• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-02 06:36
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe PC.
Vanwege tijdelijk tekort aan geld wil ik er nu niet direct ERG veel geld aan uitgeven.

M'n 250GIG HDD en m'n DVD-brander (ATA) wil ik blijven gebruiken, maar dat lijkt geen probleem want redelijk wat MOBO's ondersteunen nog wel 2 ATA devices...

Waar ik wel over zit te twijfelen is of ik voor +/- 200 euro een goedkope Intel dual core CPU + MOBO + Mem (DDR2) zal kopen.
Het Mobo dat ik in gedachte heb ondersteunt ook DDR3.

Of een goedkope AMD dual core CPU + MOBO + MEM (DDR2) voor +/- 150.
AMD ondersteunt geen DDR3

Wat ik me het meest afvraag is welk van deze combinaties zich het beste zal laten upgraden.

Specifieker, wat is er bekend van AMD en/of intel over de overstap naar DDR3 ?
of een verandering van Socket ??

Ik speel trouwens amper / geen zware spellen, het zwaarste dat ik doe is wat Photoshop.

[ Voor 5% gewijzigd door liquid_ice op 12-09-2008 15:31 ]

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Verwijderd

DDR3 heeft op de S775 intel systemen nauwlijks nut en je betaald je er nu blauw aan. Nehalem, nieuwe intel's die er aan gaan komen, hebben wel meer nut van DDR3. Alleen komen deze op een nieuw socket en zullen erg duur zijn. S775 is zo goed als dood. Waarschijnlijk zal intel het nog een tijd gebruiken om de penryn derivaten uit te melken. De druk om te vernieuwen in het consumenten midden segment gezien intel daar al heer en meester is. De AMD's doen het daar niet te best.
AMD en DDR3 kan op dit moment niet. AMD gaat wel over een tijd over naar het nieuwe AM3 socket. Deze is, naar beloofd, backwards compatible met AM2(+). Dit geld alleen voor de AM3 processors. Een AM3 processor kan op een AM2 bord, maar een AM2 processor kan niet op een AM3 bord. Dit komt omdat de geheugen controller dit nog niet kan. De straks aan komende Phenoms bezitten wel een DDR3 controller. Dit is tenminste zoals ik het begrepen heb. Verbeter mij als het niet waar is.
Wat kan je dan het beste doen? Imho Upgraden laten voor wat het eigenlijk is. Koop nu goeie mid end spul en over een jaar of ander half weer een upgrade naar goed mid end spul. Mobo-cpu-geheugen. Dan heb je het meeste plezier van alles.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:44
Te overwegen is een AMD bord met de relatief nieuwe 780G chipset. Nu grafisch genoeg voor je en als je systeem ooit wat trager wordt zet je er een dan tweedehands videokaart bij en heb je met het nieuwe "hybride crossfire" concept (globaal: een willekeurige GPU combi maakt je PC sneller).
CPU+MB+mem (maar dan 4GB) van de Bestbuyguide mei HTPC heb ik net gekocht en dat is duidelijk minder dan EUR 200.

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-05 23:05
Ik ben ook aan het kijken voor een nieuwe pc (ik heb nog een kast, dvd-brander en grafische kaart), maar nu had ik enkele vragen en ik denk dat dit wel een geschikt topic is.

De Grafische kaart die ik heb is een nooit-gebruikte Asus N6600LE met een AGP slot, maar ik kan nergens moederborden vinden die nog AGP hebben, is dit nog te verkrijgen of op een of andere manier op te lossen of kan ik beter een nieuwe grafische kaart kopen?
Verder zat ik een beetje te twijfelen over processor, moederbord en geheugen (ik heb wel wat verstand van pc's maar niet super vandaar).
- ik gebruik mn pc voornamelijk om te internetten, wel eens een spelletje, regelmatig foto/videobewerking, hdfilms afspelen dus wat is dan een goede processor? Athlon X2 (6000+) of een Phenom X3/X4? (2100 mhz te weinig?)
- dan het moederbord, ik zie veel moederborden van verschillende prijsstellingen maar ze hebben allemaal pcie2.0, sata controllers, onboard sound, onboard lan, ondersteuning voor 1066 mhz geheugen en een AM2+ socket, zou ik dan gewoon voor een moederbord moeten gaan wat alles heeft wat ik nodig heb en niks extra?
- het geheugen, is het verschil in prestatie merkbaar tussen 800 en 1066 mhz geklokt geheugen? en is 2 of 4 gb nog een merkbaar verschil in prestatie bij het bovenstaande gebruik?

Bedankt alvast.

[ Voor 3% gewijzigd door Silvos op 12-09-2008 19:46 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:49

Thandor

SilverStreak

Dit soort 'welke moet ik nemen?'-vragen zijn eigenlijk niet gewenst op GoT. De gedachtengang hierachter is dat deze vragen vrij eenvoudig op te zoeken zijn. Het is slechts een kwestie van even tijd nemen en inlezen in de materie.

Om zoektochten naar nieuwe hardware te vereenvoudigen is er een howto geschreven. Deze howto vindt haar vermelding in de CSL FAQ en is HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen? te vinden :). Een aantal zaken in de howto beginnen langzaam wel te dateren maar dit is an sich nog niet zo'n probleem. Je dient op dat moment enkel zelf even de specificaties, reviews, benchmarks en ervaringen op moeten zoeken ;).

Aan Silvos hierboven: eigenlijk is het plaatsen van een dergelijke reactie 'topickaping' ;).

[ Voor 6% gewijzigd door Thandor op 12-09-2008 20:03 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Dit topic is gesloten.