Atikmdag.sys

Pagina: 1
Acties:
  • 2.814 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• your_rival
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-02 10:37
Heey mede-Tweakers,,
heb een probje met mn pc:

Als ik een spel opstart, maakt niet uit welke, sluit hij op een gegeven ogenblik af, de tijd dat hij dan aanstaat is verschillend.
er komt dan een "crash-scherm"; soort van strepen die uitelkaar worden getroken. (hoop dat dit duidelijk is).
Daarna komt er een BSOD (foutmeldingsscherm)of heel soms een RSOD (ergere neefje van de blauwe) waarin staat dat "atkmdag.sys" een fout heeft veroorzaakt/ondervonden.
Atikmdag is een deel van de drivers van mn videokaart (ati Radeon 4850) (drivers: 8.8).
Deze foutmelding kreeg ik ook bij Ati Drivers: 8.2 +8.4 +8.6+ 8.7+8.8 (<- zijn ook de enige die ik heb geprobeerd).
DE pc sluit af en reboot...
bij het bureaublad krijg ik een melding dat er een "onverwachte Afsluiting" geweest is en of ik een oplossing wil zoeken.
Als ik dat doe krijg ik de volgende meldingen (ze staan onderaan mn bericht bestand).

Op internet kon ik veel vinden, maar net weer andere redenen en gevolgen....

Plaatje van schermpje:

http://tweakers.net/ext/f...9fce654f90a80fbc/full.jpg
(komt uit ander topic van rhvb89, maar hij beschrijft het onder gewoon werken in Windows, ik aleen in Spellen....

groet,,

your_rival

Bericht:

Product
Windows

Probleem
Onverwacht afgesloten

Datum
5-9-2008 20:13

Status
Er is een oplossing beschikbaar.

Probleem met handtekening
Naam van probleemgebeurtenis: BlueScreen
Versie van besturingssysteem: 6.0.6001.2.1.0.768.3
Landinstelling-id: 1043

Bestanden die helpen bij het beschrijven van het probleem (sommige bestanden zijn mogelijk niet meer beschikbaar)
Mini090508-02.dmp
sysdata.xml
Version.txt

Extra informatie over het probleem
BCCode: 116
BCP1: FFFFFA8004928010
BCP2: FFFFFA6002428E34
BCP3: 0000000000000000
BCP4: 0000000000000002
OS Version: 6_0_6001
Service Pack: 1_0
Product: 768_1
Servergegevens: 252dbabc-881d-4245-a945-3d00fca48ed3

Volg deze stappen om problemen met ATI Graphics Driver op te lossen.
Dit probleem is veroorzaakt door ATI Graphics Driver. Dit programma is gemaakt door ATI Technologies, Inc.. ATI Technologies, Inc. heeft momenteel geen oplossing voor het probleem dat u hebt gemeld.
Probleemoplossingen

Met de volgende stappen voor probleemoplossing kunt u voorkomen dat het probleem zich opnieuw voordoet.
1.Download en installeer een bijgewerkte versie van ATI Graphics Driver vanaf een van deze locaties:
Microsoft Update
ATI Technologies, Inc.
2.Neem contact op met de computerfabrikant als er geen bijgewerkt stuurprogramma voor ATI Graphics Driver beschikbaar is.
3.Neem contact op met ATI Graphics Driver voor ondersteuning voor de nieuwste versie van ATI Technologies, Inc..

iemand??
:X

P.S.1: Geen van mijn spellen doet het, van AOE I tot AC tot Medieval 2:TW.
Maar soms gaat het ook van een leien dakje, dan gaat er niets fout en kan ik wel uren achterelkaar gamen....

P.S.2: wilde nog even toevoegen dat de spellen wel opstarten, maar ze dan niet meer reageren en dan vastlopen.

P.S.3: Geldt niet altijd hoor, valt me op dat als de pc 1 uur+ aanstaat, de foutmelding minder vaak voorkomt....

[ Voor 7% gewijzigd door your_rival op 09-09-2008 16:45 . Reden: (de p.s.jes) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-09 00:16
Ik denk dan :

Installeer Direct X eens opnieuw.. Welk MERK en welke uitvoering van de 4850 heb je ? en is je voeding wel sterk genoeg ? Geef trouwens ook een beetje meer specificaties van je PC aub ?

(Ohja en uitleggen wat een BSOD/RSOD is hoeft hier op tweakers niet, specificaties daarintegen zijn wel gewenst in een OP)

Daar je een RSoD hebt weet ik na wat google-en dat je Vista SP1 hebt (en ook gewoon door de OS version :p 6.0.6001 was volgens mij Ultimate ? Is die wel legaal ?).. Dus nu nog even de rest en we weten al net iets meer ;)

Ohja en oudere driver installeren helpt niet omdat de HD4*** serie gewoon nog niet bestond/ondersteund werd toen

[ Voor 34% gewijzigd door Kosty op 09-09-2008 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• your_rival
dank voor je reply.

Ik heb DX10 2x al herĂ¯nstalleerd. PC:
Mobo:MSI P43 NEO-F|Processor:Intel Core 2 Duo E8400 @ 3gHz|HDD: Samsung Spinpoint, 320 GB|Graka: HIS Radeon HD4850|OS: M$ Windows Vista Home Premium 64bit|Werkgeheugen: Kingston KVR800D2N5K2/4G|Case: Antec Gamersgear Three Hundred|Screen: Samsung Syncmster 223BW

mn Vista is Windows Vista Home Premium 64bit, legaal...

nog een andere oplossing of zal ik Azerty moeten bellen (daar heb ikem gekocht en in elkaar laten zetten)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosty
your_rival schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 17:13:
dank voor je reply.

Ik heb DX10 2x al herĂ¯nstalleerd. PC:
Mobo:MSI P43 NEO-F|Processor:Intel Core 2 Duo E8400 @ 3gHz|HDD: Samsung Spinpoint, 320 GB|Graka: HIS Radeon HD4850|OS: M$ Windows Vista Home Premium 64bit|Werkgeheugen: Kingston KVR800D2N5K2/4G|Case: Antec Gamersgear Three Hundred|Screen: Samsung Syncmster 223BW

mn Vista is Windows Vista Home Premium 64bit, legaal...

nog een andere oplossing of zal ik Azerty moeten bellen (daar heb ikem gekocht en in elkaar laten zetten)....
Mja, foutje van mij dus :P
Ohja, zeker Azerty bellen ! Je hebt hem laten ineenzetten en die service houdt volgens mij ook in dat ze hem testen zodat je zeker weet dat hij werkt.

Het enige dat ik nu nog kan "uitvinden" is gewoon kapot, slechte voeding (post die ook nog even) of oververhitting

Dat laatste is misschien onrealistisch maarja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:26
Lees eens dit topic: BSOD probleem Ati Radeon HD.... en 4GB RAM

Ik geloof dat er nog steeds geen oplossing is, maar denk dat je het beste even goed dat topic door kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• your_rival
voeding is 500W, xilence als ik het goed heb...
Maar als de kaart kapot is, dan zouden de spellen toch HELEMAAL niet werken?
Oververhitting, lijkt me stug, 3 casefans op max.... met temps rond de 28 idle en 48 load

owja ik heb 2x2 gb opstelling....

[ Voor 7% gewijzigd door your_rival op 09-09-2008 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosty
Het zou kunnen dat bijvoorbeeld de 3D mode "kapot/bugged" is, waardoor gewoon desktop (2d) wel gewoon werkt

Ik weet het niet... volg even gewoon dat topic dat EDIT net poste - misschien komen zij er wel uit :)

• your_rival
ik ga iig Azerty van t weekend bellen, misschien weten zij meer...... tenminste, daar hoop ik op....

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:39

Cheezus

Luiaard

Kosty schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 20:10:
Het zou kunnen dat bijvoorbeeld de 3D mode "kapot/bugged" is, waardoor gewoon desktop (2d) wel gewoon werkt

Ik weet het niet... volg even gewoon dat topic dat EDIT net poste - misschien komen zij er wel uit :)
Dan zou AoE 1 ook gewoon moeten werken toch? Daar is niks 3D's aan..

• Mightybunny
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-11-2024
EDIT schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 17:45:
Lees eens dit topic: BSOD probleem Ati Radeon HD.... en 4GB RAM

Ik geloof dat er nog steeds geen oplossing is, maar denk dat je het beste even goed dat topic door kan lezen.
Gelieve Deze comment van EDIT te lezen!! Is een gekend probleem met VISTA - nieuwe grafische kaarten & 4GB RAM

• your_rival
maar is dat wel de zelfde?

want dat gaat over een pc die Itunes synchroniseert of iemand die gewoon office'd

ik heb het dus uitsluitend bij spellen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat vier GB ram klopt niet helemaal volgens mij want er zijn ook mensen met 2 GB ram die de problemen ondervinden, maar ik kan het verkeerd hebben natuurlijk.

Zie mijn laatste reactie even in eerder genoemd topic. Als tussenoplossing, wat hier werkt en geen van de andere zgn. fixes die op verschillende plaatsen te lezen zijn, is om tijdens het booten te kijken welke IRQ's zijn toegewezen aan de verschillende apparaten. Bij een systeem wat ik hier heb staan lijkt de oplossing te zijn dat de videokaart een vrij irq toegewezen krijgt, als tussenoplossing heb ik omdat ACPI tegenwoordig in de borden niet meer uit te schakelen is (een godsonmogelijkheid door dat rotte ACPI onder windows (imho) wat de routing van irq's zoveel mogelijk uit handen neemt van het bios om wel begrijpelijke redenen (er zijn immers maar 16 irq's beschikbaar en veel meer apparaten die van die 16 bronnen ongestoord gebruik moeten kunnen maken tegenwoordig op wel hele hoge snelheden, dus als er ergens in het bios/windows/driver of whatever een timing of request verkeerd loopt heb je de poppen aan het dansen natuurlijk), windows maakt gebruik van zgn. virtuele irq's) de kaart in een vrij slot gestopt wat een eigen IRQ heeft en waar dus geen andere apparaten op die bus zitten. In dit geval is dat ipv een x16 een x8 slot geworden.

Dat het een oplossing is wil ik niet zeggen maar het is aan deze kant in elk geval even een workaround om te voorkomen dat het systeem al tijdens de boot crasht op het moment dat aero geinitialiseerd wordt. . Hij heeft hier uuuuren staan booten en heeft de hele nacht 3d mark vantage gedraaid zonder problemen. Ik zal het natuurlijk melden mocht het toch weer fout gaan. In de tussentijd hoop ik dat er zoveel mogelijk mensen zijn die het ook even uitproberen waar mogelijk want al is het geen permanente oplossing, of misschien niet eens voor iedereen, zolang het weer wat mensen helpt is het goed bestede tijd en moeite. Hopelijk komen MS of ATI/Nvidia snel met een oplossing, dus in de tussentijd zoveel mogelijk meldingen maken bij deze bedrijven van de problemen tezamen met de minidump file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:15

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 13:07:
Dat vier GB ram klopt niet helemaal volgens mij want er zijn ook mensen met 2 GB ram die de problemen ondervinden, maar ik kan het verkeerd hebben natuurlijk.
En zo zijn er ook mensen, zoals ondergetekende, die met moderne kaarten en 4GB ram helemaal geen problemen hebben (dan heb ik het bv. over 6+ uur FlatOut UC en dan gewoon rustig terug naar de desktop kunnen keren). Met mijn HD4870 heb ik nog nooit deze problemen gehad, niet onder Vista32 illegaal en nu ook niet onder Vista64 Ultimate legaal. Ik heb dan wel 2x2GB en het merendeel van de problemen ontstaat bij het gebruik van 4 latjes.

Maar in het geval van de TS is het zeker de moeite waard om gewoon even een van de latjes te verwijderen en dan eens te gaan testen. Of Azerty bellen en de pc een poosje kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• your_rival
ik dank jullie voor je reply...

en Kneok,, denk dat het Azerty word, ga de pc dus ABSOLUUT niet openhalen....

Dat mogen zij mooi doen, heeft me wel genoeg gekost.... (de aanschaf dan)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Daar heb je zeker gelijk in. Misschien is het wel handig om aan te geven dat het een van je vermoedens is want de kans dat iemand daar denkt, goh, Vista64, 4GB geheugen, Ati kaart, laat ik eens een paar uurtjes in de baas z'n tijd gaan gamen met maar 2GB is natuurlijk niet zo heel groot.

• your_rival
wat denk jij dan dat ik moet aan geven?

want als zon knaap daar gaat gamen, daar heb ik natuurlijk geen zin/tijd in/voor....

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Precies hetzelfde probleem hier met Vista X64 Home Premium en twee HD3870's, ook alleen bij games. Kan het komen door een voeding met te weinig vermogen? (Corsair VX550 - 550W dus). Verdere specs: GigaByte GA-EP45-DS3, C2D E8400, 1 HDD, 1 optical, 2*1GBGEIL GX22GB6400UDC,2048MB, 800MHz, DDR2, PC6400.

[ Voor 3% gewijzigd door Mei op 13-09-2008 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• your_rival
Even een update:

Had net een crash, wel de "streepjes" maar geen BSOD of iets, alleen een harde reset hielp.....
Weet nog niet of dit een vooruitgang is :|
daarvoor een freeze :D, nog steeds alleen onder games :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

your_rival schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 07:22:
wat denk jij dan dat ik moet aan geven?

want als zon knaap daar gaat gamen, daar heb ik natuurlijk geen zin/tijd in/voor....
Aangeven dat je zelf uiteraard op onderzoek uit bent gegaan, veel geloofwaardige verhalen hebt gelezen over problemen met Ati kaarten, 4GB geheugen en Vista maar dat je zelf de kast niet open wilde maken om te zien of geheugen verwijderen een oplossing zou bieden in verband met garantie.

Vervolgens de afspraak maken dat ze 'm uitvoerig testen en dat je 'm over twee dagen weer komt ophalen. Je bent uiteraard best bereid om even te demonstreren wat precies het probleem is ;) Maar daarna zoeken ze het maar uit.

Edit: je kunt overigens even proberen een paar 3DMark06 rondjes te draaien en "hopen" op een vastloper. Dat zal over het algemeen ook iets zijn wat de TD daar zal doen en als je het daarmee toonbaar kunt maken schiet dat al lekker op.

[ Voor 13% gewijzigd door KneoK op 16-09-2008 18:17 ]

• your_rival
heb mail gehad van Azerty voor RMa van t ding, kzie wel of het helpt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• your_rival
Beste heer Groenewoudt,

Wij hebben uw systeem getest en gerepareerd.
De drivers van de videokaart zorgen ervoor dat het programma framework 3.5 niet goed meer werkt, na het herinstalleren van dit programma werkte het systeem weer nabehoren.
Aangezien het systeem weer nabehoren werkt kunt u het systeem komen afhalen.
Wij zullen geen kosten in rekening brengen.
Met vriendelijke groet,

Rma afdeling

Azerty Hardware

Mijn 4850 is weer binnen en dit mailtje kreeg ik van Azerty. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En? Heeft het systeem ook inderdaad zonder problemen gefunctioneerd sindsdien? Lijkt me toch wel opmerkelijk als de drivers icm .net framework 3.5 een conflict zouden geven bij iedereen.... Of course, jouw probleem kan specifiek zijn geweest, dus niet onmogelijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:42

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Nutteloze schop dit.
Bij gebrek aan antwoord kun je er meestal vanuit gaan dat het nu weer werkt, al blijft de exacte reden/oplossing misschien achterwege.

Ik maak hem dicht, want echt aandacht hoeven we hier niet meer aan te besteden nietwaar?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.