Liveset via mengpaneel opnemen (na mislukte poging)

Pagina: 1
Acties:

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Topicstarter
Op een vorig evenement waar we getracht hebben de sets van de DJ's vast te leggen, is er veel misgegaan. Het paneel is een Pioneer DJM-600 die een REC-OUT heeft, waar we de veronderstelling bij hadden dat deze het geluid onversterkt doorgaf voor opname. Achteraf bleek dat ook volumeaanpassingen (via de schuivers maar ook de Gain) hierop van invloed waren dus toen het feestje op gang kwam en de DJ's het volume harder zette, was de opname veeeeel te luid. Dit hadden we op een simpele manier aan een laptops line-in aangesloten wegens tijdgebrek. Het is een klein event, dus 300€ voor recording apparatuur is niet een optie. Er is wel een externe geluidskaart eventueel ter beschikking (Creative Live! type).

Wat deden we fout of wat kunnen we doen om het verschillend geluidsniveau in toekomstige opnames te vermijden ?

Heb op deze vragen al gezocht maar ik kwam niet op dit onderwerp uit.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:27
Je kunt de output en de input op elkaar af stemmen, met een testtoon. Nu ben ik niet zo bekend met DJ apparatuur, maar ik neem aan dat daar ook een bepaalde maximale uitsturing op zit. Zet een testtoon op 20dB onder de maximale uitsturing en zet je line input gain op zo'n manier dat deze ook 20dB onder het maximum zit (of iets meer, beetje headroom).

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Hmm dat is een goed idee, zou moeten lukken ! De kaart kan 24-bit en 96KHz opnemen dus dat zou wat meer ruimte bij de nabewerking moeten geven... Alvast bedankt !

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:42

momania

iPhone 30! Bam!

Phuncz schreef op woensdag 10 september 2008 @ 20:37:
Wat deden we fout of wat kunnen we doen om het verschillend geluidsniveau in toekomstige opnames te vermijden ?
De schuiven van de kanalen moet je bij DJ'en altijd open hebben en met je gain afstemmen. En dus bv nooit door naar het rood gaan. Dan kan je rec-out volume nooit hoger dan dat worden. Totaal volume in de zaal bepaal je dan met de main volume schuif, die is niet van invloed op de rec-out ;)

Oh, en iemand moet de hele avond even de levels in de gaten houden. Sommige dj's gooien stieken nog wel eens de gain te hoog ;)

[ Voor 17% gewijzigd door momania op 10-09-2008 22:02 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
We hadden ze afgesteld maar de DJ vond het toch leuk die Gain open te zwieren :/
Mja, een klein feestje van 200 man is nog gelukkig niet zo veeleisend, maar ga de volgende keer toch wel effe hierop drukken :)

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

momania schreef op woensdag 10 september 2008 @ 22:00:
[...]

De schuiven van de kanalen moet je bij DJ'en altijd open hebben en met je gain afstemmen. En dus bv nooit door naar het rood gaan. Dan kan je rec-out volume nooit hoger dan dat worden. Totaal volume in de zaal bepaal je dan met de main volume schuif, die is niet van invloed op de rec-out ;)

Oh, en iemand moet de hele avond even de levels in de gaten houden. Sommige dj's gooien stieken nog wel eens de gain te hoog ;)
Dat is nu het fijne van de nieuwe Ecler serie. Die is op dat gebied hufterproof. :)
Je kan namelijk digitaal een limiter instellen. (Ik ben in de praktijk ook bekend met de DJ
die lekker alles in het rood knalt ja....ach dat laat zien wat voor technische onbenulletjes het zijn ;)).

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:30

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Het probleem met de djm-600 is dat ie weinig headroom heeft. De gain op de kanalen op dat ding moet je nooit verder dan '12 uur' opendraaien, anders krijg je inderdaad grappen als distortion.

Het is een bekend fenomeen dat bepaalde 'dj's' het niet hard genoeg vinden gaan, en daarom maar ff de gain opentrekken.

Ook al heb je er een limiter op zoals in die nieuwe eclers is dat niet bepaald bevorderlijk voor de geluidskwaliteit.

Wil je het echt allemaal gelijk hebben dan ontkom je er achteraf niet aan om de opnames achteraf nog te bewerken. Als het een redelijk nette opname is en niet overstuurd kun je bijvoorbeeld te zachte opnames ietsje opkrikken.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
OK ik zal bij het volgende event in november de DJ's allemaal duidelijk maken dat ze de gain niet volledig moeten opendraaien, zal wel duidelijk zijn. Nabewerking had ik me wel aan verwacht maar zou niet zo'n probleem moeten zijn :)

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:36
Ach als een DJ de gain opendraait en het klinkt kut staat ie wat mij betreft gewoon voor lul, eigen schuld. Uiteraard wel zorgen dat je een limiter gebruikt zodat ie er geen schade mee aan kan richten.

Roomba E5 te koop

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Makkelijker nog... Elke keer dat ze in het rood gaan geef je ze een zwieper met hun CD map ;) Houden ze snel mee op :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:27
Of zet de monitoring van de DJ harder.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op donderdag 11 september 2008 @ 14:46:
Of zet de monitoring van de DJ harder.
Dat vermoed ik ook dat niet in orde was :) Daarmee dat we dus ook betere monitors gaan opzetten...
Pagina: 1