[airport express] stroomverbruik

Pagina: 1
Acties:

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 16:31
op de airport express staat een stroomverbruik van 0.2 A bij 230v.
Echter, als ik mijn gare stroommeter gebruik, dan geeft hij slechts 0.02/0.03A aan. Wattage geeft het apparaat 4-6watt aan.

Nu heb ik geleerd op school dat P=V*I, waarbij ik dus op 230*0.2 = 46watt. dat is een hoop voor een accespoint vind ik. alleen dat heb ik dus tot nu toe niet gemeten.

nou kan mijn stroommeter gaar zijn, het apparaat is ook niet het duidelijkste wat er is....
Kan iemand misschien zijn aiport express meten?

Als hij echt 46watt zou vreten dan haal ik hem zeker wat vaker uit het stopcontact. voor 4watt laat ik dat ding natuurlijk gewoon zitten...

Verwijderd

Bij mij geeft hij 3watt aan.

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/d.lommerse/DSC01076.JPG
Ik heb hem op het moment van de foto niet in gebruik, dus geen muziekstream of dataverkeer (alleen 1 verbonden Macbook...)

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 16:31
tnx! dat bevestigd het.

briljant dan :) die laat ik er lekker inzitten. wel raar dat apple meer opgeeft. misschien als je usb vol belast (printer) enzo.. maar dat gebruik ik toch niet.

Verwijderd

:)

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

sharkzor schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 08:41:
tnx! dat bevestigd het.

briljant dan :) die laat ik er lekker inzitten. wel raar dat apple meer opgeeft. misschien als je usb vol belast (printer) enzo.. maar dat gebruik ik toch niet.
Die 0.2A is een hele veilig marge en waarschijnlijk de waarde waarop het ding intern is afgezekerd.
Dit soort dingen zul je vaker tegenkomen overigens.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:05
sharkzor schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 08:27:
Nu heb ik geleerd op school dat P=V*I, waarbij ik dus op 230*0.2 = 46watt. dat is een hoop voor een accespoint vind ik. alleen dat heb ik dus tot nu toe niet gemeten.
Die formule is (alleen) correct voor gelijkstroom. Nog afgezien van die 0.2A wat natuurlijk een maximum is, is er een ander probleem dat ervoor zorgt dat die 46W niet klopt: bijna alle electronische voedingen doen aan fase-aansnijding, oftewel "gebruiken" maar een deel van de sinus-golf van wisselstroom. Hierdoor lijkt het opgenomen vermogen (soms veel) groter dan het daadwerkelijk is, als je bovenstaande formule gebruikt (veel goedkope stroommeters doen dit ook). De vermenigvuldigingsfactor waar het om gaat wordt 'cos phi' genoemd, en deze zit altijd tussen 0 en 1. Bij gloeilampen is de factor 1, bij de meeste computervoedingingen die ik heb gezien 0.8-0.9, maar bij kleine apparaten (vooral standby) is de factor vaak 0.2 of zelfs nog lager.

Dit betekent dat als je zo'n goedkope energiemeter gebruikt, je bij het meten van je computer dus een afwijking van 10-20% van het werkelijke gebruik krijgt, en bij het meten van standby-apparaten nog veel grotere afwijkingen.

Zie ook dit topic.
nou kan mijn stroommeter gaar zijn, het apparaat is ook niet het duidelijkste wat er is....
Kan iemand misschien zijn aiport express meten?
De afgebeelde stroommeter houdt waarschijnlijk geen rekening met cos phi en meet bovendien waarden onder de 5W waarschijnlijk niet nauwkeurig.

Anyway, ik heb geen airport express, maar de meeste dergelijke apparaten gebruiken inderdaad tussen de 3 en de 10 watt, als je het schat op 5 max. kan je er niet ver naast zitten. (dit betekent dat het je ±10 euro per jaar kost om het apparaat 24/7 aan te hebben)

Ter vergelijking, vroeger had ik een linksys accesspoint, die gebruikte iets van 5W, een ADSL2 modem (zo'n rare box van Orange) ca. 10W, en een ethernet switch ook 5W ofzoiets. Omdat dat accesspoint vaak raar deed en ik die hele kabel-wirwar sowieso zat was heb ik het geheel een keer vervangen door zo'n all-in-one ADSL2+wifi+switch, die slechts 5W bleek te gebruiken voor alle functies tegelijk..het verbruik ligt dus duidelijk voornamelijk aan de verliezen in de voeding zelf.

[ Voor 12% gewijzigd door Wilke op 17-09-2008 13:34 ]

Pagina: 1