goede externe temperatuursensor CPU?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fawn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-06-2021
Hallo mensen,

Ik moet dit jaar mijn profielwerkstuk maken en heb besloten dit over overclocken te doen en wat daarbij komt kijken aan warmte/voltage.
Aangezien ik bij meerdere processoren/computers wil gaan overclocken en meten, leek het me slim om bij alle pc's dezelfde externe temperatuursensor aan de cpu te plakken.
Dat scheelt veel gedoe met onbetrouwbare sensors in de processoren zelf, onbetrouwbare monitor software en het instellen van de monitor voor alle verschillende moederborden en CPU's.

Nou heb ik wat gevonden op het forum over gestripte blokker thermometers, autothermometers en sensors die bij waterkoeling e.d. standaard inbegrepen zit.
Zijn er tegen een redelijke prijs ook losse sensors te vinden die geschikt zijn voor het meten van de temperatuur van een processor? (zo dun dat hij bijvoorbeeld onder de cpu past of er direct tegenaan)

Wat voor sensors gebruiken jullie? Of gebruikt iedereen de standaardsensors in de cpu zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:27
Vrijwel iedereen gebruikt de temperatuursensors die in de processors zitten, vanwege enkele redenen:
  • De temperatuursensor van een processor zit in de core. Dat gaat je niet lukken met een externe temperatuursensor.
  • Als je met een externe temperatuursensor nauwkeurig de temperatuur wil meten, zul je de IHS moeten slopen en de temperatuursensor tussen de core en de heatsink moeten leggen. Aangezien een temperatuursensor ruimte in beslag neemt, zal de afstand tussen de core en de heatsink toenemen en dat komt de koeling niet ten goede. Als je de IHS niet wilt slopen zal de temperatuurmeting onnauwkeurig zijn.
  • De geïntegreerde temperatuursensoren van processoren zijn redelijk nauwkeurig en er is vrijwel niemand die moeite wil steken om de temperatuur nauwkeuriger af te lezen.
Het zou me trouwens niet verbazen als er een flink verschil is tussen de geïntegreerde temperatuursensoren van verschillende processoren. Het verbaast me ook niks als de geïntegreerde temperatuursensoren niet fatsoenlijk geijkt zijn, maar ik zit er niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Infrarood camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fawn
Bedankt Joep voor de extra informatie.
Ik zat eerst meer te denken aan de plaatsing van de sensor aan de onderkant, dan wordt de sensor niet teveel gekoeld door de koeler :
Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/accessories/hdcooler/hc02/attintel.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/accessories/hdcooler/hc02/attAMD.jpg
(gekopieerd uit een post van euss)

De processor(en) die ik wil gebruiken zijn vrij oud, dus als het moet wil ik die IHS wel proberen te verwijderen. De vraag is dan alleen wat je met het draadje van de sensor doet, dan zou je aan de zijkant een stukje uit de IHS moeten slopen voor ruimte voor dat draadje.
En je houdt de vraag welke sensor dun genoeg is om dan in de processor zelf te passen.
Ik heb ergens gelezen dat de pentium II en III processoren de sensors op het heetste punt hebben zitten, maar dat dat sinds de pentium IV processor niet meer geldt.
Dan zou ik dus alleen met de echte oudjes moeten gaan werken, wil ik toch de interne sensor gebruiken.

@Grizzlybeer: Waar zou ik die dan het best op kunnen richten? Want de zijkant zit wel erg ver van het heetste punt in de processor, en op de bovenkant zit de koeler ervoor.
Ik zat zelf aan een oorthermometer te denken, maar dan houd je het probleem dat je nergens ruimte hebt om op te richten.

[ Voor 5% gewijzigd door Fawn op 14-09-2008 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:30
Fawn schreef op zondag 14 september 2008 @ 14:38:
Bedankt Joep voor de extra informatie.
Ik zat eerst meer te denken aan de plaatsing van de sensor aan de onderkant, dan wordt de sensor niet teveel gekoeld door de koeler :
[afbeelding]
[afbeelding]
(gekopieerd uit een post van euss)
Euh, aan de onderkant? Hoe wilde je dat gaan realiseren?
  • De CPU valt zeer waarschijnlijk niet goed in het socket als er een draadje tussen zit, slecht contact = niet werkende pc.
  • De core zit aan de bovenkant van de die, hoe wil je de temperatuur daarvan meten aan een paar solderingkjes aan de onderkant?
Wat je kunt doen is een zo dun mogelijke sensor zoeken, IHS van je CPU afhalen, gaatje boren aan de zeikant waardoor je dat draadje naar binnen kunt steken, en tussen de IHS en core plaatsen waarna je de IHS stevig terugplaatst. Echter maakt je core dan geen goed contact meer met de IHS, en gezien het kleine oppervlak van een core is dat cruciaal. Mocht je hiermee bezig willen zijn dan kun je IHS removing/reattaching eens doorlezen.

De beste optie echter zou zijn als je een kleine uitsparing maakt in je HSF waar je de sensor tussen steekt, zodat er geen dingen tussen het koelblok en je CPU inzitten. Nadeel hiervan is weer dat de temperatuur minder nauwkeurig zal zijn aangezien je verder van de core af zit. Het best kun je dus zo dicht mogelijk bij de core meten.

Ik heb zelf ook mijn werkstuk over overclocken gedaan, en ik heb gewoon de interne sensor van de CPU's gebruikt. Good enough for me.

[ Voor 3% gewijzigd door Avalaxy op 14-09-2008 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:30

Thandor

SilverStreak

Als je een Intel Pentium 4 of iets dergelijks wilt testen zou je de zogenaamde 'Tjunction'-temperatuur kunnen gaan meten. Je moet dan een sneetje in het IHS maken en daar de sensor in verwerken. Het komt er dan als volgt uit te zien:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/80f921d70c80190be016c214072faaaa/thumb.jpg

De processor op de afbeelding is een LGA771 'Thermal Test Vehicle' (QGQ0). In wezen zit er geen processor in, enkel hardware om warmte te genereren. Een echte processor zal namelijk nooit alle transistors tegelijk kunnen schakelen en dat is niet wenselijk bij het ontwerpen van een HS/F die binnen een bepaalde TDP moet vallen.

Mocht je interesse hebben om het op deze manier te doen dan kun je het beste even deze PDF van Intel downloaden. De PDF is te vinden op de site van Intel. Het schuilt onder de noemer 'Thermal and Mechanical Design Guidelines' :). Zie o.a. blz 89 en verder. Het nadeel van deze methode is dat je niet de échte 'die' temperatuur meet (zoals bij de Core 2 Duo bv. mogelijk is via software). Je zal dus nooit de actuele temperatuur hebben. Echter, als je bij alle processoren dezelfde methode hanteert zullen de resultaten als het goed is wel vergelijkbaar zijn :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Thandor schreef op zondag 14 september 2008 @ 22:35:
Echter, als je bij alle processoren dezelfde methode hanteert zullen de resultaten als het goed is wel vergelijkbaar zijn :).
Kleine toevoeging hierop: om dit uit te sluiten kun je het best eerst je PC een tijdje opwarmen met orthos en bijvoorbeeld na een kwartiertje beginnen de average temperatuur te meten, wat je dan weer 5 minuten doet waarna je een gemiddelde neem. Zo heb ik het ook gedaan, op die manier voorkom je dus pieken.

Nog een opmerking die ik kwijt wil: als je processors onderling gaat vergelijken, let dan ook op dat de omgevingstemperatuur en luchtverplaatsing ongeveer gelijk is aangezien dit je resultaten ook kan beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fawn
Heel erg bedankt Avalaxy en Thandor.
Ik ben van plan om naast de temperatuur sensor die ik zelf plaats, ook de standaard sensors elke keer uit te meten. Maar aangezien een externe sensor te ijken is en je precies weet waar hij zit, kan je die veel beter gebruiken in een onderzoek imo.
Ik denk dat het geen groot probleem zal zijn wanneer alle meetwaarden iets te laag zijn, omdat de sensor niet in de core geplaatst kan worden, als we we er maar consequent bij elke meting even ver vanaf zitten.

@Thandor: Stel dat ik de Tjunction temperatuur ga meten. Is die dan ook standaard veel lager dan de core, omdat het punt waar de sensor zit, tussen de core en de koeling zit?
Het probleem bij deze methode is dat je de sensor vast moet solderen. (tenminste, dat doen ze in die instructie) Dat lijkt me niet zo goed voor de sensor en voor de processor. Misschien is de sensor met lichte druk vast te klemmen, maar dan is het contact wel weer minder.

@Avalaxy: Stel dat ik de sensor aan de zijkant tegen de core aanzet, is het temperatuurverschil met het middelpunt van de core dan te groot? Ik denk dat het tussenplaatsen van de sensor tussen de core en de IHS een veel te grote invloed gaat hebben op de temperatuur van de core. Ik had dat topic over IHS removing idd al gelezen.
Het letten op de variabelen als omgevingstemperatuur is inderdaad scherp opgemerkt. En het een tijdje indraaien met een zwaar programma en gemiddeldes nemen is slim.
Stel dat ik de idle temperatuur wil weten. Is het dan het slimst om de computer een tijd in z'n bios te laten staan? Of zijn er dan nog een aantal processen die de processor belasten.

M'n vader heeft een boortje waar een losse kop op zit met stukjes diamant. Ik hoop dat dat geschikt is om zo'n spleetje in de HSF of de IHS te maken.

Ik heb het idee dat ik voor zo'n sensortje bij computershops/webwinkels niet zo ver kom.
Ik heb even gekeken op conrad.nl, en daar heb ik deze twee gevonden:
temperatuur sensor 100-OHM
PT100 temperatuur sensor TO92K
Het probleem is dat de maten er niet precies bijstaan.

Heeft iemand een idee waar ik verder nog zou kunnen zoeken naar een goede dunne sensor?
Ik moet nog uitzoeken wat voor bereik de sensor moet hebben. Ik wil proberen de sensor aan te sluiten op IP-Coach, een soort systeem dat we op school hebben om sensors op aan te sluiten. Ik ga vandaag even navragen wat voor type sensors je daarmee kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Fawn schreef op maandag 15 september 2008 @ 12:00:

@Avalaxy: Stel dat ik de sensor aan de zijkant tegen de core aanzet, is het temperatuurverschil met het middelpunt van de core dan te groot?
Dat weet ik niet zeker aangezien ik dat nooit gedaan heb, maar het is wel zo dat er een soort hot-spots zijn, vooral bij multicore processors. Je hebt namelijk 1 fysieke chip, met daarin 2 cores. Zoals je kunt raden kan het dus zo zijn dat de ene kant van de chip warmer wordt dan de andere.

Opzich zou het niet uit moeten maken aangezien je contactoppervlak als het goed is even groot is. Maar of de zeikant van de core evenveel warmte dissipeert als het midden durf ik niet te zeggen.
Stel dat ik de idle temperatuur wil weten. Is het dan het slimst om de computer een tijd in z'n bios te laten staan? Of zijn er dan nog een aantal processen die de processor belasten.
Het is aan te raden om eerst even orthos te draaien om de CPU op normale gebruikstemperatuur te krijgen. Vervolgens laat je je PC gewoon weer een kwartiertje idlen en daarna ga je 5 minuten meten waarna je de average temperatuur neemt. De reden dat je eerst even orthos moet draaien is omdat je CPU koel is wanneer je PC net opstart, en meestal heel langzaam opwarmt als je PC idle blijft. Daarom gewoon verhitten en af laten koelen :)
M'n vader heeft een boortje waar een losse kop op zit met stukjes diamant. Ik hoop dat dat geschikt is om zo'n spleetje in de HSF of de IHS te maken.
Qua metaal is het geschikt, de IHS is van koper/nikkel gemaakt, daar kom je wel doorheen. Echter is er wel een nadeel van het gebruiken van een boortje... Je hebt hooguit een gaatje/inkeping van 1mm nodig. Om dit vanaf de zeikant te boren gaat ontzettend lastig worden. Daarnaast wordt het koper naar de zeikant geduwd door de roterende beweging van de boor, waardoor je dus een braampje krijgt. Dit is dus weer een ophoging van je IHS waardoor je HSF en IHS geen goed contact meer maken (alles moet bij voorkeur perfect vlak zijn).

Wat betreft sensors/thermometers heb ik geen idee, geen ervaring mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fawn
Alweer bedankt voor je opmerkingen.
Ik denk dat het wel goed komt met de sensor, zag door de lay-out van de conrad-site eerst niet dat hun aanbod extreem is, dus op het gebied van die kleine sensortjes heb ik genoeg keuze.

Het systeem van IPCoach dat ze op school gebruiken heeft m'n leraar me uitgelegd.
Dat gaat wel goedkomen.

Dat tegen de zijkant van de core aanzetten is op zich geen probleem. Zolang ik duidelijk aanteken in mijn verslag waar ik meet zit het volgens mij wel goed.

Ik moet nu nog uit zien te zoeken hoe ik de warmte sensor elektrisch isoleer. De draadjes hebben geen isolatie, dus ze zouden tegen bijv. de IHS aan kunnen komen en kunnen kortsluiten. Het isolatie materiaal moet warmte wel goed doorgeven, maar elektriciteit niet.

Ook het geval van dat braampje moet ik maar even over nadenken, misschien kan ik het daarna bijschuren ofzo. ( "lappen" )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Fawn schreef op maandag 15 september 2008 @ 18:21:

Ook het geval van dat braampje moet ik maar even over nadenken, misschien kan ik het daarna bijschuren ofzo. ( "lappen" )
Denk dat je het beter op een andere manier kunt doen. Mijn creativiteit laat me even in de steek, maar het moet vast niet al te moeilijk zijn om een diepe kras ofzo in zo'n IHS te maken ;) Maar je kunt hem daarna wel gewoon lappen natuurlijk, dat kan nooit kwaad (als je het goed doet).
Pagina: 1