Toon posts:

Is de EIZO S2031W de prijs wel waard?

Pagina: 1
Acties:
  • 506 views

Verwijderd

Topicstarter
Vraag

Zijn EIZO monitors bijvoorbeeld de S2031W, de dikke prijs wel waard (565 euro)?
Ik gebruik de monitor vooral voor langdurig Office en HTPC. Ik game niet!
Bovendien heb ik gelezen dat ze een fixed refresh rate hebben van 60Hz en dat dit ongunstig is voor PAL filmpjes die gemaakt zijn op 50Hz.

Achtergrond

Mijn geliefde 19” CRT Iiyama Vision Master Pro 450 is na 10 jaar trouwe dienst overleden.
Nu moet ik helaas wel aan de platte monitoren. Waarom helaas?
Ik houd van kleurechte presentatie.
Bijvoorbeeld dat zwart ook echt zwart is en niet donkergrijs!
En vooral: ik ben niet gecharmeerd niet van piepkleine lettertjes op native resolution (1680*1050).
Mijn favoriete resolutie is: 1152 * 864 op 19 inch.
Maar goed, nu heb ik geen keus meer, dus ik moet wel overstappen..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Voor dit soort vraag zijn reviews uitgevonden. Eizo's zijn bovengemiddeld dure schermen, maar daar krijg je doorgaans wel veel voor terug. Of het *voor jou* zinnig is of dat de verschillen met een andere goede maar minder dure scherm niet opwegen voor de meerkosten is puur een personlijke afweging. En topics waar alleen de topicstarter wat aan heeft gaan dicht - zo ook deze.

Daar komt bij dat deze vraag al vaak zat gesteld is - kijk eens hier:
GoT search in VB op Eizo - het wiel hoeft niet steeds weer uitgevonden te worden.

Overigens onderbouw je niet echt waarom je nu aan de platte monitoren *moet*... juist nu zijn 2e hands CRTs van topkwaliteit voor zeer weinig te koop. Ik heb anderhalf jaar terug twee Eizo 20" schermen gekocht voor een fractie van de prijs van één budgetTFT waarbij mijn reden exact tegenovergestelde is - ik hou juist van een zeer hoge resolutie met kleine pixels/letters (hoge DPI) die op nagenoeg geen desktop TFT native te vinden is - maar goed, CRT biedt idd genoeg flexibiliteit voor beide :)

Oslik blyat! Oslik!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05-2025
Als je kleurechtheid belangrijk vind kies je geen TN paneel maar een S-PVA of S-IPS paneel. Daarnaast moet je natuurlijk geen 20" monitor met 1680x1050 nemen als je dat te klein vind, 1680x1050 op een 22" kijkt al een stukje groter.

Wil je gewoon 19" met 1280x1024 (wat maar ietjes kleiner is dan 1152x864 op een crt) met een PVA paneel krijg je dit

Daarboven wordt het natuurlijk steeds duurder ;)

Verwijderd

Het lijkt me dat de overstap van CRT naar TFT al een enorme schok teweeg gaat brengen. Heb je in je werksituatie al te maken gehad met een bepaald type TFT.
Je kan nu namelijk wel gaan specificeren welke super-mooie specs jouw toekomstige TFT moet gaan hebben, maar geloof me; probeer maar eens (in winkel of ergens anders) een gemiddelde 19" (of groter) TFT in de winkel.
Gezien jouw eerdere 19 iiyama CRT, zal dat een enorme verbetering zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik knap iedere keer af als ik naar een TFT scherm kijk (o.a. Samsung 913V en anderen):
  1. piepkleine letters,
  2. fletse kleuren (zwart = grijs),
  3. geen diepte bij foto's,
  4. als je de resolutie verlaagt of de dpi omhoog krikt, dan wordt het allemaal korrelig,
  5. zet je Cleartype aan, dan wordt het allemaal wazig.
Diep treurig. Ik word er helemaal niet vrolijk van.
Bovendien als je nu op EIZO CRT 2e hands zoekt, dan vindt je niet veel meer.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom zet je de letters dan niet gewoon wat groter?
Daarbij, als je een monitor koopt met een goed paneel (dus bij TN wegblijven) dan heb je echt wel dat zwart zwart is. IPS panelen zijn hierin erg goed iig.

Ik heb vorige week m'n laatste CRT weggedaan, maar voor dat ik dat deed hem nog even vergeleken met m'n TFT monitor (CRT was een iiyama VMP510, TFT een HP LP3065). Ik zag geen verschil in kleurweergave, behalve dat de TFT wat minder fletse kleuren had, maar dat lijkt me meer de slijtage van de VMP gewest te zijn.

Wat betreft cleartype ben ik het eens, die moet je niet aanzetten, dat zorgt ook voor wazige zooi, wat voor monitor je ook gebruikt :).

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 16:18
Verwijderd schreef op donderdag 11 september 2008 @ 14:01:
Diep treurig. Ik word er helemaal niet vrolijk van.
Bovendien als je nu op EIZO CRT 2e hands zoekt, dan vindt je niet veel meer.
Dan zoek je niet goed genoeg :) Momenteel in de V&A: Eizo 21 inch T965
Ik heb dezelfde Eizo's gehad in dual monitor opstelling... zijn zeker fijne monitors voor proffesionals.

Ik heb momenteel nog een Iiyama VMP 510 aan de pc van mn vriendin gehangen (de 21 inch variant van de 450), deze heeft wel uit de fabriek een mooier plaatje dan de Eizo. Dan bedoel ik qua kleurenweergave. De Eizo is enorm uitgebreid in te stellen qua kleuren, dus die moet je wel even finetunen voordat je er een mooi plaatje uit perst.

Momenteel heb ik een Sony 24 inch widescreen CRT, deze heeft "out the box" ook gelijk al mooiere kleuren dan de Eizo. Dus als je tegen een Sony aanloopt is dat ook zeker een heel mooi alternatief. Voor de huis-tuin-keuken gebruiker raad ik je zelfs een Sony aan boven een Eizo. Dit omdat je kunt verdrinken in de opties van Eizo... ik ben dan ook nooit 100% tevreden geweest over de kleuren die hij gaf. Dit zit bij een Iiyama / Sony gelijk goed.

[ Voor 7% gewijzigd door BackSlash op 11-09-2008 15:36 ]

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Verwijderd

Topicstarter
Dank je. Goed antwoord. Ik ga verder kijken naar een goede 2e handse CRT.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum, slotje vergeten daarjuist :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.