Wegvallende internetverbinding na exact 12 uur-

Pagina: 1
Acties:

• uashy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-02 20:32
Al enige tijd heb ik last van een raar probleem. Het is begonnen toen ik de Linksys in het netwerk heb geplaatst. Deze ben ik gaan gebruiken omdat ik wou experimenteren met de Tomato firmware.

Opbouw netwerk
Speedtouch 546 firmware versie 6.1.0.5 - ip 192.168.1.254
Linksys WRT54G/GS/GL met Tomato Firmware v1.21.1515 - ip 192.168.10.1

De Speedtouch dient alleen als modem, de Linksys heeft het publieke ip-adres en krijgt het interne ip via dhcp van het modem (leasetijd 24 uur). Verder krijgen de werkstations via dhcp het ip adres van de Linksys (leasetijd 14400 seconden/4 uur). MTU is ingesteld op de default, 1500.

Het probleem
Nu werkt bovenstaande configuratie perfect, echter na exact 12 uur na het aanzetten van de modem en de router is het niet meer mogelijk om het internet te benaderen. Na 12 uur is de router nog wel te pingen, maar het modem kan niet meer bereikt worden. Een ping naar 192.168.1.254 geeft een melding network unreachable

Als ik zowel het modem als de router uitzet en vervolgens weer aanzet dan werkt alles weer goed, echter ook weer voor 12 uur. Alleen het modem of alleen de router uitzetten is niet voldoende.

Nu heb ik zelf al geëxperimenteerd met verschillende leasetijden en een lagere mtu maar dat heeft allemaal niet mogen baten. Ik heb het vermoeden dat het probleem veroorzaakt wordt door de Linksys, maar ik kan er niet achter komen waarom precies. De tijd van 12 uur (of 43200 seconden) kan ik nergens terugvinden in de configuratie.

Wat zou dit probleem kunnen verzoorzaken? Hoe kan ik dit verder troubleshooten om erachter te komen waar het misgaat?

Verwijderd

Ik heb verder totaal geen idee hoe een Speedtouch werkt. Maar misschien ondersteund hij een DMZ (althans, zoals consumentenrouters een DMZ bedoelen). Stel je Linksys in met een VAST ipadres en de Speedtouch als router, waarbij je alle DMZ requests doorstuurt naar de Linksys. Zo hoef je op de Speedtouch geen poortjes te openen/etc, eigenlijk is je Speedtouch dan wel een router, maar effectief doet hij niet zoveel (buiten modem spelen en doorsturen).

Het kan namelijk zijn dat speedtouch net iets anders omgaat met DHCP dan Linksys icm Tomato dat doet. Sommige providers icm sommige hardware willen de DHCP wel eens verneuken.
Ik heb hier TweakDSL, vroeger icm een ZyXEL 2602 router, deze had ik als bridge ingesteld staan met hier achter een Linksys WRT54GL icm Tomato. Ik kreeg GEEN ip afgeleverd, ook al stond de 2602 echt "correct" in bridge modus (bevestigd door TweakDSL en ZyXEL). Hierna is hij nog verstuurd aan ZyXEL Benelux, die hem doorstuurde naar Japan of China. Ze kregen het probleem niet gevonden. Gebruikte ik echter een CopperJet van 20 euro in bridge modus, dan krijg ik wel een IP afgeleverd op mijn Linksys.
Zo kan er altijd hardwarematig ergens een foutje gemaakt zijn, probeer daar omheen te werken. :)

• uashy
De reden dat ik de Linksys via dhcp een adres laat verkrijgen, is dat dan automatisch de dns meekomt van Xs4all. Als ik een statisch ip-adres voor de wan-poort instel op de Linksys, dan moet ik ook de dns-servers opgeven, anders werkt het niet.

Wat ik heb begrepen uit de documentatie van de Speedtouch, is dat de optie 'Assign public ip-address to a device' zo werkt dat al het verkeer daarnaar toe wordt gestuurd zonder dat ik poorten hoef te openen. Weet het niet zeker hoor, de documentatie die ik hierover kan vinden is niet echt duidelijk.

Ik heb nu dd-wrt versie 2.4 sp1 op de Linksys gezet. Als het probleem zich de komende week niet meer voordoet dan weet ik dat het aan de combinatie van Tomato en Linksys ligt.

Andere reden dat ik nu voor dd-wrt kies, is dat ik wil experimenteren met ipv6. De tunnel van Xs4all werkt in Ubuntu perfect, wil eens zien of ik deze ook in dd-wrt aan de praat krijg en alle pc's in mijn netwerk van ipv6 kan voorzien.

Toevoeging 27-09-2008 20:20
Inmiddels ben ik er met veel experimenteren achter gekomen dat de Linksys niet het probleem is. Ook met de pc rechtstreeks op het modem aangesloten wordt de verbinding na exact 12 uur verbroken. Het modem betreft een Speedtouch 546 met firmware versie 6.1.0.5 en bootloader versie 1.0.18.

Komende week maar eens grasduinen in de instellingen van de Speedtouch. Kijken of ik daar iets terug kan vinden dat dit verklaart.

Wordt dus vervolgd...

Toevoeging 25-10-2008
Voor wie het nog interesseert, het probleem is verholpen door een reset naar de standaardinstellingen van de Speedtouch firmware.

[ Voor 25% gewijzigd door uashy op 25-10-2008 17:20 . Reden: Aanvulling met nieuwe informatie ]

• edwin.pw
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-01 17:53
Haha wel grappig dat je niet direct je speedtouch reset en even opnieuw instel, dit deed ik normaal altijd.
Maar ben je uiteindelijk weer terug gegaan naar tomato of beviel dd-wrt wel?

• uashy
Ik heb bewust niet eerder een reset gedaan omdat ik wou weten of en welke instelling het precies was. Heb er nu weer de originele firmware opgezet. Reden om alternatieve firmware te proberen was om met ipv6 te experimenteren op de router, maar dat experiment is mislukt omdat het niet lukte om het werkend te krijgen op de manier die ik voor ogen had.

Maar als ik zou moeten kiezen tussen tomato of dd-wrt dan zou ik zeker voor de laatste kiezen. De instelmogelijkheden waren net wat uitgebreider.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Heb je toevallig een dump van de settings voor en na de reset? Ik zit met een probleem wat hier sterk op lijkt.
Zie deze thread.

• uashy
Nee, heb ik helaas niet. Ook niet aan gedacht om een dump te maken van de instellingen. Vermoed zelf dat het een bug is in de firmware, dat in sommige specifieke situaties de dhcp vernieuwing niet goed werkt. Vreemde is echter, dat in het modem de leasetijd op 24 uur stond, maar na exact 12 uur werd de verbinding verbroken. Kan nog steeds niet verklaren waarom het exact de helft van de leasetijd is.

Mocht dit probleem zich weer voordoen, dan zal ik in ieder geval een dump maken van de instellingen en die vergelijken met een werkende set.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Vreemde is echter, dat in het modem de leasetijd op 24 uur stond, maar na exact 12 uur werd de verbinding verbroken.
Zo vreemd hoeft dat niet te zijn. Als je als client wacht tot je hele leasetijd verlopen is, valt misschien je verbinding weg (hoe nauwkeurig is je klok, en die van de server?), en ben je misschien zelfs je ip adres kwijt. Dus speel je op veilig, en vernieuwd het ip adres als je nog tijd over hebt, bijvoorbeeld op de helft.
Pagina: 1