Raid is mij niet gegund

Pagina: 1
Acties:

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:00

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Topicstarter
Hallo,

Ik maak dit topic aan na aanleiding van een probleem met een raid opstelling,
ik had al een topic hierover aangemaakt maar ik denk dat hij hier beter op zijn plaats is.
In mijn vorige topic (2003 X64) corrupte ntds.dit?) was het probleem dat mijn ntds.dit bestand de hele tijd corrupt raakte, conclusie in dat topic was dat waarschijnlijk mijn raidcontroller niet compatible was.
Op dat punt was mijn config als volgt:

Windows 2003 R2 Enterprise X64
Asus M3A78-EM moederbord
AMD Athlon X2 5000
Kingston 4GB DDR2 dual channel kit
2x Samsung 640Gb in Raid1
380 watt Antec voeding

Dus ik koop een nieuwe raidcontroller een Adaptec 1220SA,
volgens de Windows HCL geschikt voor Windows 2003/2008 /32/64 bit.
Alleen nu lijkt het probleem alleen maar erger geworden te zijn, als de array helemaal gebuild is wil hij 9 van de 10 keer windows niet eens installeren, ik krijg al een freeze bij het kopieren van de bestanden in het begin van de setup.
Als de schijven nog aan het initialiseren/builden zijn lijkt alles echter prima te werken maar als de status van de array eenmaal “Optimal” is krijg ik crash na crash.

Wat ik zelf heb geprobeerd:
• 100 keer een andere array aangemaakt.
• Bios geupdate van moederbord (en de onboard raidcontroller).
• Nieuwste drivers van alles.
• Nieuwe bios in Adaptec kaart geflashed.
• Write cache aan/uit geprobeerd.
• Andere voeding 550 watt geprobeerd.
• Memtest gedraaid, geen errors.

Ik hoop dat iemand de tip voor mij heeft om dit probleem een keer op te lossen, ik sta onderhand op het punt om de pc in kwestie het raam uit te sodemieteren.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je hebt vanalles gecontroleerd, behalve de conditie van de schijven zelf. Controleer eens voor bad sectors zonder ze aan een raidcontroller te hangen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Hoe lang heb je memtest gedraaid?

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Heb je het al geprobeerd met single drive? (indien ondersteund). Om zo te kijken of het niet aan de rarray ligt. En om wat voor Raid Array gaat het? 0/1/5?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Niet alleen dat het fouten geeft maar..

Lijkt me niet handig je win instal op een array te zetten, die zet je toch liever op een stand alone disk en je data op de array?

Je hebt alleen profijt daarvan als het om data opslag gaat.
Je wilt toch ook niet dat als een schijf in je array kaput gaat dat dan ook je besturingssysteem op ze gat ligt.
2x640 zou ik eerder in raid0 zetten en een extra 75gb 10000rpm voor de server 2003.
en een 500 gb voor backup

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2008 12:22 ]

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 12:20:

Lijkt me niet handig je win instal op een array te zetten, die zet je toch liever op een stand alone disk en je data op de array?

Je wilt toch ook niet dat als een schijf in je array kaput gaat dat dan ook je besturingssysteem op ze gat ligt.
2x640 zou ik eerder in raid0 zetten en een extra 75gb 10000rpm voor de server 2003.
Alhoewel je voor een groot deel gelijk hebt, en al helemaal bij een server heeft de TS blijkbaar voor deze setup gekozen. Het is dan offtopic om daarop in te gaan.

@TS
Al eens met Samsung's tools via DOS de settings van je HDD's geinspecteerd?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gooi die Samsungs er eens uit en pak eens een ander merk hdd. Mijn ervaring met Samsung disks is dat ze spontaan uit RAIDarrays vallen en je heel makkelijk datacorruptie hebt. Ik heb hier zelf 4x 500GB op een ICH8R gehad, maar die array ging continu stuk. Vervolgens er Seagates ingehangen en nooit problemen meer mee gehad.

Als je ziet hoeveel problemen die Samsungs geven in andere topics hier op GoT en waarbij de problemen opgelost lijken te zijn als er geen Samsungs meer worden gebruikt dan leg ik echt een grote twijfel bij die disks.

• MasterL

MasterL

Topicstarter
Wiethoofd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 11:53:
Je hebt vanalles gecontroleerd, behalve de conditie van de schijven zelf. Controleer eens voor bad sectors zonder ze aan een raidcontroller te hangen.
Ik heb wel een format gedaan vanuit de raid controller bios die vertelde mij op beide schijven 0 media errors.
Ik ben nu aan het stoeien met die Samsung utility maar die werkt volgens mij niet echt optimaal.
Ongeveer 10 uur
prutser001 schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 12:08:
Heb je het al geprobeerd met single drive? (indien ondersteund). Om zo te kijken of het niet aan de rarray ligt. En om wat voor Raid Array gaat het? 0/1/5?
Raid 1, single drive werkt alles prima.
Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 12:20:

Hoezo? Als ik alles in raid 1 zet en er gaat 1 schijf stuk heb ik toch nergens problemen mee.
Op jouw manier als mij OS disk kapot gaat ligt mijn exchange server eruit daar wordt ik ook niet bepaald vrolijk van. Let wel performance maakt mij niet uit en voor backup/extra opslag heb ik al een externe harde schijf van 1TB aan het netwerk hangen.
Terw_Dan schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 12:37:
Gooi die Samsungs er eens uit en pak eens een ander merk hdd. Mijn ervaring met Samsung disks is dat ze spontaan uit RAIDarrays vallen en je heel makkelijk datacorruptie hebt. Ik heb hier zelf 4x 500GB op een ICH8R gehad, maar die array ging continu stuk. Vervolgens er Seagates ingehangen en nooit problemen meer mee gehad.

Als je ziet hoeveel problemen die Samsungs geven in andere topics hier op GoT en waarbij de problemen opgelost lijken te zijn als er geen Samsungs meer worden gebruikt dan leg ik echt een grote twijfel bij die disks.
Ja z’n reactie had ik eigenlijk ook wel verwacht, maar om heel eerlijk te zijn wil ik het toch eerst met deze samsungs proberen. Misschien achteraf niet z’n beste keus maar om nu weer 2 nieuwe schijven ook nog eens aan te schaffen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

MasterL schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 12:43:
Ja z’n reactie had ik eigenlijk ook wel verwacht, maar om heel eerlijk te zijn wil ik het toch eerst met deze samsungs proberen. Misschien achteraf niet z’n beste keus maar om nu weer 2 nieuwe schijven ook nog eens aan te schaffen.
Tja, liever 2 goedwerkende disks dan een array die dermate instabiel is dat hij continu uit elkaar valt. De reden voor mij om gewoon alle disks weg te doen en goede te kopen.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

MasterL schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 12:43:
Ik heb wel een format gedaan vanuit de raid controller bios die vertelde mij op beide schijven 0 media errors.
Probeer eens met HDTune (pro) en kijk of hij bad sectors vindt.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• MasterL

MasterL

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 12:47:
[...]

Tja, liever 2 goedwerkende disks dan een array die dermate instabiel is dat hij continu uit elkaar valt. De reden voor mij om gewoon alle disks weg te doen en goede te kopen.
Dat snap ik, maar ik ben nog niet overtuigt dat deze schijven niet in raid kunnen werken.
Straks koop ik 2 schijven en zit ik met een extra raid controller en 2 schijven waar ik helemaal niets aan heb.

• MasterL

MasterL

Topicstarter
Wiethoofd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 12:53:
[...]

Probeer eens met HDTune (pro) en kijk of hij bad sectors vindt.
ga ik proberen

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
MasterL schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 12:54:
[...]

Dat snap ik, maar ik ben nog niet overtuigt dat deze schijven niet in raid kunnen werken.
Straks koop ik 2 schijven en zit ik met een extra raid controller en 2 schijven waar ik helemaal niets aan heb.
Nu Terw_Dan het zegt...voordat ik goed en wel begrepen had dat Linux op software RAID draait zat ik met 2 F1's steeds een RAID1 array te bouwen. Maar die viel ook om de 3 boots uit elkaar. Ik vrees dat ook jij geen andere optie hebt dan je schijven te vervangen of voor software RAID te kiezen.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het is wat makkelijk om alle problemen met Samsung disken af te schuiven op compatibiliteitsproblemen. Er zijn op dit forum ook ervaringen te vinden van mensen bij wie de setup van twee Spinpoint F1's met een ICH*R prima werkt (om maar een voorbeeld te noemen).

Je kunt ook een firmware update proberen voor je disken, die is onlangs gepost en moet volgens de changelog veel compatibiliteitsissues de wereld uit helpen: Punica- in "[HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er!"

[ Voor 7% gewijzigd door Laurent op 13-09-2008 13:25 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

MasterL schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 12:54:
[...]

Mwah, probeer het desnoods eens uit met 2 andere diskjes zonder ze gelijk te kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door TERW_DAN op 13-09-2008 13:27 ]

• MasterL

MasterL

Topicstarter
Laurent schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 13:20:
Het is wat makkelijk om alle problemen met Samsung disken af te schuiven op compatibiliteitsproblemen. Er zijn op dit forum ook ervaringen te vinden van mensen bij wie de setup van twee Spinpoint F1's met een ICH*R prima werkt (om maar een voorbeeld te noemen).

Je kunt ook een firmware update proberen voor je disken, die is onlangs gepost en moet volgens de changelog veel compatibiliteitsissues de wereld uit helpen: Punica- in "[HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er!"
Helaas ik heb de firmware upgrade uitgevoerd, helaas weer een vastloper tijdens
de windows setup en na een reset stond de array weer vrolijk op: verify.
Tijdens het verify process werkt de pc uitstekend maar bij 98% verify of optimal status begint het gelazer weer.
Terw_Dan schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 13:27:
[...]

Mwah, probeer het desnoods eens uit met 2 andere diskjes zonder ze gelijk te kopen.
Ik heb helaas even geen 2 sata schijven bij de hand.

• MasterL

MasterL

Topicstarter
Even een kick, na de teleurstelling heb ik maar even niks gedaan.
Maargoed een week geleden heb ik het toch weer opgepakt en 2 seagate 640GB schijven
gekocht (7200.11).

Vandaag wezen installeren eerst op de Adaptec controller, zelfde liedje computer freezed
en bij een reboot staat de array status opeens weer op "verify" ipv "optimal"
Daarna toch maar weer de onboard controller geprobeerd, nieuwe drivers & bios update gedraaid.
In het begin leek alles goed te gaan tot het moment dat ik weer een reboot moest doen resultaat
active directory database corrupt again!!

Dus het ligt niet aan de schijven, niet aan de controller (of beide moeten niet werken), niet aan
het geheugen (getest met memtest), niet aan de voeding?
Wat blijft er over? Moederbord stuk? processor??

Ik snap er in ieder geval helemaal niets meer van iemand nog een idee?
Pagina: 1