Toon posts:

Weirdo multiplier gedrag op A7V133+ 1GHZ TB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
RAAR: |:(|:(|:(|:(
--Multiplier: 5 t/m 6,5 en 9 of hoger computer start gewoon op.
--Multiplier: 7-8,5: fans gaan aan HDD-led gaat even aan en voor de rest gebeurt er helemaal niks!
Om m'n moederbord weer aan de praat te krijgen moet ik m'n CMOS resetten.
Het lijkt er op dat de multiplier-lock maar geddeeltelijk is opgeheven. Bios flashen (3 versies geprobeert) helpt niet (aldoende heb ik deze gevonden: ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/Socket_A/VIA_ Chipset/Apollo_KT133A/A7V133/))

Vraan: kan het aan de potloodstreepjes liggen dat hij het maar "half" doet of is het iets anders :? (voordat ik weer m'n hele computer moet demonteren)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Waarschijnlijk je streepjes ja. Gewoon nog een keer doen, gaat niet altijd de eerste keer goed.

Verwijderd

Topicstarter
:(Dat wordt dan de derde keer:(, en ik heb het nog wel met een vergrootglas en een 0,5 mm vulpotlood gedaan met een met fijn schuurpapier afgeschuinde punt (alles gister speciaal gekocht na de eerste mislukte poging). Mischien moet ik een HB stift nemen i.p.v. de 2B die ik gebruikt had.

Tijdens tweede poging met potlood van eerste poging: :7
Na tweede poging: :r

Verwijderd

Topicstarter
Ik stelde deze vraag dus ook omdat ik begrepen had dat bij het "potloden" je moederbord het of wel of niet deed en niet slechts half.
Als dit zo is dan kan natuurlijk ook m'n A7V133 defect zijn.
Dus daarom de vraag heeft iemand anders dit al gehad? en was het op te lossen door opnieuw te "potloden"?

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:50
Lees mijn topic, ik ben ook een slachtoffer.. http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/129080

Verwijderd

Op woensdag 21 februari 2001 22:28 schreef Psychonaut het volgende:
Ik stelde deze vraag dus ook omdat ik begrepen had dat bij het "potloden" je moederbord het of wel of niet deed en niet slechts half.
Als dit zo is dan kan natuurlijk ook m'n A7V133 defect zijn.
Dus daarom de vraag heeft iemand anders dit al gehad? en was het op te lossen door opnieuw te "potloden"?
Ja, komt heel vaak voor. Als één of twee van de streepjes niet goed is, vallen er wat waardes weg. Als er meer niet goed zijn, pakt de multiplier niet.

En als je streepjes onderling contact maken, loopt de processor helemaal niet.

In alle gevallen dus opnieuw proberen.

Maar wat er bij salvador4 is gebeurd is echt een raadsel.. :?

Verwijderd

O jah, :)
eerst even uitgummen als je opnieuw gaat omdat de CPU helemaal niet loopt.

Uit de meeste postings blijkt dat een HB vulpotloodje het beste werkt, vraag me nier waarom.

Sommigen hebben de theorie dat bij hardere potloden er te weinig grafiet in zit om goed te geleiden (is geen theorie eigenlijk, is gewoon waar), maar dat bij zachtere potloden het grafiet niet genoeg 'bindt', dus te los ligt op het keramiek.

Ik heb nu al 10 of 12 keer gekleurd. Voor verschillende CPU's, en experimenten met shims en afdekken van de streepjes e.d.

Maar HB vulpotloodje gaat echt makkelijk. 8-)

Verwijderd

Topicstarter
;)Ok hartstikke bedankt! Nu weet ik tenminste zeker waar't aan ligt.
Ik ga nu :Z
Pagina: 1