Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Access] Aantal records in Query tellen (voor rapport)

Pagina: 1
Acties:

• Onedayflyer682
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-11 10:50
De titel is best vaag maar ik zal een poging doen om alles een beetje goed te omschrijven.

Ik ben bezig met een ledendatabase voor een vereniging die grotendeels werkt. Wat ik nu wil maken is een rapport waarop komt te staan hoeveel stemgerechtigde leden er zijn op het moment.

De aantal stemgerechtigde leden worden nu berekend in een query. Naast deze query is er ook een query die de aanwezigen telt (2 andere 'groepen' mogen wel langskomen maar niet stemmen en dus niet stemgerechtigd). De lijst wordt gebasseerd op de mensen die langskomen, in die lijst wil ik nu een aantal stemgerechtigde leden hebben.

Mijn vraag is hoe ik dit nu het beste kan doen, ik heb al gestoeid met zaken zoals 'Aantal' 'Dcount' maar telkens komen alle mensen er uit die aanwezig zijn (dus eigenlijk de verkeerde query).

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan doen?

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Laat je queries eens zien? En je tabellen, hoe zien die er uit? Zonder deze informatie kunnen we redelijk weinig zinnigs zeggen en daarbij is het sowieso wel de bedoeling dat je toont wat je hebt geprobeerd. "Ik heb gestoeid met...maar dat lukte niet" is natuurlijk nogal vaag ;)

Oh, en Waar hoort mijn topic?
PRG >> OFF

[ Voor 16% gewijzigd door RobIII op 14-09-2008 14:03 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Onedayflyer682
Op het gebied van tabellen: er zijn 2 tabellen (1 ledeninfo en 1 lidstatus). In lidstatus zijn 5 lidstatussen mogelijk.

De querys zijn wat makkelijker te tonen:

De query om stemgerechtigde leden te benaderen (aantal velden weggelaten vanwege overzichtelijkheid)
SQL:
1
2
3
4
5
SELECT Leden.lid_nr, Leden.lid_vnaam, Leden.lid_anaam, Lidstatus.Status, Leden.lid_status
FROM Lidstatus INNER JOIN Leden ON Lidstatus.Id = Leden.lid_status
GROUP BY Leden.lid_nr, Leden.lid_vnaam, Leden.lid_anaam, Lidstatus.Status, Leden.lid_status
HAVING (((Leden.lid_status)=1 Or (Leden.lid_status)=3))
ORDER BY Leden.lid_anaam, Lidstatus.Status;

De query achter de ALV lijst:
SQL:
1
2
3
SELECT Leden.lid_nr, Leden.lid_vnaam, Leden.lid_anaam, Leden.lid_straat, Leden.lid_huisnr, Leden.lid_status, Lidstatus.Status
FROM Lidstatus INNER JOIN Leden ON Lidstatus.Id = Leden.lid_status
WHERE (((Leden.lid_status)=1 Or (Leden.lid_status)=2 Or (Leden.lid_status)=3 Or (Leden.lid_status)=4));

In het rapport heb ik een simpel veld gemaakt, wanneer ik hier bijvoorbeeld in typ: =Aantal(*) krijg ik alleen de aantallen van de query waar het rapport van is gemaakt (de query achter de ALV lijst).

[ Voor 1% gewijzigd door een moderator op 14-09-2008 14:27 . Reden: Code tags toegevoegd... ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Pssst, we hebben code tags ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Having doet eerst de aggregatie en gaat dan pas filteren. Where gebruiken dus.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Onedayflyer682
Dat maakt geen verschil. Het probleem zit hem in principe ook niet in de querys, beide doen ze precies wat ze moeten doen.

Ik wil alleen het aantal 'records' in een query weergeven in een rapport.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

(dus eigenlijk de verkeerde query).
beide querys doen precies wat ze moeten doen.
vaag hoor ;)
maar idd, in die eerste query doet die group by niet veel. :)
'Dcount' maar telkens komen alle mensen er uit die aanwezig zijn (
tsja, dan mis je daar een where clausule op status.

Of alternatief: je voegt een berekend veld toe 'IsStemgerechtigd' en dat sommeer je in je rapport.

[ Voor 25% gewijzigd door Lustucru op 14-09-2008 17:52 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 13:17

PromoX

Flying solo

Even voor de duidelijkheid. Je hebt 2 query's waarby query 1 wordt gebruikt als basis voor het rapport, terwijl je het aantal records van query 2 in datzelfde rapport wilt tellen?

And I'm the only one and I walk alone.

• Onedayflyer682
PromoX schreef op zondag 14 september 2008 @ 17:36:
Even voor de duidelijkheid. Je hebt 2 query's waarby query 1 wordt gebruikt als basis voor het rapport, terwijl je het aantal records van query 2 in datzelfde rapport wilt tellen?
Jep dat is helemaal de bedoeling!

• Onedayflyer682
Het is inmiddels gelukt. Ik heb een nieuwe query aangemaakt die het aantal telt. In de query voor stemgerechtigde leden heb ik de gegevens van beide querys (leden/aantal) samen laten komen. Hierna was het simpel om een aantal veld in te voegen in het rapport.
Pagina: 1