Hallo, ik gebruik ongeveer een maandje Vista nu. En af en toe zie ik dat ik maar 100 of zelfs minder ram over hou tijdens het gamen. Ik vermoed dus dat wat extra ram mijn systeempje wel ten goede zou komen.
Momenteel heb ik 2 x 1gb er in zitten, en omdat ik het zonder vind om die weg te doen, neig ik naar nogmaals 2 x 1gb er bij te doen. Wat dus neer komt op 4 x 1 gb.
Systeem:
Processor: E8400
Moederbord: Asus P5QL-E
Ram: OCZ2P800R22GK (2 x 1 GB Dual channel)
Videokaart: MSI 7900GTO
DVD: Lite-On LH-20A1S (Sata)
Harddisk: Seagate Barracuda 7200.11 ,7200RPM, 32MB, 500GB
Voeding: Crossair VX450Watt
(link naar moederbord)
Screencap van QVL:

Dus het moet allemaal goed werken.
Maar waar ik nog wel een beetje mee zit is de performance:
Uiteraard heb ik de zoekfunctie al gebruikt.
Ik kwam de volgende topics tegen:
4 Gb geheugen op ASUS P5K, 2x2 of 4x1
4x1 of 2x2 ram geheugen?
PMG FAQ
Sommigen beweert dat 2x2 is sneller zou zijn dan 4x1. En zo wordt er ook andersom over gesproken. Eigenlijk werd ik er niet veel duidelijker op... En het is al van bijna een jaar geleden. Dus of het nog van toepassing is weet ik ook niet.
Ook hier werd ik trouwens niet veel wijzer van:
PMG FAQ
Link naar "wat is FSB" is kapot trouwens
E8400 heeft toch een FSB van 333MHz QDR?
Dus als ik uitreken dan is het
333MHZ x 8 bits X 4 = 10656 MB/s
Dram frequency
444
FSB:Dram: 3:4
444Mhz x 8 x 2 x 2 = 14208 MB/s
Betekent dat trouwens dat mijn CPU het geheugen neer haalt qua performance? En wat voor invloed heeft het als ik 4 van dit soort reepjes heb ipv 2. En de getallen 10656 en 14208 MB/s. Wat betekenen ze? Betekend het dat mijn CPU 10656MB/s aan gegevens kan verwerken terwijl mijn geheugen meer aan kan? Misschien beetje suffe vraag...maar dat verwerken, is dat schrijven? Lezen, of hoe moet ik zoiets zien?
Nogmaals voor duidelijkheid over de 4x1 of 2x2 reepjes.
Nadeel in upgraden maakt mij niet uit. Ik zou graag willen weten of het een nadelige invloed heeft op de performance in combinatie met mijn moederbord en processor. In de andere topics zie ik over AMD gesproken worden en sommige post zijn van 2007. Momenteel is er veel veranderd en is mij de vraag of dit nog steeds van toepassing is, en hoe het zit met C2D en de P43 chipset.
Overigens geeft Google ook nogal gemengde resultaten. En vaak raad men aan 2x2 over 4x1 i.v.m. upgrade en kans dat 4x1 meer compatibiliteit issues kan geven en zwaarder is voor het moederbord. Uiteraard wordt dat ook tegen gesproken af en toe. Dus vandaar dat ik hier de vraag stel.
Bij voorbaat dank.
Momenteel heb ik 2 x 1gb er in zitten, en omdat ik het zonder vind om die weg te doen, neig ik naar nogmaals 2 x 1gb er bij te doen. Wat dus neer komt op 4 x 1 gb.
Systeem:
Processor: E8400
Moederbord: Asus P5QL-E
Ram: OCZ2P800R22GK (2 x 1 GB Dual channel)
Videokaart: MSI 7900GTO
DVD: Lite-On LH-20A1S (Sata)
Harddisk: Seagate Barracuda 7200.11 ,7200RPM, 32MB, 500GB
Voeding: Crossair VX450Watt
(link naar moederbord)
Screencap van QVL:

Dus het moet allemaal goed werken.
Maar waar ik nog wel een beetje mee zit is de performance:
Uiteraard heb ik de zoekfunctie al gebruikt.
Ik kwam de volgende topics tegen:
4 Gb geheugen op ASUS P5K, 2x2 of 4x1
4x1 of 2x2 ram geheugen?
PMG FAQ
Sommigen beweert dat 2x2 is sneller zou zijn dan 4x1. En zo wordt er ook andersom over gesproken. Eigenlijk werd ik er niet veel duidelijker op... En het is al van bijna een jaar geleden. Dus of het nog van toepassing is weet ik ook niet.
Ook hier werd ik trouwens niet veel wijzer van:
PMG FAQ
Link naar "wat is FSB" is kapot trouwens
Overigens snap ik dit verhaal ook niet helemaal.Geheugen snelheid: het is het meest optimaal als de bandbreedte van het geheugen exact gelijk is aan de bandbreedte van de CPU. Bijvoorbeeld een Core 2 Duo CPU met een FSB van 266MHz QDR heeft een bandbreedte van 266MHz x 8 bits (1 byte = 8 bits) x 4 blokjes per kloktik (QDR) = 8533MB/s. Dual Channel PC2-4200 heeft een bandbreedte van 266MHz x 8 bits (1 byte = 8 bits) x 2 blokjes per kloktik (DDR) x 2 (Dual Channel) = 8533MB/s. Dus in feite is dit de perfecte match. Datzelfde voor bijvoorbeeld een Athlon 64 X2 op Socket 939 met twee geheugencontrollers met een geheugenbussnelheid van 200MHz DDR in combinatie met Dual Channel PC3200 (6400MB/s). Hogere geheugenbandbreedte is leuk voor de geheugengerelateerde benchmarks, maar in de praktijk heb je er niet zo gek veel aan. Een lagere geheugenbandbreedte is nog erger, het nekt de performance van de CPU. Hou het op z'n minst dus gelijk. Zie verder ook Wat is de FSB? een stuk verderop in deze FAQ.
E8400 heeft toch een FSB van 333MHz QDR?
Dus als ik uitreken dan is het
333MHZ x 8 bits X 4 = 10656 MB/s
Dram frequency
444
FSB:Dram: 3:4
444Mhz x 8 x 2 x 2 = 14208 MB/s
Betekent dat trouwens dat mijn CPU het geheugen neer haalt qua performance? En wat voor invloed heeft het als ik 4 van dit soort reepjes heb ipv 2. En de getallen 10656 en 14208 MB/s. Wat betekenen ze? Betekend het dat mijn CPU 10656MB/s aan gegevens kan verwerken terwijl mijn geheugen meer aan kan? Misschien beetje suffe vraag...maar dat verwerken, is dat schrijven? Lezen, of hoe moet ik zoiets zien?
Nogmaals voor duidelijkheid over de 4x1 of 2x2 reepjes.
Nadeel in upgraden maakt mij niet uit. Ik zou graag willen weten of het een nadelige invloed heeft op de performance in combinatie met mijn moederbord en processor. In de andere topics zie ik over AMD gesproken worden en sommige post zijn van 2007. Momenteel is er veel veranderd en is mij de vraag of dit nog steeds van toepassing is, en hoe het zit met C2D en de P43 chipset.
Overigens geeft Google ook nogal gemengde resultaten. En vaak raad men aan 2x2 over 4x1 i.v.m. upgrade en kans dat 4x1 meer compatibiliteit issues kan geven en zwaarder is voor het moederbord. Uiteraard wordt dat ook tegen gesproken af en toe. Dus vandaar dat ik hier de vraag stel.
Bij voorbaat dank.
Juniper RWD