is 2 gig ram, toch?

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10-2025
van de oude imac's heeft alleen de 24 inch een FW800 poort hoor

Interpolis, glashelder!

Verwijderd

Topicstarter
En zo langzaam is firewire 400 ook niet...

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 september 2008 @ 09:24:
Hallo,

...

Dus ik heb mezelf voor de volgende keuze gesteld: Of het er op wagen en die iMac kopen, of een nieuwe Mac Mini kopen. Het zwaarste wat ik zo kan bedenken dat ik ermee wil doen is Photoshoppen. Dus dan is qua specs de iMac wel prettiger, maar wat denken jullie dat de beste keuze is? Een Mini of toch die iMac?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groet,
Reinder.
wat is de vraagprijs voor die 2006 iMac? En wat voor scherm wil je? Als je een 24" of een niet-TN paneel scherm wil is de mini misschien een goede keus.
Als ik het zo lees, gaat het je er ook om niet teveel geld uit te geven. Het is hier al aangegeven, maar een mac mini kopen, upgraden en een scherm kopen is ook een hoop geld bij elkaar. Ik heb 11/07 dezelfde afweging gemaakt: of een mac mini, upgraden en los scherm, toetsenbord en muis of de iMac 20".
Ik koos voor de mac mini en kosten waren 550(1,83C2D mac mini vóór de pricedrop) + 100(320GB hd) + 200(20"Dell) + 100(tobo+ bt muis) + 40(2GB mem) + 50(DVD brander) Zat ik met ruim 1000,- over de instapprijs van de iMac. Nu hoef jij je mac mini misschien niet te upgraden, maar ik betwijfel het... 8) Dus qua budget zou ik voor de nieuwe iMac gaan, of voor de 2ehands als die niet te duur is. Overigens is de instap iMac via Surfspot (student?) 918,- waarbij het enige nadeel de 1GB mem is, die je voor enkele paar tientjes zelf kunt upgraden naar 4GB. Pro's: betere videokaart, snellere hd (voor photoshop swapfile wel zo handig?)
Verwijderd schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 08:57:
De max van een mac mini is 2 gig ram, toch?
Kijk eens in dit Topic rond: [Mac mini Intel] Discussies en ervaringen - deel 2 er wordt gemeld dat van de 4GB 3,3GB tot 3,5GB bruikbaar is!

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2008 11:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die iMac uit 2006 is al aan iemand anders verkocht. Maar een iMac van nog geen jaar oud (dus die versie met aluminium behuizing) kan ik voor 750 euro kopen. Dat is natuurlijk geen geld, maar ik vind zelf het beeldscherm niet geweldig en ik hoor er ook slechte verhalen over. Dat het beeld van tijd tot tijd gaat flippen. En geld voor een 24" iMac (die een beter scherm schijnt te hebben) heb ik niet, helaas.

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 21:58
Wat is er mis met een extern scherm aan een iMac hangen? Wordt netjes ondersteund namelijk.

Koop je een wat kleiner scherm wat full screen voldoende is om op te editen, zet je je tools en andere apps op het scherm in je iMac.

Ik neem aan dat je al wel over ene goed scherm beschikt? Je moet echter nog wel even een mini-dvi -> dvi adapter erbij halen meen ik. Intel iMacs beschikken allemaal over een mini poort namelijk.

Verder, hoe kritisch je op schermen moet zijn... Voor foto bewerking lijkt het me zeer belangrijk... voor grafisch design is het in mijn beleving net iets minder cruciaal als voor foto bewerking. Heb zelf een G5 iMac gehad en had met het scherm nooit problemen, de inkijkhoek was wel niet zo goed... Ik denk ook eigenlijk dat de TC dat gezien heeft gezien als ik zijn verhaal over grijs naar wit verloop zo hoor.

Maar zo'n G5 is al lang lang geleden. :+

Verwijderd

Topicstarter
Dat is wel een goed punt, ik kan er natuurlijk gewoon mijn goeie scherm naast hangen.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Verwijderd schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 11:41:
Dat is wel een goed punt, ik kan er natuurlijk gewoon mijn goeie scherm naast hangen.
Denk er trouwens wel om een miniDVI naar VGA/DVI aan te schaffen ;)

• Dnc1n
Verwijderd schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 09:06:
En zo langzaam is firewire 400 ook niet...
Mjah wat heet niet langzaam, het is toch jammer dat niet eens de maximale capaciteit uit een disk gehaald kan worden. Kijk de reviews er maar op na, Firewire800 geeft echt zowat een verdubbeling kwa performance. Maargoed als je met de interne disk uitkunt. En evt. extern firewire 400 voldoende vind, hangt van je eisen af natuurlijk.
De MacMini heeft wel een ontzettend goede prijs kwaliteitverhouding natuurlijk.

Maar je heb het beeldscherm van de huidige 20" Imac bekeken? En dat viel tegen?

[ Voor 6% gewijzigd door Dnc1n op 19-09-2008 14:00 ]

• Q

Q

Verwijderd schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 11:41:
Is een mini + KVM + je bestaande goede scherm waar nu je pc aan hangt niet de meest voordelige oplossing voor jou? Mocht je ook een nieuw scherm moeten dan ben je waarschijnlijk evengoed stukken goedkoper uit dan het enige (qua scherm kwaliteit) alternatief: de 24" iMac. Volgens mij zou je dan zelfs voor een Dell 24" kunnen gaan.

Wat je ook doet bedenk dit: een los scherm overleeft meerdere computers. Mijn oude CRT is 10 jaar mee gegaan en heeft 3 computers overleefd. Dus als je geld in een scherm stopt, kies dan iets waar je echt blij van wordt.

[ Voor 42% gewijzigd door Q op 19-09-2008 22:21 ]

• Dnc1n
das waar je betaald toch 2x zoveel voor die Imac. Een middenweg is er helaas niet. Je hebt geen Mac mini met deticated video, een 2,4ghz cpu, een 3,5inch harddisk, en een firewire800 poort. Jammer want er mist een tussenmodel eigenlijk :p

• Q

Q

Die klacht horen we hie wel vaker. En ik denk dat hij wel terecht is. Een soort mini pro, voor als je al een scherm hebt. Maar heb je al een goed scherm of niet?

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat waarschijnlijk toch de iMac 20" worden. Als ik een Mac Mini naar mijn wensen wil upgraden ben ik ook een smak geld kwijt en het scherm van de iMac valt me niet zo erg tegen dat ik het erom wil laten. Voor het gewone computerwerk is het een prima scherm en als ik echt wat geavanceerder fotowerk wil doen blijf ik dat wel op mijn windows pc doen, of ik koppel mijn losse scherm even aan de iMac.

En het klopt inderdaad, ik wil niet al te veel geld aan een Mac uitgeven omdat het meer iets is wat ik wil proberen. Als het me goed bevalt ga ik er meer aan besteden... maar dan aan een nieuwe Mac Pro :-)

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Het gaat je dus voornamelijk om Photoshop? Waarom koop je een Apple iMac als het je alleen om Photoshop te doen is? Dit kan je net zo goed op een Windows PC doen en voor dat geld, kan je een 2x zo snelle PC kopen en later besluiten om een beter scherm (ipv TN) te kopen.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-02 15:23
silmaril8 schreef op zondag 21 september 2008 @ 13:49:
Het gaat je dus voornamelijk om Photoshop? Waarom koop je een Apple iMac als het je alleen om Photoshop te doen is? Dit kan je net zo goed op een Windows PC doen en voor dat geld, kan je een 2x zo snelle PC kopen en later besluiten om een beter scherm (ipv TN) te kopen.
Niet mee eens.

Wel mee eens dat de iMac in opzichten van een windows bak duurder is.

niet mee eens.
Denk aan het OS, gebruikers gemakken e.d. er is meer dan alleen snelheid.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• silmaril8
  • Niet online
To_Tall schreef op zondag 21 september 2008 @ 13:58:
[...]

Niet mee eens.

Wel mee eens dat de iMac in opzichten van een windows bak duurder is.

niet mee eens.
Denk aan het OS, gebruikers gemakken e.d. er is meer dan alleen snelheid.
Ja ik begrijp dat het OS en gebruikers gemakken een pluspunt kunnen zijn bij een Mac, maar als de primaire/enige reden om een iMac te kopen een software programma is wat ook perfect draait (en sneller omdat de hardware dus goedkoper is) op een Windows pc, dan lijkt het me een beetje onzinnig.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:38

breinonline

Are you afraid to be known?

silmaril8 schreef op zondag 21 september 2008 @ 14:04:
[...]

Ja ik begrijp dat het OS en gebruikers gemakken een pluspunt kunnen zijn bij een Mac, maar als de primaire/enige reden om een iMac te kopen een software programma is wat ook perfect draait (en sneller omdat de hardware dus goedkoper is) op een Windows pc, dan lijkt het me een beetje onzinnig.
Lijkt me niet, dat jij het geld er niet voor over hebt zou kunnen. Voor een ander kan het de meerprijs dus wel waard zijn :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• silmaril8
  • Niet online
breinonline schreef op zondag 21 september 2008 @ 14:22:
[...]

Lijkt me niet, dat jij het geld er niet voor over hebt zou kunnen. Voor een ander kan het de meerprijs dus wel waard zijn :)
Ja ok, maar nu doel je er op dat er andere redenen (behalve photoshop/illustrator) zijn waarom hij/iemand een iMac het de meerprijs waard vindt. Als het namelijk primair om software programma's gaat die net zo snel/perfect/op dezelfde manier draaien als op een Windows pc (en dat idee krijg ik bij TS) dan is het onzinnig.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat me niet alleen om Photoshop. Op mijn nieuwe werk gebruiken we ook Apple's, dus ik wil er thuis wat mee leren werken.

Anyhow, ik heb de iMac 20" gekocht. Eerst zo blij als een kind, maar na een uurtje iets minder toen bleek dat het scherm niet goed werkt. Als ik het scherm kantel wordt ie of helemaal blauw/zwart of helemaal wit. Als ik 'm dan terugkantel komt het beeld weer terug :(

Verwijderd

je bent dus serieus van plan je imac op zijn kant te zetten :? ?

anyhow, dit klopt niet, mischien ff langs de verkoper gaan en zeggen dat hij dit had moeten vermelden

Verwijderd

Topicstarter
Hoezo op z'n kant zetten? Je kunt het scherm toch kantelen... zodat je de kijkhoek verandert. Anyhow, gelukkig heb ik die tweedehands mac bij een winkel gekocht en het wordt goed gemaakt.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ai.. ja dat is vervelend.. succes

Verwijderd

Ai en daar gaat een eerste prettige ervaring met een Mac. Maargoed dat je de iMac bij een winkel hebt gekocht..!

• Cubix
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 september 2008 @ 08:22:
Hoezo op z'n kant zetten? Je kunt het scherm toch kantelen... zodat je de kijkhoek verandert. Anyhow, gelukkig heb ik die tweedehands mac bij een winkel gekocht en het wordt goed gemaakt.
:?

Die standaard heeft toch geen draaipunt? Of heb je soms de iMac g4 (lampje)?

• Dnc1n
Ik begrijp ook niet helemaal wat de TS van plan is :S

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik denk dat hij het normale kantelen bedoelt dat elke iMac kan. Er is vast een betere term voor, maar daar kan ik even niet op komen. :)

• breinonline
  • Laatst online: 16:38

breinonline

Are you afraid to be known?

Het scherm kan - precies zoals omschreven - gekanteld worden. Het is niet hoogte verstelbaar of draaibaar maar wel kantelbaar.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
Dank breinonline ;-) Anyhow, ik heb keurig een andere iMac gekregen en die werkt perfect. Dus ik zit nu heel blij te wezen met mijn mac! Wat werkt dat lekker zeg. Ik ben een redelijke Windows-fan maar ik moet toegeven dat OS X erg goed in elkaar zit.
Pagina: 1