Toon posts:

x-over frequentie en teveel bas?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een harman kardon avr 145 met 4 zuil speakers, ik heb het ingesteld op 40 hz voor de x-over, maar heb eigenlijk geen idee wat het nu precies is.
De laagste toon die de speaker kan geven, maar er staat niets op de speakers....
Heb nu wel last bij dance muziek (techno vooral) dat de bas een continue toon lijkt, dus dit is nog niet helemaal goed,
Iemand een beetje hulp voor me?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:21

remco_k

een cassettebandje was genoeg

40 Hz X over = crossover.

Wat wil zeggen dat alles onder de 40Hz naar de basspeaker (aparte sub?) gaat, alles daarboven naar de rest van je speakers.
40Hz is overigens wel heel erg laag, ga eens een eindje omhoog naar 70 of 80 Hz.
Meestal kan je het sub-level ook regelen, zet die gewoon wat zachter.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
zachter = hoger ?
ik heb wel het probleem met klagende buren als ik het ga testen, klote buren ook :)
Ik heb 4 zuilspeakers waarbij ik dus in de versterker heb ingesteld dat de sub geluiden naar de 4 speakers gaan, een center heb ik ook nog niet.
Klinkt wel mooi, maar bij techno/electro muziek is de bas gewoon niet mooi.
Ik zal even testen op 80hz.
En hoe kan ik eigenlijk weten wat ik moet nstellen bij db?
volgens mij kan ik hoger als +10....
Gewoon op het gehoor doen?
(eerst de bassen wat minder dreunend hebben en buren op vakantie:)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2008 20:37 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:09
De crossover moet je gebruiken als je een subwoofer hebt. Het is bedoeld om te bepalen wat er naar de sub gaat en wat er naar de speakers gaat. Heb je geen sub, dan heb je ook geen crossover nodig. Als je deze niet uit kunt zetten, dan moet je 'm zo laag mogelijk instellen wil je geen lage tonen verliezen.

Dat de bas als eentonig gebrom klinkt heeft te maken met het ontwerp van de speakers en staat los van de crossover.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn 4 zuil speakers met subpoort, 1 tweeter en 2 mid/sub speakers (18cm), in de harman kun je vanalles instellen en dus ook de sub weglaten, met deze speakers heb je echt geen sub nodig.
Had eerder een andere versterker, deze kon het ook goed aan, het ligt wel aan de instellingen en niet aan de speakers.
Deze versterker kan wel wat meer als mijn vorige, krijg het er nog niet uit op vol vermogen.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:09
Krijg je met een andere versterker dan wel een strakke bas op de beats? Die "trage" bas is een kenmerk van een kastcontructie waarbij met zo weinig mogelijk middelen zoveel mogelijk lage tonen worden geproduceerd. Bijv zoals de meeste home cinema setjes met kleine subwoofer, bose speakers, en eigenlijk subwoofers over het algemeen. Wil je strak geluid dan heb je een grote gesloten kast nodig.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
90 centimeter hoge zuilen, das wel genoeg voor bas. gaf eerder feestjes voor 100 man in mijn vorige woning.
Bas klinkt overigens al stukken beter op 80hz, morgen even kijken of buren wegzijn.
Center speaker komt er ook vandeweek, sub weet ik nog niet.
De bas was echt een constante dreun, dat is al een stuk minder met 80 hz.
Maar met vorige versterker kon ik glazen van de tafel af laten dreunen zonder vervorming.
Dat was een akai dingetje van 100 gulden, dit is een harman kardon van ietjes meer, dus dan verwacht ik meer.
Het geluid is perfect op lagere volumes, maar ik zit bij de top op vervorming. Dat is al een stuk minder bij 80hz, dus een sub komt er misschien toch wel.

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-01 06:52

Younes

Wie, Wat, Waar?

Op mijn versterker kun je dat ook instellen, maar ik heb wel een subwoofer. Ik kan ook op mijn versterker instellen of ik grote of kleine speakers heb. Als ik grote speakers kies, gaat het hele spectrum van hoog naar laag naar de gewone speakers. Als ik kleine speakers selecteer gaat het hoge naar de normale speakers en de lage naar de subwoofer. Dan kan je ook instellen vanaf hoeveel hertz het hoge van het lage gescheiden moet worden.

Mijn advies aan jou dus: Niets aan de X over veranderen en eventueel alle instellingen resetten of gewoon die X over uitschakelen. Die zuilen van jouw krijgen dan alle tonen (hoog/midden/laag). Jouw speakers regelen de boel dan zelf wel.

...en waarom?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:48

Shunt

Boe

wat voor zuil speakers hebben we het hier over ?
als deze een beetje lage gevoeligheid hebben dus 80db +- dan ben ik bang dat je toch echt wel een beetje zwaardere versterker aan die speakers mag gaan hangen om uit enkel die zuiltjes een fatsoenlijk geluidje te halen.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op woensdag 10 september 2008 @ 01:49:
wat voor zuil speakers hebben we het hier over ?
als deze een beetje lage gevoeligheid hebben dus 80db +- dan ben ik bang dat je toch echt wel een beetje zwaardere versterker aan die speakers mag gaan hangen om uit enkel die zuiltjes een fatsoenlijk geluidje te halen.
Een zwaardere versterker? harman kardon avr 145 is toch echt wel de top voor mijn budget, zwaarder hoeft echt niet, maar er zitten gewoon zoveel instellingen op da's niet normaal 8)7 Als ik het heb over een constante dreun die uit de boxen komt heb ik het echt over een constante bass die alles doet trillen. maar zeer slecht klinkt :'(
Het is al stukken beter op 80 hz, maar heb het nog niet kunnen testen op hoger volume.
Dan krijg ik ruzie met de buren (van huizen verderop) dus echt, kracht heeft de versterker genoeg.

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2008 @ 05:35:
[...]

Een zwaardere versterker? harman kardon avr 145 is toch echt wel de top voor mijn budget, zwaarder hoeft echt niet, maar er zitten gewoon zoveel instellingen op da's niet normaal 8)7 Als ik het heb over een constante dreun die uit de boxen komt heb ik het echt over een constante bass die alles doet trillen. maar zeer slecht klinkt :'(
Het is al stukken beter op 80 hz, maar heb het nog niet kunnen testen op hoger volume.
Dan krijg ik ruzie met de buren (van huizen verderop) dus echt, kracht heeft de versterker genoeg.
ja maar wat voor speakers heb je er op aan gesloten merk en type.

Game PC

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:12

Jag

Als je in je receiver instelt dat je speakers large zijn (fronts en surrounds), dan doet die x-over instelling als het goed is helemaal niks. Verder subwoofer op "no" instellen (zoals je nu al hebt waarschijnlijk). Dan blijft er alleen nog een toonregeling over die het geluid beinvloedt. Daarmee zou je bijvoorbeeld eens de bas wat zachter kunnen zetten (of minder boosten).

• remco_k

remco_k

Probeer even het verschil te snappen tussen een crossover frequentie en een level.
Een crossover frequentie omhoog of omlaag zetten heeft niets met volume te maken maar alles met toonhoogtes -> relevant voor jouw bas probleem.
Een level is juist een nivo regeling.
Gewoon op het gehoor doen?
Hoe anders dan? Natuurlijk moet je instellingen op gehoor doen.
Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2008 @ 05:35:
[...]

Je hebt een versterker die per speaker uitgang 30Watt kan leveren op 8 Ohm.
Dat vindt ik nou niet een vermogen waarmee je feesten kan geven voor 100 man.
Het gebrek aan genoeg vermogen kan in sommige situaties leiden tot raar klinkende bas tonen. (alleen bij forse volumes)
De kans dat je stereo akai verstertje van 100 gulden veel beter was (en is) in het leveren van vermogen is behoorlijk groot. Misschien leverde die wel 2x 75Watt, en da's een aanzienlijk verschil.

Ondanks dat, behoor je niet zo'n overdreven harde bas te hebben, controleer je tonenregeling eens, zet loudness en andere 'enhancement' functies eens uit, wat! doe eens 'raar', zet alle tonenregelingen uit of op 0. (wat normaal gesproken je uitgangspunt moet zijn).
Kijk ook even of je een "2 channel mode only","direct mode" oid hebt. Zet surround functies allemaal uit.
Met instellingen moet je heel ver kunnen komen, maar wees je bewust van het beperkte vermogen van je huidige versterker. (Veel) te hard zetten kan je gemakkelijk een stel speakers de kop kosten.

[ Voor 19% gewijzigd door remco_k op 10-09-2008 14:07 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem voor elke ingang op andere standen staan, mp3tjes of cd's van de ps3 is 5 channel stereo, met 4 boxen in dit geval is dat gewoon stereo over 4 kanalen.
En bij films is het meestal dts.
het is overigens 50 watt per kanaal, maar ga die watts niet vergelijken met een andere versterker graag, harman staat erom bekend "eerlijkere" watts te hebben, je hebt tegenwoordig zelfs home cinema setjes voor 30 euro met 800 watt vermogen 8)7
Hij word in de meeste reviews geroemd om de goede klank, hoge vermogen, 0 vervorming etc. etc.

Ik heb nu de bass op 80hz gezet, maar playstation doet een beetje raar, hoop niet dat ie stuk is.
Klonk gisteren al stukken beter en ik heb nu ook de bas gewoon op 0 zitten.

Om het geluid nu te gaan testen met tv of radio is nou ook niet echt optimaal.

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2008 @ 18:32:
ik heb hem voor elke ingang op andere standen staan, mp3tjes of cd's van de ps3 is 5 channel stereo, met 4 boxen in dit geval is dat gewoon stereo over 4 kanalen.
En bij films is het meestal dts.
het is overigens 50 watt per kanaal, maar ga die watts niet vergelijken met een andere versterker graag, harman staat erom bekend "eerlijkere" watts te hebben, je hebt tegenwoordig zelfs home cinema setjes voor 30 euro met 800 watt vermogen 8)7
Hij word in de meeste reviews geroemd om de goede klank, hoge vermogen, 0 vervorming etc. etc.

Ik heb nu de bass op 80hz gezet, maar playstation doet een beetje raar, hoop niet dat ie stuk is.
Klonk gisteren al stukken beter en ik heb nu ook de bas gewoon op 0 zitten.

Om het geluid nu te gaan testen met tv of radio is nou ook niet echt optimaal.
ok ik ga het NOG een keer vragen
wat voor speakers heb je ? MERK en type.
eeh nee ;) en het is toch echt 40 W per kanaal volgens kieskeurig en volgens andere sites is het maar 30W en ja een te zwakke versterker kan een slecht geluid veroorzaken.
Ik heb het gevonden trouwens in stereo modus heb je 2x 50W voor surround heb je dus 40W.

nogmaals geef ons eens wat meer informatie over de speakers.
Ray schreef op woensdag 10 september 2008 @ 19:57:
het is inderdaad 40 watt in meer kanaals modus en 50 in stereo

http://www.harmankardon.c...rod=AVR%20145/230&sType=C

wel op 25 amp trouwens wat voor de meeste speakers voldoende moet zijn.
grr net voor mijn edit :P
met een beetje ongeluk heb je een setje speakers dat een lage gevoeligheid hebt rond de 80 en uit eigen ervaring is het dan vaak gewoon niets met zonder een degelijke versterker. al helemaal als je een beetje rave / techno er uit wil gaan persen.

[ Voor 22% gewijzigd door Shunt op 10-09-2008 19:59 ]

Game PC

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

het is inderdaad 40 watt in meer kanaals modus en 50 in stereo

http://www.harmankardon.c...rod=AVR%20145/230&sType=C

wel op 25 amp trouwens wat voor de meeste speakers voldoende moet zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, je bent niet weg van de versterker. (heb je de recensies gelezen op kieskeurig?) maar ik denk niet dat de versterker en de speakers een goede combi zijn.
De handleiding geeft 40 watt aan bij dolby en 50 watt bij gewoon, heb ergens nog wel profffesionele recensies staan (tussen de 1000 andere bookmarks :P

Ik krijg geen dvd's aan de praat meer, dus kan het niet echt zeggen of het geluid nou echt beter is.
Ik heb 4 zuil luidsprekers van het merk life, 200 watt vermogen, langetermijn vermogen is 100 watts.
Ik knal echt bijna de ramen eruit op hoog vermogen, maar op gegeven moment (bij +10 db) gaat de boel vervormen.
Dan zal dat wel de max zijn, de bass op 0 zetten maakt het geluid al stukken mooier, de bassen domineerden een beetje.
Nu eerst die playstation eens repareren. blu ray doet het denk ik wel, maar heb net mijn blurays uitgeleend :(
En kan dus deze instellingen nu niet goed testen.

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2008 @ 20:05:
Tsja, je bent niet weg van de versterker. (heb je de recensies gelezen op kieskeurig?) maar ik denk niet dat de versterker en de speakers een goede combi zijn.
De handleiding geeft 40 watt aan bij dolby en 50 watt bij gewoon, heb ergens nog wel profffesionele recensies staan (tussen de 1000 andere bookmarks :P

Ik krijg geen dvd's aan de praat meer, dus kan het niet echt zeggen of het geluid nou echt beter is.
Ik heb 4 zuil luidsprekers van het merk life, 200 watt vermogen, langetermijn vermogen is 100 watts.
Ik knal echt bijna de ramen eruit op hoog vermogen, maar op gegeven moment (bij +10 db) gaat de boel vervormen.
Dan zal dat wel de max zijn, de bass op 0 zetten maakt het geluid al stukken mooier, de bassen domineerden een beetje.
Nu eerst die playstation eens repareren. blu ray doet het denk ik wel, maar heb net mijn blurays uitgeleend :(
En kan dus deze instellingen nu niet goed testen.
deze speakers toevallig ?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/va/46515.big.jpg

en ik heb niets tegen die versterker maar het is "maar" 40w en als jij het dan vreemd vind dat de bass gaat vervormen op +10 db tja dan zul je echt een zwaardere versterker moeten kopen.

en ik geloof goed dat deze versterker goede reviews krijgt maar moet je ook eens kijken wat voor speakers het zijn die hier op aan gesloten zijn. Dat zullen waarschijnlijk boekenplank speakers of degelijk grote satalietjes. en geen vloerstaanders met een dubbele midden / laag unit ;).

je neemt ook nog eens een grote kans dat je de tweeters op blaast door clipping als je ze zo hard hebt staan.

probeer eens in de stereo modus enkel bvb de 2 fronts en dan het zelfde volume.

[ Voor 8% gewijzigd door Shunt op 10-09-2008 20:14 ]

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
ik heb stereo bij de meeste muziek, dolby alleen bij films.
Ja, die speakers heb ik dus 4x.
En ik blijf erbij als je mijn versterker naast een 400watt pioneer of jvc oid neerzet dat deze wint.
Had een 4 keer 75 watts jvc, dat was pas zachtjes en dus die akai, maar die was alleen maar stereo en lang niet zo zuiver en mooi dan wat ik er nu heb staan.
Gun je me nog even tijd om de boel te testen?

Dit is bv. van kieskeurig:
Rob1949:
Ik heb de AVR 145 nu twee weken in huis. Als vervanger van een Sony Str-DE695 (5 x 100 watt). Ik kreeg de Sony gekoppeld aan een oorspronkelijk prijzige SS-LA300ED Sony Surround speakerset (100 watt per speaker) niet helder, naar mijn gevoel. Geweldig voor Madonna, maar een ramp voor Mozart.

Ik zat wat te klooien met twee hoge tonen-speakers op de extra speakeraansluiting van de Sony, maar het bleef behelpen.

Nu met de Harman Kardon AVR145 is het geluid een openbaring. Ik heb de neiging al mijn cd's en al mijn dvd's op nieuw te beluisteren, om te horen wat ik al die tijd gemist heb. Zelfs de technisch vrij beroerde 3-cd set van Amadeus klinkt nu loepzuiver.
--------------------
Eentje heeft deze zuilen erbij, en beweert kippevel te krijgen van de kwaliteit.
http://www.kieskeurig.nl/...DE1C1C1256D27004619FA.htm
Jbl E80, leuke speakertjes, maar ik heb geen 500 euro over :(
Dit zijn geen sattelietjes toch :)

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:26
Hey giulio,

Het is misschien een idee om je toch wat meer in te lezen op het gebied van Hifi. Bij dit type set zal je luidspreker de grootste invloed op het geluid hebben. Als je geen sub hebt dan moet je speakers op je receiver als large instellen of de crossover zo laag mogelijk. Dat je bass zo slecht klinkt ligt waarschijnlijk aan het ontwerp van de luidspreker en misschien aan de instellingen op je versterker. Zet alle equalizer settings op 0 en luister gewoon op 2channel stereo (zoals stereo bedoeld is dus). De bass klinkt bij andere muziek waarschijnlijk even slecht als bij techno. Veel mensen ervaren de "boom" (veel laag gerommel) als een lekkere bass. Dit is dus niet loepzuiver maar wordt door veel mensen wel gewaardeerd. Als je de luidsprekers op een hoog volume laat spelen wordt de "boem" over het algemeen duidelijker waarneembaar. Probeer anders eens op normaal luisterniveau te luisteren.

succes

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2008 @ 20:26:
ik heb stereo bij de meeste muziek, dolby alleen bij films.
Ja, die speakers heb ik dus 4x.
En ik blijf erbij als je mijn versterker naast een 400watt pioneer of jvc oid neerzet dat deze wint.
Had een 4 keer 75 watts jvc, dat was pas zachtjes en dus die akai, maar die was alleen maar stereo en lang niet zo zuiver en mooi dan wat ik er nu heb staan.
Gun je me nog even tijd om de boel te testen?

Dit is bv. van kieskeurig:
Rob1949:
Ik heb de AVR 145 nu twee weken in huis. Als vervanger van een Sony Str-DE695 (5 x 100 watt). Ik kreeg de Sony gekoppeld aan een oorspronkelijk prijzige SS-LA300ED Sony Surround speakerset (100 watt per speaker) niet helder, naar mijn gevoel. Geweldig voor Madonna, maar een ramp voor Mozart.

Ik zat wat te klooien met twee hoge tonen-speakers op de extra speakeraansluiting van de Sony, maar het bleef behelpen.

Nu met de Harman Kardon AVR145 is het geluid een openbaring. Ik heb de neiging al mijn cd's en al mijn dvd's op nieuw te beluisteren, om te horen wat ik al die tijd gemist heb. Zelfs de technisch vrij beroerde 3-cd set van Amadeus klinkt nu loepzuiver.
--------------------
Eentje heeft deze zuilen erbij, en beweert kippevel te krijgen van de kwaliteit.
http://www.kieskeurig.nl/...DE1C1C1256D27004619FA.htm
Jbl E80, leuke speakertjes, maar ik heb geen 500 euro over :(
Dit zijn geen sattelietjes toch :)
Beste Giulio,

Zelfs de meest simpele ziel op aarde met een computer die verbonden is op internet, kan een review plaatsen op kieskeurig. Dus ook iemand goedgelovig is, of zweert bij een merk, omdat hij erg veel reclame ervan ziet en een keer iets leuks heeft gezien. Dus met andere woorden: Zijn kennis op een bepaald gebied is 0. Deze simpele ziel kan op internet zetten dat speakers van het met x icm een versterker van het merk y FANTASTISCH geluid oplevert.

En daar komt dan Guilio op kieskeurig.nl die het bericht van deze goedgelovige man zonder kennis van zaken, leest en zowaar dezelfde gedachte overneemt! Dat gebeurt sneller dan je denkt

Dus: Denk je, dat als je die berichten gelooft, dat je niet een beetje naief bent? Ben je niet beter af door wat kritischer te zijn? Of ben je misschien bang om erachter te komen dat je verkeerd spul hebt gekocht?

Anyway... mijn bedoeling is absoluut niet om je af te kraken of je te kwetsen of wat voor negatiefs dan ook. Ik zie alleen graag dat mensen wat kritischer zijn dan zomaar wat te geloven wat een ander zegt.

...en waarom?

Verwijderd

Topicstarter
Bumpy_NL schreef op woensdag 10 september 2008 @ 21:13:
Hey giulio,

Het is misschien een idee om je toch wat meer in te lezen op het gebied van Hifi. Bij dit type set zal je luidspreker de grootste invloed op het geluid hebben. Als je geen sub hebt dan moet je speakers op je receiver als large instellen of de crossover zo laag mogelijk. Dat je bass zo slecht klinkt ligt waarschijnlijk aan het ontwerp van de luidspreker en misschien aan de instellingen op je versterker. Zet alle equalizer settings op 0 en luister gewoon op 2channel stereo (zoals stereo bedoeld is dus). De bass klinkt bij andere muziek waarschijnlijk even slecht als bij techno. Veel mensen ervaren de "boom" (veel laag gerommel) als een lekkere bass. Dit is dus niet loepzuiver maar wordt door veel mensen wel gewaardeerd. Als je de luidsprekers op een hoog volume laat spelen wordt de "boem" over het algemeen duidelijker waarneembaar. Probeer anders eens op normaal luisterniveau te luisteren.

succes
Dit is dus precies zoals ik het heb :)
4 channel stereo heb ik, staat als 5 maar die 5e box heb ik dus niet. (center gebruikt dan het signaal van de twee voorste boxen, maar center staat uit:).
Dat is ingewikkeld uit te leggen, hoop dat je het zo snapt, heb ook een sensor in de afstandsbediening voor db afstelling, heb de afstand ingesteld, boxen op large, alles wat je zegt.
Heb nu dus een ps3 die geen beeld geeft bij dvd's en alle blu rays uitgeleend.
Moet zeggen dat ik het geluidsprobleem niet heb bij blu rays, dus ik moet misschien hogere kwaliteit mp3's downloaden en ook nog even kijken bij de ps3 instellingen, zag net ook een instelling bitstream of pcm en bij audio cd de stand 44hz en een andere keuze, dat is niet de vragen die ik op dit forum moet stellen.
Dit bedoel ik oa:

Set the output frequency for audio CDs. Set to match the audio device in use.
48 kHz Set to output audio at a sampling frequency of 48 kHz.
44.1 / 88.2 / 176.4 kHz Set to output audio at the highest sampling frequency possible for the audio device in use. Select among 44.1, 88.2, or 176.4 kHz.

Het is nu echt al stukken beter met bass gewoon op 0, treble op +2 en die x over op 80.
X-over uitzetten kan geloof ik niet.

Heb al wekenlang zitten spitten met die handleiding van de harman kardon, normaal luisternivo is hetgeen wat ik meestal heb, bij film harder en dat is allemaal wel goed.
Maar ik krijg nog wel eens visite en dan pas merk ik het basprobleem, wat waarschijnlijk is opgelost.
Maar om nou keihard te zetten op de radio is een belediging voor mij oren :)

Verwijderd

Topicstarter
Younes schreef op woensdag 10 september 2008 @ 21:36:
[...]

Beste Giulio,

Zelfs de meest simpele ziel op aarde met een computer die verbonden is op internet, kan een review plaatsen op kieskeurig. Dus ook iemand goedgelovig is, of zweert bij een merk, omdat hij erg veel reclame ervan ziet en een keer iets leuks heeft gezien. Dus met andere woorden: Zijn kennis op een bepaald gebied is 0. Deze simpele ziel kan op internet zetten dat speakers van het met x icm een versterker van het merk y FANTASTISCH geluid oplevert.

En daar komt dan Guilio op kieskeurig.nl die het bericht van deze goedgelovige man zonder kennis van zaken, leest en zowaar dezelfde gedachte overneemt! Dat gebeurt sneller dan je denkt

Dus: Denk je, dat als je die berichten gelooft, dat je niet een beetje naief bent? Ben je niet beter af door wat kritischer te zijn? Of ben je misschien bang om erachter te komen dat je verkeerd spul hebt gekocht?

Anyway... mijn bedoeling is absoluut niet om je af te kraken of je te kwetsen of wat voor negatiefs dan ook. Ik zie alleen graag dat mensen wat kritischer zijn dan zomaar wat te geloven wat een ander zegt.
Ik heb een paar zeer goede recensies gelezen op professionele audio sites (engelse vooral) en ook nog bij een aantal professionele audio zaken langsgeweest om te informeren, luisteren etc.
Geen media markt ofzo, en kieskeurig neem ik nu gewoon als voorbeeld omdat dat nou eenmaal makkelijker googlen is.
Dit is een goede koop geweest voor 210 euro, ik wil misschien iets teveel en weet heus wel dat ik met deze boxjes geen 120 decibel discotheek geluid kan krijgen. (alsof ik dat wil, nog nooit zuiver geluid gehoord in een discotheek)
Ik wil gewoon mooi en zuiver geluid, dat heb ik al en probeer het gewoon nog even te tunen zodat ik op elke bron en ook elk volume perfect geluid heb.
Nu dus nog even zien dat ik het nog ietsjes beter krijg, moet die stomme playstation wel meewerken.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

ik denk inderdaad dat je wellicht iets te veel verwacht. Niet om lullig te zijn maar de 145 gewoon het instapmodel net iets boven de 132. Voor het geld een prima ding maar niet in staat die prestaties neer te zetten wat je wellicht verwacht.

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2008 @ 21:48:
[...]

Ik heb een paar zeer goede recensies gelezen op professionele audio sites (engelse vooral) en ook nog bij een aantal professionele audio zaken langsgeweest om te informeren, luisteren etc.
Geen media markt ofzo, en kieskeurig neem ik nu gewoon als voorbeeld omdat dat nou eenmaal makkelijker googlen is.
Dit is een goede koop geweest voor 210 euro, ik wil misschien iets teveel en weet heus wel dat ik met deze boxjes geen 120 decibel discotheek geluid kan krijgen. (alsof ik dat wil, nog nooit zuiver geluid gehoord in een discotheek)
Ik wil gewoon mooi en zuiver geluid, dat heb ik al en probeer het gewoon nog even te tunen zodat ik op elke bron en ook elk volume perfect geluid heb.
Nu dus nog even zien dat ik het nog ietsjes beter krijg, moet die stomme playstation wel meewerken.
het punt is ook gewoon dat je hier een set eltax speakertjes hebt staan wat gewoon budget speakers zijn en pas bij een flink wattage de bass er uit pompen dit heb ik zelf ondervonden mijn buurman had een setje eltax staan op zijn Marantz SR-3001 welke verlijkbaar is met jouw versterker. klonk de bass gewoon rond uit zielig en was eigenlijk amper aanwezig. met de zelfde versterker klonken mijn Mordaunt short 906'jes wel wat beter maar ook de bass was hier gewoon niet helemaal geweldig.
de cross over stond uit toen hebben we het geheel aan mijn Marantz ZR - 6001gehangen en de bass wergave was gelijk een stuk beter en strakker.

als je graag naar techno wil gaan luisteren heb je gewoon een ander soort versterker + speakers nodig. daar zijn dat soort speakers gewoon niet echt geschikt voor.

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
de ps3 doet het weer, jammer genoeg kan ik dus op een of andere manier geen dvd op tft kijken, maar het gaat in dit geval om het geluid.
Kan het gezien het tijdstip niet hard doen, maar tot nog toe wel hoorbaar beter.
Ben bij de hz uitgegaan van wat op de boxen staat, maar 80 is tot nog toe echt hoorbaar beter.
Luister momenteel naar portishead dvd live in nyc :) geen techno, maar wel veel basspartijtjes erbij.
Voor het geval jullie denken dat ik aldi boxjes (is waar) op een versterker zet die ik heb gekozen via kieskeurig en dat hele dag techno ga draaien |:(

Waarom gelooft nou niemand dat dit echt keihard en zuiver geluid is? de boxen zijn niet zoals die zuiltjes die ik bij de audio specialist heb gehoord, maar ook wel 800 euro goedkoper.....
Morgen even testen op hoger volume.

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2008 @ 23:04:
Waarom gelooft nou niemand dat dit echt keihard en zuiver geluid is? de boxen zijn niet zoals die zuiltjes die ik bij de audio specialist heb gehoord, maar ook wel 800 euro goedkoper.....
Morgen even testen op hoger volume.
Als jij ze prima vind klinken dan is er niets aan de hand. Je hebt een ander toch niet nodig voor bevestiging? Ervaring van geluid is iets relatief. De een vind het prachtig en de ander schreeuwt het uit van de pijn.

...en waarom?

• answer_man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Had zelf eerst een avr130, nu een 245 :)
Daar een paar B&W 603tjes aan en een JBL LX2000 sub. (x-over op 40hz | lfe+l/r voor bas)

Maar als je je speaker-uitgangen op +10db zet, plus het volume over de -10 (dus richting de 0 / + x) dan vervormt het sowieso...
(en gaan je buren inderdaad (en terecht) klagen)
Mijnes komt een enkel keertje boven de -20 uit (ook op de avr130), maar dan is het met dvd/blu-ray die wat zachter zijn qua bron.

Hou er rekening mee, dat als je een versterker wilt die puur veel geluid kan produceren, dat ook nog een beetje leuk klinkt als het hard staat, dat een (instap) harman/kardon misschien niet de juiste keuze is geweest voor je.

[Eos 50D] [Tamron 11-18] [Canon 24-85] [Canon 50 1,8] [Sigma 70-200 2.8] [Speedlight 580EX]

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2008 @ 20:05:
Reviews op internet zijn nogal eens niet erg betrouwbaar. Niet zomaar alles geloven. Er worden hele groepen studenten (of whatever) ingehuurd om tegen betaling positieve reviews te plaatsen.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het op jouw versterker van toepassing is. Want voor zover ik nu kan beoordelen, veroorzaak je zelf het hele probleem door ongehoord grove aanpassingen te doen in je tonen regelingen.
Nou, da's lache. Ik heb precies dezelfde luidspreker zuilen, ook 4 stuks. Alleen hangen die aan een Sony receiver die 100 Watt RMS kan leveren in zowel 2 en 5 channel mode.
Geen enkel probleem met de basweergave, ook niet als m'n sub uitstaat (wat nog weleens wil gebeuren als de kleine er met z'n fikken aan heeft gezeten). Er gaan dat hele dagen voorbij dat ik niet eens merk dat de sub uitstaat.
Voor het geld wat die speakers kosten, zijn ze erg goed in elkaar gestoken en klinken ook goed genoeg zonder aanpassingen in tonenregelingen...
Er komt, in mijn 'optiek' een mooie bas uit, zonder dat ik in de receiver een aanpassing doe op de tonenregeling en geluid as-is, zonder verdere processing, dus 1:1 laat spelen. Bij die life speakers ontbreekt wel wat midden-hoog naar mijn smaak, dus met een +1dB aanpassing op m'n receiver op het midden-hoog corrigeer ik dat.

Je schrijft dat je de bas op +10dB had staan en jij was verbaast dat de bassen zo gaar klonken?
Als je daarbij ook nog de loudness (of super bass(tm)(c)(r) bla bla) functie aan had staan, dan mag je dit getal nog met de helft verdubbelen.
Heb je enig idee hoeveel +10dB is? Ruim 3x versterkt, dus de basweergave werd 3x versterkt door je versterker. Ik vind het volkomen logisch dat dat niet lekker klinkt, en al helemaal logisch dat dat op hogere volumes brak klinkt.
Dat ligt niet aan je apparatuur of speakers, dat ligt aan je instellingen.
Eerlijk gezegd snap ik niet echt dat je dit zelf niet even hebt uitgeprobeerd voordat je dit topic startte?
Vraagstelling is "Teveel bas?"
Dat is het toch logisch dat je de bas wat lager zet? Want eerlijk gezegd ging ik (en waarschijnlijk ook anderen) ervanuit dat je dat al had bekeken.

Gezien je buitensporige bas instellingen denk ik af te lezen dat jij een harde bas wilt horen.
Koop dan een goede aktieve sub of koop betere speakers (maar dan hoort daar ook een andere versterker bij.)

[ Voor 11% gewijzigd door remco_k op 11-09-2008 11:32 ]

Alles kan stuk.

• Shunt

Shunt

Boe

en nog een keer met een zwaardere versterker krijg je waarschijnlijk meer / betere en of een betere bass weergave ook op hoger volume. De bass units kunnen nu gewoonweg niet voledig uit slaan op de lage frequenties op max volume omdat de versterker gewoon te licht is. Daarom klinkt het allemaal een stuk beter als je de speakers op 80hz afkapt omdat ze dan het lage frequentie berijk niet mee nemen en dan kost het de versterker gewoon een stuk minder moeite.

Zoals ik dat al eerder heb gemeld hier boven heb ik het exact zelfde probleem gehad met mijn Marantz SR 3001.

maar ik krijg een beetje het gevoel dat je gewoonweg niet wil horen dat deze verserker mogelijk niet helemaal de beste keuze is.

Game PC

Verwijderd

Watts zeggen helemaal niks !! Die harman kardon zijn stroom watts dit betekent dat je speaker met stroom wordt aan gestuurd en niet met spanning. Niet te vergelijken dus met akai die de speakers met spanning aan stuurt. Bij bijna alle andere merken is dit dus spanning, Stroom heeft het voordeel dat het wat warmer en gecontroleerder klinkt.

Maar nogmaals watts zeggen heel weinig, vraag ieder persoon maar die er een beetje verstand van heeft.

Giuliol, je versterker is waarschijnlijk een beetje aan de zwakke kant waardoor de VOEDING van je versterker het niet meer kan trekken en je een recht uitgangssigniaal krijgt in plaats van een goede varierende (sinus geval), hierdoor klinkt je bas dus hetzelfde en gaat het "boemen". Je versterker heeft het geluid zeg maar niet meer onder controle. Dit in combinatie met een B merk speaker met de grote woofers krijg je zulke symptomen. De harman kardon serie avr is grotendeels gebaseerd op sateliet speakers en of op boekenplank/zuilmodel speakers. Gooi er maar eens een zwaardere eindtrap tussen, dan zul je je oren niet geloven.

Zelf heb ik speakers met 2x16cm woofers, die volgens mijn idee al "boomen"

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2008 15:01 ]

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op donderdag 11 september 2008 @ 15:00:
Watts zeggen helemaal niks !! Die harman kardon zijn stroom watts dit betekent dat je speaker met stroom wordt aan gestuurd en niet met spanning. Niet te vergelijken dus met akai die de speakers met spanning aan stuurt. Bij bijna alle andere merken is dit dus spanning, Stroom heeft het voordeel dat het wat warmer en gecontroleerder klinkt.

Maar nogmaals watts zeggen heel weinig, vraag ieder persoon maar die er een beetje verstand van heeft.

Giuliol, je versterker is waarschijnlijk een beetje aan de zwakke kant waardoor de VOEDING van je versterker het niet meer kan trekken en je een recht uitgangssigniaal krijgt in plaats van een goede varierende (sinus geval), hierdoor klinkt je bas dus hetzelfde en gaat het "boemen". Je versterker heeft het geluid zeg maar niet meer onder controle. Dit in combinatie met een B merk speaker met de grote woofers krijg je zulke symptomen. De harman kardon serie avr is grotendeels gebaseerd op sateliet speakers en of op boekenplank/zuilmodel speakers. Gooi er maar eens een zwaardere eindtrap tussen, dan zul je je oren niet geloven.

Zelf heb ik speakers met 2x16cm woofers, die volgens mijn idee al "boomen"
dankje zo is het idd beter verwoord.
ik was aan het zoeken anar de juiste verwoording maar ik kwam er maar niet uit was zegmaar een best effort :P

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
answer_man schreef op donderdag 11 september 2008 @ 09:44:
Had zelf eerst een avr130, nu een 245 :)
Daar een paar B&W 603tjes aan en een JBL LX2000 sub. (x-over op 40hz | lfe+l/r voor bas)

Maar als je je speaker-uitgangen op +10db zet, plus het volume over de -10 (dus richting de 0 / + x) dan vervormt het sowieso...
(en gaan je buren inderdaad (en terecht) klagen)
Mijnes komt een enkel keertje boven de -20 uit (ook op de avr130), maar dan is het met dvd/blu-ray die wat zachter zijn qua bron.

Hou er rekening mee, dat als je een versterker wilt die puur veel geluid kan produceren, dat ook nog een beetje leuk klinkt als het hard staat, dat een (instap) harman/kardon misschien niet de juiste keuze is geweest voor je.
Ja, dit had ik niet helemaal begrepen, die x-over begreep ik niet helemaal. en de -20 is ook bij mij ongeveer waar het te hard is voor de buren.
En ze klagen niet omdat het vervormt, maar omdat ze het idee hebben dat hun tv keihard aanstaat :)
En bij de -10 is het erg hard, maar nog steeds erg mooi en zuiver in mijn optiek.

Verwijderd

Wil je boomgeluid bij een fatsoenlijke versterker moet je toch echt een Equalizer hebben naar mijn weten. De bass/treble van een normale versterker is in de meeste gevallen niet genoeg om echt dat 'boom-effect' te krijgen. Met een sub dan weer wel. En op Stereo met alleen 2 speakers is dat niet voldoende. Mijn vorige Cheap-ass-set had teminste wel een super-bass functie waardoor je datzelfde effect kreeg als dat ik nu heb met een extra sub :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/f10CXNXnYOQS2bKR0xukISwS/full.jpg

Mijn versterker :)

Verwijderd

Topicstarter
Grappig, jij hebt dezelfde kast als mij.
Bij mij ziet er het dus hetzelfde uit, alleen heb ik een mooie zilverkleurige versterker erin ;)

Verwijderd

Ja, het is een ikea kast. :P

Werkt prima, alleen lastig op te vullen enzo :P

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren portishead geluisterd en dat was echt erg mooi en zeer zuiver, die bass op 0 is beter op hoger volume, terwijl bij lagere volumes ik het wat hoger zet (+2 a 4). Hou wel van stevige bass, maar niet té :)
x over kan bij sommige muziek op 60, bij andere op 80, laat dat maar lekker op 80 staan.
Bij deze versterker hoor je echt verschil bij slechtere mp3tjes die eerder heel goed klonken, je hoor echt het kleinste detail, geweldig!
En een digitaal dts signaal via een equalizer sturen vind ik niet nodig.

Toch blijf ik erbij dat het gezeur over wattages een grote marketing hoax is.
Dit is echt erg hard, heb het niet getest boven de -10, maar dat is al dusdanig dat je oortjes zeer gaan doen.
Ik werk ook oa. in een discotheek en hoop binnenkort eens een decibel meter te kunnen lenen.
Jammer dat ik nergens die testen kan vinden van een duitse site waarbij ze allerlei professionele testen deden met deze versterker en stuk of tien andere en deze echt bijna overal de beste was.
Ik ben erg blij nu, geluid is goed en hard.

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Jij showt graag met je versteker he? :+

...en waarom?

Pagina: 1