Hallo,
Ik probeer de resultaten uit een MySQL query te groeperen in categorieën. Nu heb ik al verschillende voorbeelden bekeken, maar ik kom er nog niet uit. Ook group by blijkt niet te zijn wat ik zoek.
De tabel bevat drie colums, en ziet er schematisch zo uit:
Naam | locatie | datum
Naam #1 | locatie_A | datum_A
Naam #1 | locatie_B | datum_B
Naam #2 | locatie_A | datum_A
Naam #2 | locatie_B | datum_B
Nu bevat de kolom Naam een aantal gelijke waardes, maar de locatie en datum verschillen altijd per waarde. Wat ik nu wil, is dat de rijen met exact dezelfde waarde voor column Naam gegroepeerd worden in een categorie, zodat het uiteindelijke resultaat er zo uitziet:
Naam #1
locatie_A, datum_A
locatie_B, datum_B
Naam #2
locatie_A, datum_A
locatie_B, datum_B
...enzovoorts.
Kan iemand mij hier een beetje bij op weg helpen? Het is nooit mijn sterkste punt een handige SQL query te bedenken...
Is het überhaupt mogelijk d.m.v. één enkele query?
Ik script het overigens in PHP.
//Edit: oeps, zit ik hier bij de verkeerde?
Ik probeer de resultaten uit een MySQL query te groeperen in categorieën. Nu heb ik al verschillende voorbeelden bekeken, maar ik kom er nog niet uit. Ook group by blijkt niet te zijn wat ik zoek.
De tabel bevat drie colums, en ziet er schematisch zo uit:
Naam | locatie | datum
Naam #1 | locatie_A | datum_A
Naam #1 | locatie_B | datum_B
Naam #2 | locatie_A | datum_A
Naam #2 | locatie_B | datum_B
Nu bevat de kolom Naam een aantal gelijke waardes, maar de locatie en datum verschillen altijd per waarde. Wat ik nu wil, is dat de rijen met exact dezelfde waarde voor column Naam gegroepeerd worden in een categorie, zodat het uiteindelijke resultaat er zo uitziet:
Naam #1
locatie_A, datum_A
locatie_B, datum_B
Naam #2
locatie_A, datum_A
locatie_B, datum_B
...enzovoorts.
Kan iemand mij hier een beetje bij op weg helpen? Het is nooit mijn sterkste punt een handige SQL query te bedenken...
Is het überhaupt mogelijk d.m.v. één enkele query?
Ik script het overigens in PHP.
//Edit: oeps, zit ik hier bij de verkeerde?
[ Voor 3% gewijzigd door VR46 op 04-09-2008 21:14 ]