Toon posts:

Tips bij nieuw intern geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal ! :)

ik heb een vraag ik heb sinds kort mijn pc geupgrade naar vista ultimate en ik kwam er achter dat games spelen toch iets minder soepel gaat met maar 2gb intern dan op xp ...
Ik wil dus niet intern geheugen alleen weet ik niet precies welke
mijn specs
Intel® Core™ 2 Quad Q6600
nvdia 8800gts
Kingston ValueRAM 2 GB DDR2-667 Kit
500g western digital
Asus 5n-e sli moederbord

ik wil dus graag meer intern geheugen alleen weet ik niet wat het slimste is om te doen want het lijkt me beter om eerst maar 1 slot extra te gebruiken zodat ik altijd nog verder kan uitbreiden
maar ik vraag jullie mening
mijn enige eis is dat de prijs eigenlijk iets onder de 40 euro moet blijfen ( inclusief verzend kosten )

alvast bedankt :)

mvg Thale

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk op de QVL van je mobo, dat is zeker bij Asus bordjes wel belangrijk. Verder is het onverstandig om maar 1 dimm erbij te prikken, gezien je dan je dualchannel kwijt bent, iets dat je wel wilt hebben met een Q6600.

Verder is het zo dat als je gaat upgraden en je gaat gebruik maken van 4GB ram, je dan wel een 64b OS moet hebben.

Verwijderd

Met een beetje zoeken moet je hier ook wel uitkomen. Hint: kijk eens bij Asus naar de QVL-list van je moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ik ben niet heel erg goed en computer taal :) ik kan een pc in elkaar zetten en aardig met software overweg dus zou je het aub in iets makkelijkere taal kunne zeggen :)

Gr. Thale

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 13:30:

Hallo allemaal ! :)

ik heb een vraag ik heb sinds kort mijn pc geupgrade naar vista ultimate en ik kwam er achter dat games spelen toch iets minder soepel gaat met maar 2gb intern dan op xp ...
3D-applicaties presteren sowieso al iets minder in Vista dan in XP omdat het systeem standaard al meer wordt belast. Dit heeft inderdaad deels met het geheugengebruik te maken, maar niet uitsluitend.
Ik wil dus niet intern geheugen alleen weet ik niet precies welke
Begin eens met een kijkje in PMG FAQ » Welk geheugen moet ik nemen?
Zie tevens de QVL (Qualified Vendors List) van jouw moederbord, die je kunt vinden via de Asus website.
ik wil dus graag meer intern geheugen alleen weet ik niet wat het slimste is om te doen want het lijkt me beter om eerst maar 1 slot extra te gebruiken zodat ik altijd nog verder kan uitbreiden
Het beste schaf je nog een setje Kingston ValueRAM 2GB DDR2-667 aan. Dan heb je in totaal 4GB
waarvan je weet dat het compatibel is met je moederbord. Hier kun je echter slechts 3,2GB van benutten, dus verder upgraden heeft alleen zin als je ook een 64-bits besturingssysteem gaat gebruiken. Zie voor meer informatie hierover RAM FAQ » 4GB en desktop PC's.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 11:57
De QVL van een gemiddeld ASUS moederbord is zo kort dat je er nog weinig aan hebt. Gewoon 2x 2GB erbij prikken en 9 vd 10 keer werkt het gewoon. Reden dat je hier zovaak problemen ziet is dat alleen die 10e x hier op tweakers gepost wordt. Ik heb zelf een ASUS P5B waarin ik gister net nieuw geheugen ingezet heb (oude geheugen naar n andere pc, deze dubbel zoveel) en met beide setjes geen enkel probleem ondanks dat ze niet op de QVL staan.

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen die me hierbij geholpen heeft hartstikke bedankt ik kom er nu zelf wel uit

Mvg Thale

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 13:34:
Sorry ik ben niet heel erg goed en computer taal :) ik kan een pc in elkaar zetten en aardig met software overweg dus zou je het aub in iets makkelijkere taal kunne zeggen :)

Gr. Thale
Wat snap je niet?

Anyway, het meeste kun je prima hier vinden. PMG FAQ

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
-Niels- schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 13:40:
De QVL van een gemiddeld ASUS moederbord is zo kort dat je er nog weinig aan hebt. Gewoon 2x 2GB erbij prikken en 9 vd 10 keer werkt het gewoon. Reden dat je hier zovaak problemen ziet is dat alleen die 10e x hier op tweakers gepost wordt. Ik heb zelf een ASUS P5B waarin ik gister net nieuw geheugen ingezet heb (oude geheugen naar n andere pc, deze dubbel zoveel) en met beide setjes geen enkel probleem ondanks dat ze niet op de QVL staan.
Reden dat je hier zo vaak problemen ziet is dat Asus borden enorm knullig zijn als het om geheugencompatibiliteit gaat. Er hoeft maar een klein ding niet te kloppen aan een DIMM en het werkt niet. Aangezien tweakers geen tweakers zijn als ze niet overclockgeheugen nemen worden juist op dit forum enorm veel geheugenproblemen gepost met asus borden.

Zelf ram ik gewoon in elk bord Kingston ValueRAM. Budget PCs, game PCs, servers met DDR2 geheugen, dual quadcore Xeons met FBDIMMs, overal Kingston ValueRAM.
Tot nu toe nog geen compatibiliteitsproblemen gezien, hooguit een paar kapotte DIMMs (van een batch van 80x2GB DDR667 ECC DIMMs met oplopende serienummers zijn er inmiddels 2 dood).

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 21:18

M2M

medicijnman

zoals al eerder aangegeven, keuze is uit je huidige kit eruit smijten en een 2x2 GB kit erin stoppen, of er simpelweg 2 GB bij stouwen. Ik ben gegaan voor optie twee, 32 bit xp of vista loopt momenteel nog soepel. Als ik over twee jaar iets nieuws wil (en kan betalen) stap ik waarschijnlijk over op wat op dat moment de standaard is. Een kleine sidenote, 2x2GB is minder belastend voor je chipset dan 4x1GB. Zeker met een passief gekoelde northbridge (die bij mij ongeveer 85 graden werd totdat ik 'm maar actief ging koelen), zou het voor onstabiliteit kunnen zorgen.

edit:

daarnaast vind ik de QVL eigenlijk inderdaad best tegenvallen. Ik zie eigenlijk ook geen enkele 2 GB staaf in de QVL staan.

[ Voor 55% gewijzigd door M2M op 13-09-2008 22:08 ]

-_-

Verwijderd

@r00n:

""3D-applicaties presteren sowieso al iets minder in Vista dan in XP omdat het systeem standaard al meer wordt belast. Dit heeft inderdaad deels met het geheugengebruik te maken, maar niet uitsluitend.""

Dat was in het begin zo, maar de drivers in combinatie met service pack 1 zorgt voor een heel akelige benadering en zeker voor nieuwe games. Ik weet niet wat jij met 'iets' bedoeld?
Ik bedoel er zo'n 2% mee als je een beetje goed bent met het afstellen van je driver.

Ik denk ook niet dat Halo fans je post kunnen waarderen. Windows XP is nog steeds nummer 1, maar aan Vista is al heel wat gesleuteld en het geheel is nu aardig stabiel en het feit dat mensen er niet aan willen is dus puur een kwestie van onwetendheid.
Hoe kan iemand iets beoordelen zonder er genoeg kennis van te hebben? Dat heb ik nooit begrepen namelijk.

Vista is heel veel beter af te stellen als XP als je maar in de systeembeheer map durft te komen en als je ooit gehoord hebt van gpedit.msc en meer.

Ik vind de XP vs Vista uitingen droog en oud en no offense, maar de keus kan alleen jij maken ;)

En Vista heeft zeker te weten genoeg onhebbelijkheden, maar XP ook.

Even een ezelsbruggetje:
Windows is commercieel gezien al klaar bij de beta (zoals de commercie erover denkt)
Windows is emphatisch gezien nooit klaar (zoals wij het ervaren)

Geheugen? Corsair ValueRAM werkt eigenlijk altijd.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2008 01:29 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-05 13:42
Bedenk wel, dat als je 32-bits Windows Vista, of Windows XP draait, je maximaal 3,2 GB minus het geheugen van je grafische kaart (waarschijnlijk 512 MB?) feitelijk beschikbaar zult hebben, dus waarschijnlijk 2,8 GB. Meer dan 3 GB er in stoppen heeft in dat geval dus geen enkel nut.

Onder Vista 64-bits heb je wel iets aan het geheugen, maar dan moet je wel hopen dat al je software werkt onder 64-bits windows...

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 21:18

M2M

medicijnman

Wilke schreef op zondag 14 september 2008 @ 12:10:
Bedenk wel, dat als je 32-bits Windows Vista, of Windows XP draait, je maximaal 3,2 GB minus het geheugen van je grafische kaart (waarschijnlijk 512 MB?) feitelijk beschikbaar zult hebben, dus waarschijnlijk 2,8 GB. Meer dan 3 GB er in stoppen heeft in dat geval dus geen enkel nut.

Onder Vista 64-bits heb je wel iets aan het geheugen, maar dan moet je wel hopen dat al je software werkt onder 64-bits windows...
wil je gebruik maken van dual channel is het of 4x1024 of 2x2048 of 2x1024+2x512 MB. Aangezien reepjes bijna niets meer kosten, gewoon gaan voor optie 1 of 2.

-_-

Pagina: 1