Cocytus schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 17:12:
Ah, maar daar ga je de fout in. Op vakantie
willen, het is geen eerste levensbehoefte. Als je ouders je niets willen geven, en je hebt niet genoeg tijd om bij te verdienen, dan kun je dus niet op vakantie. Bovendien, geen tijd hebben om geld te verdienen maar wel tijd om op vakantie te gaan...

Ik heb ook wel eens 2 weken vakantie

. Niet zo vaak, maar wel eens

.
Like, een studie is (imho) niet helemaal vergelijkbaar met bijstandsniveau. Lompweg heb je sowieso 150 euro in de maand meer uitgaven, exclusief boekengeld

. Daarbij heb je vaak een relatief dure woning met geen huurtoeslag (de gemiddelde kamer zeg maar) en bij een aantal studies een werklast waarbij je niet gelukkig wordt als je daarnaast nog eens 10 uur in de week moet werken. En nee, dat is niet bij elke studie zo, maar zeker bij een aantal wel.
Tis niet altijd reeel om te zeggen "werk maar bij", zeker niet met bepaalde uitzonderingsstudies. Ik noem bijvoorbeeld idd de coschappen van geneeskunde, 2 jaar onbetaalde stage van een gemiddelde 50 uur in de week met in totaal.... 8 vakantieweken per jaar, niet aaneengesloten, dus lastig om daarin fulltime werk te vinden. In die tijd moet ik ook eten, zeg maar.
Daarnaast is het, maar das een verschil van mening denk ik, irreeel om te zeggen dat iemand 5-6 jaar lang (een gemiddelde betastudie) elk dubbeltje 3x moet omdraaien terwijl je voor een bedrag van zeg 50 of 100 euro in de maand bijlenen zo verschrikkelijk veel vrijheid koopt. Niet zozeer het "op vakantie" vrijheid, maar wel het "is het al de 21e, komt de stufi al, het is echt op!" soort van vrijheid

.
620 euro in maand is overigens stiekem serieus *aftellen* soort van krap. Ik zit in mijn voorbeeldje qua vaste lasten al op 300+150+80= 530 euro per maand, en dan moet je ook nog eten, de was doen, een keer een nieuw paar schoenen kopen, je telefoonrekening betalen en je studiespullen van betalen. Daar heb je dan welgeteld 80 euro voor, 125 als je zorgtoeslag meetelt

. Dat is echt elke maand aftellen tot het eind en in elke vakantie moeten bijklussen omdat je ook wel eens een glaasje wijn wilt drinken in plaats van alleen maar thee en ranja

.
En dat is idd een tijdelijke situatie en dat houdt op zo gauw je gaat werken, maar dan zou ik persoonlijk (met een studie die erg druk is en 95% baangarantie heeft) liever nu iets minder krap zitten en straks een jaartje of 3 een tandje minder te besteden hebben, dan nu moeten dobberen over elke maand en er straks in 1x van af zijn.
(Daarbij ga je ook van iemand die compleet op schema zijn studie haalt, en dat heb ik serieus ook maar weinig mensen zien doen

.)
Dit is overigens off-topic

. Excuses. Ik vond dat ik het moest nuanceren.