Uit het topic 'Post hier pics en specs van je home cinema':
BTW: Ik heb geen dB-meter of meer geavanceerdere calibratie tools, maar mijn receiver heeft wel digitale ruist (pink-noise?) test-tonen .
Verder heb ik dit topic gevonden wat hier en daar wat bevestiging geeft op wat kleine vraagjes, maar toch snap ik de werking niet helemaal.
Younes schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 21:40:
Over subwoofers gesproken...
Ik heb mijn setje een half jaartje geleden gekocht bestaande uit een Marantz SR4001 2x Monitor Audio RS-1 en een Rell Quake mk2 se. Een half jaar heb ik het spul dus. Ik vind het ontzettend moeilijk om die subwoofer in te stellen. Dan vind ik de sub te veel bas geven of ik vind de sub niet laag genoeg gaan. Ik hoef em niet te voelen. Ik luister er vooral muziek mee. Misschien moet ik een ander referentiepunt nemen, want het soort bass waar ik naar zoek is moeilijk uit mijn subwoofer te halen.
jvanhambelgium schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 23:36:
[...]
Hoe stel je hem dan in ?? Met een dB-meter ?? Heb je een receiver met pink-noise test-tonen of meer geavanceerdere calibratie tools ?
Wat is de X-over van de sub tov de fronts ? 80Hz ? 100Hz ?
Younes schreef op woensdag 10 september 2008 @ 01:18:toon volledige bericht
[...]
Hmm, hoe ga ik dat uitleggen?
Volgens de specs van de MA RS-1 heeft die een frequency response: van 43 Hz – 30 KHz.
Op mijn versterker heb ik ingesteld dat de speakers aangestuurd moeten worden zoals grote speakers aangestuurd worden. Full range dus. Als je namelijk SMALL instelt, krijgen de speakers maar een beperkte freq. resp. geleverd, want de rest (en dat stel je in) gaat dan naar de subwoofer.
Aan de subwoofer zijn een paar leuke draaiknopjes ingesteld waarvan 1 voor de ROLLOFF. Die heb ik gezet op z'n hoogst, namelijk 106Hz. Je kunt het ook op 26Hz zetten, maar dan heeft ie nauwelijks wat te doen. Denk ik. (Word de sub daar dan niet ontzettend traag van?)
Er schiet me iets te binnen wat ik kan proberen. Ik kan namelijk het volume omhoog zetten en de Rolloff zo laag als nodig zetten zodat ik toch een diepe, maar toch subtiele (dat hoop ik dan) laag krijg. Zoals ik ook ervoer bij mijn referentiespeakers dus.
Weer terug naar de instellingen van de versterker. Verder heb ik ingesteld dat zowel de sub als de speakers aangestuurd moeten worden, want dat schakelt de amp uit zodra je de LARGE instellingen inschakelt.
Dat laatste betekent dus dat er overlapping tussen de speakers en de sub is, want de speakers geven 43 Hz tot 30 KHzweer en de subwoofer, grijpt al in als er iets vanaf 106Hz is ingesteld tot zo laag als de sub kan.
Ineens zit ik te twijfelen, want de subwoofer kan in 4 verschillende modus draaien. 2 op LFE en 2 op LINE. Nu staat die op modus 2, LFE FASE 0. Dus als het goed is regelt de versterker alles.
Very confused, want in de handleiding staat heel weinig over de instelling LPF/HPF en wat ik aan de subwoofer aan crossover verander in modus 2 (LFE), het geluid veranderd niet. Wel als die in modus 3 LINE staat.
Als ik weer terug ga naar de versterker en de LPF/HPF veranderd, hoor ik geen verschil, maar dat kan goed kloppen, omdat de balans precies goed is tot 100Hz. Als ik 180Hz instel, heb ik een gat van ik weet niet hoeveel, maar de sub kan geen 180Hz weergeven volgens mij. Ik weet niet tot hoe hoog mijn sub kan weer geven. (waarschijnlijk tot 106Hz). Dat betekent dat ik waarschijnlijk de LPF/HPF moet instellen op 100Hz.
Wat is mijn vraag nou eigenlijk? Of ik met mijn bovenstaande gedachten goed zit ja of nee en er staan nog wat concrete vragen tussen.
Daarom dus een nieuw topic.bartvl schreef op woensdag 10 september 2008 @ 01:32:
Ik denk dat deze discussie ergens anders gehouden moet worden, niet in "Post hier pics en specs"
Om even heel kort in te gaan op jouw verhaal: bij 100 hz laten afkappen vind ik wat aan de hoge kant. Een subwoofer is echt bedoeld voor de lage tonen, en wat mij betreft valt 100 hz daar niet onder.
Dat sub en frontspeakers elkaar goed moeten aanvullen klopt uiteraard wel.
BTW: Ik heb geen dB-meter of meer geavanceerdere calibratie tools, maar mijn receiver heeft wel digitale ruist (pink-noise?) test-tonen .
Verder heb ik dit topic gevonden wat hier en daar wat bevestiging geeft op wat kleine vraagjes, maar toch snap ik de werking niet helemaal.
...en waarom?