Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

De bedrijfswagencultuur

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:47
The - DDD schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 13:56:
-De mileu effecten van gratis prive rijden met een lease auto.
Begon de TS daar niet mee? Ik vind de file- en milieuproblematiek in ieder geval het belangrijkste in deze discussie. Daar zou de overheid ook sturend in kunnen optreden. Het is nu dus nog altijd zo dat de overheid het in feite gewoon stimuleert om met dikke slurpende bakken de files alleen maar langer te maken. Het wordt ook nog lang niet voldoende gestimuleerd om bijvoorbeeld dicht bij je werk te wonen. Weg met die kilometervergoeding wat dat betreft, geef mensen maar een vergoeding voor een OV-kaart

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:48
Nou dan zou rekeningrijden een oplossing kunnen zijn toch? De prive kilometers betaal ik dan ook voor.

Ik vind het best om uit solidariteit een kilometer gebaseerde mileuheffing te moeten betalen, maar dan moet wel dat hele bijtelling gedoe er af. Voor wat hoort wat.

Nu is het vanwege die 500 kilometer regeling een alles of niets kwestie.

[ Voor 54% gewijzigd door The - DDD op 05-09-2008 14:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
The - DDD schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 14:21:
[...]

:+ Schijnheilige boon... :+ Als jij een aanbod zou krijgen waar jij financieel beter van wordt, dan sla jij dat zeker af he? Dacht het niet dus..
Nee, maar het gaat over de algemene tendens, bedrijfspolicies dragen bij aan files en ongezonde gewoontes. :)
D-e-n schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 14:26:
Het is nu dus nog altijd zo dat de overheid het in feite gewoon stimuleert om met dikke slurpende bakken de files alleen maar langer te maken.
De taxen en BTW op brandstoffen verklaren alles...

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2008 14:35 ]

• The - DDD
Een lease auto is inderdaad een mooie manier om fiscaal gunstig je medewerkers te belonen. De werknemer ervaart zich evenveel gewaardeert en de werkgever scheelt het een smak belastingen immers het bruto salaris is lager. (Of klopt deze redenering niet?)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Een werkgever mag maximaal 19 cent/km belastingvrij vergoeden. Daarboven kost het de werkgever relatief veel geld om de werknemer zijn woon-werk kosten te vergoeden (namelijk inkomstenbelasting en BTW aan de werknemer kant)

Er zijn extreem weinig autos op de markt die het voor 19/km cent doen, en de autos die voor 19cent/km rijden doen dat niet met het comfort waar mensen genoegen mee nemen.

De conclusie van de werkgever is simpel: Het is voor mij goedkoper om mijn werknemer een auto ter beschikking te stellen dan mijn werknemer volledig schadeloos te stellen in zijn prive wagen. Dat de werknemer ook prive van de wagen gebruik mag maken is voor de werkgever een ernstig kleine kostenpost, en dit neemt hij gewoon op in de beloning van de werknemer.

De werknemer accepteerd de gruwelijk hoge fiscale bijtelling vervolgens omdat een vergelijkbare wagen prive hem bijna zeker nog meer kost. De werknemer wil immers meestal niet genoegen nemen met een 15 jaar oude starlet voor de prive kilometers.

Conclusie: bedrijfswagencultuur is domweg een financieel gestuurd feit.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Een van de problemen van de huidige bijtellings-regeling is dat mensen "er toch voor betalen" en zodoende zoveel mogelijk gebruik maken van de auto.
Totaal onlogisch gezien het (officiele) beleid om autogebruik te ontmoedigen. Wel goed voor de overheidsinkomsten...
Een geheel ander beleid zou veel logischer zijn, maar ik zie dit niet snel veranderen.
The - DDD schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 14:30:
Een lease auto is inderdaad een mooie manier om fiscaal gunstig je medewerkers te belonen. De werknemer ervaart zich evenveel gewaardeert en de werkgever scheelt het een smak belastingen immers het bruto salaris is lager. (Of klopt deze redenering niet?)
Dat klopt. BTW e.d. van leaseauto's is zo ook aftrekbaar, terwijl je dat voor je eigen auto wel zou moeten betalen.

[ Voor 40% gewijzigd door RemcoDelft op 05-09-2008 14:43 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Canaria schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 10:11:
[...]

Ik heb het enkele keren uitgerekend, omdat ik graag een eigen auto wilde aanschaffen.
Als ik de leaseauto inlever, krijg ik het leasebudget (550 euro) bruto uitgekeerd. Verder worden de zakelijke kilometers vergoed.

Mijn bijtelling was destijds ook bijna € 200. De auto kostte mij dus netto ongeveer € 500 per maand.
Ik rijd weinig privé, omgerekend denk ik zo'n € 30 aan brandstof. Dan bleef er € 520 over voor belasting, verzekering en de grootste kostenpost: afschrijving. Mijn conclusie was elke keer dat het toch echt veel voordeliger was om de leaseauto te houden.

Inmiddels heb ik een auto met 14% bijtelling (Honda Civic hybrid) en valt de berekening nog meer in het voordeel van de leaseauto uit.
Ik heb exact hetzelfde gehad. Vorig jaar een Skoda Fabia op g3 gekocht, een jaartje gereden, en inmiddels is een Civic Hybrid van de zaak onderweg. Dat gaat daadwerkelijk goedkoper zijn.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:58

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

The - DDD schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 10:40:
Klopt, maar mensen moeten wel beseffen dat een lease auto ook niet gratis is (als je hem prive gebruikt).
Ik denk dat veel jaloezie t.o.v. van lease-rijders komt door het geklaag dat een leaseauto niet gratis is. Nee, dat klopt, maar je rijdt verhoudingsgewijs voor zeer weinig geld in een nieuwe auto zonder verder omkijken naar andere kosten.

In dit topic al meerdere voorbeelden dat je voor het bedrag van bijtelling, privé een 10 jaar oud gebakkie kan rijden.

• The - DDD
Mits het ding niet stuk gaat.

Verwijderd

D-e-n schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 14:26:
[...]
Het wordt ook nog lang niet voldoende gestimuleerd om bijvoorbeeld dicht bij je werk te wonen. Weg met die kilometervergoeding wat dat betreft, geef mensen maar een vergoeding voor een OV-kaart
Ik denk niet dat je dat (financieel) kunt sturen. In het 'Waarom sta jij dagelijks in de file'-topic was de conclusie toch echt dat mensen niet vanwege financiële overwegingen ver van hun werk (blijven) wonen, maar vanwege sociale en emotionele overwegingen (familie en vrienden dichtbij, je koter zonder begeleiding naar grootouders laten lopen et cetera). Dus accepteren ze dat ze gewoon heel veel tijd kwijt zijn met in de file staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2008 17:15 ]

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
RemcoDelft schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 14:39:
Een van de problemen van de huidige bijtellings-regeling is dat mensen "er toch voor betalen" en zodoende zoveel mogelijk gebruik maken van de auto.
Totaal onlogisch gezien het (officiele) beleid om autogebruik te ontmoedigen. Wel goed voor de overheidsinkomsten...
Een geheel ander beleid zou veel logischer zijn, maar ik zie dit niet snel veranderen.
[...]
Ik maak er ook veel gebruik van, anders kan het ook niet uit qua kosten/km. En waarom zou ik bijna 2 uur onderweg zijn met de bus naar m'n vriendin, wat me ook nog eens geld kost, als ik het met de auto waar ik toch voor moet betalen het in binnen uur kan doen?
Wel overweeg ik alternatief vervoer aan te schaffen(oudere auto, nieuwe kleine (elektrische?) auto, scooter/motor) en dan mijn lease auto alleen zakelijk te gebruiken. Zakelijk wil ik graag comfortabel, veilig en snel vervoer, maar voor prive mag het wel minder zijn.
De lease-auto kost mij bijna 4000,-/jaar ex 'gemiste inkomsten' (omdat anders wellicht mijn salaris hoger zou zijn), dus dat ding is inderdaad bepaald niet gratis, en vind het toch wel jammer dat ik er niet op kan bezuinigen door voor alternatieven te kiezen en de lease-auto vaker laat staan.
Het is nu alles of niets, volle mep betalen en praktisch onbeperkt rijden of geen bijtelling en maar 500km voor naar de garage enzo. Ik ben op zich wel voor een bijtelling per km of iets dergelijks, en dan wel een redelijk bedrag natuurlijk(alleen onze overheid kennende..); nadeel is misschien de administratie maar dat is toch redelijk te automatiseren.

[ Voor 13% gewijzigd door bite op 05-09-2008 20:56 ]

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-11 11:55
In België is een leasewagen wel goedkoop.
Hier hangt het van de fiscale pk's af. Een 1.9TDI 105 pk heeft 9 pk en komt op een 60€ netto per maand. Mijn 1.9 CDTI van 120 pk heeft 10 pk en komt op 70€ / maand.
Daar kan je net 1 keer van tanken en ik rij toch een 4000 km per maand.

Omdat ik niet akkoord ging dat ik 70€ minder ging verdienen hebben ze mijn onkostenvergoeding met 75€ verhoogd :P
Pagina: 1 2 Laatste