Subwoofer afstemmen op speakers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-06 14:38

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Uit het topic 'Post hier pics en specs van je home cinema':
Younes schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 21:40:
Over subwoofers gesproken...

Ik heb mijn setje een half jaartje geleden gekocht bestaande uit een Marantz SR4001 2x Monitor Audio RS-1 en een Rell Quake mk2 se. Een half jaar heb ik het spul dus. Ik vind het ontzettend moeilijk om die subwoofer in te stellen. Dan vind ik de sub te veel bas geven of ik vind de sub niet laag genoeg gaan. Ik hoef em niet te voelen. Ik luister er vooral muziek mee. Misschien moet ik een ander referentiepunt nemen, want het soort bass waar ik naar zoek is moeilijk uit mijn subwoofer te halen.
jvanhambelgium schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 23:36:
[...]

Hoe stel je hem dan in ?? Met een dB-meter ?? Heb je een receiver met pink-noise test-tonen of meer geavanceerdere calibratie tools ?
Wat is de X-over van de sub tov de fronts ? 80Hz ? 100Hz ?
Younes schreef op woensdag 10 september 2008 @ 01:18:
[...]

Hmm, hoe ga ik dat uitleggen?

Volgens de specs van de MA RS-1 heeft die een frequency response: van 43 Hz – 30 KHz.

Op mijn versterker heb ik ingesteld dat de speakers aangestuurd moeten worden zoals grote speakers aangestuurd worden. Full range dus. Als je namelijk SMALL instelt, krijgen de speakers maar een beperkte freq. resp. geleverd, want de rest (en dat stel je in) gaat dan naar de subwoofer.

Aan de subwoofer zijn een paar leuke draaiknopjes ingesteld waarvan 1 voor de ROLLOFF. Die heb ik gezet op z'n hoogst, namelijk 106Hz. Je kunt het ook op 26Hz zetten, maar dan heeft ie nauwelijks wat te doen. Denk ik. (Word de sub daar dan niet ontzettend traag van?)

Er schiet me iets te binnen wat ik kan proberen. Ik kan namelijk het volume omhoog zetten en de Rolloff zo laag als nodig zetten zodat ik toch een diepe, maar toch subtiele (dat hoop ik dan) laag krijg. Zoals ik ook ervoer bij mijn referentiespeakers dus.

Weer terug naar de instellingen van de versterker. Verder heb ik ingesteld dat zowel de sub als de speakers aangestuurd moeten worden, want dat schakelt de amp uit zodra je de LARGE instellingen inschakelt.

Dat laatste betekent dus dat er overlapping tussen de speakers en de sub is, want de speakers geven 43 Hz tot 30 KHzweer en de subwoofer, grijpt al in als er iets vanaf 106Hz is ingesteld tot zo laag als de sub kan.

Ineens zit ik te twijfelen, want de subwoofer kan in 4 verschillende modus draaien. 2 op LFE en 2 op LINE. Nu staat die op modus 2, LFE FASE 0. Dus als het goed is regelt de versterker alles.

Very confused, want in de handleiding staat heel weinig over de instelling LPF/HPF en wat ik aan de subwoofer aan crossover verander in modus 2 (LFE), het geluid veranderd niet. Wel als die in modus 3 LINE staat.

Als ik weer terug ga naar de versterker en de LPF/HPF veranderd, hoor ik geen verschil, maar dat kan goed kloppen, omdat de balans precies goed is tot 100Hz. Als ik 180Hz instel, heb ik een gat van ik weet niet hoeveel, maar de sub kan geen 180Hz weergeven volgens mij. Ik weet niet tot hoe hoog mijn sub kan weer geven. (waarschijnlijk tot 106Hz). Dat betekent dat ik waarschijnlijk de LPF/HPF moet instellen op 100Hz.

Wat is mijn vraag nou eigenlijk? Of ik met mijn bovenstaande gedachten goed zit ja of nee en er staan nog wat concrete vragen tussen :+ .
toon volledige bericht
bartvl schreef op woensdag 10 september 2008 @ 01:32:
Ik denk dat deze discussie ergens anders gehouden moet worden, niet in "Post hier pics en specs"

Om even heel kort in te gaan op jouw verhaal: bij 100 hz laten afkappen vind ik wat aan de hoge kant. Een subwoofer is echt bedoeld voor de lage tonen, en wat mij betreft valt 100 hz daar niet onder.

Dat sub en frontspeakers elkaar goed moeten aanvullen klopt uiteraard wel.
Daarom dus een nieuw topic.
BTW: Ik heb geen dB-meter of meer geavanceerdere calibratie tools, maar mijn receiver heeft wel digitale ruist (pink-noise?) test-tonen .

Verder heb ik dit topic gevonden wat hier en daar wat bevestiging geeft op wat kleine vraagjes, maar toch snap ik de werking niet helemaal.

...en waarom?

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:17
-> Monitor RS1 zijn wat mij betreft "bookshelves" en zeker geen speakers die "full range" capabel zijn ! Ja, je kan wel zeggen "dat de bass goed klinkt" maar da's absoluut geen referentie !
Indien je nu inderdaad de optie aan het staan om zowel het volledige spectrum naar RS1 te sturen als output te geven op de sub-pre-out connector is dat ook goed om te beginnen.

Je moet proberen die "cross-over" af te zetten of zo hoog mogelijk te zetten op de sub, nu staat ie goed precies zo rond de 100Hz. Fase op 0 laten staan

Ik zou in de modus LFE werken, ik veronderstel dat je REL is aangesloten dmv een RCA-kabel rechtstreeks met de receiver ?

Zou dat kunnen dat die sub zowel een HIGH LEVEL INPUT als een LOW LEVEL INPUT heeft ?
http://www.rel.net/index2.htm

-> Gebruik de Low Level Input en zet er zo'n kabel met RCA pluggen tussen de receiver en de sub
-> Zet de "mode switch" in positie 2 om het filtercircuit te bypassen voor de LOW LEVEL INPUT mbt de Filter/RollOff functie. (dus geen filtering meer op de REL whatsoever voor de low-level input poort..het "bass management" moet dan door de receiver gedaan worden)
-> En eigenlijk komt nu een beetje de dB in de picture...omdat je nu aan de gain/volume van de sub moet zwengelen tot er zo'n 75dB in C/slow meting komt te staan op de dB meter en voor de andere speakers moet je eigenlijk hetzelfde doen.

Een dB (of equivalente software-tool als REW) is ONMISBAAR voor een goede instelling/integratie!!
Je kan dit niet "op het gehoor" doen...

Had je bovenstaande link al gelezen ?? Hier doen ze het "op het gehoor" wat toch een beetje ... is...

Verwijderd

Zelf heb ik met de Master 3 en REL Stadium 3 in het begin ook wat probleempjes gehad met afstelling.
De sub heb ik niet in een hoek gezet, maar ook niet precies in het midden van 1 zijde (wel naast een gordijn) en op een granieten blok gezet (ca 5 cm aan iedere kant groter dan de sub, om staande golven te voorkomen EN afgeronde hoeken).
In het begin had ik precies de roll-off frequentie ingesteld op de cutt-off frequentie (High-level) van de Master. Dat klonk niet erg goed. Daarna heb ik de roll-off op een hogere frequentie gezet (Master had een roll-off frequentie van 20 Hz, echter de REL staat nu op 42 Hz).
Dat is ook effectief bij de LFE, deze frequentie. De surroundversterker is afgesteld op 40 Hz (en de dvd speler op 80 Hz, voor SACD/DVD-A die in pure-direct analoog verbonden gaat naar pure-direct AV-amp, die zijn cutt-off frequentie bypassed). Zo klinkt hij het mooiste.
Ja, je kan wel met een dB meter aan de slag, echter het gehoor/gevoel is doorslagevend imho.
Toch is het zo, dat bij muziek (cd) de REL uitstaat.

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
jvanhambelgium schreef op woensdag 10 september 2008 @ 07:56:
Monitor RS1 zijn wat mij betreft "bookshelves" en zeker geen speakers die "full range" capabel zijn ! Ja, je kan wel zeggen "dat de bass goed klinkt" maar da's absoluut geen referentie !
Indien je nu inderdaad de optie aan het staan om zowel het volledige spectrum naar RS1 te sturen als output te geven op de sub-pre-out connector is dat ook goed om te beginnen.
Deze speakers heb ik absoluut niet als referentie, anders doe ik alles voor niets. Mijn referentiepunt is misschien wel te High End voor wat ik uit mijn set wil halen. Verder stuurt de versterker het volledige spectrum naar de speakers. Die geven alleen maar weer wat ze kunnen. De rest wordt weggefiltert.

Verder heb ik inderdaad de sub aangesloten op Lo level met een RCA kabel.
Je moet proberen die "cross-over" af te zetten of zo hoog mogelijk te zetten op de sub, nu staat ie goed precies zo rond de 100Hz. Fase op 0 laten staan
Hij staat inderdaad op MAX, maar omdat hij ook staat ingesteld op LFE, heb ik het idee dat het helemaal niets uitmaakt. Het is in deze modus dus niet zo dat, hoe lager ik de cross-over zet, hoe minder bas ik hoor. In de modus LINE hoor ik wel het verschil. Om hier zeker van te zijn, moet ik even in het boekje duiken.

Verder zou ik graag van je willen weten wat je bedoeld met 'Fase op 0 laten staan'
Ik zou in de modus LFE werken, ik veronderstel dat je REL is aangesloten dmv een RCA-kabel rechtstreeks met de receiver ?
Dat klopt
Zou dat kunnen dat die sub zowel een HIGH LEVEL INPUT als een LOW LEVEL INPUT heeft ?
http://www.rel.net/index2.htm
Dat heeft de sub ook, maar hij staat dus ingesteld op Lo level, want ik heb een RCA kabel gebruikt.
-> Gebruik de Low Level Input en zet er zo'n kabel met RCA pluggen tussen de receiver en de sub
-> Zet de "mode switch" in positie 2 om het filtercircuit te bypassen voor de LOW LEVEL INPUT mbt de Filter/RollOff functie. (dus geen filtering meer op de REL whatsoever voor de low-level input poort..het "bass management" moet dan door de receiver gedaan worden)
Done that en met de eerste tip spreek je jezelf tegen, want je geeft hier aan dat het bassmanagement gedaan wordt door de versterker (waar ik dus ter bevestiging in het boekje van de sub moet kijken), terwijl je eerst zegt dat ik de cross-over in moet stellen op ~100Hz. Dat hoeft met de laatste tip dus niet.... toch?
En eigenlijk komt nu een beetje de dB in de picture...omdat je nu aan de gain/volume van de sub moet zwengelen tot er zo'n 75dB in C/slow meting komt te staan op de dB meter en voor de andere speakers moet je eigenlijk hetzelfde doen.
C/slow meting? dB meter?

_/-\o_ :)

...en waarom?

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2008 @ 09:30:
Zelf heb ik met de Master 3 en REL Stadium 3 in het begin ook wat probleempjes gehad met afstelling.
De sub heb ik niet in een hoek gezet, maar ook niet precies in het midden van 1 zijde (wel naast een gordijn) en op een granieten blok gezet (ca 5 cm aan iedere kant groter dan de sub, om staande golven te voorkomen EN afgeronde hoeken).
In het begin had ik precies de roll-off frequentie ingesteld op de cutt-off frequentie (High-level) van de Master. Dat klonk niet erg goed. Daarna heb ik de roll-off op een hogere frequentie gezet (Master had een roll-off frequentie van 20 Hz, echter de REL staat nu op 42 Hz).
Dat is ook effectief bij de LFE, deze frequentie. De surroundversterker is afgesteld op 40 Hz (en de dvd speler op 80 Hz, voor SACD/DVD-A die in pure-direct analoog verbonden gaat naar pure-direct AV-amp, die zijn cutt-off frequentie bypassed). Zo klinkt hij het mooiste.
Ja, je kan wel met een dB meter aan de slag, echter het gehoor/gevoel is doorslagevend imho.
Toch is het zo, dat bij muziek (cd) de REL uitstaat.
Mijn Monitor Audio's gaan zo laag als 43Hz. Ik wil dat de sub de rest doet. Dus met andere woorden ik ga de sub weinig horen. De bedoeling is dat ik de subtiele lage tonen van muziek ga (hoe beschrijf je dat?) horen. Het effect wat ik wil bereiken is dat muziek niet mag klinken alsof er een sub in de opstelling staat, maar als je de sub uit zet, dat je dan toch iets mist.

Ik denk dat mijn sub daarvoor niet laag genoeg en sterk genoeg voor is, maar zeker weten doe ik het niet.

(nu gauw de bus halen)

:)

...en waarom?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Zelf ben ik aan het orienteren op een subwoofer. Maar ondanks dat mijn Quad 22L2 fronts volgens de specificaties tot 30Hz in het laag kunnen, moet je dat soort dingen met een flinke snuf zout nemen. Ik vermoed dat ik het omslagpunt voor die speakers in ga stellen op 50-60Hz.

Het frequentiebereik is niet bepaald een vlakke lijn waarbij de luidspeker vanaf X tot en met Y voor elke toonhoogte evenveel geluidsdruk kan produceren. Met name in het laagbereik zal het vrij snel afnemen. De kans is dus best groot dat je speaker bij 43Hz nog maar de helft van de geluidsdruk kan produceren tov 60Hz. Er zijn uiteenlopende adviezen hieromtrent, maar de maat luidspreker die jij hebt wordt vziw doorgaans gewoon op de standaard 80Hz ingesteld bij HT-opstellingen. Door die REL-aansluitconstructie kan je daar wat vrijer in zijn, zeker bij muziek, en een wat gunstiger omslagpunt instellen op je sub terwijl je zowel je sub als je fronts het volledige bereik aangeleverd krijgen. Maar ga er maar niet (zomaar) van uit dat je het beste geluid krijgt als je alles tot 43Hz naar je fronts probeert te sturen en de rest eronder naar je sub...

• jvanhambelgium
Younes schreef op woensdag 10 september 2008 @ 12:34:
[...]

Mijn Monitor Audio's gaan zo laag als 43Hz. Ik wil dat de sub de rest doet. Dus met andere woorden ik ga de sub weinig horen. De bedoeling is dat ik de subtiele lage tonen van muziek ga (hoe beschrijf je dat?) horen. Het effect wat ik wil bereiken is dat muziek niet mag klinken alsof er een sub in de opstelling staat, maar als je de sub uit zet, dat je dan toch iets mist.

Ik denk dat mijn sub daarvoor niet laag genoeg en sterk genoeg voor is, maar zeker weten doe ik het niet.

(nu gauw de bus halen)

:)
Op PAPIER gaan jouw monitor speakers zeker mischien wel 43Hz kunnen weergeven ... maar met welke output ??? Denkelijk is 43Hz al zeker het -6dB punt dus de output is niet vet...
Je moet de frequency-respons grafiek van de Monitor Audio RS1 eens bekijken als je er een grafiekje van kan vinden..
Kijk, er zit 1 x 6" mid/base in en 1x1" tweetertje en dat heeft nu eenmaal dus z'n beperkingen in het laag :'(

Je moet dus op een hogere frequentie de RS1 laten "afvallen" (vb tegen 80Hz) en de sub z'n werk laten doen in de range 80Hz en lager tot waar hij niet meer kan weergeven

Die "subtiele" touch die jij zoekt is niet altijd evident te vinden, da's zeker juist en vereist redelijk wat zoekwerk...

Probeer met de knoppen op de REL alle filtering daar gewoon AF te zetten (dus by-pass)
Dan laat je het "bass management" over aan de receiver door in de menu's in te gaan stellen dat je een X-over van vb 80Hz wilt (om eens te proberen)

Dat is geregeld op frequentie-niveau, nu zou je ook moeten kijken op level-niveau want je wil niet dat sub er torenhoog bovenuit gaat spelen en het boeltje "rommelig" gaat laten klinken.
Hiervoor gebruiken we meestal een dB-meter.

Je stelt die in de C-gewogen metingen met optie "slow" (zodat de naald / display iets rustiger is)
en laat dan de test-toon doorheen de sub klinken (net zoals je een test-toon door elke afzonderlijke speaker kan sturen)
Vanop 1 positief (vb in de zetel) meet je alle kanalen (Links / Rechts / Sub en eventueel center/achter etc bij surround) zodat ze rond 75dB bengelen bij deze "ruis"
Op deze manier weet je dat de sub "ongeveer in lijn" zit maar natuurlijk zijn je oren & persoonlijke smaak ook van belang ;-)
Je kan daarna nog vb 3dB of 6db "extra" geven aan de sub vanuit de receiver zonder de gain/volumeknop van de sub te veranderen.

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
ACM schreef op woensdag 10 september 2008 @ 12:47:
Zelf ben ik aan het orienteren op een subwoofer. Maar ondanks dat mijn Quad 22L2 fronts volgens de specificaties tot 30Hz in het laag kunnen, moet je dat soort dingen met een flinke snuf zout nemen. Ik vermoed dat ik het omslagpunt voor die speakers in ga stellen op 50-60Hz.

Het frequentiebereik is niet bepaald een vlakke lijn waarbij de luidspeker vanaf X tot en met Y voor elke toonhoogte evenveel geluidsdruk kan produceren. Met name in het laagbereik zal het vrij snel afnemen. De kans is dus best groot dat je speaker bij 43Hz nog maar de helft van de geluidsdruk kan produceren tov 60Hz. Er zijn uiteenlopende adviezen hieromtrent, maar de maat luidspreker die jij hebt wordt vziw doorgaans gewoon op de standaard 80Hz ingesteld bij HT-opstellingen. Door die REL-aansluitconstructie kan je daar wat vrijer in zijn, zeker bij muziek, en een wat gunstiger omslagpunt instellen op je sub terwijl je zowel je sub als je fronts het volledige bereik aangeleverd krijgen. Maar ga er maar niet (zomaar) van uit dat je het beste geluid krijgt als je alles tot 43Hz naar je fronts probeert te sturen en de rest eronder naar je sub...
Het leek me inderdaad vrij sterk dat de speakers echt zo laag konden want als dat zo was, had ik de sub alleen maar gekocht voor een bereik van 23Hz tot 43Hz. Ook over de sub geldt denk ik hetzelfde. Die 23Hz is volgens mij zowiezo al slecht hoorbaar. Plus nog eens het feit dat de driver van een maat heeft van 8".

Zoals ik in mijn vorige post al zei: Wat ik wil bereiken is een subtiele, maar strakke bass. Een bass die je meteen mist als de sub uitstaat, maar een die je niet meteen in de gaten hebt als de sub aan staat. Dat strakke valt tot nu toe best tegen, want ik heb niet voor niets een gesloten systeem aangeschaft.

...en waarom?

• jvanhambelgium
Je hebt gelijk dat die REL ook "maar" een 8" driver heeft en daarmee ga je dus een probleem hebben om lage, subtiele dingen met voldoende "headroom" te kunnen weergeven.
Dan zit je toch in het segment van e 12" - 13" - 15" - 18" drivers...

En dan is nog maar de vraag met hoeveel vervorming en welke output jouw 8" sub-driver lagere freqs kan weergeven.

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-07 22:00
In het boekje van mijn B&W sub staat het volgende:

Zet de low pass freq in de positie die overeenkomt met de -6dB laag afval van de luidsprekers.
In mijn geval is dit 35Hz en heb dus ook de sub zo ingesteld en dit klinkt uitermate goed!

Anoniem: 159816

-> Monitor RS1 zijn wat mij betreft "bookshelves" en zeker geen speakers die "full range" capabel zijn ! Ja, je kan wel zeggen "dat de bass goed klinkt" maar da's absoluut geen referentie !
Mhwah, ik stuur ook gewoon 20hz naar Quad 12L's (zelfde klasse en afmetingen als die RS1's. Ze doen 55hz of iets dergelijks op -3db). Ik downsample alle 5.1 tracks naar 2.0 aangezien ik een stereoversterker heb. Heb dus ook niet eens de optie om het weg te filteren. Het maakt voor de rest eigenlijk ook niet uit als je sub gewoon op het juiste moment het signaal overpakt. Natuurlijk zal het niet perfect zijn, maar heb niet last van de effecten die Younes beschrijft. Terwijl ik wel een sub heb die in die klasse zit: BK Elec XLS-200 (ook een kleine gesloten sub, maar wel met een 10" woofer). Wat ik WEL merk is dat hoe diep de sub gaat enorm afhankelijk is van het crossover. De sub gaat duidelijk dieper als ik de crossover lager zet. Misschien ook iets om rekening mee te houden als je crossover op de sub zelf regelt (hoeverre het uitmaakt in de receiver weet ik niet).

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Er is iets drastisch veranderd in mijn setup. Ik heb de Rel namelijk weggedaan en in plaats daarvan is een Dynaudio Audience SUB-30A gekomen. Geen nieuwe, maar wel een die lekker is ingespeeld!

Dus met andere woorden: Ik heb een veel grotere sub op basis van het type basreflex met een grotere driver en meer vermogen. Ik heb nu dus nog lagere tonen! Het klinkt vele malen beter dan de rel. De rel had ik genomen omdat dat een gesloten systeem was. Dat vond ik beter klinken (dacht ik). Hoe dan ook! Deze nieuwe, en nog fine te tunen subwoofer doet het al een stuk beter zonder maar 1 draaiknopje aangeraakt te hebben.

Eigenlijk ben ik weer een beetje terug bij af. Hoe ervaar ik deze sub? Volgens mij is die een beetje te groot voor mijn kamer :9 , maar je kan zoiets als fase instellen ? Begrijp ik dat goed? Anyway. ik heb weer wat te leren! Mij was een mooie schema van hoe een AMP icm met een SUB werkt, beloofd door de vorige eigenaar van deze Dynaudio, maar die was ik vergeten te vragen. Veel te excited geweest.

Afbeeldingslocatie: http://static.marktnet.nl/adimg/sp28/1525469-3b42-500x402-f.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Younes op 10-09-2008 23:26 ]

...en waarom?

• jvanhambelgium
Dat is inderdaad iets dat er op begint te trekken ... dit kan je een echte sub noemen ;-)
Tja, nu zal je toch de dB-meter bij Conrad moeten bestellen hoor tenzij je receiver geavanceerde calibratie mogelijkheden heeft (dus ietsje meer als wat ruis op alle kanaaltjes...)

Begin al eens met die sub vb in een hoek te zetten, ze phase=0, ALL filtering AF zetten of helemaal "max" zetten (vb 150Hz of 180Hz of whatever.

Sluit de sub met RCA-kabel aan de sub-pre-out op de receiver.
Zet je monitor audios of SMALL speakers (dus GEEN full-ranges) en kies X-over / cutoff vb op 80Hz (is een mooie richtwaarde)

Als je een dB-meter hebt zet je die op "C metingscurve" en "slow" en leg je die op de plaats waar je zit. Zet de ruis-tonen op LINKS / CENTER / RECHTS etc en probeer voor elke kanaal de naald van de dB-meter op 75dB te houden.
Als je bij het sub-kanaal bent hetzelfde doen door de "gain / volume" van de sub wat te verhogen (ZACHTJES!) tot je ook de naald rond 75dB ziet schommelen. Dan eventueel nog een "tikje meer" geven door in de receiver dat kanaal vb +3dB te zetten (blijf dan van de sub af, je moet niet meer aan volume/phase/filters komen !)

BONKEN MAAR !

Uiteraard is de plaatsbepaling ook zéér van belang, maar daar heb ik geen zicht op natuurlijk...
Succes! Hier zou je plezier mee moeten beleven!

• Brimme
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-12-2024
Ben ook van mening dat je een sub niet goed afgesteld krijgt zonder db meter.

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
jvanhambelgium schreef op donderdag 11 september 2008 @ 07:41:
Dat is inderdaad iets dat er op begint te trekken ... dit kan je een echte sub noemen ;-)
Tja, nu zal je toch de dB-meter bij Conrad moeten bestellen hoor tenzij je receiver geavanceerde calibratie mogelijkheden heeft (dus ietsje meer als wat ruis op alle kanaaltjes...)

Begin al eens met die sub vb in een hoek te zetten, ze phase=0, ALL filtering AF zetten of helemaal "max" zetten (vb 150Hz of 180Hz of whatever.

Zet je monitor audios of SMALL speakers (dus GEEN full-ranges) en kies X-over / cutoff vb op 80Hz (is een mooie richtwaarde)

Als je een dB-meter hebt zet je die op "C metingscurve" en "slow" en leg je die op de plaats waar je zit. Zet de ruis-tonen op LINKS / CENTER / RECHTS etc en probeer voor elke kanaal de naald van de dB-meter op 75dB te houden.
Als je bij het sub-kanaal bent hetzelfde doen door de "gain / volume" van de sub wat te verhogen (ZACHTJES!) tot je ook de naald rond 75dB ziet schommelen. Dan eventueel nog een "tikje meer" geven door in de receiver dat kanaal vb +3dB te zetten (blijf dan van de sub af, je moet niet meer aan volume/phase/filters komen !)

BONKEN MAAR !

Uiteraard is de plaatsbepaling ook zéér van belang, maar daar heb ik geen zicht op natuurlijk...
Succes! Hier zou je plezier mee moeten beleven!
toon volledige bericht
Ben nu niet thuis. Ik zal straks wat inhoudelijker reageren.

Ben inmiddels thuis...

Even voor de goede orde: Ik heb dus een Marantz SR4001. Deze beschikt dus ook over de mogelijkheid om ruis op alle kanalen te genereren. Ik weet verder niet hoe ik dat moet gebruiken, maar dat is een zorg voor later.
Bovenstaande zin heb ik een aantal keer opnieuw moeten lezen, maar ik begrijp het nog steeds niet. ALL filtering helemaal uit of max zeg je. Begrijp ik het dan goed dat wanneer ik die helemaal uit zet, dat de sub alles ontvangt? Dus eventueel ook 200Hz?
Ik heb niets anders dan een RCA kabel. Zo is de rel toen ook aangesloten en dat is bij deze sub ook het geval. De Monitor Audio's heb ik op SMALL gezet. en de LPF/HPF op 80Hz. Dan komt het volgende wat ik niet begrijp: De AMP staat nu dan dus ingesteld dat alles van 80Hz en lager naar de sub gaat. De crossover van de sub staat ingesteld op 120Hz. Het maximale dus. Minimaal is 60Hz. Maar als het goed is, ontvangt de sub signalen pas vanaf 80Hz en lager. Van 80 tot 120Hz word dus niet gebruikt, al staat de sub wel vanaf 120Hz te ontvangen. Waarom zo?
Nu weet je dus ook dat mijn versterker ook ruis kan generen op elk kanaal afzonderlijk. In hoeverre geldt het bovenstaande dan nog?

Wat ik verder nog kwijt wil: Ik heb geen hoge voolume geprobeerd, maar 1 ding is zeker: Deze sub veegt de vloer aan met die rel (de dobbelsteen) :)

[ Voor 46% gewijzigd door Younes op 11-09-2008 23:05 ]

...en waarom?

• jvanhambelgium
Link werkt niet (dynamische troep hé) maar een DIGITALE GELUIDSMETER SL-100 van 49 euro is wat je nodig hebt om het toch al wat in te kunnen regelen.

Ik heb nog zo'n analoog RadioShack geval.
Voordeel van deze is dat er een "line-out" op zit die ik kan gebruik om deze terug in m'n computer te voeren om met sofware metingen te doen via software als REW om oa de 'ruimte karakteristiek" in kaart te brengen.

[ Voor 83% gewijzigd door jvanhambelgium op 11-09-2008 12:35 ]

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Wrong input... -O-

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-07 00:02
ARTA ( http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/download.htm ) + gekalibreerde microfoon ? Heb je ineens het hele freq. verloop van je setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Ik gebruik hiervoor REW

http://www.hometheatershack.com/roomeq/

Heb nog geen volledige response meting gedaan, heb het eerder gebruik voor subwoofer afregeling te checken tov wat m'n receiver dacht dat het best was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
>Bovenstaande zin heb ik een aantal keer opnieuw moeten lezen, maar ik begrijp het nog steeds >niet. ALL filtering helemaal uit of max zeg je. Begrijp ik het dan goed dat wanneer ik die helemaal >uit zet, dat de sub alles ontvangt? Dus eventueel ook 200Hz?

Sommige subs hebben een knopje om hun filters AF te zetten, bij anderen moet je gewoon de knop naar de maximale waarde brengen.Vb 150Hz. Aangezien je nooit frequenties van 150Hz of HOGER naar de sub gaat brengen heeft het filter geen werking!

De X-OVER op de receiver zet je vb om te starten op 80Hz. Dus alles ONDER de 80Hz (allez, dat volgt uiteraard ook een curve en is geen absoluut getal hé) gaat richting sub die dat maar al te graag zal ontvangen aangezien hij OF niet gaat filteren OF niks hoger als 120Hz of 150Hz gaat binnenlaten.

>Minimaal is 60Hz. Maar als het goed is, ontvangt de sub signalen pas vanaf 80Hz en lager. Van 80 >tot 120Hz word dus niet gebruikt, al staat de sub wel vanaf 120Hz te ontvangen. Waarom zo?

Dus de receiver gaat alles boven 80Hz naar de fronts sturen en daaronder naar de sub. Deze zal dit niet filteren want die filter staat dus HOGER als 80Hz. Waarom zou van 80Hz tot 120Hz "niet worden gebruikt" ? Tuurlijk wel, de receiver stuurt dit echter NIET naar de sub door. Zie X-OVER instelling op de Marantz. (Alles TOT 80Hz naar fronts, alles onder 80Hz naar sub)

Wat die ruis-generator betreft. Ruis maken is 1 ding, METEN is een ander.
Dus dat verhaal gaat nog steeds op en staat los van de filtering.
Die filtering moet ook goed gedaan worden anders zou het kunnen dat je een "stuk" spectrum gaat verliezen als je slecht met de filters gaat spelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
jvanhambelgium schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 15:59:

Dus de receiver gaat alles boven 80Hz naar de fronts sturen en daaronder naar de sub. Deze zal dit niet filteren want die filter staat dus HOGER als 80Hz. Waarom zou van 80Hz tot 120Hz "niet worden gebruikt" ? Tuurlijk wel, de receiver stuurt dit echter NIET naar de sub door. Zie X-OVER instelling op de Marantz. (Alles TOT 80Hz naar fronts, alles onder 80Hz naar sub)
We zitten op 1 lijn! Maar dan stel ik de vraag opnieuw: We zijn het er allebei mee eens dat de scheiding van hoog en laag ligt op 80Hz. Zo heb ik dat immers op jouw advies ingesteld op de Marantz.

Maar... De cross over op de sub staat zo hoog mogelijk. Namelijk 120Hz. Maar op de sub gebeurd pas wat bij signalen van 80Hz en lager. Die overige 40Hz worden die weergegeven door de sub? (ondanks de cross over instellingen op de Maranzt van 80Hz?)

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:03
Die overige 40Hz worden die weergegeven door de sub? (ondanks de cross over instellingen op de Maranzt van 80Hz?)
Nee, want de sub krijgt die niet aangeleverd voor de Marantz

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:52

13art

Moderator Mobile
Die overige 40 worden dan toch naar je fronts gestuurd, dus die moeten het gat tussen de 80 en 120 opvullen.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessant. Ik was hier laatst ook nog mee aan het rommelen. Wat is nu de ideaale crossover-freq? Mijn speakers hebben een range van 20hz tot 20khz. Mijn sub doet daarintegen 45 tot 250Hz. Nu staat het op 90hz (crossover) dus in feite alles wat boven de 90hz is gaat naar mijn fronts?

Overigens hoor ik maar bar weinig verschil op de subwoofer na alleen als ik vanaf 40 naar 120hz ga. Op het laagste getal hoor je de sub alleen maar minder eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Younes schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 16:25:
[...]

We zitten op 1 lijn! Maar dan stel ik de vraag opnieuw: We zijn het er allebei mee eens dat de scheiding van hoog en laag ligt op 80Hz. Zo heb ik dat immers op jouw advies ingesteld op de Marantz.

Maar... De cross over op de sub staat zo hoog mogelijk. Namelijk 120Hz. Maar op de sub gebeurd pas wat bij signalen van 80Hz en lager. Die overige 40Hz worden die weergegeven door de sub? (ondanks de cross over instellingen op de Maranzt van 80Hz?)
Hier spreek je jezelf een beetje tegen. Het filter op de sub staat op 120Hz. Wil dus zeggen dat alles BOVEN 120Hz de SUBDRIVER NIET gaat bereiken.
Bij de Marantz staat de X-over op 80Hz , dus alles wat ONDER deze frequentie valt gaat UITSLUITEND richting sub en niet meer naar de fronts.

Dan is er toch geen probleem meer ?
Er kom sowieso NIETS uit die marantz zijn sub-rca-connector BOVEN 80Hz en de sub blokkeert alles BOVEN 120Hz. Geen vuiltje aan de lucht toch ?
Uiteraard zijn het het geen "keiharde" filters hé, er zit ook roll-off op enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 17:07:
Interessant. Ik was hier laatst ook nog mee aan het rommelen. Wat is nu de ideaale crossover-freq? Mijn speakers hebben een range van 20hz tot 20khz. Mijn sub doet daarintegen 45 tot 250Hz. Nu staat het op 90hz (crossover) dus in feite alles wat boven de 90hz is gaat naar mijn fronts?

Overigens hoor ik maar bar weinig verschil op de subwoofer na alleen als ik vanaf 40 naar 120hz ga. Op het laagste getal hoor je de sub alleen maar minder eigenlijk.
Heb je de crossover ingesteld op je receiver of op je subwoofer.
De voorkeur geniet om dit in te stellen op je subwoofer.
Zoals eerder in dit topic gemeld is 80Hz een mooie kantelfrequentie. Kortom 80Hz en lager naar je sub en alles daarboven naar je speakers. Echter houd er rekening mee dat veel (goedkope) speakers pronken met dat ze veel lage frequenties aankunnen, maar dit in werkelijkheid erg tegenvalt. In dat geval kan het soms beter zijn om de kantelfrequentie wat hoger in te stellen, bijv 100Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crossover op de reciever natuurlijk :)

Die eltax thunder heeft alleen domweg een volumeknop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 17:07:

Er is niet zoiets als "ideaal" maar wel zoiets als "te hoog" omdat je dan het geluid kan gaan localiseren en als je een opstelling hebt met 1 sub is dat niet zo goed.

Op papier zullen jouw speakers 20-20000 kunnen weergeven mischien (alhoewel 20Hz ...hoe groot zijn jouw speakers ???) maar mischien kom een frequentie van 30Hz wel met belachelijk weinig SPL (geluidsdruk) uit jouw speakers.

Welke sub heb je ?? 45-250Hz is nogal een gekke range..als het dan nog eens de -3dB punten zijn dan is het "nuttig" bereik nog minder, pakweg een 55Hz -> 230Hz en dat is voor een sub niet echt een topwaarde...die zou toch wel een stukje dieper mogen kunnen...
Boven de 100Hz zou je geen sub meer mogen gebruiken vanwege localiseerbaarheid (tenzij stereo-subs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Bf7kTpp4s5MYxBzlXcHqdIvF/full.jpg

Eltax Thunder 80. Heel eenvoudig ding. Van m'n speakers moet je ook niet al teveel verwachten, Concepts 500 :P ook van eltax ja. Als reciever een Sony STR-500:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/f10CXNXnYOQS2bKR0xukISwS/full.jpg

Omdat die reciever het signaal zo 'neutraal' mogelijk naar mijn speakers stuurt is een subwoofer enigzins vereist, tenzij ik een signaalversterker gebruik op de lagere tonen bijv. Dan klinken mijn speakers wel weer 'zwaar'. Zonder sub klinkt het gewoon slank in geluid. Met films bijv merk ik er wel enigzins wat van maar met muziek niet zo. Crossover ligt dan ook op 90Hz nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
jvanhambelgium schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 17:09:
[...]

Hier spreek je jezelf een beetje tegen. Het filter op de sub staat op 120Hz. Wil dus zeggen dat alles BOVEN 120Hz de SUBDRIVER NIET gaat bereiken.
Bij de Marantz staat de X-over op 80Hz , dus alles wat ONDER deze frequentie valt gaat UITSLUITEND richting sub en niet meer naar de fronts.

Dan is er toch geen probleem meer ?
Er kom sowieso NIETS uit die marantz zijn sub-rca-connector BOVEN 80Hz en de sub blokkeert alles BOVEN 120Hz. Geen vuiltje aan de lucht toch ?
Uiteraard zijn het het geen "keiharde" filters hé, er zit ook roll-off op enzo.
Helemaal helder, maar ik heb een volgend probleem. Hopelijk heeft het met het hele bovenstaande verhaal te maken en is als volgt:

De amp in de subwoofer is een AB klasse subwoofer. Dus m.a.w. als je geen muziek luister, of geluid produceert what so ever, dan gebruikt de subwoofer amper stroom, dus anders dan bij een klasse A versterker, dus constant op volle kracht werkt, met of zonder signaal.

Als ik dus muziek wil gaan luisteren, duurt het bij deze sub even voordat ik de lage tonen hoor. Tenzij je de sub handmatig uit en aan zet of een hoog volume gebruikt om de sub wakker te maken. De Rel had ook een klasse ab versterker.

Ik luister muziek 90% van de tijd op best een lage volume (zo ongeveer op -55), want ik zit best dicht bij de speakers. Dat betekent dat de sub niet aan slaat. Is een traag op gang komende sub iets normaals?

Ahuum! Ik moet me schamen. Het staat gewoon in de handleiding. Na 10 minuten geen signaal te hebben ontvangen, gaat ze in slaap modus. Maar toch... Vaak moet ik echt de volume omhoog gooien (rond -45) zodat ik weer bass hoor. Dus als ik lange tijd op een laag volume luister (wat dus vaak het geval is) dan hoor ik ze niet. Wel wanneer ik de volume even omhoog heb gegooid en dan weer naar normaal luister volume.

[ Voor 11% gewijzigd door Younes op 12-09-2008 22:34 ]

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Wel ik heb ook zo'n "AUTO" stand op m'n sub, maar ik heb toch gekozen om het boeltje op een stekkerblok te hangen ; receiver uit is sub uit.
De AUTO-stand werkt wel goed, het minste signaal van m'n Onkyo en hij schakelt zichzelf in.

In standby slikt m'n sub nog steeds 20W -> Dat kan naar Amerikaanse normen een schijntje zijn, ik vind persoonlijk absoluut waanzinnig veel.
1W tot 2W had mogelijks nog acceptabel geweest.

Hij zal er heus niet sneller door verslijten hoor door hem wat af & op te zetten..

[ Voor 10% gewijzigd door jvanhambelgium op 12-09-2008 23:38 ]

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
jvanhambelgium schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 23:38:
Wel ik heb ook zo'n "AUTO" stand op m'n sub, maar ik heb toch gekozen om het boeltje op een stekkerblok te hangen ; receiver uit is sub uit.
De AUTO-stand werkt wel goed, het minste signaal van m'n Onkyo en hij schakelt zichzelf in.

In standby slikt m'n sub nog steeds 20W -> Dat kan naar Amerikaanse normen een schijntje zijn, ik vind persoonlijk absoluut waanzinnig veel.
1W tot 2W had mogelijks nog acceptabel geweest.

Hij zal er heus niet sneller door verslijten hoor door hem wat af & op te zetten..
Het begint nu wel erg vervelend te worden. De subwoofer is niet opvallend aanwezig tijdens het spelen, maar ik mis de bass overduidelijk, omdat niet hevig genoeg wordt wakker geschud als ik muziek ga luisteren. Ik moet de volume goed hoog zetten voordat ik de bass pas hoor. Dit lijkt me niet helemaal normaal. Ik ga denk ik even terug naar de vorige eigenaar om opheldering te vragen. Dit zit me namelijk niet helemaal lekker.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je het signaal niet simpelweg een tikje verhogen wat naar je sub wordt gestuurd? Ik weet niet hoe jou reciever in elkaar steekt, maar die van mij kan aangepast worden met een signaal (volume) dat naar de sub gaat. Daar hoef je niet zozeer de versterker enigzins hard voor te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Younes schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 23:24:
[...]

Het begint nu wel erg vervelend te worden. De subwoofer is niet opvallend aanwezig tijdens het spelen, maar ik mis de bass overduidelijk, omdat niet hevig genoeg wordt wakker geschud als ik muziek ga luisteren. Ik moet de volume goed hoog zetten voordat ik de bass pas hoor. Dit lijkt me niet helemaal normaal. Ik ga denk ik even terug naar de vorige eigenaar om opheldering te vragen. Dit zit me namelijk niet helemaal lekker.
Dat is inderdaad vervelend. Dat had ik ook met een subwoofer van Sony. Sommige subwoofers zijn gewoon minder gevoelig. Daar doe je bar weinig aan. Enige wat je kan doen is de subwoofer niet op auto zetten maar op on. En dan een stekkertje er tussen zetten oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 14 september 2008 @ 10:14:
Kan je het signaal niet simpelweg een tikje verhogen wat naar je sub wordt gestuurd? Ik weet niet hoe jou reciever in elkaar steekt, maar die van mij kan aangepast worden met een signaal (volume) dat naar de sub gaat. Daar hoef je niet zozeer de versterker enigzins hard voor te zetten.
Dat kan ik, maar dat betekent dat ik, om het te compenseren, de gain/level/volume op de sub iets lager moet zetten.

Dit is al best een oude subwoofer. Kan het zijn dat de electronica (geen kaas van gegeten) gewoon iets minder gevoelig wordt?

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:46

Jag

Haal hem gewoon van auto (power) af dan. Je kan eventueel de subwoofer via je receiver laten lopen, die hebben altijd switched stekker aansluitingen (gaan uit als receiver uitgaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Jag schreef op maandag 15 september 2008 @ 00:51:
Haal hem gewoon van auto (power) af dan. Je kan eventueel de subwoofer via je receiver laten lopen, die hebben altijd switched stekker aansluitingen (gaan uit als receiver uitgaat).
Ja, maar je moet wel even kijken hoeveel vermogen je daar mag aanhangen ;-)
Indien het kan is zeker een mogelijkheid of gewoon een simpel stekkerblok dat de sub mee aan/af zet als je de spanning van de receiver haalt. Zo doe ik het hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Jag schreef op maandag 15 september 2008 @ 00:51:
Dat is niet mogelijk. Voor wat betreft die schakelaar: De sub heeft zelf ook zo'n schakelaar.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:25

daffie82

Minisforum UM773 Lite

sorry om een oud draadje naar boven te halen maar mijn vraag ligt erg in lijn, dus vandaar..

Ik heb een marantz SR5004 receiver en vroeg me af wat de setting LPF/HPF precies is?
Op avforum heb ik namelijk een hevige discussie hierover.

http://www.avforums.com/f...ment-32.html#post19175890

vooral de laatste paar posten tussen dante01 en mezelf. Wie heeft gelijk ?
Iemand met soortgelijke amp die me kan helpen?
Want als dante01 gelijk heeft kan ik dus nergens de crossover van mijn speakers instellen... Kan toch bijna niet ?? Erg bedankt voor de hulp !

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.5.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-07 23:48

FeaR

In GoT we trust

Ik heb niet heel de thread gelezen, maar zo te zien is de term "LPF\HPF" nogal verwarrend en wordt geïnterpreteerd als "LPF of LFE". LPF of LFE mag je inderdaad niet lager zetten dan 120 Hz, wat ook de default is overigens. Je kan ook niet veel lager dan 80 Hz instellen op LPF of LFE als ik het goed heb. In het geval van de SR5004 is LPF/HPF niet LPF of LFE, de LPF/HPF is de gewone crossover. Oftewel wanneer houden je speakers op en pakt de subwoofer over. Ook te zien dat je waarden als 40 en 60 Hz in kan stellen wat te laag is voor een LPF for LFE. Staat me ook iets bij de LPF for LFE iets van de latere modellen is waar de SR5004 niet onder valt, vanaf de SRxxx5 serie als het me goed bij staat.

Lange post kort: LPF/HPF is de crossover voor de speakers en niet LPF for LFE.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 17-06-2013 13:40 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-07 22:10
Mijn excuses als mijn vraag hier niet echt gepast is, maar volgens mij sluit het wel aan op de thread.

Naar aanleiding van deze thread ben ik eens op onderzoek gegaan bij mijn receiver (marantz nr1603). Nu merk ik op dat ik crossover frequency heb ingesteld op 80 Hz (laagste bereik van mijn front speakers zou 80 HZ moeten zijn). Maar nu merk ik op dat ik ook ergens apart nog kan LFE kan instellen op een bepaalde frequentie. Wat is dan het verschil met crossover frequentie? En wat is het verschil tussen enkel LFE of LFE+main? Mijn speakers zijn voor de rest allemaal small van formaat (Monitor audio radius HD 90) De handleiding van Marantz is me niet zo duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

"LFE" en "LFE + Main" heeft niets met de crossover te maken voor zover ik weet. LFE + Main wordt bij bepaalde merken ook wel eens Double Bass genoemd, oftewel het laag naar de subwoofer én front speakers. Heeft dus niets met crossover te maken. Er is nog wel een andere crossover te vinden en dat is de LPF for LFE, het laagfilter voor het laag (LFE-kanaal, de .1 in de soundtrack). Een filter specifiek voor de subwoofer, welke default op 120 Hz staat en waarbij 120 Hz ook de enige juiste waarde is volgens Audyssey.

Overigens zou ik de crossover niet strak afstellen op het bereik van je speakers, ik zou een overlap maken. Probeer eens op 100 Hz bijvoorbeeld. Al kom je met 100 Hz wel meteen in een kritieke zone waar je de subwoofer kan gaan plaatsen: geluid boven de 100 Hz kan het menselijk oor namelijk plaatsen qua locatie waar het vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
Stel dat ik het als volgt instel: lfe op 120 Hz (stond daarvoor blijkbaar ook op 80 Hz) en crossover op 90 Hz. Als ik een film kijk, vanaf welke frequentie wordt er dan naar mijn subwoofer gestuurd? En in het geval van stereo-muziek?

De handleiding geeft het volgende weer van uitleg: bij lfe: "Lage tonen Instelling voor weergave van subwoofer en LFEsignaalbereik. "
Crossover: " Stelt de maximale frequentie in van het bassignaal van elk kanaal naar de subwoofer. Stel deze frequentie in volgens de reproductiecapaciteit van lage tonen van de luidspreker die wordt gebruikt."

Echt duidelijk komt die uitleg niet over vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

LPF for LFE is het filter wat puur de subwoofer(s) doet en heeft dus geen betrekking op de rest van de speakers. Moet eerlijk bekennen dat ik het hele LPF for LFE nog niet gebruikt heb aangezien mijn receiver het niet heeft. Maar diverse verhalen op internet laten lijken alsof er maar weinig verschil in zit. In jouw situatie met LPF for LFE op (default) 120 en de crossover op 90 doen de speakers alles tot 90 Hz en dan neemt de subwoofer het over. In stereomuziek ligt het aan je receiver, in gewoon stereo zal het gelijk zijn aan bovenstaande. Zodra je Pure Direct aanzet gaat het verschillen, soms stuurt een receiver de subwoofer mee aan maar in veel gevallen ook niet. Daarom zie je soms dat men de subwoofer aansluit via de Low Level voor in films en High Level zodat de subwoofer ook meespeelt met 2.0 muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
Ok bedankt. Eerlijk gezegd begrijp ik het nut dat niet helemaal van de mogelijkheid van LFE. Bij uittesten hoorde ik eigenlijk enkel maar effect wanneer ik wijzigingen bracht in de settings van crossover.

Toch een vraag: aangezien ik crossover op 90 Hz, zal de sub overnemen vanaf die frequentie. Waarom dan die 120 Hz?

[ Voor 22% gewijzigd door HannesB op 17-06-2013 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:21
LPF for LFE klinkt als een low pass voor het LFE kanaal zelf, niet voor de subwoofer, dat zijn 2 verschillende dingen (kanaal en speaker). Het kan best zijn dat je het niet eens bent met een re-recording mixer die z'n LFE kanaal kapt op 120Hz (of hoger om een of andere reden) en jij dat liever op 80Hz hebt of als er een buitengewoon vervelend sublaag aanwezig is zoals bijv. in de Underworld films.
De sub blijft dan het laag gewoon weergeven dat van de LCR kanalen wordt weggehaald, maar kapt de bovenkant van het LFE kanaal af voordat het naar de sub gaat.
In praktijk kun je 'm gewoon op de standaard instelling laten staan zou ik zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door ShittyOldMan op 17-06-2013 20:15 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
Om eerlijk te zijn ben ik niet helemaal mee. Ik stel crossover in op 90 Hz, wat -als ik het goed begrijp- betekent dat het geluid onder die frequentie naar de sub gaat en erboven wordt weergegeven door mijn andere kanalen (alle andere speakers staan op small). De LFE staat ingesteld op 120 HZ, zoals blijkbaar zou moeten. Wat is dan het nut dat dit op 120 Hz staat, als alles vanaf 90 Hz pas naar de sub wordt doorgestuurd? Of wordt LFE enkel toegepast bij films met een x.1 geluid (2.1; 5.1; x.1) en die crossover voor alle andere soorten van geluidsformaten als stereo (2.0) of waarbij geen .1 aanwezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Die 120Hz is inderdaad voor de .1, alles erboven wordt weggegooid, alles er onder wordt door de sub weergegeven.
De crossover is voor de andere 5.0 kanalen. Alles erboven wordt door de main speakers weergegeven, alles eronder door de sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
ShittyOldMan schreef op maandag 17 juni 2013 @ 20:35:
Die 120Hz is inderdaad voor de .1, alles erboven wordt weggegooid, alles er onder wordt door de sub weergegeven.
De crossover is voor de andere 5.0 kanalen. Alles erboven wordt door de main speakers weergegeven, alles eronder door de sub.
Hmm, ok nu begrijp ik het. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

FeaR schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:19:
Ik heb niet heel de thread gelezen, maar zo te zien is de term "LPF\HPF" nogal verwarrend en wordt geïnterpreteerd als "LPF of LFE". LPF of LFE mag je inderdaad niet lager zetten dan 120 Hz, wat ook de default is overigens. Je kan ook niet veel lager dan 80 Hz instellen op LPF of LFE als ik het goed heb. In het geval van de SR5004 is LPF/HPF niet LPF of LFE, de LPF/HPF is de gewone crossover. Oftewel wanneer houden je speakers op en pakt de subwoofer over. Ook te zien dat je waarden als 40 en 60 Hz in kan stellen wat te laag is voor een LPF for LFE. Staat me ook iets bij de LPF for LFE iets van de latere modellen is waar de SR5004 niet onder valt, vanaf de SRxxx5 serie als het me goed bij staat.

thanks voor je hulp !
Ondertussen heeft hij toegegeven dat hij zich vergist had... Nu rest er nog een vraag : op wat zet ik de crossover naar de speakers op men amp? Kef freq range begint vanaf 80hz, heb de keuze tussen 80 en 100 (gaat telkens per 20hz). Wat zou je aanraden ? Zoals je al eerder zei is de sub op 100 redelijk dominant en hoor je waar het vandaan komt, maar 80 is misschien ook niet ideaal ?
Nog een ander vraag over een setting op men marantz amp : in preferences en dan audio kan je kiezen tussen "sub", "main" of "sub+main". In de handleiding staat iets vaag over dolby ofzo maar dan weet ik nog niks... Enig idee ? Thanks !

Edit : hier is een link die zegt dat men kef speakers zelfs pas vanaf 100hz beginnen terwijl op andere links altijd 80hz te lezen is... Wat is waar?

www.lug.demon.co.uk/kef/KEF_Ht2005.2_service_manual.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door daffie82 op 18-06-2013 18:17 ]

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.5.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 211516

FeaR schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:19:

Hangt vanaf wat je speakers kunnen weergeven, als je paar goede speakers hebt die 80hz aan kunnen, dan kan je ook wel op 80 instellen, betekent gewoon dat je speakers de rest boven de 80 hz doet.
Maar kunnen je speakers dit niet goed weergeven dan heb je bv niks tussen 80 en 120 hz bv kwa weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Anoniem: 211516 schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 21:26:
[...]

Hangt vanaf wat je speakers kunnen weergeven, als je paar goede speakers hebt die 80hz aan kunnen, dan kan je ook wel op 80 instellen, betekent gewoon dat je speakers de rest boven de 80 hz doet.
Maar kunnen je speakers dit niet goed weergeven dan heb je bv niks tussen 80 en 120 hz bv kwa weergave.
heb de kef eitjes van de 2005.2 set.
Volgens mij kunnen die vanaf 80hz (zie mijn vorige post), wat raad je me dan aan als crossover ? 80 of 100? 90 gaat namelijk niet. Zie ook mijn vorige post met andere vragen trouwens :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Doen wat het beste klinkt, dat is eigenlijk het enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

daffie82 schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 21:59:
[...]

heb de kef eitjes van de 2005.2 set.
Volgens mij kunnen die vanaf 80hz (zie mijn vorige post), wat raad je me dan aan als crossover ? 80 of 100? 90 gaat namelijk niet. Zie ook mijn vorige post met andere vragen trouwens :-)
Zou in jou geval gewoon voor 120hz gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Anoniem: 211516 schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 02:17:
[...]

Zou in jou geval gewoon voor 120hz gaan.
120?? Waarom?
Dan hoor je de sub nog meer... En dan staat ie 40hz boven het minimale bereik van mijn kef eitjes, dat lijkt me ook zonde. Niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

daffie82 schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 10:48:
[...]
120?? Waarom?
Dan hoor je de sub nog meer... En dan staat ie 40hz boven het minimale bereik van mijn kef eitjes, dat lijkt me ook zonde. Niet?
Je zal sowieso iets van een overgang moeten hebben, ik heb zelf 60 ingesteld terwijl ik met lager ook uit de voeten zou kunnen. Maar met 60 vind ik de overgang wat netter. Stukje smaak natuurlijk :) Betreffende die 80 of 100 Hz wanneer de KEF beginnen is het wellicht hoe het gemeten is. Grote kans dat die 100 Hz gemeten is bij 3 dB en die 80 Hz bij -6 dB. Die eerste waarde is realtischer en wordt over het algemeen ook meer gebruikt. Al zijn er merken die zelfs bij -10 dB meten zodat de getallen lekker mooi uitvallen. Of net op -3.5 dB zodat een subwoofer dan 20 Hz doet en geen 22 Hz, ziet er net wat leuker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

FeaR schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 11:14:
[...]

Je zal sowieso iets van een overgang moeten hebben, ik heb zelf 60 ingesteld terwijl ik met lager ook uit de voeten zou kunnen. Maar met 60 vind ik de overgang wat netter. Stukje smaak natuurlijk :) Betreffende die 80 of 100 Hz wanneer de KEF beginnen is het wellicht hoe het gemeten is. Grote kans dat die 100 Hz gemeten is bij 3 dB en die 80 Hz bij -6 dB. Die eerste waarde is realtischer en wordt over het algemeen ook meer gebruikt. Al zijn er merken die zelfs bij -10 dB meten zodat de getallen lekker mooi uitvallen. Of net op -3.5 dB zodat een subwoofer dan 20 Hz doet en geen 22 Hz, ziet er net wat leuker uit.
thanks voor je antwoord.
Volgens verschillende sites (o.a. Kef site zelf)
www.kef.com/html/nl/explo...000s/KHT2005.2/index.html
staat 80HZ bij +-3 db.
Dus wat is dan wijsheid in mijn geval ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Als je echt van de getallen uit wilt gaan moet je de frequency response in de ruimte meten, dan weet je het daadwerkelijke bereik van de speaker zoals deze bij jou wordt gebruikt. Daarnaast moet je achterhalen hoe steil de crossover is (tussen de 6 en 24dB/octaaf), als je het helemaal goed wilt doen dan doe je een RTA meting waarbij de overgang zo vlak mogelijk is.
In praktijk schiet zo'n frequentie response alle kanten op in een huiskamer met pieken en dalen van +12 en -12dB, zonder uitgebreide room EQ mogelijkheden doe je daar vrij weinig aan.

Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.realtraps.com/art_measuring1.gif

Daarom dus: stel 'm in op 80Hz, als 60Hz beter klinkt dan doe je dat, en als 100 of 120Hz beter klinkt dan doe je dat. Het is echt niet zo dat er opeens een heleboel informatie mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

thanks Oldman, ben het wel niet helemaal met je eens dat ik niets aan freq zou verliezen bij bijvoorbeeld 60hz want men kefs beginnen pas vanaf 80hz -3db.

Iets anders, vraag me af of men settings op mijn rel sub goed staan ?
Kan iemand zijn licht hier over laten schijnen ?

1./LFE level : 10 clicks (1/4de open)
Hi / Low level : 2 clicks
Crossover (lowest 30hz - highest 120hz) : volledig open, dus 120hz (dit stond op 40hz ingesteld door de hifi zaak waar ik alles gekocht heb!?)

en er is een knop die "Phase" heet met 2 keuzes : 0 of 180 ( staat nu op 0 )

klopt dit zo ongeveer in men huidige setup en al men speakers op small. Rest van men setup kan je zien in men handtekening.
Vooral die Hi / Low level die nu op 2 clicks staat heb ik geen idee van... Is dit niet veel te laag??
Dank voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

daffie82 schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 10:48:
[...]

120?? Waarom?
Probably omdat je bookies reference niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-07 20:05

DjVe

Hatsaflats!

Gewoon kiezen wat lekker klinkt met die eitjes en jou sub. Ik speel met twee B&W CM1 monitoren voor en een Sunfire HRS8 subje en mijn cross-over staat op 110 (ja dat is hoog). Ik vind de overgang van sub-laag zo het lekkerste naar voren komen.

Het belangrijkste is: crossover op sub op maximaal en in de receiver op 90/100/110 (wat jij goed vind klinken). Zet de sub wat harder achterop (helft ofzo) en ga dan opnieuw met de microfoon meten. Doordat je hem wat harder zet, kan de receiver de sub beter vinden en past daarop het volume weer aan in de receiver. LFE effecten kunnen ondanks de ingestelde crossover wel tot 125/150 Hz doorlopen en dat wil je op de sub niet weg filteren, maar het moet natuurlijk wel goed klinken :) Het is overigens niet zo dat er met LFE alleen effecten naar je sub gaan, het komt ook voor dat fronts meedoen om het effect aan te dikken!

edit:

Wacht even. Hoe is het aangesloten? zit de plug op de LFE poort of op de LOW level input? Want als jij een kabel in LFE aansluiting zet, omzeilt de sub de crossover al (daarom stond die nog op 40). Druk jij hem in de high level, zodat hij echt met met een versterkt kanaal fullrange aangestuurd wordt, dan wordt die crossover achterop pas "geactiveerd". Datzelfde geldt voor de low level input. Je kan hem op 10 zetten of op 1, maar als hij alleen op LFE is aangesloten, doet hij er niets mee. LFE is voor jou wel de manier om de sub aan te sluiten, aangezien de receiver dan echt bepaald wat er naar je sub gaat en wat naar je overige speakers.

Zo staat het ook in de handleiding:
1/LFE INPUT: This requires a phono-to-phono cable and is a dedicated true .1 channel. This circuit
therefore eliminates the normal Natural RollOff™ Crossover and passes the .1 LOW-LEVEL signal through
with only the required 120Hz fourth-order filter.
.

[ Voor 65% gewijzigd door DjVe op 22-06-2013 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

DjVe schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 08:24:
Gewoon kiezen wat lekker klinkt met die eitjes en jou sub. Ik speel met twee B&W CM1 monitoren voor en een Sunfire HRS8 subje en mijn cross-over staat op 110 (ja dat is hoog). Ik vind de overgang van sub-laag zo het lekkerste naar voren komen.

Het belangrijkste is: crossover op sub op maximaal en in de receiver op 90/100/110 (wat jij goed vind klinken). Zet de sub wat harder achterop (helft ofzo) en ga dan opnieuw met de microfoon meten. Doordat je hem wat harder zet, kan de receiver de sub beter vinden en past daarop het volume weer aan in de receiver. LFE effecten kunnen ondanks de ingestelde crossover wel tot 125/150 Hz doorlopen en dat wil je op de sub niet weg filteren, maar het moet natuurlijk wel goed klinken :) Het is overigens niet zo dat er met LFE alleen effecten naar je sub gaan, het komt ook voor dat fronts meedoen om het effect aan te dikken!

edit:

Wacht even. Hoe is het aangesloten? zit de plug op de LFE poort of op de LOW level input? Want als jij een kabel in LFE aansluiting zet, omzeilt de sub de crossover al (daarom stond die nog op 40). Druk jij hem in de high level, zodat hij echt met met een versterkt kanaal fullrange aangestuurd wordt, dan wordt die crossover achterop pas "geactiveerd". Datzelfde geldt voor de low level input. Je kan hem op 10 zetten of op 1, maar als hij alleen op LFE is aangesloten, doet hij er niets mee. LFE is voor jou wel de manier om de sub aan te sluiten, aangezien de receiver dan echt bepaald wat er naar je sub gaat en wat naar je overige speakers.

Zo staat het ook in de handleiding:
Het

[...]
.
toon volledige bericht
thanks voor je hulp ! Dat verklaart veel. Hij is idd aangesloten op de LFE van de sub, dus dan doet het er niet toe op hoeveel de crossover en de knop voor Hi / Low level (nu 2 clicks) afgesteld staan op de sub?
Zit ik me dus zorgen te maken om niks ;)

heb je trouwens een link naar de manual van men sub? Blijkt moeilijk om de correcte te vinden, krijg altijd net iets andere modellen met niet exact dezelfde knoppen.

[ Voor 4% gewijzigd door daffie82 op 22-06-2013 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

daffie82 schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 10:35:
[...]

thanks voor je hulp ! Dat verklaart veel. Hij is idd aangesloten op de LFE van de sub, dus dan doet het er niet toe op hoeveel de crossover en de knop voor Hi / Low level (nu 2 clicks) afgesteld staan op de sub?
Zit ik me dus zorgen te maken om niks ;)

heb je trouwens een link naar de manual van men sub? Blijkt moeilijk om de correcte te vinden, krijg altijd net iets andere modellen met niet exact dezelfde knoppen.
Je maakt je inderdaad druk om niks :) Ik heb gewoon een algemene handleiding gepakt. De functies achterop komen altijd wel redelijk overeen :)

[ Voor 74% gewijzigd door DjVe op 22-06-2013 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
  • Laatst online: 16-06 00:36
Nuttig topic, leerzaam vooral. Heb naar aanleiding van de diverse tips mijn setup (5.1: 4 zuilen, een center en een sub) anders ingeregend en de bas is nu veel beter, aanvullend niet alles overheersend. Ging eerst uit van de specs van de zuilen (voor tot 38hz, achter tot 45hz IIRC) en dat had niet het gewenste effect, dwz de sub deed het voelbaar maar nauwelijks hoorbaar.

Maar nog wel een vraag, hoe zorgen jullie ervoor dat de sub optimaal ingeregeld is? Is audissey daarvoor geschikt, of gaat dat juist weer alle waarden zelf invullen? Heb nu bij een audissey preset de nodige settings aangepast (vooral de setting small voor de zuilen was nodig, anders stuurt ie sowieso niks naar de sub bij stereo bron materiaal). Voor de rest doe ik het nu door wat te spelen met de volume knop van de sub, maar dat is lastig want bas verschilt natuurlijk sterk per track en is natuurlijk ook per track niet constant. Wat ik zoek is een mooie volle bas die niet overheerst.

Setup:

Denon AVR1909
Front: BA A360
Rear: BA A250
Center: BA A225C
Sub: BA ASW650

CO Front 80hz
CO Center: 100hz
CO Rear: 90HZ

LFE CO: 100hz

aansluiting LFE, modus LFE+Main

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

jb044 schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 14:06:
Nuttig topic, leerzaam vooral. Heb naar aanleiding van de diverse tips mijn setup (5.1: 4 zuilen, een center en een sub) anders ingeregend en de bas is nu veel beter, aanvullend niet alles overheersend. Ging eerst uit van de specs van de zuilen (voor tot 38hz, achter tot 45hz IIRC) en dat had niet het gewenste effect, dwz de sub deed het voelbaar maar nauwelijks hoorbaar.

Maar nog wel een vraag, hoe zorgen jullie ervoor dat de sub optimaal ingeregeld is? Is audissey daarvoor geschikt, of gaat dat juist weer alle waarden zelf invullen? Heb nu bij een audissey preset de nodige settings aangepast (vooral de setting small voor de zuilen was nodig, anders stuurt ie sowieso niks naar de sub bij stereo bron materiaal). Voor de rest doe ik het nu door wat te spelen met de volume knop van de sub, maar dat is lastig want bas verschilt natuurlijk sterk per track en is natuurlijk ook per track niet constant. Wat ik zoek is een mooie volle bas die niet overheerst.

Setup:

Denon AVR1909
Front: BA A360
Rear: BA A250
Center: BA A225C
Sub: BA ASW650

CO Front 80hz
CO Center: 100hz
CO Rear: 90HZ

LFE CO: 100hz

aansluiting LFE, modus LFE+Main
toon volledige bericht
lfe co op 100hz lijkt me niet ok. Moet volgens mij op 120hz staan, dat stel je in op je amp neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
  • Laatst online: 16-06 00:36
Ja klopt, en heb ik inmiddels aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

probeer ook eens wat te schuiven met je sub. Plaatsing is belangrijker dan instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-07 23:07
ik vond het geluid ineens veel beter toen ik die setting van 'LPF for LFE' op alleen LFE gezet had en op 120Hz.

LFE+Main maakte van de bass een rommeltje, omdat de zuilen en de sub allebei dezelfde bass tonen probeerden weer te geven.

De reguliere crossover op 80Hz (zuilen gaan tot ongeveer 40Hz volgens de specs
, maar de sub kan die lage frequenties veel zuiverder laten horen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

1Mark schreef op zondag 23 juni 2013 @ 16:06:
LFE+Main maakte van de bass een rommeltje, omdat de zuilen en de sub allebei dezelfde bass tonen probeerden weer te geven.
deze zin begrijp ik niet zo.
Als je speakers op small staan en je een crossover instelt die overeenstemt met het bereik van je sub en speakers, kunnen ze normaal nooit dezelfde tonen proberen weer te geven. Tenminste zo heb ik het begrepen...

[ Voor 21% gewijzigd door daffie82 op 23-06-2013 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-07 23:07
Ik heb veel aan dit topic gehad:
http://marantzforum.nl/fo...d3e9049a352f57e#msg100229

Die setting LFE+Main betekent iets heel anders dan ik dacht (aannames zonder handleiding gelezen te hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

1Mark schreef op zondag 23 juni 2013 @ 19:29:
Ik heb veel aan dit topic gehad:
http://marantzforum.nl/fo...d3e9049a352f57e#msg100229

Die setting LFE+Main betekent iets heel anders dan ik dacht (aannames zonder handleiding gelezen te hebben).
goed draadje, thanks voor de link.
Twijfel alleen of mijn instelling bij preferences en dan audio (op mijn SR5004) dezelfde is?
Heb hier keuze tussen "main" of "sub" of beide samen.
Handleiding zegt enkel dat dit invloed heeft bij dolby of dts, verder niets.
In ander draadje op tweakers (marantz owners) zei iemand dat ik het op main+sub moest zetten...
Crossover staat op 100 of 120 trouwens.
Moet ik het toch op enkel "sub" zetten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

1Mark schreef op zondag 23 juni 2013 @ 16:06:
ik vond het geluid ineens veel beter toen ik die setting van 'LPF for LFE' op alleen LFE gezet had en op 120Hz.

De reguliere crossover op 80Hz (zuilen gaan tot ongeveer 40Hz volgens de specs
, maar de sub kan die lage frequenties veel zuiverder laten horen)
LFE + main lijkt mij eerder een optie om zowel LFE over de sub als front te gooien en dat kan wel eens teveel zijn. Ik zou inderdaad gewoon LFE alleen over sub gooien met een interne x-over op de receiver van 80Hz (dat is overigens ook de THX norm) en de rest door de zuilen laten oppakken. Zet in je receiver de speakers wel op small. Ja dat klinkt raar met zuilen, maar anders blijft je receiver lage tonen die je sub beter kan oppakken naar je fronts sturen en krijg je nooit echt dat lekker dikke LFE effect met de bijpassende geluidsdruk.
daffie82 schreef op maandag 24 juni 2013 @ 07:34:
[...]

goed draadje, thanks voor de link.
Twijfel alleen of mijn instelling bij preferences en dan audio (op mijn SR5004) dezelfde is?
Heb hier keuze tussen "main" of "sub" of beide samen.
Handleiding zegt enkel dat dit invloed heeft bij dolby of dts, verder niets.
In ander draadje op tweakers (marantz owners) zei iemand dat ik het op main+sub moest zetten...
Crossover staat op 100 of 120 trouwens.
Moet ik het toch op enkel "sub" zetten??
Dat heb ik dus verkeerd begrepen. Ik dacht dat het alelen ging om de speaker setup en niet hoe je receiver het signaal verwerkt. Het heeft alleen impact op het geluid als er echt daadwerkelijk een LFE spoor in het signaal zit (DD en DTS). Je moet het zo zien dat die receiver dat signaal op 3 manieren kan afhandelen:

- LFE over sub (meest gebruikt)
- LFE over sub + main (als je hele hele flinke fronts en alleen een sub hebt voor tonen onder de 40hz)
- LFE over main (als je geen sub hebt)

[ Voor 37% gewijzigd door DjVe op 24-06-2013 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

DjVe schreef op maandag 24 juni 2013 @ 08:17:

Dat heb ik dus verkeerd begrepen. Ik dacht dat het alelen ging om de speaker setup en niet hoe je receiver het signaal verwerkt. Het heeft alleen impact op het geluid als er echt daadwerkelijk een LFE spoor in het signaal zit (DD en DTS). Je moet het zo zien dat die receiver dat signaal op 3 manieren kan afhandelen:

- LFE over sub (meest gebruikt)
- LFE over sub + main (als je hele hele flinke fronts en alleen een sub hebt voor tonen onder de 40hz)
- LFE over main (als je geen sub hebt)
Thanks for clearing that up !
"Sub" it is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Geluid is trouwens stukken beter nu.
Crossover op 120hz, geluid van de LFE enkel over sub en het volume van de LFE op de sub zelf iets lager gezet (8 clicks nu - dit is 1/5de open).
Heb de sub nu met db-meter veel meer in lijn met volume van de KEF speakers.
Heb er wel nog +3db bijgedaan voor wat extra punch.
Ook heb ik de REL net iets anders gezet wat ook een groot verschil gemaakt (iets meer van de muur af en iets meer naar 1 van de hoeken)

[ Voor 3% gewijzigd door daffie82 op 30-06-2013 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Dan heeft het toch zijn vruchten afgeworpen. Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

DjVe schreef op maandag 01 juli 2013 @ 14:35:
Dan heeft het toch zijn vruchten afgeworpen. Enjoy!
Hey DjVe, sinds upgrade van mijn KEF 2001.2 speakers naar de KEF 3005 SE speakers ben ik terug wat beginnen instellen. Uiteraard de levels van de speakers opnieuw instellen maar ook de subwoofer (REL Quake Q3) ben ik terug aan het ''tunen''.

Nu zit ik specifiek te spelen met de ''phase''' setting op de REL. Deze kan ik instellen op 0 of op 180.
Deze stond op 0 maar ik vond de bas wat te smal, het mocht voor mij wat ruimer.
Als ik de phase naar 180 aanpas is dit zeker het geval.
Nu krijg ik echter van iemand op een ander forum te horen dat dit absoluut niet goed is. Als je een sub i.c.m. een receiver gebruikt (waar je dus handmatig of via Audyssey de afstand tot de sub instelt) dan hef je doormiddel van Phase op 180 te zetten eigenlijk die instellingen in de receiver op en zit je sub dus niet goed in lijn met je andere speakers.
Klopt dit? (Zou wel verklaren waarom ik audio CD's opeens zo boomy vond klinken (nadat ik phase van 0 naar 180 aangepast had...)

Indien dit klopt kan ik beter phase terug op 0 zetten en level van de sub via de receiver iets hoger zetten + level op de sub vanachter ook 1 tikje verhogen ?

Hij raad trouwens ook af om handmatig de afstanden in te stellen en zegt dat ik zeker Audyssey met een microfoon moet gebruiken... Heb ik echter nooit gedaan en nooit echt behoefte aan gehad. Mijn speakers hangen ook allemaal aan de muur zonder obstakels in een directe lijn, denk dus dat het met akoestiek wel zal meevallen ?

EDIT : ik denk dat phase hier wel goed uitgelegd wordt ? : http://www.avsforum.com/t...-switch-for-behind-my-sub

Ik denk dat ik eens naar een favoriet stukje muziek ga luisteren (met veel bas natuurlijk) terwijl mijn vrouw aan de phase knop zit :)
Enige wat het nog wat extra moeilijk maakt bij mijn nieuwe speakers is dat je de optie hebt om de bas poorten vanachter dicht te maken met een soort schuimpje zodat het minder bonkend klinkt.
Zou ik dan best de phase testen met schuimpje in de speakers of zonder schuimpje ?
Gisteren vond ik de muziek erg bonkend zonder schuimpjes trouwens (Phase stond toen op 180 trouwens, kan dus ook daar aan liggen)...

[ Voor 33% gewijzigd door daffie82 op 03-03-2014 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

De basis heb je. Je weet waar je aan kan draaien en wat je kan veranderen, dus nu moet je al luisterend je set gaan optimaliseren. Over het algemeen klinken gesloten systemen (due met schuimpjes erin) wat strakker als ze dicht op muren/in hoekjes staan. Als je de speakers echt wat ruimte kan geven dan zullen ze iets dieper gaan als je bass-reflex poorten open maakt.

Ga gewoon luisteren en proberen en neem er de tijd voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Hmmm, als je ze wat ruimte kan geven zullen ze dieper gaan zeg je.
Dat is interessant want ik heb de crossover frequentie van 120hz naar 100hz verlaagt sinds de upgrade naar de 3005 SE. Dan kan ik dus maar best de schuimpjes verwijderen omdat anders de speakers niet aan de 100hz geraken (op voldoende volume)?
Volgens de specs : 70hz @ -3db (vorige speakers waren 80hz @ -3db)

Andere vraag : als ik de 7.1 source direct gebruik op mijn SR5004 receiver wordt dan ook de crossover frequentie genegeerd (die dus nu op 100hz staat)?
Ik luister namelijk audio (meestal 2.1 soms 5.1) altijd in de 7.1 source direct (via analoge kabels)

EDIT : lees nu net het volgende in de handleiding van de SR5004
Additionally, speaker configurations are fixed automatically as follows (when using pure direct).
Front SPKR = LARGE
Center SPKR = LARGE
Surround SPKR = LARGE
Surround Back SPKR = LARGE
Sub woofer = YES

Dat is dus niet zo goed neem ik aan? Welke frequenties worden dan in de praktijk door de fronts gespeeld en welke door de sub (bij 2.1 stereo)?

Wat ik trouwens best moeilijk vind aan het regelen van de sub is het kiezen tussen ofwel spelen met de LFE knop op de achterkant ofwel spelen met het volume van de sub in de receiver settings.
Volgens metingen met de decibel meter zit de sub op -6db ongeveer op gelijk volume met de overige speakers dus ik heb nu volume van de sub naar 0 db gezet (+6db boost)
Als ik na een tijdje dat nog niet genoeg vind, kan ik natuurlijk nog aan de LFE knop van de sub zelf draaien...

[ Voor 18% gewijzigd door daffie82 op 04-03-2014 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Normaliter moeten alle speakers moeten op small, anders denkt de receiver dat je speakers fullrange zijn (en dat zijn ze niet) en gaat het LFE effect verloren. Bij mijn Pioneer blijft bij de "direct" mode de sub en MCACC nog wel ingeschakeld, maar als ik "pure direct" kies gaat het zonder enige aanpassing over de speakers. Dus als ik dan een cd draai, hoor ik alleen de fronts. Dat is bij mij niet erg, aangezien mijn speakers stereo ook prima presteren. Als je analoog 7.1 gaat inschieten op direct mode, dan zal de versterker niets aan verwerking doen. Je receiver is dan gewoon een versterker met een volumeknop. Dus dan moet je op de bron zaken als kanaalvolume en frequenties gaan regelen.

Persoonlijk snap ik niet helemaal wat je hier mee wilt bereiken. Pak gewoon HDMI en laat de receiver gewoon alles verwerken/aanpassen. Dat werkt een stuk prettiger en je hoort het verschil op een relatief kleine speaker set echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

analoog 7.1 gebruik ik liever voor audio omdat ik anders altijd de sub een pak moet lager zetten in volume (omdat ik graag een boost heb bij films)
Ik heb inderdaad voor 7.1 aparte settings op mijn receiver (ook omdat ik meer centraal ga zitten bij luisteren naar stereo en dus andere instellingen hiervoor heb).

Vraag me alleen af welke frequenties dan precies worden afgespeeld door de fronts en de subs?
Over HDMI is het simpel - crossover staat op 100Hz - dus alles beneden 100Hz gaat naar de sub.
Maar bij analoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Zo : heb gisteren eens alles omgegooid...
Oude situatie : andere luisterpositie voor stereo (meer ih midden) via analoog en een niet ideale luisterpositie (tegen rechtermuur) voor film (uiteraard 2 aparte instellingen per luisterpositie)
Vond echter het effect in film niet ideaal, ondanks dat de 3005 SE wel bekend staat om ook in niet ideale ruimtes en luisterposities perfect zijn werk te doen.

Nieuwe situatie : zelfde luisterpositie voor stereo als voor film (meer centraal dus) en alles via HDMI luisteren.
Heb gisteren liggen switchen tussen HDMI en analoog bij stereo muziek en analoog klinkt gewoon slechter (logisch want men receiver zet men speakers automatisch op full ipv small).
Ook films klinken nu beter door de nieuwe luisterpositie en ook de subwoofer voel ik nu meer. Zeker een vooruitgang!
Enige wat ik moet doen als ik audio luister via HDMI is de bass wat lager zetten (wegens +6db boost in sub volume voor film). Maar ik heb op de remote een aparte knop om de bass lager te zetten, dus dat is vrij simpel!

En depth moet op de sub inderdaad op 0 staan en niet op 180.
Als je dat wil meten moet je een geluid gelijk aan je crossover afspelen (in mijn geval 100Hz) en terwijl dit geluid afspeelt de depth knop switchen op je sub terwijl je met db meter aan het meten bent.
Waar het geluid het hardste is, heb je de goede depth te pakken. In mijn geval dus 0.

Pagina: 1