• BdB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-04 10:13
Beste mede-tweakers.

Dagen ben ik bezig geweest, vele tests heb ik gedaan, fora afgestruind, gezocht, gevraagd. Niets gevonden wat helpt.

Met wat "oudere" hardware heb ik een mediacenter gebouwd. Dit alles in een kast van nox media.
De hardware die hier in zit:
mobo: asus a7n8x-x
cpu: athlon xp 2500@1900 (onderclocked)
wd 80gb ide
1gb ram 400ddr@266ddr, 133 fsb
asus fx5200 passief gekoeld, af fabriek
aopen 350 watt voeding

Verse installatie van XP, k-lite codec pack, avast antivirus, speedfan en mediaportal
Het de crash treed random op tijdens het spelen van video. Soms al na 10 minuten, soms pas na een ruim uur.
Geen BSOD, gewoon een hanger. :?

De temperaturen zijn dik in orde. Met alle fans op max komt geen onderdeel boven de 35 graden.
Indien ingesteld op "stil" komt geen onderdeel boven de 50 graden.
Cpu max 49 graden.
mobo (socket) 43 graden
hd0: 46 graden (dit lijkt me enigszins hoog, maar volgens mij niet heel erg?)

Ik heb memtest86 gedraaid. Alles in orde.
Ik heb de videokaart vervangen, crasht net zo hard.
Ik heb een oudere driver geinstalleerd, hielp niet.
XP is helemaal up-to-date.
K-lite is de nieuwste versie.
Ik heb de voeding vervangen, crasht nog steeds.
Het enige dat ik nog niet vervangen heb is het mobo+cpu, maar bij gebrek aan reserve mobo en cpu kan dat niet.
Idlen doet ie uren na elkaar.
Alleen bij films gaat het mis, alhoewel, net heeft het ding een uur mp3's staan draaien in media portal en toen crashte hij ook weer. 8)7

Ik kan nog proberen om de agp settings aan te passen in de bios, maar ik weet niet precies wat de meest veilige settings zijn voor zaken als spread spectrum e.d.

Kortom, ik weet echt niet meer waar ik het zoeken moet. ;(
Wie heeft er nog een idee?
Het begint allemaal een beetje veel tijd te kosten, tijd die ik eigenlijk hard nodig heb voor mijn studie :P Maarja, je bent tweaker of niet, dus je gaat door tot het werkt!

Drommels!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Kijk de condensatoren cq. elco's eens na op het moederbord, en dan kijken of deze bol staan of lekken.
Een defecte condensator cq. elco kan onverklaarbare instabiliteit veroorzaken! ;)

wat is een elco? @ nl.wikipedia.org

[ Voor 23% gewijzigd door bitshape op 11-09-2008 21:51 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 17:34
Al eens geprobeerd de CPU op normale snelheid te zetten en te testen ? Sommige cpu's worden labiel na onderclocken.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

je hebt underclocken en je hebt underclocken icm undervolten, heb je em miss net iets te ver geündervolt (als dat een woord is?) Draai iig net als fluppie007 zegt eens op de stocksnelheden en test.

Verder is er ook nog de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter die je door kan nemen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-05 19:45

Shiro

Serenity

BdB schreef op donderdag 11 september 2008 @ 21:34:
Verse installatie van XP, k-lite codec pack, avast antivirus, speedfan en mediaportal
Het de crash treed random op tijdens het spelen van video. Soms al na 10 minuten, soms pas na een ruim uur.
Geen BSOD, gewoon een hanger. :?

Ik heb memtest86 gedraaid. Alles in orde.
Ik heb de videokaart vervangen, crasht net zo hard.
Ik heb een oudere driver geinstalleerd, hielp niet.
XP is helemaal up-to-date.
K-lite is de nieuwste versie.
Ik heb de voeding vervangen, crasht nog steeds.
Het enige dat ik nog niet vervangen heb is het mobo+cpu, maar bij gebrek aan reserve mobo en cpu kan dat niet.
Idlen doet ie uren na elkaar.
Alleen bij films gaat het mis, alhoewel, net heeft het ding een uur mp3's staan draaien in media portal en toen crashte hij ook weer. 8)7
Been there :P

Ik denk dat je het zelfde probleem hebt als mij.
Ook ik had memtest gedraaid en kreeg van die random freezes. Lees draadje maar door.

In mijn geval was het dus incompatibel geheugen. Ik heb nu andere geheugen(QVL) in zitten en alles loopt als een trein. Nog geen freeze gehad. En het draait al een maandje.

Juniper RWD

• BdB
bitshape schreef op donderdag 11 september 2008 @ 21:45:
Kijk de condensatoren cq. elco's eens na op het moederbord, en dan kijken of deze bol staan of lekken.
Een defecte condensator cq. elco kan onverklaarbare instabiliteit veroorzaken! ;)

wat is een elco? @ nl.wikipedia.org
De elco's zijn goed. Er staat er geen bol of zijn lek. Ik had eerst een "coil-whine", maar dat is opgelost met een andere (sterkere) voeding.
Wiethoofd schreef op donderdag 11 september 2008 @ 22:08:
je hebt underclocken en je hebt underclocken icm undervolten, heb je em miss net iets te ver geündervolt (als dat een woord is?) Draai iig net als fluppie007 zegt eens op de stocksnelheden en test.

Verder is er ook nog de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter die je door kan nemen.
Dit is een underclock zonder undervolt. Gewoon om het verbruik iets omlaag te krijgen, de stabiliteit te verhogen en de hitteproductie te verlagen.
Ik heb dit underclocken pas gedaan nadat alles geinstalleerd was en getest. Ook op stock speeds had ik de crash, dus heb ik hem underclocked om een probleem met de cpu uit te kunnen sluiten.
Shiro schreef op donderdag 11 september 2008 @ 22:46:
[...]

Been there :P

Ik denk dat je het zelfde probleem hebt als mij.
Ook ik had memtest gedraaid en kreeg van die random freezes. Lees draadje maar door.

In mijn geval was het dus incompatibel geheugen. Ik heb nu andere geheugen(QVL) in zitten en alles loopt als een trein. Nog geen freeze gehad. En het draait al een maandje.
Ik heb de hele thread gelezen, bedankt voor de link. Maar bij mij kan het het geheugen haast niet zijn. Dit bord heeft jaren prima gedraaid met dit geheugen. Er is alleen een reepje bij gekomen om van 2x256 naar 2x256 + 1x512 te gaan. Die 512 reep is van precies dezelfde fabrikant, snelheid en type als zijn kleine broertjes.
Staat trouwens ook op de QVL van de mamaplank.

Gisteravond had ik (ja ik ben eigenwijs) de machine weer aangezet. Nadat ik klaar was met klooien met speedfan, klikte het ik (per ongeluk) uit.
Daarna starte ik media portal weer op, en speelde een film af. Ben toen wat anders gaan doen, en vlak voordat ik naar bed ging keek ik op het scherm en zag tot mijn verbazing Rene Zelweger nog steeds over het scherm rondhuppelen. (Edge of Reason, don't ask, had niets beters om te testen)
Hmmmm... :?

Vanavond eens een duurtest draaien ZONDER speedfan.
Als dit de boosdoener is (hij zorgde voor crashes als je de "clock" functie gebruikte) dan moet ik op zoek naar een ander programma dat dit kan. Mijn fans op 100% klinkt zowat nog erger als een dell 19" server rack...

Drommels!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-05 14:37
Nouja, de kloksnelheidfunctie van Speedfan is anders dan de snelheidsregelaar van je fans. Je krijgt niet voor niets een waarschuwing als je op het tabblad 'clock' klikt. Of gebruik je Speedfan om te underclocken?

• BdB
De kloksnelheid functie van speedfan gebruik ik ook niet. Sorry voor mijn onduidelijkheid. Ik gebruik speedfan alleen voor het regelen van de fans, meer niet.

Duurtest zonder speedfan aan draait nu... we zullen zien

Update: nope, dat hielp ook niet... :'(

Eens mythbuntu live cd proberen. Kijken of ie dan ook crasht.

Nou eh... dat draait. Maar afspelen... netwerkschijfje benaderen ofzo? Argh!

[ Voor 30% gewijzigd door BdB op 12-09-2008 22:17 ]

Drommels!

• BdB
Nadat ik weer wat tijd had gevonden tussen het studeren door heb ik weer een poging gewaagd.

Dit keer heb ik de mythbuntu live cd gewoon gebruikt om het op de HD te installeren.
Net heeft het ding uren staan draaien en films afspelen als een gekke. Geen enkel probleem.
Onder linux werkt het dus prima, onder windows niet.
Nee dit is niet bedoeld om de linux/windows flame nieuw leven in te blazen :)

Mijn conclusie is dat het een error in de software moet zijn. Wellicht heb ik een foutje gemaakt bij de installatie van xp e.d. maar dat lijkt me stug. Had alleen xp, drivers, speedfan en mediaportal geinstalleerd.
Ik vermoed dat het toch ergens aan de video driver moet liggen.
Uit het verleden weet ik dat na catalyst 7.6 ati de agp kaarten de rug heeft toegekeerd qua ondersteuning. Veel mensen met bijv een radeon 9600xt konden geen spel meer fatsoenlijk draaien na 7.6 (bdb ook) en zat er niets anders op dan de 7.6 driver heel goed te bewaren.

In dit geval heb ik al geexperimenteerd met het installeren van oudere videodrivers (een stuk of vier verschillende), maar dat hielp niet.

Weet iemand toevallig een goede resource waar je oude drivers kan vinden? Het is mij nog niet gelukt om die te vinden. (zonder dat het fake is of veel moet dokken om toegang te krijgen)

[ Voor 5% gewijzigd door BdB op 21-09-2008 14:59 ]

Drommels!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

BdB schreef op zondag 21 september 2008 @ 14:50:
Weet iemand toevallig een goede resource waar je oude drivers kan vinden? Het is mij nog niet gelukt om die te vinden. (zonder dat het fake is of veel moet dokken om toegang te krijgen)
http://filehippo.com/download_ati_catalyst_xp/2859/ en dan rechtsbovenin op Download
This Version
klikken

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• BdB
Bedankt voor de link!
Zodra ik weer tijd heb ga ik het weer eens proberen.

Ik blijf het nog steeds vreemd vinden dat hij blijft crashen. Linux benadert de videokaart/andere onderdelen toch niet zoveel anders dan windows?

Drommels!

Pagina: 1