Telfort ZyXEL modem met Linksys WRT54GS configureren

Pagina: 1
Acties:

• Jesh
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-02-2022
Ondertussen ben ik dus aan het proberen om mijn wireless netwerk aan de gang te krijgen. Ik heb inmiddels al vele topics hier gelezen over hoe en wat... ook de How To die hier ergens rondzwerft, maar toch zit ik met een aantal vragen:

Eerst even de setup:

Zyxel -> Linksys -> Acer lappie

Oke, wat heb ik al geprobeerd:

Eerst de normale setup zoals in diverse topics aangegeven... dus Zyxel in router modus, UTP in LAN van Linksys en dan deed hij het dus maar met flink snelheidsverlies.

Echter, ik dacht toen ik las dat je de Zyxel ook in Bridged modus kan zetten: "eej, da's makkelijker..." omdat ik sowieso al gewend ben om met die Linksys te werken.

Ik dus in Bridged mode gezet, echter toen kreeg ik helemaal geen verbinding meer en kon ik ook niet meer inloggen op de Zyxel (192.168.1.254).

Omdat ik gelukkig de instellingen nog uit het hoofd wist heb ik het achteraf nog kunnen herstellen (resetknop functioneerde om een of andere vage reden niet, maar goed...).

Enniewee,

Mijn vraag is nu dus:

Als ik de Zyxel als router aanhoudt (IP 192.168.1.254) en ik de Linksys erachter hang, moet ik dan:

1) Linksys zetten op gateway of router ???
2) Linksys in het eerste scherm een andere IP toekennen (bijvoorbeeld 192.168.1.253) ???
3) Moet ik daar dan ook de gateway aanpassen ???
4) DHCP uitschakelen (wist ik al)
5) Firewall in de Linksys uitschakelen ??? (met het oog op P2P)

Kan iemand me ff verder helpen, ik heb inmiddels gisteren weer 2 uur zitten klooien maar ik kom er echt niet meer uit.

Als ik de "normale" setup gebruik, dus die met de UTP van de ZyXEL naar de Linksys in de LAN... hoe configureer ik de ZyXEL dan zo dat hij Utorrent doorlaat. Ook hier heb ik al van alles geprobeerd.

Firewall geconfigureerd, poorten opengezet in NAT. Maar nog steeds blijft de poort dicht...

Ik realiseer me dat dit al vaker gevraagd is, maar ik heb echt ff hulp nodig.

Dus wie wil ???

8)7

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
Jesh schreef op maandag 08 september 2008 @ 13:03:

.....ook de How To die hier ergens rondzwerft....

Ik dus in Bridged mode gezet, echter toen kreeg ik helemaal geen verbinding meer en kon ik ook niet meer inloggen op de Zyxel (192.168.1.254).
Als je de HOWTO van HypertBart stap voor stap vogt dan moet het gewoon lukken. Kennelijk doe je toch iets verkeerd.

Zet je modem gewoon in bridge, en je wrt erachter.
De LAN van de zyxel naar de WAN van de WRT.
De zyxel en de WRT gebruiken beide hetzelfde subnet.
Je moet de WRT in een ander subnet zetten.
Reset je WRT, en begin weer van start met het instellen van je wireless verbinding.
Verander het Start IP naar 192.168.2.1 (dat is dus aan de LAN kant van de WRT).
De WAN kant krijgt dan IP van de Zyxel in zijn subnet 192.168.1.x

Je Clienten van de WRT moeten wel even met ipconfig /release en daarna /renew een nieuw IP aanvragen in het nieuwe subnet.

Als het toch niet lukt geef dan eens je ipconfig /all aan.

edit: of zie het volgende bericht van BJCK TweakDSL ervaringen topic - Deel 26
bjck schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 20:57:
[...]

De gemakkelijkste methode is:
  1. ZyXEL gewoon standaard laten staan (is dan de Router + DHCP server voor je netwerk).
  2. De Linksys niet aansluiten via de WAN poot van de Linksys maar via een van de LAN poorten (1,2,3 of 4) aan de ZyXEL.
  3. Inloggen kan je nu zowel op de ZyXEL via http://192.168.1.254/ en de Linksys via http://192.168.1.1/ vanaf de PC.
  4. Nu zorgen dat de Linksys geen IP-adressen meer uitdeelt door in de Linksys de DHCP server uit te schakelen.
  5. Het WiFi netwerk/instellingen/beveiliging in de Linksys instellen.
  6. Extra vaste PC’s kunnen nu bekabeld worden aangesloten op de Linksys via de 3 overgebleven LAN poorten.
De WAN poort van de Linksys blijft dus ongebruikt en de Linksys functioneert compleet als AccessPoint (AP) in plaats van als ‘Wireless Router’. Enige aanpassingen zijn dus kabeltje anders en de DHCP server in de Linksys deactiveren ;)

Als je ZyXEL standaard 192.168.1.1 is ook die even verplaatsen of je Linksys verplaatsen :)

[ Voor 71% gewijzigd door donnervogel op 09-09-2008 15:52 ]