• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:46

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleempje met het installeren van Active Directory, het lijkt wel alsof mijn
ntds.dit database elke keer het loodje legt.
Dit wordt nu onderhand mijn 3de poging om AD te installeren,
ik zal even opsommen wat ik heb gedaan:
Windows geïnstalleerd, alle drivers erop blabla DNS server geïnstalleerd en (goed) geconfigureerd.
Daarna heb ik AD geïnstalleerd het booten ging goed, ik kon inloggen (op de DC) kon active directory users and computers openen allemaal geen probleem ook waren de DNS records goed aangemaakt.
Ok daarna zonder grote wijzigingen te doen opnieuw opgestart en toen kreeg ik een error voor mijn kanis:

LSASS.EXE - System Error, security accounts manager initialization failed because of the following error: Directory Services cannot start. Error status 0xc00002e1.
Please click OK to shutdown this system and reboot into directory services restore mode, check the event log for more detailed information.

Ik heb opgestart in active directory restore mode (oid) en zag de volgende errors in de event viewer:

Event ID: 1168
Source: NTDS General
Category: Internal Processing
Description: Error -1811(fffff8ed) has occurred (Internal ID 404ab). Please contact Microsoft Product Support Services for assistance.

Event ID: 1003
Source: NTDS General
Category: Internal Processing
Description: The Windows Directory Services database cannot be initialized and returned error -1811. Unrecoverable error, the directory can't continue.

Deze problemen worden beschreven in de volgende knowledge base:
How to recover from Event ID 1168 and Event ID 1003 error messages
How to recover from Event ID 1168 and Event ID 1003 error messages

Wat heb ik geprobeerd: alle mappen/bestanden op de C schijf rechten gegeven voor everyone full access :+ , dat hielp niet.
Echter ik denk ook niet dat daar het probleem ligt maar dat de database gewoon steeds corrupt raakt maar waarom?
ntdsutil geeft ook dat er een probleem is met de database.

Ik heb daarna alles geformatteerd en ben opnieuw begonnen exact hetzelfde verhaal 1 keer werkt het prima 1 reboot en het gezeik begint weer opnieuw.

Heeft iemand een idee hoe dit komt en hoe dit te voorkomen de 3de keer?

Ohja voor ik het vergeet de configuratie:

Windows 2003 R2 Enterprise X64
Asus M3A78-EM moederbord
AMD Athlon X2 5000
Kingston 4GB DDR2 dual channel kit
2x Samsung 640Gb in Raid1
380 watt Antec voeding

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Waarschijnlijk is er na de eerste keer nog wat metadata achtergebleven. Hier staat een artikel hoe je dat het beste kan verwijderen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

guidovb999 schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 15:11:
Waarschijnlijk is er na de eerste keer nog wat metadata achtergebleven.
Leuk, maar als hij de complete Windows Install opnieuw heeft gedaan is dat niet meer van toepassing natuurlijk ;)

Overigens: hoe staat het met de Write Cache van je raidcontroller?
Standaard wordt de write caching op de disk waar de .DIT op komt (meestal je systeemdisk) uitgeschakeld juist om dit soort dingen te voorkomen.

Een RAID controller die hier niet goed mee omgaat kan ook voor problemen zorgen dan.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• MasterL

MasterL

Topicstarter
Ik heb inderdaad een hele nieuwe install gedaan, nieuwe partities aangemaakt enzo.
Write cache staat volgens mij (weet het zo uit mijn hoofd 90% zeker) aan, ik heb wat gezocht op internet en het schijnt inderdaad nog wel eens voor problemen te zorgen :X . Als dat het probleem is ben ik allang blij dat het zo snel aan het licht is gekomen en niet nadat exchange en noem het maar op draaide.
Ik ga maar eens een nieuwe array aanmaken en windows (alweer) opnieuw installeren. Bedankt voor de tip!

Verwijderd

volgens mij is write cache alleen problematisch op het moment dat de spanning eraf valt. omdat je dan theoritisch een niet volledige schrijfactie gedaan kan hebben.

Maar goed even naar je eerste foutmelding gegoogled en ik kwam uit op dit docje van ms... hier staat iig in hoe je de integrity van je ntds.dit kan checken.

"Directory Services cannot start" error message when you start your Windows-based or SBS-based domain controller

overigens lijkt me het handig om het probleem te onderzoeken, maar zodra je weet wat het probleem is wel weer even opnieuw te beginnen aangezien je toch een schone install aan't doen ben.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2008 15:51 ]

• MasterL

MasterL

Topicstarter
Ja daarom, ik geloof er wel in het write-cache verhaal.
Voor de duidelijkheid beide problemen kwamen na een reboot, ok het is geen stroomuitval maarja het is ook goede/dure controller natuurlijk (onboard dingetje).
Dat artikel had ik ook al gevonden ik zie nu dat in in mijn topicstart 2 keer dezelfde link had neergezet |:( :X 1 daarvan moest dus jou KB artikel zijn.
Ik heb de integeriteit al gechecken en bij beide installaties was het bestand corrput :'(

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Om het bij wijze van test te verifiëren:

Installeer het nu nog eens, maar dan met een enkele, non-RAID disk.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• MasterL

MasterL

Topicstarter
Aangezien ik toch opnieuw ga installeren ga ik het gewoon proberen met write-cache uit. Ik laat het weten als dit het probleem heeft opgelost :)

Verwijderd

-1811 is file not found en komen meestal door hardware die onderuit gaat. Probeer eens op een non-Raid disk zoals alt-92 zegt :)
C:\>err -1811
# for decimal -1811 / hex 0xfffff8ed :
JET_errFileNotFound
# /* File not found */
# 1 matches found for "-1811"

C:\>error -1811
Error -1811 (0xfffff8ed) = JET_errFileNotFound

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Misschien overbodig, maar draait er ook een virusscanner op die bak?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• MasterL

MasterL

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 16:15:
-1811 is file not found en komen meestal door hardware die onderuit gaat. Probeer eens op een non-Raid disk zoals alt-92 zegt :)

[...]
Ok ok, ik zal het proberen met 1 disk.
sanfranjake schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 18:23:
Misschien overbodig, maar draait er ook een virusscanner op die bak?
nog niet ;)

• MasterL

MasterL

Topicstarter
Nadat ik weer wat tijd heb gevonden ben ik verder gegaan met de test op 1 HD en het werkt :).
Wat is er anders vergeleken met de vorige installatie(s):

* In de bios de controller op SATA gezet ipv raid (dus native sata geen jbod).
* 1 harde schijf eruit gehaald.
* Windows geinstalleerd (zonder SATA/Raid drivers) en alle updates geinstalleerd
behalve windows search had ik de vorige keer wel geinstalleerd.
* ATK0110 ACPI UTILITY driver geinstalleerd (was vorige keren nog unknown device).

Voor de rest staan de DNS en AD instellingen precies hetzelfde, maar dit is natuurlijk toch niet helemaal zoals ik het wil hebben het liefst krijg ik dit toch aan de praat met m'n raid1 :+ .
Heeft iemand nog een suggestie hoe ik dat voor elkaar moet gaan krijgen? Ohja Write Cache staat op enabled maar die kan ik niet uitschakelen??

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

alt-92 schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 15:14:
[..]
Een RAID controller die hier niet goed mee omgaat kan ook voor problemen zorgen dan.
Dusch :+

Op een of andere manier zorgt die FakeRAID controller voor je problemen.
Misschien is het dan een beter idee om een goeie controllerkaart te halen?

Een DC moet immers Gewoon Werken©®™ :)

• MasterL

MasterL

Topicstarter
alt-92 schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 11:37:
[...]

Dusch :+

Op een of andere manier zorgt die FakeRAID controller voor je problemen.
Misschien is het dan een beter idee om een goeie controllerkaart te halen?

Een DC moet immers Gewoon Werken©®™ :)
Fake! loop je nou mijn uber raidcontroller af te kraken :+
Het liefst werk ik ook met een LSI of Areca natuurlijk maarja het is maar een experimenteel thuis servertje om daar nou een controller van nog eens 300euro in te schroeven is ook weer wat.

Heb jij of iemand anders natuurlijk nog een andere optie? Ik bedoel raid1 moet toch wel werkend te krijgen zijn

• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-01 15:13
haha lol dit misschien iets voor je 8)7 15 eurotjes.

[ Voor 4% gewijzigd door pennenlikker op 28-08-2008 13:26 ]

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

• MasterL

MasterL

Topicstarter
dan koop ik nog liever een fatsoenlijke controller, hoe weet het zeker dat het met een sweex wel gaat lukken?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik denk dat je voor een redelijk bedrag nog wel een goede x64 compatible SATA controller kaart met RAID ondersteuning kan vinden:
http://tweakers.net/pricewatch/cat/272
Kwestie van driverondersteuning goed nakijken en wat ervaringen opzoeken (reviews).
Onboard controllers kunnen goed uitpakken, maar soms ook niet - omdat meestal die controllers de bewerkingen in de driver verwerken (vandaar de FakeRAID titel ;) )

Oh enne: Windows 2003 heeft natuurlijk niet voor jan doedel een Hardware Compatibility List ;)

[ Voor 10% gewijzigd door alt-92 op 28-08-2008 20:06 ]

• MasterL

MasterL

Topicstarter
alt-92 schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 19:37:
Ik denk dat je voor een redelijk bedrag nog wel een goede x64 compatible SATA controller kaart met RAID ondersteuning kan vinden:
http://tweakers.net/pricewatch/cat/272
Kwestie van driverondersteuning goed nakijken en wat ervaringen opzoeken (reviews).
Onboard controllers kunnen goed uitpakken, maar soms ook niet - omdat meestal die controllers de bewerkingen in de driver verwerken (vandaar de FakeRAID titel ;) )

Oh enne: Windows 2003 heeft natuurlijk niet voor jan doedel een Hardware Compatibility List ;)
hehe ja naja precies, ik zal eens contact opnemen met asus misschien dat die nog een tip hebben ofzo. Normaal werk ik in productie servers natuurlijk ook alleen maar met fatsoenlijke controllers ik had alleen niet gedacht dat raid1 z'n big deal zou zijn (raid5 probeerde ik in 1ste instantie al niet).
Als ik er met Asus niet uitkom koop ik wel een goede controller dan maar 100 euro lichter.

In ieder geval bedankt voor de hulp :)

• MasterL

MasterL

Topicstarter
Ik ben doodziek! :( ik schaf een nieuwe raid controller aan is het nog dramatischer geworden. Misschien toch een andere (hardware) oorzaak, tijdens het kopieren van de files (tijdens install van windows) liep hij tot 2 maal vast. Toen de installatie eindelijke gelukt was kreeg de server weer een fatale wegtrekker bij het installeren van .Net.
Ik denk dat ik toch maar een andere voeding ga testen en een memtest draaien :'(
Ohja ik heb nu een Adaptec 1220SA staat op de HCL lijst dus zou goed moeten zijn.
Pagina: 1