Nieuw systeem heeft last van random freezes

Pagina: 1
Acties:

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Nu online

Shiro

Serenity

Topicstarter
Hallo, Ik hoop dat dit de juiste forum gedeelte is om dit te vragen.

Onlangs heb ik een nieuwe pc in elkaar gezet met de volgende specificaties:

Proc: E8400
Moederbord: Asus P5QL-E
Ram: Kingston KVR800D2N5K2/2G, 2GB DDR2-800 (2x 1gb Dual channel)
Videokaart: MSI 7900GTO
DVD: Lite-On LH-20A1S (Sata)
Harddisk: Seagate Barracuda 7200.11 ,7200RPM, 32MB, 500GB
Voeding: Crossair VX450Watt

Nu heb ik eindelijk na veel gedoe Windows XP 32bit er op gekregen. Je denkt nu vast, hoezo veel moeite, en veel geduld zou waarschijnlijk meer op zijn plaats zijn.

Tijdens het installeren van XP is het 3 keer vastgelopen!! Gewoon tijdens het installeren. Scherm waar je timer krijgt van hoeveel minuten het nog duurt. Maar hoe dan ook. Ik had het eindelijk geïnstalleerd. En alles draait wel. Maar in Windows krijg ik random freezes. Echt helemaal random. Het gehele pc loopt vast, ik kan niks doen(muis regeert niet, CTRL ALT DEL ook niks). En het scherm freeze op wat je gewoon ziet. Soms precies, soms met wat rare kleuren en vage geluiden. Maar tot zo ver nog NOOIT een blauwe scherm. Gewoon vast gelopen of wat je op je scherm ziet en je kans niks meer doen.

Dus de random vastlopers gebeuren IN Windows XP zelf. En soms zelf tijdens het installeren van XP zoals ik heb uitgelegd.

Ik vermoed dus dat er een hardware component niet helemaal goed is. Alleen ik heb geen idee welke. Ik heb Memtest86 gedaan, en de ram kwam er goed vanaf. Dus ik denk dat ik de ram kan uit sluiten?

Harddisk is een Sata2 schijf. En mijn moederbord ondersteunt dat ook. Echter staat het wel op IDE ipv AHCI. Aangezien ik geen diskette drive heb. Het lijkt mij sterk dat het daar aan ligt.

DVD gaat via sata aansluiting. Hoewel ik niet zou weten hoe een DVDdrive een hele computer kan laten crashen.

Verder lijkt het dat mijn voeding meer dan genoeg vermogen levert voor mijn systeem. Met online PSU calculators kom ik niet hoger dan 300 watt met mijn huidige configuratie.

Zou het het moederbord kunnen zijn? En hoe kan ik zeker van zijn welke onderdeel defect is?

Bios van mijn moederbord staat ook gewoon op default. Wel ff boot volgorde veranderd. En Magic gate uit gezet en Diskette disabled. Maar niks geks mee gedaan. En alles loopt op standaard settings. Zelfs geen overclocken.

Ik heb een Coolermaster CM690 kast. Ik heb de USB + Firewire + Esata aangesloten. Maar kan dat conflicten veroorzaken met de rest van het systeem dat zulke rare vastlopers tot gevolgen heeft?

En ten slote, de processor. Ik sluit dat eigenlijk ook uit. Zo iets werkt toch gewoon of het werkt niet? Maar hoe dan ook, ik weet het echt niet meer. Veel googlen heeft mij ook niet veel geholpen. Mijn temperaturen zijn allemaal normaal. Rond de 30-40 graden.

Verder niet geheel relevant aan het crashen maar ik had ook moeite om mijn hardeschijf te formateren. Normaal gebruik ik Hiren Boot CD er voor. Maar dit keer werkte het niet en hield het op na dit:

"vide-cdd.sys"
"oakcdrom.sys"

Kon niet geladen worden of was aan het laden en dee gewoon niks meer. Uiteindelijk heb ik het met Windows XP cd geformateerd. Maar zou toch ook graag weten wat hier aan de hand is. Ik vermoed dat het iets met dvd driver is dat Hiren niet kent, aangezien Hiren ook niet bepaald modern meer is :p Maar ik had het zelfde probleem nadat ik een IDE dvd speler er op aansloot. Hoewel dit niet belangrijk is. Zou ik graag toch weten hoe het komt. Allerhoogste prioriteit heeft uiteraad hoe ik die rare freezes kan verhelpen.

Alvast bedankt

Juniper RWD

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door. Als je het probleem al hebt voor het installeren van het systeem, dan is de kans zeer groot dat het bij de hardware ligt. Dus test het dmv de troubleshooter en je weet het snel genoeg.

Verwijderd

Ik houd dit topic even in de gaten. Heb je ook al toevallig gekeken of alle stekkers goed in het systeem zijn bevestigd?

• Shiro
  • Nu online

Shiro

Serenity

Topicstarter
Hallo, bedankt voor je replies.

@Terw_Dan
Ik heb net ff je linkje door genomen. En ik zie dat het vaak hang problemen gerelateerd zijn aan of slechte voeding, of overclocken. Aangezien ik, naar mijn weten wel een redelijke voeding heb. En niet overclock. Heb ik helaas niet veel gehad aan de troubleshooter. Ik heb nog ff in mijn moederbord de voltage waardes gecontroleerd met die van de faq. En alles is binnen de normen.

@Ravons
Ik neem aan dat alles goed is aangesloten. Er kan weinig mis gaan. Alleen de 4/8pin had ik wat twijfels over. Maar als ik zo kijk zit alles goed. Ik heb zelfs alle kabes netjes opgeruimd. Ik wil er wel een foto van nemen als het helpt.

Ik ben echt ten einde raad wat het kan zijn...

Misschien niet gerelateerd aan mijn probleem, maar hoezo is mijn start menu zo vaag? Het is alsof het elke keer infade. Mijn systeem loopt aardig rap, dus zal niet daar aan liggen toch?

[ Voor 11% gewijzigd door Shiro op 12-08-2008 20:53 ]

Juniper RWD

Verwijderd

Heb je werkelijk alles al geinstalleerd? Drivers van de videokaart? En misschien is 't start menu zo vaag omdat je beeldscherm misschien niet op de maximum resolutie staat? Bij LCD-schermen heb je 't zo dat ie persé op de resolutie moet staan waarvoor hij bedoeld is; wil je scherp beeld hebben.

Hoe dan ook, ik heb al een tijdje 't zelfde probleem. Dus onwillekeurige freezes. Ik heb al geprobeerd om de multiplier van m'n moederbord naar 10x te zetten en dat schijnt effect te hebben. Grappig genoeg heb je ook precies hetzelfde geheugen als ik. Dus misschien kan 't zijn dat ie geen Dual Channel ondersteunt of zo? Hoeveel RAM slots heb je op 't moederbord? Zijn ze vlakbij de CPU geinstalleerd?

Een foto zou misschien wat meer duidelijkheid scheppen op de zaak. Heb je overigens gekeken of je videokaart een extra zespins connector heeft? (Mits die die heeft.) en heb je die ook al voorzien van 't benodigde stekkertje?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Shiro schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 20:51:
Hallo, bedankt voor je replies.

@Terw_Dan
Ik heb net ff je linkje door genomen. En ik zie dat het vaak hang problemen gerelateerd zijn aan of slechte voeding, of overclocken. Aangezien ik, naar mijn weten wel een redelijke voeding heb. En niet overclock. Heb ik helaas niet veel gehad aan de troubleshooter. Ik heb nog ff in mijn moederbord de voltage waardes gecontroleerd met die van de faq. En alles is binnen de normen.
Het idee van de troubleshooter is dat je die stap voor stap doorneemt en dus ieder onderdeel stuk voor stuk vervangt. Daarbij kan je voeding natuurlijk ook stuk zijn.

Verwijderd

http://pics.computerbase.de/1/5/7/0/2/6.jpg

Kijk even of bij dat zwarte contact een stekkertje is aangesloten!

Verwijderd

Stomme vraag misschien, maar heb je tijdens de installatie de externe sata drivers geladen ? (XP)
Of eventueel daarna de chipset drivers geinstalleerd cq ge-update ?
Omdat je aangeeft dat de installatie al niet lekker liep..... ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2008 21:28 ]

Verwijderd

Je kan immers altijd nog proberen om SP3 er op te smijten.

• Shiro
  • Nu online

Shiro

Serenity

Topicstarter
@Terwn_Dan.
Helaas heb ik niet de luxe om de onderdelen te wisselen voor een andere, ik heb hier een laptop, en een 6 jaar oude compaq, en mijn vrienden met hun mediamarkt pctjes kunnen mij helaas ook niet helpen. Alle onderdelen zijn nieuw. Dus tenzij de voeding vanuit de fabriek al half brak is. Maar helaas heb ik geen goede manier om het te testen aangezien ik geen andere voeding tot mijn beschikking heb.

@Ravons
Ja :D die zit er zeker in. Ik weet niet of die uberhaupt zo opstarten zonder die :D
Probleem van vage start menu heb ik wel opgelost. Display refresh rate stond op 59hz, en toen ik op 60 zette zag het normaal uit... Ja sommige dingen vind ik echt onverklaarbaar. Ik heb 4 ram slots. De eerste zit naast proc, en dan open slot, en vervolgens nog een stickie, en de andere open. Volgens handleiding van moederbord is dit dual channel. Ik zal morgen foto's nemen van het systeem om het duidelijker te maken

Wonderbaarlijk genoeg draait mijn systeem nu al ongeveer anderhalf uur stabiel. Ik heb de ram ff opnieuw ingestoken en de kabels van usb/firewire/fans ff opnieuw aangesloten. Zal een wonder zijn als mijn problemen nu in een keer weg zijn, maar ik hou je op de hoogte en zal sowieso morgen een foto van mijn systeem posten. Graag jullie advies of het er goed uit ziet.

@E65
Nee dat heb ik niet gedaan, ik had echt geen zin om de Diskette drive uit de oude compaq pc te slopen. Maar windows is geinstaleerd via de IDE mode. Dus niet AHCI, of RAID. Maar IDE (de mode, niet de aansluiting)

Juniper RWD

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Shiro schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 21:48:
@Terwn_Dan.
Helaas heb ik niet de luxe om de onderdelen te wisselen voor een andere, ik heb hier een laptop, en een 6 jaar oude compaq, en mijn vrienden met hun mediamarkt pctjes kunnen mij helaas ook niet helpen. Alle onderdelen zijn nieuw. Dus tenzij de voeding vanuit de fabriek al half brak is. Maar helaas heb ik geen goede manier om het te testen aangezien ik geen andere voeding tot mijn beschikking heb.
Een voeding kan prima van de fabriek af al brak zijn natuurlijk. Kwestie dus van testen en vervangen. Heb je niet alle onderdelen zelf, breng je pc dan naar een computerwinkel waar ze het voor je kunnen testen. Dat is de enige manier om erachter te komen waar het fout gaat. Je zult toch moeten testen.

En waarom zou je de diskette drive uit je pc moeten slopen met S-ATA drivers te laden? Slipstream gewoon een XPcdtje. Daarbij, om even een diskettedrive eraan te hangen is nou toch ook weer niet zoveel moeite. Beetje eigen inzet kan geen kwaad lijkt me.

[ Voor 13% gewijzigd door TERW_DAN op 12-08-2008 22:00 ]

Verwijderd

Het laden van de sata drivers lukt ook vaak met de driver cd van het mobo, even wisselen tijdens de xp instal.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 22:22:
Het laden van de sata drivers lukt ook vaak met de driver cd van het mobo, even wisselen tijdens de xp instal.
Nee, dat kan niet.

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Probeer anders is even de sata drivers te slipstreamen in je XP cd (met nlite).
En installeer windows opnieuw in AHCI mode.
Anders zou je nog even memtest kunnen draaien, misschien heb je rot geheugen..

http://specs.tweak.to/15535

Verwijderd

Je hebt gelijk, excuses was in de war!

Verwijderd

Waarom is 't immers noodzakelijk om de Sata drivers te installeren tijdens de Windows XP? Is het niet mogelijk om dat na de hele installatie te doen?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 22:57:
Waarom is 't immers noodzakelijk om de Sata drivers te installeren tijdens de Windows XP? Is het niet mogelijk om dat na de hele installatie te doen?
Nee, want hij zal dan de drives immers niet herkennen als je AHCI in de bios aanzet. Naderhand installeren lukt soms wel, maar gaat vaak genoeg fout.

Verwijderd

Je kunt SATA schijven echter toch wel probleemloos gebruiken als je deze bewuste AHCI niet draait? Ik heb zelf Windows op een IDE schijf staan en een SATA schijf voor mijn meuk.. Dus ik verwacht niet dat ik daar problemen mee mag hebben? o.o

• Shiro
  • Nu online

Shiro

Serenity

Topicstarter
In Bios staat " Configure SATA as AHCI/IDE/Raid.
Op AHCI werkt het niet bepaald. Dus vandaar dat ik het op IDE heb gezet. (wat ook standaard waarde was)

Maar zou het daaraan kunnen liggen dan?

En ja slipstreamen hoor ik erg vaak, ik heb me eigenlijk nooit in verdiept, ik zal morgen onderzoek naar doen, ik dacht persoonlijk dat een diskette er op aansluiten makkelijker zou zijn. Ik zag op mijn werk ergens een USB diskette ding liggen. Ik neem aan dat het ook gewoon werkt?

Ik zie al een aantal onderdelen opgenoemd worden. Zoals de voeding. Waarom denk jij dat het de voeding is btw Terw_Dan? En uiteraad is naar een pc winkel gaan een oplossing, maar ik zie het eigenlijk als een last resort, die lui zijn vast niet zo aardig om het gratis te testen, en dit bak er heen slepen is ook niet het meest voor de hand liggende oplossing naar mijn mening.

Btw, Terw_Dan, je wijst de voeding aan als potentiële boosdoener. Maar STEL dat de voeding goed is, waar denk je dat het dan aan ligt?

Memory kunnen we in ieder geval uit sluiten, na eeuwen wachten was Memtest ook eindelijk klaar, en het zag er goed uit, dus ik sluit memory uit. Tenzij de test niet te vertrouwen is.

Ik meld ook maar ff dat de 7900GTO een PCI-E 1.0 is en mijn moederbord 2.0, maar dat zou backwards compatibel moeten zijn. Maar zou dat misschien een conflict kunnen veroorzaken?

En helaas kreeg ik nog steeds dezelfde freezes, en ook mijn startmenu fade weer vaag, soms niet soms wel... Ik heb serieus veel pech met deze pc. Eerst moest ik een week wachten op mijn kast omdat die zoek was geraakt (bedankt TNT). En dan dit >.<

Edit:Foto's komen morgen, wordt al erg laat, en moet nog werken morgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Shiro op 12-08-2008 23:33 ]

Juniper RWD

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De voeding zou het probleem kunnen zijn. Waarom? Simpel, die heb je niet getest (net als veel andere onderdelen natuurlijk).
Dus testen en je weet het. Zo simpel is het.

USB drives werken overigens ook in veel gevallen, dus dat is bijna niet zo makkelijk als slipstreamen.

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:14
De kans is groot dat het aan de combinatie van je moederbord en het geheugen staat. Ik had hetzelfde probleem met een P5Q Pro en dezelfde latjes geheugen, ze staan ook niet in Asus' lijst van goedgekeurde chips. Probeer eens ander geheugen, ik had mn oude 667mhz latjes nog liggen en sindsdien heb ik nergens meer last van. Heb inmiddels nieuw geheugen besteld, een setje van OCZ dat op de QVL van Asus staat.

Asus is nogal kritisch met geheugen, ik dacht dat ik goed zat met de meest voorkomende latjes, maar dat bleek dus anders te liggen.

[ Voor 14% gewijzigd door dsibma op 13-08-2008 01:00 ]

• Shiro
  • Nu online

Shiro

Serenity

Topicstarter
@Terw_Dan
Ik zal eerst ff de AHCI installeren via USB diskette. Hoewel je geen antwoord heb gegeven op mijn vraag. Dat je denkt dat de voeding kapot is had ik al wel door :) En dat andere onderdelen kapot kunnen zijn had ik uiteraard ook al door... De vraag is alleen welke. En voor mij is testen niet zo simpel zoals jij het zegt. Ik moet eerst naar pc winkel brengen. En dat kost allemaal weer geld en tijd. Het is niet dat ik geen eigen inzet wil tonen. Maar ik zou het graag eerst zelf proberen voordat ik het naar een pc winkel breng.

Zou je het trouwens ook kunnen onderbouwen waarom jij denkt dat het de voeding is? Iedereen kan een onderdeel opnoemen. Maar ik zou graag wat meer informatie over willen waarom jij denkt dat het de voeding is en niet bijv. Het moederbord. Bekende symptomen toen jij dat ook had ofzo? Zelf mee gemaakt misschien?

@Dsibma
Had jij ook random freezes? Geen blue screen, gewoon random freezes?
Memtest had overigens geen problemen met het geheugen gevonden. En ik had nog ff net op de QVL lijstje van mij mobo gekeken. En GVD ~~ Ik dacht dat het er op stond...
Maar het was deze: KVR800D2N5 ipv KVR800D2N5K2/2G.
Dus heel misschien ligt het daaraan.

Hier zijn een aantal foto's.
Ik neem aan dat alles goed aangesloten is:
Afbeeldingslocatie: http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/th_IMG_0816.jpg Afbeeldingslocatie: http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/th_IMG_0822.jpg Afbeeldingslocatie: http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/th_IMG_0823.jpg

Foto's van bios instellingen die mij relevant leken:
Afbeeldingslocatie: http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/th_IMG_0825.jpg Afbeeldingslocatie: http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/th_IMG_0826.jpg Afbeeldingslocatie: http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/th_IMG_0827.jpg Afbeeldingslocatie: http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/th_IMG_0828.jpg Afbeeldingslocatie: http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/th_IMG_0829.jpg Afbeeldingslocatie: http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/th_IMG_0830.jpg Afbeeldingslocatie: http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/th_IMG_0831.jpg Afbeeldingslocatie: http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/th_IMG_0832.jpg

Ik heb alleen wat twijfels over de 8pin aansluiting boven. Maar ik neem aan dat het ook gewoon klopt? Hoewel ik wel moet zeggen dat de linker 4pin dicht zat met klepje, die ik heb er af gehaald en de andere 4 pin in gestoken. Ik neem aan dat het zo hoort?

Juniper RWD

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Ik zie in de eerste en derde foto dat je de interne Firewire aansluiting niet correct hebt zitten (zie een pinnetje)
Het is onderop de Rode aansluiting.

Verder, kijk of je de SATA harddisk op de 'SATA 1' poort van het moederbord hebt aangesloten [raadpleeg evt. moederbord handleiding :) ].
Ook kan je dan de DVD SATA drive aansluiten op de 'SATA 5' poort van het moederbord en de eSATA poort op de 'SATA 3' poort van het moederbord.

AHCI mode is aan te raden om volledig gebruik te kunnen maken van SATA funktionaliteiten (zoals NCQ). ;)
Vista ondersteunt native AHCI, maar bij XP dien je met F6 bij de installatie de SATA AHCI driver te laden.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• Shiro
  • Nu online

Shiro

Serenity

Topicstarter
Bedankt. Ik zal nog ff kijken als ik thuis ben. Ik heb het eerder er uit getrokken en weer aangesloten, misschien dat ik het bij de tweede keer verkeerd er in gedaan heb. Of altijd verkeerd erin had gestopt, als dat het is waardoor mijn pc crash dan zou het mooi zijn :P Alhoewel ik niet denk dat het daar aan kan liggen.

De Sata klopt, je kan op de foto ook zien welke nummer het is, wel beetje wazig, maar nog net te lezen. Alhoewel ik het eerst alle 3 onderin gestopt heb, ofwel 1/3/6 8)7

Maar nu zit het wel goed.

Sata 1 = HD
Sata 2 = DVD
Sata 3 = Esate van mijn kast.

ik ga ff als ik thuis ben de waarden van mijn geheugen zelf instellen ipv auto. Misschien dat het daardoor komt.

En ik heb een USB diskette kunnen lenen van mijn werk. Hopelijk werkt deze tijdens het installeren van de AHCI drivers.

Ik heb trouwens ook Vista geprobeerd, ook die hing tijdens het installatie en toen had ik wel genoeg van. En XP er gegooit, dat overigens pas na 3 keer werkte.

[ Voor 3% gewijzigd door Shiro op 13-08-2008 13:50 ]

Juniper RWD

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:14
Shiro schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 09:49:

@Dsibma
Had jij ook random freezes? Geen blue screen, gewoon random freezes?
Memtest had overigens geen problemen met het geheugen gevonden. En ik had nog ff net op de QVL lijstje van mij mobo gekeken. En GVD ~~ Ik dacht dat het er op stond...
Dus heel misschien ligt het daaraan.
Ik had ook random freezes, ik weet bijna wel zeker dat je hetzelfde probleem als ik hebt. Dat klepje over de 4-pins kun je trouwens gewoon laten zitten hoor, je hebt er maar 4 nodig.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zou niks uit mogen maken, op de QVL staat nml 1 module, de modules die jij hebt gekocht is gewoon een matched pair van diezelfde modules. K2/2G staat voor een kit van 2GB bestaande uit 2 modules.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Shiro schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 09:49:
@Terw_Dan
Ik zal eerst ff de AHCI installeren via USB diskette. Hoewel je geen antwoord heb gegeven op mijn vraag. Dat je denkt dat de voeding kapot is had ik al wel door :) En dat andere onderdelen kapot kunnen zijn had ik uiteraard ook al door... De vraag is alleen welke. En voor mij is testen niet zo simpel zoals jij het zegt. Ik moet eerst naar pc winkel brengen. En dat kost allemaal weer geld en tijd. Het is niet dat ik geen eigen inzet wil tonen. Maar ik zou het graag eerst zelf proberen voordat ik het naar een pc winkel breng.

Zou je het trouwens ook kunnen onderbouwen waarom jij denkt dat het de voeding is? Iedereen kan een onderdeel opnoemen. Maar ik zou graag wat meer informatie over willen waarom jij denkt dat het de voeding is en niet bijv. Het moederbord. Bekende symptomen toen jij dat ook had ofzo? Zelf mee gemaakt misschien?
Ik zeg dat het de voeding zou kunnen zijn, gezien dat een onderdeel is dat je niet getest hebt, maar dat geldt natuurlijk voor alle onderdelen die je niet getest hebt.
Waar het om gaat, als je gaat troubleshooten is dat je dat natuurlijk gestructureerd doet, anders heb je geen idee waar het probleem vandaan kan komen. Je zegt wel dat het tijd en geld kost om het ding naar een pcwinkel te brengen, maar als je alles al getest hebt dat je met de hardware die je hebt kunt testen, dan houdt het redelijk op lijkt mij.

De reden dat ik met de voeding zou beginnen is simpel, een niet stabiele voeding geeft snel problemen. Iets dat ik nu al tientallen keren ben tegengekomen.

Verwijderd

edit: herstel

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2008 18:28 ]

Verwijderd

Ik had ook voortdurend random freezes op de meest wisselende momenten. Memtest gedraaid, geen problemen. Heb stuk voor stuk een reepje geheugen eruit gehaald en opnieuw getest. Op een gegeven moment liep alles goed. Reepje er weer in en weer freezes. Het blijkt dus toch een brak reepje geheugen te zijn.

• Shiro
  • Nu online

Shiro

Serenity

Topicstarter
Zoals velen al dachten, het was inderdaad incompatibel ram. Ik heb nu 2 reeptjes van OCZ er in zitten sinds vanmiddag 1 uur. En ik heb tot nu toe nog geen één freeze mee gemaakt.

Bedankt voor iedereens hulp :)

Juniper RWD

Pagina: 1