Met draad problemen, draadloos niet [DIR-635]

Pagina: 1
Acties:

• BigDplayboy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-03-2025
Eergisteren rebootte m'n pc spontaan en zonder aanleiding (ik was gewoon wat aan het programmeren in Visual Studio, met op de achtergrond IE open op een pagina van de CtrlAltDel-webcomics).
Natuurlijk vroeg ik me meteen af waarom hij opeens rebootte, ik werk er al 2 jaar mee zonder noemenswaardige problemen, heb de laatste tijd geen software meer geinstalleerd en heb niks gewijzigd in instellingen, maar vanaf dat moment "deed internet het niet meer". :'(

Specs:
ASUS A8N-Sli Deluxe32 (onboard LAN)
AMD Athlon64 4400+ X2
Seasonic 430W voeding
2GB Corsair geheugen
XFX GeForce 7800 GT
WinXP Pro x64 SP2

Dus ik zet m'n pc uit, stroom eraf, en haal de stroom van de router en van de modem. Daarna start ik als eerste het modem, daarna de router en als laatste start ik de PC weer. Zonder resultaat :|
Toen pakte ik m'n laptop waar ik wireless internet op heb via een USB adapter om te checken of daar nog alles mee in orde is. En dat was/is ook zo, internet werkt daar foutloos op. Dus het onderzoek gaat verder op m'n "vaste" PC.

ISP: UPC
Router: D-Link DIR-635
Wireless USB Adapter: D-Link DWA-140

Wanneer ik ping in/op de CommandLine kan ik alleen mezelf (127.0.0.1) of (169.254.205.84 ? :?) met succes pingen. Wanneer ik de router (192.168.0.1) ping, krijg ik de melding "Destination host unreachable" en het IP-adres van de laptop (192.168.0.199) pingen heeft hetzelfde resultaat.
Toen heb ik weer eens alles uitgezet en de kabel verwisseld en dus aan de laptop gehangen, om en kapotte kabel (/router?) uit te sluiten. De internetverbinding van de laptop werkte foutloos via de kabel en ik kreeg sterk het vermoeden dat misschien m'n integrated LAN-chip gaar was op m'n vaste PC! :s

Output van een ipconfig /all op de laptop (die het dus wel doet):
Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : addies-laptop
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
DNS Suffix Search List. . . . . . : arnhem.chello.nl

Ethernet adapter Wireless Network Connection:

Connection-specific DNS Suffix . : arnhem.chello.nl
Description . . . . . . . . . . . : D-Link DWA-140 RangeBooster N USB Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 00-1B-11-C1-8E-09
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.199
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
Lease Obtained. . . . . . . . . . : maandag 8 september 2008 22:29:09
Lease Expires . . . . . . . . . . : dinsdag 19 januari 2038 5:14:07

Hierna besloot ik de wireless USB-adapter eens te gebruiken op m'n vaste pc, want als het inderdaad aan de integrated LAN-chip lag dan moest wireless toch evengoed werken. Maar nee, wireless werkte ook al niet op m'n vaste pc, wat zou kunnen duiden op een software probleem. Iets met de nForce-drivers misschien, maar die de-installeren en herinstalleren helpt niets. De Chello Quickfix kan me ook niet op weg helpen en meldt elke keer dat de netwerkapparaten uitgeschakeld zijn en dat ie ze aan moet zetten voordat ie verder kan testen/onderzoeken. (Deze tool vindt uiteindelijk ook geen oplossing)

Onderstaande threads had ik ook al doorgelezen, maar de daargenoemde oplossingen bieden geen resultaat.
Standaardgateway offline?
internet problemen
Bedrade PC geen internet/netwerk laptops op WRT54G wel

Overigens: al dit bovenstaande heb ik ook geprobeerd met de internetkabel aangesloten op de 2e LAN-poort op het moederbord: geen verschil, wat me nog meer laat vermoeden dat het probleem software-matig is. Het lijkt me tenslotte logisch dat de Yakon Marvell Network Controller (als ik de naam goed heb) en de NVidia Forceware Network Controller beiden een eigen afzonderlijk geintegreerde LAN-chip gebruiken. Aan de andere kant kan er natuurlijk altijd een gesharede resource zijn die kapot is, waardoor beiden poorten 'het' niet meer doen.

Output van een ipconfig /all op de vaste pc (waar de fout dus zit):
Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : the-beast
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Wireless Network Connection:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : NVIDIA nForce Networking Controller
Physical Address. . . . . . . . . : 00-1B-FC-2E-9D-36
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IP Address. . . . . . . . . . . . : 169.254.205.84
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Default Gateway . . . . . . . . . :

Ook wanneer ik het IP-adres en het subnet mask (bijv. 192.168.0.100 en respectievelijk 255.255.255.0) handmatig invoer (in plaats van dynamisch via DHCP), dan maakt dit geen verschil voor de connectieproblemen.
Verder heb ik de firewall van de vaste PC ook al uitgezet, zonder resultaat en tevens heb ik de vaste PC al eens rechtstreeks op het modem aangesloten (dus zonder router ertussen), ook dit gaf geen resultaat.

Anyways, iemand tips hoe ik uit kan zoeken of dit een hard- of software-matig probleem is? Heb namelijk geen zin om een nieuw moederbord te gaan kopen hiervoor en dankzij m'n waterkoeling heb ik geen PCI-slotje meer vrij voor een losse netwerkkaart :|
Thanks!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een 169.254.xxx.xxx adres is een bekend probleem. Dat wil zeggen dat je OS geen ip van de DHCP krijgt. Pingen heeft dus sowieso geen nut, handmatig ip settings invullen ook niet. Je kan nog proberen een andere kabel te gebruiken, NIC uit apparaatbeheer verwijderen en drivers opnieuw installeren.

Zie verder: [NT] troubleshooter FAQ

[ Voor 6% gewijzigd door Noork op 09-09-2008 01:58 ]

• Alpha-
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-07-2025
Netwerkkaart installatie ongedaan maken, herstarten en herinstalleren (volgens mij gebruikt hij de oude drivers als je niet eerst de installatie ongedaan maakt)
Anders weet ik het ook niet echt meer :P

Heb zelf ook een A8N-E op mijn oude computer en heb hier gelukkig nooit last van gehad.

• BigDplayboy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-03-2025
Noork schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 01:57:
Een 169.254.xxx.xxx adres is een bekend probleem. Dat wil zeggen dat je OS geen ip van de DHCP krijgt. Pingen heeft dus sowieso geen nut, handmatig ip settings invullen ook niet. Je kan nog proberen een andere kabel te gebruiken, NIC uit apparaatbeheer verwijderen en drivers opnieuw installeren.

Zie verder: [NT] troubleshooter FAQ
Ah, wist niet dat dat een bekend probleem was wanneer je adres begint met 169.254.xxx.xxx. Goed dat je het vermeld dan kan ik vanuit daar m'n zoektocht verder zetten. Die NT troubleshooter FAQ was het eerste waar ik heb gekeken, maar blijf ik hangen bij 1.4 (herinstalleren drivers) maar dat herinstalleren lost niks op.
Ik ben inmiddels aangeland bij deze MS-link, misschien dat dit helpt:
Vaststellen en herstellen van Winsock2-beschadiging in Windows Server 2003, Windows XP en Windows Vista

Ik laat het weten wanneer dit helpt, heeft misschien iemand er nog wat aan :)

EDIT: Bovenstaande link biedt voor mij de oplossing! Het komt er op neer dat de registersleutels van Winsock(2) corrupt zijn. Deze moeten hersteld worden, zie bovenstaande link hiervoor.

[ Voor 7% gewijzigd door BigDplayboy op 09-09-2008 11:11 ]

• Alpha-
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-07-2025
Doh, waarom ben ik in vredesnaam Winsockfix vergeten o_O

Maarja, het is dus al opgelost? Hoeft Winsockfix niet meer :)

• noteboeki
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-10-2024
Ik heb ook een Dir-635 en op de een of andere manier doet mn draadloze internetverbinding (ziggo)
het (de volgende dag) ineens niet meer.
Van alles geprobeert zelfs de router gereset alles van het stroom afgehaald enz.
Eers had ik bedraad nog wel een verbinding nu zelfs ook bedraad naar mn modem ook geen verbinding meer te krijgen.

Bij het installeren van de Dlink moet je de kabel in 1 vd 4 LAN poorten doen en dan zou dus het lampje van de betreffende poort moeten gaan branden, ook dit gebeurt niet.
Waardoor vervolgens de installatie niet doorloopt, ook handmatig via de webinterface de Dlink instellen lukt ook niet.

Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Misschien het bovengenoemde Winsockfix?

• noteboeki
noteboeki schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 13:17:
Ik heb ook een Dir-635 en op de een of andere manier doet mn draadloze internetverbinding (ziggo)
het (de volgende dag) ineens niet meer.
Van alles geprobeert zelfs de router gereset alles van het stroom afgehaald enz.
Eers had ik bedraad nog wel een verbinding nu zelfs ook bedraad naar mn modem ook geen verbinding meer te krijgen.

Bij het installeren van de Dlink moet je de kabel in 1 vd 4 LAN poorten doen en dan zou dus het lampje van de betreffende poort moeten gaan branden, ook dit gebeurt niet.
Waardoor vervolgens de installatie niet doorloopt, ook handmatig via de webinterface de Dlink instellen lukt ook niet.

Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Misschien het bovengenoemde Winsockfix?
Alles draait weer, dus problem (gelukkig) solved.

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-03 08:10
Het is puur voor opzoekdoeleinden dat ik dit post, want het probleem van de topicstart is al opgelost.
Ik heb zulte bizarre problemen ook al gehad, bij mij was een IRQ allocatieprobleem, dat zomaar, vanzelf opdook.

• noteboeki
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 08:46:
Het is puur voor opzoekdoeleinden dat ik dit post, want het probleem van de topicstart is al opgelost.
Ik heb zulte bizarre problemen ook al gehad, bij mij was een IRQ allocatieprobleem, dat zomaar, vanzelf opdook.
Tja het is heel vreemd, het het een aantal maanden terug ook al eens gehad en heb toen, net als nu de router maar gereset en alles opnieuw geinstalleerd.
Hij draait normaal echt altijd heel stabiel en heb eigenlijk nooit problemen maar op de een of andere manier
funktioneert het geheel dan ineens niet meer.
Zou Ziggo hier iets mee te maken kunnen hebben icm hun Motorola modem?
Pagina: 1