Toon posts:

Hulp nodig E8500 overclocken op een X48-DQ6

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik kan zeker wat hulp gebruiken met het overclocken, wat advies en verificatie van me settings zou ik ten zeerste waarderen. Ik wou graag me E8500 op 3.8 willen laten runnen, niet al te spannend dus. Maar ben nog een beetje onzeker over de instelling. Ik heb al aardig wat bijgelezen en ben dus op het onderstaande terechtgekomen. Maar sommige dingen blijven toch wat onduidelijk omdat er meerdere meningen zijn of helemaal niet aan orde komen.

Het volgende heb ik :

Intel Core 2 Duo,E8500, Socket 775, Boxed
Antec P182, Zwart
Antec TruePower Quattro,850Watt, Retail
Club3D Radeon HD4870X2,2048MB, GDDR5, PCI Express x16
Lite-On LH-20A1S
OCZ OCZ2RPR800C44GK,4096MB, 800MHz, 2x, DDR2, PC6400 CAS 4 (4-4-4-15)
Samsung Spinpoint F1,7200RPM, SATA II, 32MB, 1000GB
GigaByte GA-X48-DQ6,Retail
9700 Zalman koeler

Volgens HW monitor 1.11:
Core #1 idle temp42c
Core #2 idle temp34c

Met huidige bios :

Afbeeldingslocatie: http://i48.photobucket.com/albums/f211/Kruzeman/bios-settings.jpg

Wat ik wil veranderen :

- CPU host frequency op 400mhz, dit lijkt me overduidelijk om 3.8 te bereiken

- System memory multiplier op 2.00D, Lijkt me ook goed, komt de geheugen op 800mhz te staan

- Standard Timing control dus zetten op 4-4-4-15 ?? Dit snap ik dus niet,staat nu op 5-5-5-18 (auto) Moet ik dit handmatig aanpassen naar 4-4-4-15?

- Advanced Timing control zo laten? Geen flauw idee of ik hier iets aan moet doen.

En de volgende weet ik niet zeker hoeveel

- DDR2 Overvoltage control +0.3v?
- (G) MCH Overvoltage control +0.150?
- CPU voltage control 1.30625v?

Zoals je ziet zijn er aan aantal dingen wat ik niet zeker weet. MAar wil gewoon zeker zijn dat ik niet iets "gevaarlijk" aan het instellen ben voordat ik het uberhaupt doe. Ben namelijk nogal tamelijk nieuw in de OC scene.

Thanks alvast

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
- CPU host frequency op 400mhz, dit lijkt me overduidelijk om 3.8 te bereiken
Mij ook. ;)
- System memory multiplier op 2.00D, Lijkt me ook goed, komt de geheugen op 800mhz te staan
Klopt.
- Standard Timing control dus zetten op 4-4-4-15 ?? Dit snap ik dus niet,staat nu op 5-5-5-18 (auto) Moet ik dit handmatig aanpassen naar 4-4-4-15?
Standaard wordt het daar op ingesteld, zodat de PC altijd kan booten en dat de timings dus niet te strak staan zodat het niet wil.
- Advanced Timing control zo laten? Geen flauw idee of ik hier iets aan moet doen.
Hoeft niet veranderd te worden.
Voor 2,1 Volt wel
Kan hoogstwaarschijnlijk wel op standaard blijven.
Voor 3,8GHz zou dat ongeveer wel kunnen, maar daar kom je vanzelf achter.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• WhizZRinaldo
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-07-2025

Naar mijn weten zijn standaard timings van DDR2 geheugen altijd 5-5-5-18 vandaar dat dit altijd automatisch zo staat. je zou dit zelf kunnen aanpassen aan wat je geheugen aankan, al staat het nu op 4-4-4-15. het staat op AUTO dus zodra jij gaat overclocken gaan je timings ook veranderen, wat je niet wilt neem ik aan.

Hoef je verder niet aan te zitten.

Zoek wat je geheugen aan kan.. standaard voltages van DDR2 is 1.8v. als jou geheugen 2.1v aan kan zet je het dus op +0.3v

Dit zijn beide dingen die je pas gaat verhogen zodra je overclock niet meer verder wilt. stel hij start op 3.4ghz niet meer op dan gooi je er wat meer voltage op ( meestal begin je bij je CPU, en moet dat ook voldoende zijn om 3.8 te halen ) en hoef je dus niet aan MCH voltages te komen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb het op 400 gezet en 1.250 volt. Loopt lekker gelijk 2800 punten omhoog gegaan in 3Dmark06. Heb prime 95 anderhalfuur aangezet en maximaal 54C fully stressed.

Hier me Settings
Afbeeldingslocatie: http://i48.photobucket.com/albums/f211/Kruzeman/Current-Bios.jpg

Results unstressed
Afbeeldingslocatie: http://i48.photobucket.com/albums/f211/Kruzeman/Test-results-UnStressed.jpg

Results stressed
Afbeeldingslocatie: http://i48.photobucket.com/albums/f211/Kruzeman/Test-resultsStressed.jpg

3DMark06
http://service.futuremark...tId=8198970&resultType=14

Opmerkingen of advies als er iets niet goedstaat is altijd welkom!

Greetz Kruz

• Chef_v_leeuwen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-01 18:36
Ziet er goed uit, nu nog even wat langer primen, als dit goedgaat kun je in stapjes je voltage verlagen van je CPU, vervolgens weer primen etc. (8h+ word als stabiel gezien)

* PSN=Chef_NL** *

Verwijderd

Topicstarter
Maareh 55C is wel ok toch?

• WhizZRinaldo
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-07-2025
Prima, ik zie alleen dat je geheugen in je bios nog op auto staat.
Ik zou dit op manual zetten en 4-4-4-15 neerzetten zodat je er zeker van bent dat timings goed blijven staan.

Verwijderd

Topicstarter
Is goed, gaan we vanavond doen. Ik neem aan dat als ik fouten krijg bij 4-4-4-15 ik het wat minder strak moet zetten op 5-5-5-18? Zal ook de voltage iets omlaag gooien nog. Vind het wel apart trouwens want als ik google en andere systemen bekijk zitten die op een veel hogere voltage?

Trouwens, te lage voltage kan nooit kwaad toch. In het ergste geval start je pc niet op?

Wou trouwens iedereen nog even bedanken voor hun hulp!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 september 2008 @ 09:42:
Is goed, gaan we vanavond doen. Ik neem aan dat als ik fouten krijg bij 4-4-4-15 ik het wat minder strak moet zetten op 5-5-5-18? Zal ook de voltage iets omlaag gooien nog. Vind het wel apart trouwens want als ik google en andere systemen bekijk zitten die op een veel hogere voltage?

Trouwens, te lage voltage kan nooit kwaad toch. In het ergste geval start je pc niet op?

Wou trouwens iedereen nog even bedanken voor hun hulp!
Te laag voltage is inderdaad niet erg. En als je de timings verandert zal het voltage van het geheugen hoogstwaarschijnlijk iets hoger moeten 2 Volt ofzo maar daar kom je wel achter. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
Dit zijn me geheugen speccs, opgezocht op de partnumber van Azerty:

800MHz DDR2
4-4-4-15
(CAS-TRCD-TRP-TRAS)
Available in 4GB (2x2048MB)Dual Channel Kits
Unbuffered
OCZ Lifetime Warranty
2.1 Volts
240 Pin DIMM

**OCZ EVP (Extended Voltage Protection) is a feature that allows performance enthusiasts to use a VDIMM of 2.15V without invalidating their OCZ Lifetime Warranty.

Mmmm dus ik moet me DDR2 overvoltage control misschien op +0.3 knallen toch? Aangezien de normal output 1.8v is en het vanuit daar berekend wordt toch?

Wat voor nut heeft het eigenlijk om het op 2.1v te zetten als het ook op 1.8v werkt? Of is het alleen een bereik wat de fabrikant aangeeft, max 2.1v ivm met overclocken in plaats van "dit geheugen werkt optimaal op 2.1v"..
Het geheugen is namelijk niet overclockt. Runt gewoon op 2x400mhz. Binnen de specificaties dus.

greetz

greetz Kruz

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2008 11:09 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Als je de timings strakker wilt zetten 4-4-4-15 zal dit hoogstwaarschijnlijk niet werken met 1,8 Volt het voltage moet dan dus hoger.
OCZ garandeert alleen dat op 2,1 Volt je 800MHz 4-4-4-15 kan draaien, lager kan meestal ook wel alleen is dit niet gegarandeert stabiel. Maar je moet zelf uitzoeken welk voltage minimaal is voor 800MHz 4-4-4-15. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
Oh trouwens, als ik bij CPUID kijk zit me DDR2 al op 1.87volt. Aangezien de standaard via bios op 1.8v staat en het nu al hoger ligt. Moet ik daar rekening mee houden. Dus hooguit met 0.2V verhogen. omdat het anders boven de 2.1v uitkomt?

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 september 2008 @ 14:22:
Oh trouwens, als ik bij CPUID kijk zit me DDR2 al op 1.87volt. Aangezien de standaard via bios op 1.8v staat en het nu al hoger ligt. Moet ik daar rekening mee houden. Dus hooguit met 0.2V verhogen. omdat het anders boven de 2.1v uitkomt?
Zet het gewoon op het laagst mogelijke stabiele voltage, zo moeilijk is dat toch niet. :?

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
Nope moeilijk is het niet, wou gewoon alleen de maximum weten :D Zodat ik er niet over heen ging.
Maar goed, timings veranderd voltage gelijk gehouden maar na het opstarten had het systeem zelf me bios settings terug verandert. +0.1V gedaan en toen liep alles weer top. Prime95 3 uur laten draaien en liep gewoon goed. Zal het een keer een avondje aan laten staan zodat het 8 uur draait.

Ik ben in ieder geval helemaal blij zoals het nu allemaal loopt en laat het er voorlopig ff bij. 18.762 score by 3Dmark06 vind ik in ieder geval wel top. Kan ik wel weer ff verder mee :D

Ik wou jullie allemaal bedanken voor jullie hulp hiermee en jullie geduld voor een noob tweaker :D

greetz Kruz

Verwijderd

Topicstarter
3.8 Ghz werkt bij mij nu al een tijdje stabiel. Maar ik neig toch nog een beetje om hem op 4.0 Ghz te zetten. Aangezien zelfs op 3.8 ghz me cpu een bottleneck lijkt te zijn voor me HD4870X2.

Ik vraag me echter af wat mijn opties daarbij zijn?
Heb nu een multi van 9.5 x 400.

Als ik de 400 omhoog gooi naar 422 komt ik dus op de 4.0Ghz. Echter dan draait me geheugen weer op 844mhz en ik heb maar 800. En me FSB op 1688.

Want kan ik het beste doen om de 4.0 Ghz te bereiken?

- Naar 422mhz gooien?
- Timings op me geheugen wat losser zetten 5-5-5-18? en op +0.25V
- MCH voltage iets omhoog gooien? +0.1V
- CPU voltage laat ik gewoon op 1.30 staan. Volgens mij meer dan genoeg.
- Me FSB draait dan ook op 1688, gaat dat problemen geven?
- Loadline Calibration op off zetten (las ergens dat dit namelijk wel spikes kon geven in voltage)

Greetz Kruz

Verwijderd

ik had een snelle vraag tussendoor (<- ook noob at OC)
is het verstandig om te OCen ook al is het heel weinig met de standaard meegeleverde boxed koeler?

greetz

• frank131331
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-01 18:49
Verwijderd schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 18:36:
ik had een snelle vraag tussendoor (<- ook noob at OC)
is het verstandig om te OCen ook al is het heel weinig met de standaard meegeleverde boxed koeler?

greetz
Lees je eerst ff in op het forum,, Verder hangt dit af van je proccesor Type/Batch.
Zoek is op het forum naar jouwn proccesor, misschien is er al een topic over jouwn proccesor..
Verder is topic kapen niet zo aardig :9 Eigen topic aanmaken next time ;) Maar als ik jou was zou ik eerst ff een Howto opzoeken over overclocking.

Dingen om rekening mee te houden met overclock:
-de hoeveelheid volt(Vcore) op je Proccesor.
-de hoeveelheid volt(Vmem) op je Memory.
-NB volt
-PCI op 100 mhz
enz.
Dit kan met de box koeler ook,, alleen zul je sneller je max bereiken kwa tempraturen dan high end koeling.

[ Voor 6% gewijzigd door frank131331 op 02-10-2008 18:48 ]

Verwijderd

frank131331 schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 18:47:
[...]

Lees je eerst ff in op het forum,, Verder hangt dit af van je proccesor Type/Batch.
Zoek is op het forum naar jouwn proccesor, misschien is er al een topic over jouwn proccesor..
Verder is topic kapen niet zo aardig :9 Eigen topic aanmaken next time ;) Maar als ik jou was zou ik eerst ff een Howto opzoeken over overclocking.

Dingen om rekening mee te houden met overclock:
-de hoeveelheid volt(Vcore) op je Proccesor.
-de hoeveelheid volt(Vmem) op je Memory.
-NB volt
-PCI op 100 mhz
enz.
Dit kan met de box koeler ook,, alleen zul je sneller je max bereiken kwa tempraturen dan high end koeling.
mijn excuses, ik zocht informatie over de E8500 zoals die hierboven beschreven dus ik dacht ik zet het even erbij.
Waar kan ik dit op het forum vinden( OC met mijn type processor (E8500))?

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 19:40:
[...]

mijn excuses, ik zocht informatie over de E8500 zoals die hierboven beschreven dus ik dacht ik zet het even erbij.
Waar kan ik dit op het forum vinden( OC met mijn type processor (E8500))?
Daarvoor verwijs ik je naar dit topic, alle processors die beginnen met E8xxx worden hierin besproken.

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 17:06:
3.8 Ghz werkt bij mij nu al een tijdje stabiel. Maar ik neig toch nog een beetje om hem op 4.0 Ghz te zetten. Aangezien zelfs op 3.8 ghz me cpu een bottleneck lijkt te zijn voor me HD4870X2.

Ik vraag me echter af wat mijn opties daarbij zijn?
Heb nu een multi van 9.5 x 400.

Als ik de 400 omhoog gooi naar 422 komt ik dus op de 4.0Ghz. Echter dan draait me geheugen weer op 844mhz en ik heb maar 800. En me FSB op 1688.

Want kan ik het beste doen om de 4.0 Ghz te bereiken?

- Naar 422mhz gooien?
- Timings op me geheugen wat losser zetten 5-5-5-18? en op +0.25V
- MCH voltage iets omhoog gooien? +0.1V
- CPU voltage laat ik gewoon op 1.30 staan. Volgens mij meer dan genoeg.
- Me FSB draait dan ook op 1688, gaat dat problemen geven?
- Loadline Calibration op off zetten (las ergens dat dit namelijk wel spikes kon geven in voltage)

Greetz Kruz
Het is puur een kwestie van proberen.
Kijken of die boot zo ja stresstesten en je temp in de gaten houden.
Verder zou ik eerder met stapjes van 5 omhoog gaan met je FSB. Dan weet je eerder wanneer je, aan je max zit van dat moment en je dus je vcore etc omhoog moet doen. En niet in 1x je FSB op 422 zet en maar gokt met je vcore etc.

Ohja groetjes hoef je niet op dit forum te doen, daar gaan we al standaard vanuit.
Pagina: 1