Geen verschil DVI-VGA vs DVI-HDMI

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeHell
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-12-2024
Hallo forummensen,

Pas geleden een HP2207w monitor gekocht waar een VGA en HDMI aansluiting op zit. Mijn Radeon X1950 heeft alleen DVI, dus heb ik eerst met een DVI-VGA verloopstekker gewerkt, wat een prima beeld gaf.

Vorige week toch maar voor 8,90 een DVI-HDMI verloopstekkertje gekocht. Met de bij de HP bijgeleverde HDMI kabel aangesloten, maar eigenlijk geen spectalulaire verbetering. Eerlijk gezegd zie ik eigenlijk geen verschl... is dat normaal??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik vind het niet zo gek aangezien het slechts een 22-inch scherm betreft. En wellicht is de kwaliteit van de output van een X1950 gewoon erg goed. Ben je ook ontevreden over de weergave?

Bedoel je niet de HP2207h? Daar is een heel topic over: [TFT] Het nieuwe HP W-Serie topic Deel 2

En lees daar:
peakaboo schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 06:31:
Echter heb ik hier weinig tot geen verschil in gemerkt met vga op een resolutie van 1920x1200

[ Voor 50% gewijzigd door Noork op 09-09-2008 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Dat is niet echt normaal nee.
Maar het is ook niet normaal dat je een DVI koppelstuk gaat gebruiken naar HDMI :)

Ik zou eens beginnen met gewoon een DVI kabel te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
RolfLobker schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 16:43:
Maar het is ook niet normaal dat je een DVI koppelstuk gaat gebruiken naar HDMI. Ik zou eens beginnen met gewoon een DVI kabel te gebruiken.
Volgens mij heeft de TS een scherm met alleen een VGA en HDMI ingang. Geen DVI dus. Je moet in dit geval dus wel werken met een koppelstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
Noork schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 16:45:
[...]

Volgens mij heeft de TS een scherm met alleen een VGA en HDMI ingang. Geen DVI dus. Je moet in dit geval dus wel werken met een koppelstuk.
Dat scherm heeft DVI en HDMI, geen VGA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-04 00:13

mjl

Ugh

RolfLobker schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 16:43:
Dat is niet echt normaal nee.
Maar het is ook niet normaal dat je een DVI koppelstuk gaat gebruiken naar HDMI :)

Ik zou eens beginnen met gewoon een DVI kabel te gebruiken.
Tja dat gaat dus niet ... de monitor heeft alleen VGA en HDMI.

HDMI en DVI-I zijn gewoon compatible met elkaar.

Op zich hoeft een digitale (DVI/HDMI) aansluiting natuurlijk niet beter te zijn dan VGA. Zolang het VGA signaal goed is zonder ruis is dat natuurlijk eenzelfde resultaat als een DVI/HDMI signaal...

Je merkt het pas goed als je VGA signaal te zwak wordt (te lange kabel of een switch ertussen). Je krijgt dan een soort schaduw en onscherpe beelden op je monitor terwijl dat met een DVI aansluiting mee zal vallen.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
RolfLobker schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 16:47:
[...]
Dat scherm heeft DVI en HDMI, geen VGA
Echt? TS beweert dit:
Pas geleden een HP2207w monitor gekocht waar een VGA en HDMI aansluiting op zit
Kan natuurlijk zijn dat hij VGA en DVI door elkaar haalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:08
De HP 2207W heeft geen DVI, maar HDMI. En ja, dat je niet veel verschil ziet tussen VGA en HDMI (wat DVI is met geluid) kan kloppen, want daar zit op 1680x1050 gewoon niet bijzonder veel kwaliteitsverschil tussen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Even opletten, die monitoren zijn geleverd in twee soorten. Eentje met VGA + DVI, ander met VGA + HDMI. Dat geld voor ieder HP scherm uit de huidige serie. TS heeft er dus een met VGA en HDMI. Dat kan/klopt gewoon, want deze heb ik ook.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
Ik heb de specs verkeerd gelezen, er zit inderdaad alleen een VGA en HDMI op.
Tussen VGA en DVI zit een wereld van verschil, zelfs op 1280x1024 (17") is dat al goed te zien. Dus waarom je geen verschil ziet weet ik dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:08
RolfLobker schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 16:54:
Ik heb de specs verkeerd gelezen, er zit inderdaad alleen een VGA en HDMI op.
Tussen VGA en DVI zit een wereld van verschil, zelfs op 1280x1024 (17") is dat al goed te zien. Dus waarom je geen verschil ziet weet ik dan niet.
Blijkbaar heb jij uberogen, want ik zie dat verschil dus echt zo goed als niet op 1680x1050 op een 20" scherm...

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Hahn schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 16:54:
Blijkbaar heb jij uberogen, want ik zie dat verschil dus echt zo goed als niet op 1680x1050 op een 20" scherm...
Ik vermoed dat het komt door de kwaliteit van de grafische kaart, kabel, eventuele storingsbronnen en de kwaliteit van je eigen ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Lijkt mij ook dat dit ligt aan de kwaliteit van de DAC op de videokaart en de ADC in de monitor (en natuurlijk de kabel die ertussen ligt).

Op mijn TV met 1360*768 resolutie kon ik in ieder geval ook geen verschil zien tussen VGA en DVI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
Zowel op mijn Iiyama 17" (1280x1024) als op mijn Samsung 24" (1920x1200) is het verschil DVI -VGA goed te zien. En dat met verschillende kabels en verschillende videokaarten.
Ook andere mensen die bij mij het verschil zagen zijn overgestapt op DVI en zien het verschil ook.
Het is geen klein verschil en ook niet iets wat tussen de oren zit. Ik zou ook never en nooit meer een monitor zonder DVI halen.

Op mijn televisie zie ik overigens weinig verschil tussen HDMI en VGA maar daar kan ik het alleen vanaf verschillende bronnen waarnemen (PC vs xbox 360)

Uiteraard komt er meer bij kijken zoals de kwaliteit van de monitor / videokaart maar ik betwijfel of dat hier ook het geval is. Ik heb niet bijzonder veel ervaringen met HP monitoren maar denk niet dat ze als slecht te bestempelen zijn. Datzelfde geld voor de videokaart, hoewel daar geen merk bij vernoemd word is de kwaliteit daarvan ook zelden slecht te noemen tegenwoordig.

• EdjeHell
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-12-2024
Dank voor de reacties...

Uiteraard is het de HP2207h en niet de 2207w, dom van mij...

Er is inderdaad géén DVI aansluiting op de monitor, alleen VGA en HDMI. Omdat bij de X1950 een DVI-VGA adapter zat, heb ik deze eerst aangesloten, en het beeld was gewoon prima.

Omdat ik toch de HDMI aansluiting wou gebruiken, en een DVI-VGA kabel toch gauw 25 euro kost, heb ik een DVI-HDMI adaptor gekocht voor een kleine 9 euro. Echter ik had verwacht dat het beeld zichtbaar beter zou worden, maar het viel mij gewoon niet echt op. Misschien is het VGA signaal ook zeer goed... ik was eigenlijk benieuwd of anderen dit ook zo hebben ervaren...

[edit]De videokaart is een Sapphire X1950 pro agp
Noork schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 16:32:
Ik vind het niet zo gek aangezien het slechts een 22-inch scherm betreft. En wellicht is de kwaliteit van de output van een X1950 gewoon erg goed. Ben je ook ontevreden over de weergave?

Bedoel je niet de HP2207h?

[ Voor 6% gewijzigd door EdjeHell op 10-09-2008 11:08 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Noork schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 17:00:
[...]

Ik vermoed dat het komt door de kwaliteit van de grafische kaart, kabel, eventuele storingsbronnen en de kwaliteit van je eigen ogen.
Idd. Hoewel het beter is dan 10j terug (toen de keuze >1280x1024 ongeveer was Matrox of scheel kijken), zijn er nog steeds af en toe echt beroerde kaarten, en grotere hoeveelheden waar het wel te overzien is, maar waar je geen haviksogen hoeft te hebben om het verschil te zien op 1680x1050.

* dion_b ziet bijvoorbeeld via VGA heel lichte shadowing op 1600x1200 op z'n Asus 8800GT, terwijl dat met z'n eerdere 7600GT (ook van Asus) niet te merken was...

Oslik blyat! Oslik!

Anoniem: 107626

dion_b schreef op woensdag 10 september 2008 @ 12:06:
[...]

Idd. Hoewel het beter is dan 10j terug (toen de keuze >1280x1024 ongeveer was Matrox of scheel kijken), zijn er nog steeds af en toe echt beroerde kaarten, en grotere hoeveelheden waar het wel te overzien is, maar waar je geen haviksogen hoeft te hebben om het verschil te zien op 1680x1050.
Wat betreft de analoge uitgang van graka's, zit er tegenwoordig volgens mij niet zo veel verschil tussen de uitgangsfilters (muv Matrox miss, heb ik nooit gehad). Tien jaar geleden werden echt de meeste goedkope passieve elementen hiervoor gebruikt. Volgens mij is t ooit aan de kaak gesteld met nv30 (correct me if I'm wrong).
Pagina: 1