• Kristof
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 11:26

Kristof

is een Belgisch product

Topicstarter
Sinds een tijdje heb ik volgende hardware:
* Samsung TV 40A557 (Full HD)
* INDI digitale TV (Is Belgische digitale tv via kabel)
De gegevensoverdracht tussen de digitale decoder (van INDI) en de tv gebeurt via een HDMI-kabel. Alles werkt perfect.

Nu heb ik een Sony DVD/HDrecorder gekocht (Type= RDR-HX950), die ik ook via
een HDMI-kabel verbonden heb met de TV. (Uiteraard de coax kabel gewoon
doorgelust, van binnenkomend > Indi > dvd-recoreer > tv)

Nu zit ik met hetvolgende:
Als ik via de INDI-decoder tv kijk, werkt nog steeds alles correct. Idem voor gewone
analoge tv (dus met de decoder uitgeschakeld).
Als ik echter via de dvdrecorder tv kijk (dus ook analoog), of ik neem een
programma op en bekijk het achteraf, dan vult hij niet het complete scherm.
De verhouding (16:9) is goed, maar ik heb bovenaan én zijdelinks zwarte
balken.
M.a.w. hij vergroot het beeld niet over het volledige scherm.

Hetgeen ik geprobeerd heb:
* Instellingen nagekeken van tv en recorder => Alles staat goed op PAL 16:9
(breedbeeld), Uitvoer van de DVDrecorder staat op 1080i (standard instelling)
* Instelling al veranderd naar 1080p en 576p => Geen resultaat
* Coax rechtstreeks op dvd-recorder => Geen resultaat
* De HDMI kabel tussen dvd-recorder en tv vervangen door een Scart kabel =>
Hier doet hij het wél goed.

Nog een bijzonderheid:
Het beeld wordt wél goed weergegeven bij:
* het afspelen van een DVD film
* het afspelen van France3

Heb reeds het halve internet afgezocht, en het enige dat ik tegen gekomen ben, is dat er andere mensen ook hetzelfde probleem al ervaren hebben (zij het met andere hardware), mar nergens een verklaring, noch oplossing.

Dus mijn vraag:
Heeft er iemand al dezelfde ervaring gehad? Hoe komt het dat het via scart
wel goed weergegeven wordt en via HDMI niet?

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:40
Misschien omdat je tv via scart automatisch overscan aanzet, en bij een hdmi-ingang niet? Kan je dat ergens manueel instellen?

• Kristof

Kristof

is een Belgisch product

Topicstarter
Fire69 schreef op woensdag 10 september 2008 @ 22:40:
Misschien omdat je tv via scart automatisch overscan aanzet, en bij een hdmi-ingang niet? Kan je dat ergens manueel instellen?
Nee niet te zien

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Naar mijn weten kan je hier niets anders aan doen dan er een SCART kabel tussen te plaatsen.

De HDMI haalt alleen aan wanneer er een DVD geplaatst wordt. Alleen dan vind er upscaling plaats.
Zodra je opnames uit het archief gaat bekijken krijg je een klein deel van je scherm gevuld. Hoe staat je opnamestand overigens? 4:3 of 16:9

• Kristof

Kristof

is een Belgisch product

Topicstarter
Friedchicken schreef op woensdag 10 september 2008 @ 23:18:
Naar mijn weten kan je hier niets anders aan doen dan er een SCART kabel tussen te plaatsen.
De HDMI haalt alleen aan wanneer er een DVD geplaatst wordt. Alleen dan vind er upscaling plaats.
Zodra je opnames uit het archief gaat bekijken krijg je een klein deel van je scherm gevuld. Hoe staat je opnamestand overigens? 4:3 of 16:9
Dus al je het optimaal wil hebben, dien je van kabel te verwisselen afhankelijk vanaf welke bron je wil kijken? Ik geloof dat de opnamestand op automatisch staat of op 16:9.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem met mijn sony hx950 dvd speler ben al 2 dagen bezig om het op te lossen maar geen resultaat, met scart aansluiting gaat het goed maar krijg dan problemen met mijn av reciever want alles loopt via hdmi kabels naar reciever en van reciever via hdmi naar de tv

WIE helpt mij

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-01 10:11
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 20:03:
Ik heb hetzelfde probleem met mijn sony hx950 dvd speler ben al 2 dagen bezig om het op te lossen maar geen resultaat, met scart aansluiting gaat het goed maar krijg dan problemen met mijn av reciever want alles loopt via hdmi kabels naar reciever en van reciever via hdmi naar de tv

WIE helpt mij
Excuses voor de late kick, maar ik heb precies hetzelfde probleem. Ben jij er uit gekomen toevallig, of iemand anders?

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:31
De decoders staan wel op 16-9?

Staat de overscan wel aan op de tv? Dit moet namelijk bij analoge aansluitingen! Bij Samsung heet dat Alleen Scannen of Just Scan.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:16
Ik heb geen ervaringen met deze apparaten, maar volgens mij zit het zo:

Analoge TV is letterboxed breedbeeld, dus breedbeeld in een 4:3 kader, met zwarte balken boven en onder. De decoder denkt een 4:3 plaatje te krijgen (dat is het in feite ook) en plaatst dit 4:3 kader weer in een groter 16:9 kader met zwarte balken links en rechts. Dus je hebt een 16:9 beeld in een 4:3 beeld en dat weer in een 16:9 beeld.
Met de scart gaat het goed omdat die laatste stap niet wordt gemaakt, dat is een 16:9 beeld in een 4:3 beeld, waarbij je de volle breede van het signaal voor beeld gebruikt en dit over de volle breedte op de TV binnenkomt. De TV zal dan de balken boven en onder eruit zoomen.

De oplossing: digitale TV dat geen letterboxed breedbeeld is maar anamorph (zoals dvd's dat ook zijn). Onder voorbehoud hoor, ik ken de apparaten niet en hoe ze met de signalen omgaan, het kan ook een ontwerpfout zijn, analoge tv en breedbeeld is al 15 jaar een probleem.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1